راه های پاک کردن انواع لکه روی فرش (امتحان شده)

لکه بری فرش یکی از کارهای بسیار تخصصی است که به دانش و تجربه در شناخت انواع فرش‌‌ها و جنس لکه‌‌ها و روش پاک کردن آن‌ها نیاز دارد. لکه گیری فرش یکی از خدمات قالیشویی های متخصص است. در واقع وجود این سرویس در قالیشویی ها نشان دهنده سطح بالای تخصص آن مرکز است. اما شما می توانید فرآیند لکه بری فرش را در خانه و با استفاده از شوینده های خانگی نیز انجام دهید. دقت کنید که از این روش‌ها با احتیاط فراوان استفاده کنید و تا مطمئن نشدید که علت لکه ایجاد شده چیست و لکه بری فرش در خانه به بافت آن آسیب وارد نمی‌کند، اقدام به پاک ‌سازی لکه نکنید. در این مقاله از وب ‌سایت قالیشویی نوین قصد داریم شما را با انواع روش‌های لکه بری فرش برای از بین بردن لکه های مختلف فرش آشنا کنیم.

نکات اولیه در تمیز کردن لکه فرش

در مورد لکه بری فرش فارغ از اینکه چه نوع لکه‌ای را می‌ خواهید پاک کنید؛ باید فرش را از لحاظ تمیزی نیز بررسی کنید. در واقع در بسیاری از لکه ها ممکن است آلودگی به عمق فرش و حتی پشت فرش نیز رسوخ کرده باشد و باید تمیز شود. دقت داشته باشید که اگر چه مسئله پاک کردن لکه بسیار مهم است؛ اما موضوع پاکیزگی فرش و جلوگیری از پوسیدگی آن (ناشی از رطوبت و آلودگی فرش) نیز اهمیت زیادی دارد.

از بین بردن لکه روی فرش

برای لکه بری فرش از شوینده به صورت غیر مستقیم استفاده کنید

برای لکه بری فرش از هر ماده شوینده‌ای که استفاده می‌کنید بهتر است که ماده شوینده را مستقیماً به فرش نزنید. در این زمینه بهترین کار این است که یک دستمال سفید و تمیز پارچه‌ای را به شوینده آغشته کرده و با دقت روی لکه بکشید. ریختن ماده شوینده روی فرش موجب می‌شود تا به عمق فرش شما وارد شود و تمیز کردن آن دشوار شود. به علاوه این موضوع می‌تواند سبب ایجاد پوسیدگی در فرش شود.

به سرعت بعد از ایجاد لکه، اقدام به تمیز کردن آن کنید

نکته دیگر اینکه تفاوتی ندارد لکه موجود ناشی از چه چیزی باشد. در درجه اول شما باید آلودگی سطحی که هنوز به خورد فرش نرفته است را از روی فرش بردارید. سپس لکه بری فرش را آغاز کنید؛ و در نهایت در صورتی که آلودگی به عمق و پشت فرش نفوذ کرده، اقدام به پاکسازی این بخش‌ها نمایید.

بعد از لکه بری فرش آن را خشک کنید

توجه کنید که پس از لکه بری فرش دستبافت و یا ماشینی، محیط مناسبی ایجاد کنید تا در کوتاه ‌ترین زمان ممکن فرش خشک شود. برای این کار می توانید چنجره ها را باز کنید و یا پنکه را روشن کنید و به سمت فرش قرار دهید. ماندن رطوبت در تار و پود فرش، به راحتی می‌تواند منجر به پوسیدگی و از بین رفتن فرش شود.

برای لکه بری فرش دستمال را به جهت مناسب بکشید

برای لکه بری فرش در هنگام پاک ‌سازی لکه حتما دستمال را از سمت بیرون به داخل بکشید. این کار کمک می‌کند که لکه ایجاد شده پخش نشود. در صورتی که هیچ تجربه ای در شستشو و تمیز کردن فرش ندارید می توانید از خدمات قالیشویی نوین برای لکه بری فرش و قالی استفاده کنید.

