پاک کردن شمع از روی فرش

گاهی هیچ وسیله جدیدی نمی‌تواند حس و حالی را که بعضی از چیزهای قدیمی ایجاد می‌کنند به وجود آورد. امروزه با وجود انواع ریسه‌ها و چراغ‌های زیبا و مدرن همچنان «شمع» جایگاه ویژه‌ای در تزئینات و به خصوص بخشیدن حس و حال رمانتیک به فضا دارد. شمع‌ها در اندازه‌ها، رنگ‌ها و کیفیت‌های مختلف همچنان در بازر موجودند و خریدار دارند.

از شمع در جشن ها و مراسم های مختلف استفاده می شود. در برخی از مواقع استفاده از شمع در جشن هایی که در منزل گرفته می شود، ممکن است سبب به جا ماندن و ریخته شدن مقداری از موم آن بر روی فرش شود و سبب لک شدن فرش گردد. برای پاک کردن لکه از روی فرش باید مهارت و تخصص داشته باشید.  در صورت نداشتن اطلاعات کافی درباره پاک کردن پارافین از روی فرش بهتر است برای انجام این کار از یک متخصص و فرد ماهر کمک بگیرید.

قالیشویی نوین یک قالیشویی در تهران است که به عنوان بهترین قالیشویی تهران به شمار می رود. این قالیشویی با استفاده از افرادی مجرب و ماهر اقدام به ارائه چندین مورد خدمات فرش از قبیل شست و شوی عادی فرش و تمیز کردن آن، پاک کردن شمع از روی فرش، رفوگری و سایر خدمات نموده است.

شما عزیزان می توانید با اطمینان خاطر فرش خود را به آن ها سپرده و از بهترین و مناسب ترین خدمات فرش بهره مند شوید. ما در این مقاله تلاش کردیم تا نکاتی در زمینه پاک کردن فرش در اختیار شما قرار دهیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

پاک کردن شمع از روی فرش

اقدامات لازم بعد از ریختن شمع بر روی فرش

به طور کلی برای پاک کردن شمع از روی فرش روش های مختلفی وجود دارد. این روش ها به حالت های متفاوت موم شمع ریخته شده بر روی فرش بستگی دارد. در ادامه به بررسی برخی از این موارد می پردازیم.

پاک کردن شمع از روی فرش به وسیله حرارت دادن آن

پاک کردن شمع از روی فرش نیاز به مهارت و تخصص و آگاهی دارد. برای پاک کردن شمع از روی فرش بهترین روش با توجه به روش ساخت و ساختار آن، گرم نمودن و آب کردن شمع است. برای استفاده از این روش می توانید از یک کاغذ و یا حوله های کاغذی و یک وسیله حرارتی مانند اتو یا سشوار کمک بگیرید. به طوری که برای انجام این کار و به منظور پاک کردن شمع از روی فرش کاغذ و یا حوله کاغذی را بر روی لکه شمع باقی مانده بر فرش می گذارید.

سپس وسیله حرارتی خود به عنوان مثال اتو را روی بیشترین و بالاترین درجه قرار می دهید و بر روی آن می گذارید. این کار را تا زمانی که موم شمع آب شود ادامه می دهید. این گرما سبب چسبیدن لکه و موم بر روی کاغذ می شود. پس از چسبیدن آن به کاغذ و یا حوله کاغذی به راحتی می توانید آن را از روی فرش خود پاک کرده و تمیز کنید. این روش در مواقعی کاربرد دارد که بلافاصله پس از ریخته شدن موم شمع بر روی فرش آن را مشاهده نکرده و بعد از خشک شدن پارافین و موم شمع اقدام به پاک کردن شمع از روی فرش نمایید.

تمیز کردن شمع به وسیله سرد کردن آن

روش دیگری که در اینجا کاربرد دارد سرد کردن موم شمع است. برای انجام این کار موم ریخته شده بر روی فرش را به وسیله تکه ای یخ که در کیسه ای گذاشته شده، سرد می کنیم. سعی کنید این کیسه یخ را به مدت چند دقیقه بر روی فرش باقی بگذارید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که موم شمع کاملاً سفت شود. سپس توسط وسیله ای تیز روی آن را بتراشید.

