پاک کردن لکه انار از روی فرش

انار به عنوان یکی از محبوب‌ترین میوه‌های پاییزی شناخته می‌شود و تقریباً تمام افراد با هر سلیقه غذایی و خوراکی از آن لذت می‌برند. این میوه در کنار طعم و مزه بسیار خوب و خواص و فواید زیادی که دارد می‌تواند چالش‌هایی برای افراد ایجاد کند. ریخته شدن آب انار بر روی ارکان مختلفی همچون لباس، خوشخواب، فرش و … می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند و افراد را دچار دغدغه نماید. لکه‌هایی که ناشی از قطرات آب انار هستند برخلاف لکه‌هایی همچون چربی، خون، جوهر، ادرار و … می‌توانند به سختی تمیز شوند خصوصاً زمانی که کاملاً خشک شوند. برای پاک کردن لکه انار از روی فرش می‌توان از روش‌ها و مواد مختلفی استفاده کرد که در ادامه مطلب به بررسی کامل آنها پرداخته خواهد شد.

تمیز کردن انار روی فرش

روش پاك كردن لكه انار از روی فرش‌ها

در حقیقت برای تمیز کردن انواع لکه از روی فرش، مبلمان، موکت و … می‌توان از روش‌ها و راهکارهای مختلفی استفاده کرد و لکه‌های انار نیز از این قاعده خارج نیستند. مهم‌ترین نکته‌ای که در تمیز کردن هر نوع لکه‌ای باید به آن توجه داشت این است که باید سعی شود لکه‌ها در اولین فرصت و قبل از خشک و کهنه شدن تمیز شوند چرا که لکه‌های قدیمی و کهنه می‌توانند مشکلاتی برای افراد ایجاد کرده و حتی موجب آسیب دیدن فرش‌ها شوند. از جمله مهم‌ترین روش‌ها برای پاک کردن لکه انار از روی فرش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده از آب و سرکه سفید

یکی از بهترین و ساده‌ترین روش‌ها برای تمیز کردن بسیاری از لکه‌های فرش خصوصاً لکه انار استفاده از محلول آب و سرکه است. در این روش ابتدا باید یک فنجان آب سرد و یک قاشق چای‌خوری مایع ظرف‌شویی را مخلوط کرد و به کمک آن محل لکه انار را تمیز کرد و در مرحله بعدی از یک دستمال تمیز استفاده می‌شود و با آغشته کردن آن به سرکه سفید می‌توان محل لکه را به‌خوبی تمیز کرد. این کار باید به صورت متناوب انجام شود و تا زمانی که لکه انار به‌خوبی تمیز شود تکرار شود. در این روش می‌توان از شامپو فرش نیز به جای مایع ظرف‌شویی استفاده کرد.

استفاده از آب یخ

آب سرد می‌تواند باعث رقیق‌تر شدن آب انار شود و از غلظت آن بکاهد به همین دلیل استفاده از یخ یا آب سرد می‌تواند در تمیز کردن لکه انار و جلوگیری از خراب شدن فرش تأثیر زیادی داشته باشد. بعدازآنکه به کمک آب سرد لکه انار رقیق‌تر شد می‌توان از مواد شوینده مختلفی همچون شامپو فرش‌ها، مایع ظرف‌شویی، صابون و … استفاده کرد و لکه را به صورت کامل تمیز کرد. آب سرد و یخ باید حداقل به مدت 3 تا 5 دقیقه بر روی لکه انار باقی بماند تا بتواند به‌خوبی آن را رقیق کرده و به تمیز شدن آن کمک کند.