مواد لازم برای پاک کردن لکه فرش

چای و قهوه یکی از معمول ‌ترین مواردی است که منجر به ایجاد لکه روی فرش می‌شود. خوشبختانه این لکه ‌ها تقریبا راحت پاک می ‌شوند. برای لکه بری فرش در خانه تنها لازم است مراحل زیر را دنبال کنید.

  • در قدم اول بهتر است با یک قاشق باقی ‌مانده مواد ریخته شده را پاک کنید.
  • در قدم دوم با یک دستمال پارچه ‌ای سفید و تمیز و کف صابون، لکه را تا جای ممکن پاک کنید.
  • در نهایت اگر هنوز هم آثار لکه را مشاهده می‌کنید؛ استفاده از سرکه سفید به مقدار کم می ‌تواند موثر باشد.

در ادامه به بررسی از بین بردن لکه های مختلف روی فرش می‌پردازیم.

ترفندهای ساده برای لکه بری فرش

برای از بین بردن انواع لکه از روی فرش باید از مواد حلال و تمیز کننده‌های مناسبی استفاده کنید. معمولاً بهتر است در اولین فرصت بعد از ایجاد لکه نسبت به از بین بردن آن اقدام کنید. زیرا هر چقدر یک لکه بیشتر روی تا رو پود فرش باقی بماند، از بین بردن آن نیز سخت‌تر خواهد شد. در ادامه می‌توانید با بهترین روش‌های لکه گیری فرش به شیوه‌های مختلف آشنا شوید.

 

لکه بری فرش

>>بهترین زمان شستشوی فرش چه موقع میباشد؟<<

پاک کردن لکه خون از روی فرش

پاک کردن لکه‌ های ایجاد شده ناشی از خون نکته ‌ای خاص دارد؛ که در صورت رعایت آن تمیز کردن چنین لکه ‌ای کار ساده‌ای است. خون در مجاورت آب گرم به درستی پاک نمی‌شود. پس تنها کافی است پس از برداشتن آلودگی، باقی مانده لکه را با دستمال مرطوب و آب کاملا سرد چند بار بشویید تا لکه به طور کلی برطرف شود. برای مطالعه کامل درباره تمیز کردن لکه خون روی فرش کلیک کنید.

پاک کردن لکه واکس از روی فرش

واکس کفش یکی دیگر از مواردی است که ممکن است باعث ایجاد لکه روی فرش شود. قبل از هر چیزی باید بدانید که بافت واکس چرب و پر از رنگ است. بنابراین کشیدن پارچه روی لکه موجب چخش شدن آن و نفوذ لکه به عمق تار و پود فرش می‌شود. برای پاک کردن لکه واکس از روی فرش باید از لکه برهایی که بر پایه آنزیم هستند، استفاده کنید.

پاک کردن لکه ماژیک از روی فرش

یکی دیگر از لکه‌های فرش برای خانواده‌های دارای فرزندان کوچک، جای ماژیک روی فرش است. حقیقت آن است که این لکه به این راحتی‌ها پاک نمی ‌شود. همین ‌طور هرچه سریع ‌تر اقدام به پاک کردن آن کنید، شانس پاک شدنش بیشتر است. تنها راه لکه گیری فرش هم دستمال سفید و تمیز آغشته به الکل است.

پاک کردن لکه روغن و چربی از روی فرش

لکه روغن علاوه بر چرب کردن حالت چسبندگی بدی هم ایجاد می کند. بنابراین وقتی لکه روغن ایجاد شد سریعا آن را پاک کنید.

  1. ابتدا با یک دستمال تمیز، روی لکه قرار بدید و آن را تمیز کنید. بعد از آن روی لکه را با آب گرم تمیز کنید. سپس از جوش شیرین یا آمونیاک استفاده کنید و روی لکه قرار دهید.
  2. استفاده از مایع ظرفشویی می تواند یکی از راهکارها برای تمیز کردن لکه باشد.
  3. از ترکیب آمونیاک و آب استفاده کنید.
  4. ابتدا با سرکه آن را تمیز کنید سپس روی ان صابون بزنید.
  5. خمیر اصلاح را روی لکه قرار دهید.
  6. از قالیشویی نوین برای مشاوره برای تمیز کردن لکه کمک بگیرید.

