7 روش قطعی پاک کردن لکه مدادشمعی و ماژیک از روی فرش

بچه‌ها اصولا عاشق هنرنمایی روی در و دیوار و فرش و موکت‌اند. اگر فرزند خردسال توی خانه دارید، احتمال اینکه نقوش زیبای گل و رودخانه و حتی نقاشی‌هایی انتزاعی را روی فرش و موکت ببینید بسیار است. وای به روزی که این نقوش تامل‌برانگیز، با مدادشمعی و ماژیک خلق شده باشند. 

اما پیشنهاد ما به شما این است که بر اعصابتان مسلط باشید و ذوق هنرمندانه کودکتان را کور نکنید. چرا که راه‌هایی برای پاک کردن اثر ماژیک و مدادشمعی از روی فرش وجود دارد! ممکن است وقت کافی برای استفاده از خدمات قالیشویی را نداشته باشید اما کافی است کمی دقت و حوصله به خرج دهید تا بلکه فرش را دوباره مثل روز اولش کنید. 

فقط یادتان نرود دفعه بعد حتما قبل از اینکه کودکتان بساط نقاشی را پهن کند، زیراندازی روی فرش بیندازید تا دیگر آسیبی به فرش نرسد. در ادامه این نوشته قصد داریم بیشتر درباره این موضوع توضیح دهیم  و راه‌های پاک کردن لکه مدادشمعی و ماژیک از روی فرش در خانه را به شما معرفی کنیم تا شاید باعث شود در کثیفی های جزیی نیای به مراجعه به قالی شویی  نباشید. اگر این مشکل دغدغه شما هم هست، تا پایان این نوشته با ما همراه باشید. 

 

1)  تاثیر الکل در تمیزکردن لکه مدادشمعی و ماژیک از روی فرش، اینجا هم ثابت شد

این ماده می‌تواند برای زدودن لکه مدادشمعی و ماژیک به شما کمک کند. پنبه‌ای را به مقداری الکل آغشته کنید و روی محل لکه بگذارید. حواستان باشد که پنبه را روی لکه نکشید چون ممکن است رنگ را بیشتر پخش کند. 

پنبه را برای دقایقی روی لکه قرار دهید و بعد آن را بردارید. اگر لکه هنوز هم باقی بود باز هم این کار را تکرار کنید. ممکن است مجبور شوید چندین بار در فواصل زمانی مختلف این کار را انجام دهید. وقتی لکه کاملا از بین رفت، فرش را با یک دستمال تمیز مرطوب، خوب پاک کنید.

 

>>نحوه پاک کردن لکه چسب از روی فرش<<

 

2) کاربرد سرکه سفید در پاک کردن لکه مدادشمعی و ماژیک

سرکه سفید ماده‌ای است که در پاک کردن خیلی از لکه‌ها کاربرد دارد. معمولا اغلب افراد این ماده را در خانه دارند. در صورتی که الکل نداشتید، سرکه سفید می‌تواند جایگزین خوبی باشد. 

کافی است مقداری سرکه سفید را با آب مخلوط کرده و با تکه کوچکی از اسفنج یا پنبه روی لکه بگذارید. یادتان باشد لکه را بیشتر پخش نکنید. چندین بار این عمل را انجام دهید و بعد از زدودن لکه، محل را با پارچه تمیز پاک کنید. 

روش پاک کردن لکه ماژیک از فرش

3) جوش شیرین، حلال انواع لکه‌ها!

از دیگر مواد طبیعی مفید در پاک کردن انواع لکه‌ها و کارهای مربوط به نظافت می‌شود به جوش شیرین اشاره کرد. برای پاک کردن لکه مدادشمعی یا ماژیک از روی فرش می‌توانید جوش شیرین را با سرکه یا آبلیمو، یا به طور تکی استفاده کنید. 

یادتان باشد حتما بعد از زدودن لکه محل را تمیز و آبکشی کنید و فرصت دهید تا خشک شود. بعد فرش را جاروبرقی بکشید. 

 

4) پاک کردن لکه مداد شمعی یا ماژیک با آبلیموی تازه، طبیعی و در دسترس!

یکی دیگر از موادی که می‌تواند حلال لکه مدادشمعی و ماژیک باشد آبلیموی تازه است. مقدار کمی از آبلیمو را روی لکه بریزید و بعد پارچه تمیز و خشکی را روی آن بگذارید. آنقدر این عمل را تکرار کنید تا لکه پاک شود. بعد می‌توانید با یک اسفنج مرطوب محل لکه را خیس و تمیز کنید. 

 

5) استفاده با احتیاط از پراکسید هیدروژن 

مقدار کمی از پراکسید هیدروژن را با آب مخلوط کنید و بعد این محلول را روی لکه مدادشمعی یا ماژیک بگذارید. پراکسید هیدروژن برای پاک کردن لکه، ماده تاثیرگذاری است اما باید در استفاده از آن احتیاط کنید. حواستان باشد به مقدار زیاد یا به مدت طولانی از این ماده استفاده نکنید چون ممکن است به فرش آسیب بزند. 

اگر پراکسید هیدروژن را خوب از روی فرش پاک نکنید می‌تواند باعث پوسیدگی فرش شود. از این ماده در مراکز قالیشویی استفاده می‌شود اما در این مراکز تمهیدات لازم برای شستشو به عمل آورده می‌شود و فرش‌ها آسیب نمی‌بینند. قیمت شستن فرش 12 متری و دیگر خدمات در این مراکز تعیین‌شده و مشخص است. 

>>پاک کردن لکه جوهر از مبل<<

 

6) استفاده از کرم اصلاح، آئروسل اسپری و شوینده‌های مخصوص

از دیگر موادی که برای پاک کردن لکه موثرند می‌شود به کرم اصلاح و آئروسل اسپری و شوینده‌های مخصوص جوهر اشاره کرد. این مواد را با دقت روی لکه امتحان کنید. همچنان دقت داشته باشید که دستمال یا پنبه را به سمت خارج لکه نکشید و آن را پخش نکنید. 

 

7) محلول آب و سفیدکننده

اگر رنگ فرش شما روشن است می‌توانید از محلول آب و سفیدکننده برای پاک کردن لکه مدادشمعی یا ماژیک استفاده کنید. با یک مسواک این محلول را با دقت و احتیاط روی لکه بمالید و بعد از پاک شدن لکه، محل را آبکشی کنید. برای آبکشی می‌توانید از یک لگن استفاده کنید. لگن را زیر فرش در قسمت لکه قرار دهید و از بالا با آب فرش را شستشو دهید تا کاملا تمیز و پاک شود. 

 

سخن آخر

امیدواریم راهکارهای ذکرشده بتواند در این کار به شما کمک کند و مفید باشد. اگر با وجود به کار گیری این روش‌ها موفق به از بین بردن لکه نشدید، پیشنهاد ما این است که به بهترین قالیشویی که می‌شناسید مراجعه کنید. 

کادر باتجربه و متبحر مراکز قالیشویی می‌توانند در پاک کردن لکه مدادشمعی یا ماژیک و هر نوع لکه‌گیری و شستشوی دیگر به شما کمک کنند. در نظر بگیرید که به قالیشویی‌های معتبر که قیمت شستن فرش در آنها بر طبق نرخ مصوب اتحادیه قالیشویان است مراجعه کنید. 

 

3.7 3 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
تماس 1442