پاک کردن لکه جوهر از مبل

لکه‌های جوهر از جمله لکه‌هایی هستند که می‌توانند چالش‌های متعددی برای افراد ایجاد کنند و تمیز کردن آنها از روی فرش، مبلمان، لباس و … کار ساده‌ای نیست. ماژیک، خودکار، روان‌نویس و … از جمله ابزارهایی هستند که ممکن است جوهر پس بدهند و باعث ایجاد لکه بر روی ارکان مختلف منزل شوند. در حقیقت برای پاک کردن لکه جوهر از مبل می‌توان از روش‌ها و راهکارهای متعددی استفاده کرد هرچند که نوع و جنس رویه مبل می‌تواند در انتخاب روش پاک کردن آن مؤثر باشد. در ادامه این مطلب از قالیشویی نوین به بررسی مهم‌ترین راهکارهای تمیز کردن لکه‌های ناشی از جوهر بر روی مبلمان پرداخته خواهد شد.

تست مواد شوینده بر روی مبل

همانطور که گفته شد روش‌ها و راهکارهای مختلفی برای تمیز کردن لکه جوهر از روی مبل وجود دارد و با توجه به آنکه جنس رویه مبلمان می‌تواند از پارچه، مخمل، چرم و … باشد لازم است که حتماً قبل از استفاده از مواد شوینده، اثرات آن را بر روی قسمتی از مبل تست کرد. تست کردن مواد برای اطمینان از عدم آسیب رساندن به رویه مبل است چرا که بعضی از مواد می‌توانند به رویه مبل آسیب رسانده و باعث تغییر رنگ آن شوند.

بهترین راهکارهای پاک کردن لکه جوهر از مبل

به صورت کلی مبلمان از ارکان پرمصرف منزل به شمار می‌رود امکان و احتمال آلوده شدن آن به لکه‌های مختلف بسیار زیاد است. چربی، خون، آبمیوه، چای، قهوه، جوهر، بستنی، ادرار و … از رایج‌ترین لکه‌هایی هستند که بر روی مبلمان ایجاد می‌شوند و برای هرکدام از آنها می‌توان راهکارها و روش‌های مختلفی استفاده کرد. از جمله بهترین روش‌های تمیز کردن لکه جوهر از روی مبلمان می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

استفاده از الکل

الکل یکی از بهترین مواد برای تمیز کردن بسیاری از لکه‌ها است و بعدازآنکه اثرات بر روی گوشه‌ای از مبلمان تست شد می‌توان با خیال آسوده از آن بهره برد. در این روش می‌توان با استفاده از یک پارچه آغشته به الکل محل لکه را کمی فشار و مالش داد به‌گونه‌ای که از انتشار آن جلوگیری نمود. نباید الکل را مستقیماً بر روی محل لکه ریخت و اگر پارچه به مقدار زیادی جوهری شد برای جلوگیری از توسعه آن از یک پارچه تمیز دیگر استفاده شود. بعدازآنکه محل لکه کاملاً تمیز شد می‌توان با استفاده از آب محل لکه را کاملاً شسته و سپس با یک حوله آن را خشک نمود. چنانچه اثرات لکه همچنان باقی مانده بود می‌توان مراحل گفته شده را تکرار کرد.

استفاده از سرکه برای پاک کردن لکه جوهر از مبل

یکی دیگر از راهکارهای شستشوی مبل و تمیز کردن انواع لکه‌ها خصوصاً لکه جوهر از روی آن استفاده از سرکه است. بعد از تست کردن اثر سرکه همانند الکل می‌توان از یک پارچه تمیز استفاده کرد و بعد از آغشته کردن آن به سرکه اقدام به مالش دادن محل لکه نمود به‌گونه‌ای که باعث توسعه و انتشار آن نشد. از مالش دادن بیش از حد محل لکه باید خودداری کرد و با کمی فشار دادن پارچه بر روی محل لکه جوهر به خوبی جذب آن خواهد شد. چنانچه لکه ناشی از جوهر قدیمی شده باشد می‌توان از محلول سرکه و مایع ظرف‌شویی برای آن استفاده کرد. در این روش یک قاشق غذاخوری مایع ظرف‌شویی را با یک قاشق غذاخوری سرکه و 2 فنجان آب مخلوط می‌کنند و سپس از آن برای تمیز کردن محل لکه استفاده می‌شود. بعد از اتمام کار می‌توان محل لکه را با آب تمیز کرده و در نهایت آن را خشک نمود و چنانچه اثر جوهر همچنان باقی مانده بود مراحل گفته شده تکرار شود.