از هر روشی که برای لکه گیری فرش بهره میبرید در نهایت و بعد از انجام تمامی مراحل فرش را کاملا خشک کرده تا بهتر متوجه تغییرات شوید. برای مطالعه درباره نحوه پاک کردن لکه روغن از روی فرش و مبل کلیک کنید.

پاک کردن لکه ادویه از روی فرش

پاک کردن لکه ادویه آن هم برای فرش آشپزخانه اهمیت زیادی دارد. اگر فرش ما با ادویه‌های رنگی مثل زردچوبه لک شده، باید به محض کثیف شدن فرش اقدام به برطرف کردن آن نمایید. اگر غذای آغشته به زردچوبه روی فرش ریخته قبل از هر کاری یک دستمال روی محل لکه قرار دهید تا از نفوذ آن به تار و پود فرش جلوگیری شود. سپس می‌توانید با استفاده از روش‌های مختلف شروع به لکه گیری فرش کنید.

تمیز کردن لکه چسب از روی فرش

لکه چسب معمولاً به راحتی از بین نمی‌رود از همین رو تمیز کردن آن کمی سخت‌تر از سایر لکه‌ها است. نکته‌ای که در مورد لکه گیری فرش بعد از ریختن چسب روی آن وجود دارد، این است که باید سریعاً چسب را با نوک چاقو از روی فرش بردارید. شما می‌توانید روش‌های مختلف لکه گیری فرش را برای از بین بردن لکه چسب آزمایش کنید. اما اگر موفق به از بین بردن آن نشدید حتماً از خدمات یک قالیشویی در تهران کمک بگیرید.

از بین بردن لکه فرش

پاک کردن لکه شمع از روی فرش

اگر روی فرش شما شمع ریخته و نگران از بین بردن آن هستید، باید بدانید که مرحله اول برای تمیز کردن لکه شمع از روی فرش بر داشتن آن است. برای این کار باید با استفاده از نوک چاقو شمع را از روی فرش جدا کنید. بعد این که لایه شمع را از روی فرش جدا کردید، می‌توانید از یک روش مطمئن برای تمیز کردن لکه استفاده کنید. به یاد داشته باشید که اگر شمع روی فرش ریخت به هیچ عنوان زمانی که هنوز خشک نشده آن را تمیز نکنید. اجازه دهید شمع کاملاً خشک شود. سپس به آرامی آن را با نوک چاقو جدا کنید.

تمیز کردن لکه انار از روی فرش

ریختن انار روی فرش موجب ایجاد لکه های قرمز می شود که گاهی اوقات دیر اقدام کردن برای تمیز کردن لکه موجب می شود و از بین بردن آن نیز کمی سخت ‌تر شود. زمانی که فرش شما با انار کثیف می شود، باید سرعت عمل زیادی به خرج دهید. می ‌توانید آب و سرکه را با هم ترکیب کنید و با استفاده از یک پارچه سفید تمیز آن را روی محل لکه بکشید. هر چقدر زودتر برای لکه گیری فرش اقدام کنید سریع تر و بهتر تمیز خواهد شد.

تمیز کردن لکه آدامس از روی فرش

آدامس حالتی چسبنده دارد و از همین رو تمیز کردن لکه آن از روی فرش با پاک کردن لاک از روی فرش تفاوت دارد. برای از بین بردن لکه آدامس ابتدا باید بخشی از آدامس را از فرش جدا کنید و بعد به فکر از بین بردن لکه آن باشید.

از بین بردن لکه مواد پروتئین از روی فرش

اگر شما با استفاده از مواد پروتئینی همچون تخم‌ مرغ خون مدفوع استفراغ و یا مواد پروتئینی دیگر شده برای از بین بردن لکه ها می توانید از ترکیب آب گرم نمک صابون و سرکه سفید استفاده کنید. مواد را با استفاده از پارچه سفید و تمیز در محل لکه قرار دهید و شروع به تمیز کردن آن کنید.

