روش پاک کردن لکه میوه از روی فرش

تعدادی از میوه‌ها هستند که ریخته شدن تکه‌های آنها می‌تواند باعث ایجاد لکه بر روی فرش، مبلمان، موکت و … شود و چالش‌ها و مشکلات متعددی برای افراد ایجاد کند چرا که برخی از لکه‌ها به سختی تمیز خواهند شد. تمیز کردن لکه میوه روی فرش بلافاصله بعد از ریخته شدن می‌تواند کار ساده‌ای باشد اما درصورتی‌که لکه کهنه و قدیمی‌شود ممکن است تمیز کردن آن سختی‌هایی به همراه داشته باشد. در ادامه این مطلب از قالیشویی نوین به بررسی روش‌های تمیز کردن لکه‌های میوه از روی فرش پرداخته خواهد شد.

تمیز کردن لکه میوه از روی فرش با سرکه

اهمیت پاک کردن لکه میوه روی فرش

امروزه فرش‌ها از مواد و الیاف مختلفی تولید می‌شوند و از تنوع رنگ بسیار زیادی برخوردارند و به همین دلیل در برابر مواد و لکه‌های مختلف می‌توانند واکنش‌های متفاوتی داشته باشند. ریخته شدن لکه میوه روی فرش می‌تواند اثرات مختلفی همچون تغییر رنگ، زردی، آسیب‌دیدگی و … ایجاد کند و اگر در سریع‌ترین زمان تمیز نشود و به بافت فرش نفوذ کند ممکن است چالش‌های جدی‌تری به همراه داشته باشد. در اصل بهترین روش برای پاک کردن هر نوع لکه‌ای از روی فرش تمیز کردن بلافاصله آنها بعد از ریخته شدن است چراکه از همان ابتدا نیازی به مواد شوینده و راهکارهای تخصصی نیست و با مقداری آب ساده به راحتی تمیز می‌شوند.

چنانچه لکه میوه بر روی فرش خشک شده و تکه‌های آن به بافت فرش بچسبد لازم است که از روش‌های مختلف استفاده کرد و سپس محل لکه را آبکشی نمود اما در کل پاک کردن لکه‌های ناشی از ریخته شدن میوه‌ها بر روی فرش ساده‌تر از پاک کردن لکه‌های دیگری همچون چربی، ادرار، جوهر و … است.

روش‌های پاک کردن لکه میوه از روی فرش

همان‌طور که گفته شد هر کدام از انواع فرش‌های دستباف، ماشینی و … از الیاف‌های مختلف و رنگ‌های گوناگون تولید شده‌اند. همچنین هر کدام از میوه‌ها دارای رنگ‌ها و ترکیبات مختلفی هستند بنابراین برای تمیز کردن لکه هر کدام از انواع میوه‌ها لازم است که از روش‌های خاص و منحصربه‌فردی استفاده شود. تمیز کردن لکه انار روی فرش، تمیز کردن لکه توت فرنگی، تمیز کردن لکه آلبالو، تمیز کردن لکه هندوانه و موز و … هرکدام شرایط خاص خود را خواهند داشت. به صورت کلی روش‌های متعددی برای تمیز کردن این لکه‌ها وجود دارند که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

  •       محلول سرکه سفید و مایع ظرف‌شویی
  •       محلول سرکه سفید و جوش‌شیرین
  •       محلول آب، هیدروژن پراکسید و سدیم کربنات
  •       محلول آب، وایتکس و سرکه سفید
  •       محلول آب و مایع ظرف‌شویی
  •       محلول آب و آمونیاک
  •       محلول مواد شوینده و هیدروژن پراکسید

تمیز کردن لکه میوه از روی فرش با سرکه

تمیز کردن هر نوع لکه‌ای از روی فرش‌ها نیاز به روش و راهکار ویژه‌ای دارد اما سرکه یکی از ماده‌های معجزه‌گر در تمیز کردن لکه‌های ناشی از میوه بر روی فرش است. برای تمیز کردن لکه آلبالو روی فرش و لکه‌های ناشی از هر نوع میوه دیگری می‌توان از محلول آب و سرکه استفاده نمود. در این روش باید مقداری آب و سرکه را باهم مخلوط کرده و با استفاده از یک دستمال تمیز یا اسفنج مقداری از آن را بر روی محل لکه مالید و مالش لکه به‌گونه‌ای باشد که از توسعه و بزرگ شدن لکه به سمت بیرون جلوگیری کرد. بعد از تمیز شدن لکه می‌توان با یک دستمال دیگر به راحتی محل لکه را تمیز و خشک کرد. درصورتی‌که اثرات لکه همچنان باقی‌مانده بود می‌توان این روش را مجدداً تکرار نمود.