پس از آن در مرحله بعد با استفاده از جارو برقی اقدام به تمیز کردن و پاک نمودن تراشه های شمع کنید. این روش در صورتی کاربرد دارد که بر خلاف روش قبل بلافاصله پس از ریخته شدن پارافین بر روی فرش آن را مشاهده و اقدام به پاک کردن آن نمایید. اگر به دارکشی فرش علاقه دازید، مقاله‌ی مربوط به این زمینه در قالیشویی نوین را از دست ندهید.

نکات احتیاطی پاک کردن شمع از روی فرش

*همواره در نظر داشته باشید که هرچه زودتر نسبت به پاک کردن لکه ایجاد شده اقدام کنید در زدودن آن موفق‌تر خواهید بود. 

* هنگام استفاده از موادی که به آنها اشاره کردیم، بهتر است پنجره‌ها را باز کنید تا بوی تند این مواد باعث آزار و ناراحتی شما نشوند. 

* برای رسیدن به نتیجه مطلوب، گاهی لازم است دستورالعمل را چندین بار روی محل لکه شمع انجام دهید. پس اگر با بار اول نتیجه نگرفتید سعی کنید باز هم عمل را تکرار کنید. اگر موفق نشدید بهتر است از خدمات قالیشویی بهره بگیرید. 

* بعد از اینکه لکه شمع پاک شد فرش را حتما با دستمالی مرطوب تمیز کنید و بعد از خشک شدن، جاروبرقی بکشید. این کار باعث می‌شود پرزهای فرش مجددا به حالت خواب درست دربیایند. 

* اگر خواستید با استفاده از وسیله‌ای مثل کارد تکه پارافین خشک شده را تا حدی بردارید، این کار را با دقت و احتیاط انجام دهید تا به بافت فرش آسیبی نزنید.  در صورت آسیب زدن به فرش بهتر است از تعمیرکاران متخصص یک قالیشویی معتبر برای رفع آسیب کمک بخواهید.

پاک کردن لکه های باقی مانده از شمع بر روی فرش

در صورتی که پس از انجام روش های ذکر شده در بالا و پاک کردن شمع از روی فرش لکه هایی از آن باقی ماند، باید از مواد تمیز کننده استفاده شود. برای انجام این کار پارچه سفیدی را به الکل ایزوپرونیل آغشته کنید و به حالت ضربه بر روی فرش بزنید. به این مورد توجه نمایید که به هیچ وجه نباید پارچه را بر روی فرش بمالید. زیرا سبب خراب شدن و آسیب رسیدن به بافت و الیاف فرش می شود. این کار را در چندین مرتبه تکرار کنید. تا زمانی که لکه ها به طور کامل پاک شوند این کار را ادامه دهید.

ریختن شمع روی فرش

استفاده از آمونیاک و تینر برای پاک کردن شمع از روی فرش

اما در صورتی که پس از انجام این کار مجدداً لکه ها بر روی فرش باقی ماندند، می توانید از پارچه ای مرطوب به آمونیاک خانگی و یا تینر برای از بین بردن آن استفاده نمایید. به این صورت که پارچه سفیدی را به آمونیاک آغشته کرده و بر روی لکه قرار دهید. سپس به وسیله اتویی روشن روی آن را گرم کنید. به این معنا که پارچه مرطوب شده با آمونیاک را روی لکه قرار داده و اتوی داغ را بر روی آن بکشید. این کار را تا زمانی که لکه ها به پارچه بچسبند، ادامه دهید.

جمع بندی نهایی

همان طور که در متن مقاله به آن اشاره نمودیم پاک کردن شمع از روی فرش نیاز به مهارت و اطلاعات کافی دارد. برای انجام این کار با در نظر گرفتن ساختار شمع بهترین روش آب کردن و گرم کردن شمع است تا مجدداً به حالت مایع تبدیل شود. این کار را به وسیله یک تکه کاغذ انجام دهید. به طوری که کاغذ را بر روی فرش قرار داده و توسط یک وسیله گرمایشی نظیر اتو آن را گرم کنید. در صورت به کارگیری این روش و ماندن لکه بر روی فرش بهتر است از یک متخصص و فرد ماهر و یا خدمات فرش در قالیشویی کمک بگیرید.

0 0 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
Call Now Buttonتماس 1442