 لکه بستنی روی فرش

  1. بستنی را از روی فرش بردارید، سپس با یک دستمال آغشته به آب یا آب گاز دار روی لکه بکشید و در نهایت محل لکه را پاک کنید.
  2. نصف قاشق مایع ظرفشویی یا خمیر ریش تراشی را روی محل لکه بذارید و بعد با دستمال تمیز پاک کنید و در نهایت آن را خشک کنید.
  3. اگر با روش های بالا لکه پاک نشد از محلول نصف آب و آمونیاک استفاده کنید.
  4. در پاک کردن لکه بستنی از آب داغ یا گرم استفاده نکنید چون وضعیت لکه را بدتر می کند.

لکه نوشابه روی فرش

دستمال مرطوب را روی لکه قرار دهید تا مواد اضافه جذب آن شود. اما دستمال را روی لکه نکشید زیرا باعث پخش شدن و نفوذ به عمق فرش می شود.در مرحله بعدی مایع پاک کننده را با آب داغ مخلوط کنید و جای لکه اسپری کنید. دوباره از دستمال برای لکه گبری فرش استفاده کنید.

لکه شربت بر روی فرش

ابتدا شربت را از روی فرش بردارید و بعد با یک اسفنج خیس چندین بار روی لکه شربت بکشید. در صورتی که لکه پاک نشد، می توانید به مقدار مساوی از سرکه و الکل استفاده کنید. و اسفنج را آغشته به محلول کرده و روی لکه بکشید.

لکه لاک روی فرش

پاک کردن لاک روی فرش یکی دیگر از سخت‌ترین کارهایی است که باید برای لکه بری فرش انجام دهید. معمولاً لکه حاصل از لاک به راحتی تمیز نمی‌شود و از طرفی تمیز کردن این لکه تنها با حلال‌های مخصوص به آن انجام می‌شود. برای شروع باید لاک را با نوک چاقو بردارید تا به عمق تا رو پود فرش رسوخ نکند. سپس سایر مراحل را برای لکه بری فرش دنبال کنید.

مراحل از بین بردن لکه لاک روی فرش

در ابتدا همان‌طور که گفته شد لاک را با یک چاقو قاشق همان لحظه بردارید و بعد با استفاده از یک دستمال سفید تمیز چندین بار لکه را تمیز کنید. دقت کنید به صورت متمرکز روی لکه بکشید تا پخش نشود. اگر لکه پاک نشد با استفاده از یک محلول پاک کردن لاک که استون نداشته باشد، اقدام به پاک کردن لاک کنید. استفاده از مقداری استون به همراه آب می‌تواند برای لکه بری فرش‌های روشن مناسب باشد. اما اگر فرش شما رنگی است بهتر است از استون و مواد سفید کننده استفاده نکنید تا رنگ فرش خراب نشود.

لکه لاک روی فرش

لکه دوده

برای از بین بردن لکه دوده ابتدا با استفاده از جارو برقی تا حد امکان دوده را از فرش جدا کرده ، دقت نمایید هنگام جارو کشی آلودگی پخش نشود . سپس قدری نمک بر روی لکه تیره پاشیده بعد از دو ساعت نمک و باقیمانده دوده را جمع کنید.

نیکوتین و تنباکو

بهترین پاک کننده برای این لکه ها گلیسیرین می باشد با این دستور که کمی گلیسیرین را روی محل مورد نظر ریخته و به آرامی آن را تمیز کنید ؛ حالا دوباره این کار را انجام دهید و مقداری شامپو فرش یا مایع پاک کننده دیگری روی آن بریزید و به مدت نیم ساعت آن را روی محل بگذارید و بعد آن را بشویید.

لکه رنگ روغنی

رنگ روغنی را نمیتوان با آب تمیز کرد. برای تمیز کردن رنگ روغنی از تینر استفاده کنید. یک پارچه تمیز سفید را به تینر آغشته کنید و روی لکه بکشید و اجازه دهید خشک شود. در نهایت برای از بین بردن بوی تینر می توانید روی آن جوش شیرین بریزید.