استفاده از جوش‌شیرین

می‌توان گفت جوش‌شیرین یکی از جادویی‌ترین مواد در پاک کردن انواع لکه‌ها به شمار می‌رود. در این روش چنانچه لکه انار خشک شده بود ابتدا باید مقداری آب روی آن ریخت تا خیس و رقیق‌شده و سپس مقداری جوش‌شیرین را روی محل لکه ریخته و مدتی به آن زمان داد تا مواد لکه را به خود جذب کند و بعد از چند دقیقه اقدام به تمیز کردن آن کرد و برای تمیز کردن نهایی لکه می‌توان از یک دستمال آغشته به سرکه یا مواد شوینده استفاده کرد و این کار را تا زمانی که لکه به‌خوبی تمیز می‌شود ادامه داد. درست کردن شامپو فرش خانگی با استفاده از موادی همچون صابون‌ها و … نیز می‌تواند در از بین بردن لکه‌های ناشی از آب انار از روی فرش مؤثر باشد.

استفاده از نمک

نمک نیز می‌تواند همانند جوش‌شیرین کاربرد بسیار زیادی در پاک کردن انواع لکه‌ها داشته باشد. در این روش برای پاک کردن لکه انار از روی فرش ابتدا باید مقداری نمک بر روی محل لکه ریخت و چند ثانیه آن را به آرامی مالش داد. بعد از چند دقیقه می‌توان با آب ولرم محل لکه را شستشو داد تا لکه کاملاً از بین برود.

پاک کردن لکه انار از روی فرش

سایر روش‌های پاک کردن انار از روی فرش

به صورت کلی علاوه بر روش‌های عنوان شده می‌توان از روش‌های دیگری برای از بین بردن لکه‌های ناشی از آب انار از روی فرش‌ها استفاده کرد که هر کدام می‌توانند مزایا و معایب و شرایط خاص خود را داشته باشند. از جمله رایج‌ترین موادی که می‌توانند در از بین بردن این لکه‌ها مؤثر باشند و معمولاً در شرکت‌های قالیشویی در تهران نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از اسپری‌های لکه بر
  • استفاده از محلول آب و آمونیاک
  • استفاده از محلول مواد شوینده و هیدروژن پراکسید
  • استفاده از عصاره لیمو ترش
  • استفاده از محلول آب، هیدروژن پراکسید و سدیم کربنات و …

بهترین روش تمیز کردن لکه انار

همان‌طور که در بخش‌های قبلی توضیح داده شد روش‌ها و راهکارهای متعددی برای حذف و از بین بردن انواع لکه‌ها خصوصاً لکه‌های انار از روی فرش‌ها وجود دارند که هر کدام می‌توانند مزایا و معایب خاص خود را داشته باشند اما از آنجایی که فرش‌های دستبافت، ماشینی و … هر کدام از الیاف‌های خاصی ساخته شده‌اند استفاده از مواد مختلف می‌تواند شرایط ویژه‌ای داشته باشد و احتمال آسیب دیدن فرش‌ها نیز وجود دارد. به صورت کلی می‌توان گفت بهترین و مؤثرترین روش برای پاک کردن هر نوع لکه‌ای از روی فرش‌ها استفاده از خدمات شرکت‌های قالیشویی است که از نیروهای متخصص، دستگاه‌های مدرن و مواد شوینده مخصوص استفاده می‌کنند. چیدمان فرش، نحوه استفاده از آن، تعداد افراد خانواده و … می‌توانند در جذب آلودگی و لکه‌گیری فرش‌ها مؤثر باشند و بهتر است که قبل از کثیف شدن فرش‌ها نکات نگهداری و مراقبت از آنها به‌خوبی رعایت شود

جمع‌بندی نهایی

زیبایی فرش‌ها می‌تواند باعث زیبایی و جذابیت دکوراسیون داخلی منازل شود به همین دلیل ریخته شدن آب انار، ادرار، خون، جوهر، چربی و … می‌تواند باعث زشتی فرش‌ها و انتقال احساس ناخوشایند به افراد شود. لکه‌های انار برخلاف سایر لکه‌ها سخت‌تر تمیز می‌شوند و باید از مواد مخصوصی برای از بین بردن آنها استفاده کرد. برای پاک کردن لکه انار از روی فرش می‌توان از مواد مختلفی همچون سرکه، جوش‌شیرین، نمک، مواد شوینده و … استفاده کرد اما مؤثرترین و مطمئن‌ترین روش استفاده از خدمات شرکت‌های قالیشویی است.

0 0 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
تماس 1442