استفاده از نمک برای از بین بردن لکه میوه از روی فرش

نمک نیز از جمله مواد کاربردی و مؤثری است که می‌تواند در تمیز کردن بسیاری از لکه‌ها استفاده شود. در این روش برای پاک کردن لکه میوه روی فرش ابتدا باید محل لکه را با یک دستمال مرطوب مالش داده و سپس مقداری نمک بر روی آن ریخت تا رطوبت فرش به صورت کامل جذب شود. سپس می‌توان نمک را جمع کرده و با استفاده از یک دستمال تمیز و مرطوب اقدام به تمیز کردن محل لکه کرد. یک روش دیگر استفاده از نمک بهره بردن از آن در کنار سرکه است که اثرات قوی‌تری برای تمیز کردن لکه‌ها دارد. البته استفاده از خدمات قالیشویی به دلیل داشتن نیروهای متخصص، تجهیزات مدرن و مواد شوینده معتبر می‌تواند بهترین راهکار ممکن برای تمیز کردن هر نوع لکه‌ای باشد.

 از بین بردن لکه فرش به کمک جوش شیرین

جوش شیرین نیز از جمله مواد خانگی است که می‌تواند برای پاك كردن قهوه از روي فرش و انواع لکه‌های دیگر مانند لکه میوه‌ها کاربرد داشته باشد. برای تمیز کردن لکه میوه روی فرش در این روش ابتدا باید محلولی شامل کمی جوش شیرین و دو فنجان آب سرد درست کرد و سپس محلول ساخته شده را بر روی محل لکه اسپری کرد. در مرحله بعدی با یک دستمال تمیز باید لکه را به‌گونه‌ای به سمت داخل مالش داد که از توسعه آن جلوگیری شود. تکرار این عمل برای چند مرتبه می‌تواند لکه‌های ناشی از میوه‌ها را به بهترین شکل ممکن تمیز کند.

پاک کردن لک میوه از فرش با ماست

از بین بردن لکه میوه از روی فرش با مایع ظرف‌شویی

اگرچه مایع ظرف‌شویی برای تمیز کردن ظروف مختلف تولید می‌شود اما اثرات تمیزکنندگی بی‌نظیری دارد و می‌توان از آن برای برطرف کردن هر نوع لکه‌ای استفاده کرد. بعد از جمع‌آوری تکه‌های میوه از روی فرش و تمیز کردن محل آن با یک دستمال خشک و تمیز می‌توان چند قطره مایع ظرف‌شویی را روی محل لکه ریخت. سپس با یک اسفنج تمیز باید به آن ضرباتی وارد کرد تا مواد کاملاً به اسفنج جذب شود و در نهایت باید محل لکه را با آب سرد شست تا اثرات لکه کاملاً از بین برود.

از بین بردن لکه فرش با ماست

شاید عجیب باشد که ماست بتواند اثرات پاک‌کنندگی داشته باشد اما این ماده برای تمیز کردن لکه‌های کهنه و قدیمی از روی فرش می‌تواند بسیار مؤثر باشد. در این روش ابتدا تکه‌های میوه از روی فرش برداشته می‌شود و مقداری ماست روی آن ریخته می‌شود. ماست مواد لکه را به خود جذب می‌کند و سپس می‌توان با یک دستمال تمیز محل لکه را تمیز کرده و در نهایت آن را آبکشی نمود.

جمع‌بندی نهایی

ریخته شدن لکه میوه روی فرش می‌تواند چالش‌های متعددی برای افراد ایجاد کند چرا که الیاف هر کدام از فرش‌های ماشینی و دستباف می‌توانند واکنش‌های متفاوتی نسبت به آن داشته باشند. از جمله رایج‌ترین موادی که در تمیز کردن لکه‌های میوه کاربرد دارند می‌توان به جوش‌شیرین، مایع ظرف‌شویی، سرکه، نمک و … اشاره کرد اما در نهایت بهترین روش برای تمیز کردن هر نوع لکه‌ای استفاده خدمات شرکت‌های قالیشویی معتبر است که از تجهیزات و مواد مدرن و نیروهای متخصص برخوردارند.

 

0 0 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
تماس 1442