لکه‌های جوهر، اثرات شیطنت کودکان

اگر کودک بازیگوشی در خانه دارید که مدام ماژیک و خودکارها را از او پنهان می‌کنید، باز هم ممکن است با این دردسر روبرو شوید. برای پاک کردن لکه جوهر باید بدانید فرش شما دارای الیاف طبیعی است یا مصنوعی. با سهل‌انگاری نباید به فرش دستباف خود آسیب بزنید. به طور کلی پاک کردن انواع لکه‌ها از روی فرش با الیاف طبیعی حساس‌تر است. در صورتی در فرش شما از الیاف مصنوعی استفاده شده باشد:

یک تکه پنبه الکلی یا دستمالی که به استون آغشته شده باشد را بر روی لکه قرار دهید به طوری که کل لکه روی فرش با آن مرطوب شود. چند دقیقه صبر کنید، سپس به کمک یک دستمال نخی و آب ولرم لکه را پاک کنید. در صورتی که فرش شما دستباف است و از الیاف طبیعی بافته شده است:

  • به کمک محلول شوینده فرش، روی لکه را مرطوب کنید، سپس محلول آمونیاک روی لکه اسپری کنید و با دستمال خشک کنید.
  • در مرحله بعد مقداری سرکه سفید بر روی لکه بزنید و با دستمال نخی پاک کنید.
  • در انتها باید یک مرتبه دیگر مواد شوینده مخصوص فرش را بر روی لکه اسپری کنید و در نهایت با یک دستمال تمیز، رطوبت آن را بگیرید و اجازه دهید خشک شود.

در مقاله‌ی پاک کردن لکه چای از فرش، به طور کامل روش تمیز کردن این نوع لکه توضیح داده شده است.

تولید محلول خانگی برای از بین بردن لکه روی فرش

برای لکه گیری فرش بهتر است به جای استفاده از مواد شیمیایی از مواد طبیعی و ساختگی استفاده کنید. این کار ضمن این که موجب کاهش هزینه‌های شما می‌شود، از آسیب رساندن به فرش نیز جلوگیری می‌کند و نقش مؤثری بر تمیز کردن فرش‌های شما دارد. در ادامه به چند مورد از بهترین تمیز کننده‌های خانگی اشاره شده است.

  • ترکیب جوش شیرین و سرکه سفید
  • سرکه سفید و آب داغ
  • آب لیمو ترش و پراکسید هیدروژن
  • ذرت، جوش شیرین و برگ بو
  • آمونیاک و سرکه
  • سرکه و پراکسید هیدروژن
  • سرکه سفید، نمک و روغن
  • شکر و پوست لیمو
  • جوش شیری، سرکه و پراکسید هیدروژن
  • پودر بوراکس و سرکه

نکات مهم تمیز کردن لکه روی فرش

  • سعی کنید همیشه به محض ایجاد لکه اقدام به رفع آن کنید.
  • هیچ گاه بدون اطلاعات از یک ماده شیمیایی روی فرش استفاده نکنید.
  • قبل از لکه بری فرش و تمیز کردن آن ابتدا ماده تمیز کننده را روی بخش کوچکی از فرش امتحان کنید و اگر مشکلی در رنگ و بافت فرش ایجاد نشد می‌توانید از آن استفاده کنید.
  • هیچ گاه برای تمیز کردن فرش‌های دستباف از مواد شیمیایی و سفید کننده‌ها استفاده نکنید.
  • به یاد داشته باشید که از بین بردن برخی از لکه‌ها در خانه کار سختی است. از همین رو اگر موفق به لکه بری فرش نشدید و یا زمان و تجربه کافی برای این کار را ندارید، حتماً از خدمات یک قالیشویی معتبر برای این کار کمک بگیرید.

جمع بندی نهایی

قالیشویی نوین به عنوان بهترین کارخانه قالیشویی تهران برای شستشو و لکه بری انواع فرش از تجهیزات شوینده‌های درجه یک و با کیفیت استفاده می‌کند. این قالیشویی برای انجام کلیه فرآیندهای تمیز کردن و لکه بری فرش از متخصصین آموزش دیده و کار کشته کمک می‌گیرد. شما می‌توانید برای لکه بری فرش‌های خود از خدمات قالیشویی نوین به صورت آنلاین نیز استفاده کنید و از تخفیف ۲۰ درصدی که برای مشتریان آنلاین در نظر گرفته شده است، برخوردار شوید. برای دریافت مشاوره رایگان و همچنین اطلاع از قیمت قالیشویی می‌توانید همین حالا با قالیشویی نوین تماس بگیرید.

0 0 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
Call Now Buttonتماس 1442