بیشتر بخوانید: نحوه شستشوی لکه میوه بر روی فرش

استفاده از آب و صابون

استفاده از آب و صابون از جمله روش‌هایی است که می‌تواند برای انواع مبلمان پارچه‌ای، چرمی، مخملی و … مناسب باشد خصوصاً اگر لکه‌های جوهر تازه باشند. در این روش باید نصف قاشق چای‌خوری صابون را با آب ولرم مخلوط کرده و سپس با استفاده از یک پارچه تمیز آغشته به محلول ساخته شده اقدام به تمیز کردن لکه نمود. باید توجه داشت در این روش باید پارچه تمیز را به کف محلول آغشته کرد و سپس با استفاده از آن لکه جوهر را تمیز نمود. بعد از تمیز کردن لکه می‌توان با استفاده از آب محل لکه را شستشو داده و در نهایت آن را خشک نمود. در این روش نیز اگر اثراتی از لکه باقی مانده بود می‌توان مراحل گفته شده را تکرار کرد تا لکه کاملاً از بین برود.

استفاده از اسپری مو

یکی از بهترین ترفندهای تمیز کردن لکه جوهر از روی مبلمان و هر نوع پارچه‌ای استفاده از اسپری مو است. ترکیباتی که در داخل این اسپری‌ها وجود دارند به راحتی می‌توانند جوهر را در خود حل کرده و در نهایت می‌توان با استفاده از آب ساده آن را تمیز کرد. در این روش فقط کافی است که اسپری مو را بر روی یک پارچه تمیز و سفید اسپری کرده و سپس با استفاده از آن اقدام به تمیز نمود محل لکه نمود. بهتر است که از این ماده به صورت مستقیم بر روی محل لکه اسپری نشود چرا که امکان انتشار و توسعه لکه وجود خواهد داشت.

استفاده از نمک

نمک از جمله مواد خانگی است که می‌تواند کاربردهای بسیار زیادی برای تمیز و ضدعفونی کردن انواع لکه‌ها داشته باشد. در این روش می‌توان ابتدا محل لکه جوهر را با استفاده از آب خیس کرده و سپس مقداری نمک بر روی آن ریخت. نمک میتواند لکه جوهر را به خود جذب کند و سپس می‌توان آن را از روی مبل تمیز کرد. چنانچه نمک به تنهایی به خوبی عمل نکرد می‌توان از مقداری گلیسیرین و آمونیاک استفاده کرد و سپس روی مبل را با استفاده از شامپوفرش تمیز کرد.

استفاده از خمیردندان و آبلیمو

از دیگر راهکارهای پاک کردن لکه جوهر از مبل می‌توان به استفاده از خمیردندان و آبلیمو اشاره کرد که می‌تواند محلول مناسبی برای تمیز کردن بسیاری از لکه‌ها باشد. در این روش باید مقداری آبلیمو و خمیردندان و همچنین مقداری جوش‌شیرین را در یک کاسه مخلوط کرد و سپس با استفاده از یک مسواک خمیر ساخته شده را بر روی لکه جوهر مالید. این کار باید چند مرتبه تکرار شود تا به خوبی نتیجه بدهد و در نهایت نیز با استفاده از یک دستمال خیس باید سطح مبل تمیز و خشک شود.

روش های لکه گیری انواع مبل

 

سایر روش‌های پاک کردن لکه جوهر

در کنار تمامی موارد ذکر شده برای پاک کردن لکه جوهر از مبل می‌توان از روش‌ها و راهکارهای دیگری نیز استفاده کرد که مهم‌ترین و رایج‌ترین آنها شامل مواردی همچون استفاده از هیدروژن پراکسید، استفاده از پدهای استونی، استفاده از اسپری‌های آماده و … هستند هرچند که استفاده از خدمات یک قالی شویی ارزان و معتبر نیز می‌تواند راهکار مطمئنی باشد. برخی از قالیشویی ها خدمات متنوعی از جمله شستشوی موکت، شتشوی مبل و رفوی فرش ها را به مشتریان خود ارائه میدهند.

جمع‌بندی نهایی

ریخته شدن لکه‌های جوهر بر روی مبلمان می‌تواند چالش‌های متعددی برای افراد ایجاد کند چرا که تمیز کردن این لکه‌ها می‌تواند گاهی سخت‌تر از چیزی باشد که تصور می‌شود. از جمله بهترین مواد برای تمیز کردن لکه جوهر از مبل می‌توان به الکل، سرکه، مایع ظرف‌شویی، اسپری مو، نمک و … اشاره کرد. البته باید توجه داشت برای استفاده از هر ماده‌ای باید ابتدا اثرات آن بر روی مبل تست شود تا آسیبی به آن وارد نگردد.

 

 

0 0 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
تماس 1442