دلایل خراب شدن فرش

فرش‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان منازل شناخته می‌شوند که نقش پررنگی در دکوراسیون و تزئین داخلی خانه‌ها دارند. همچنین دارای انواع مختلف ماشینی و دستبافت با الیاف‌های مختلف می‌باشند. اگرچه فرش‌ها معمولاً از طول عمر مناسبی برخوردار بوده و ماندگاری خوبی دارند اما چنانچه در نگهداری آنها دقت نشود ممکن است که آسیب‌های جبران‌ناپذیری به آنها وارد شود. در نهایت خسارت‌های زیادی به بار بیاید. خراب شدن فرش می‌تواند عوامل مختلفی داشته باشد.

لازم است که حتماً تمامی این عوامل شناخته شوند چرا که فرش‌ها از ارزش و قیمت بالایی برخوردارند. معمولاً جایگزین کردن آنها می‌تواند هزینه‌های زیادی در بر داشته باشد. در ادامه مطلب به بررسی مهم‌ترین عوامل آسیب دیدن فرش‌ها و همچنین راهکارها و روش‌های جلوگیری از آنها پرداخته خواهد شد.

خراب شدن فرش

عوامل خراب شدن فرش

آب و رطوبت

می‌توان گفت رطوبت یکی از اصلی‌ترین عامل‌های آسیب دیدن فرش‌ها به شمار می‌رود و می‌تواند هر نوع فرشی را در مدت کوتاهی دچار خسارت و آسیب‌های جبران‌ناپذیری بکند. چنانچه فرش‌ها برای مدتی طولانی در معرض رطوبت قرار بگیرند از قسمت‌های مختلفی همچون ریشه‌ها، بافت و الیاف و … دچار کپک و پوسیدگی می‌شوند. در هنگام استفاده از فرش‌ها حتماً باید به این عامل توجه ویژه‌ای بشود و از قرار دادن فرش در محل‌های مرطوب خودداری کرد.

همچنین نباید فرش‌های شسته شده را زمانی که هنوز به‌خوبی خشک نشده‌اند در منزل پهن کرد. چرا که ممکن است آسیب دیده و دچار پوسیدگی شود. پوسیدگی فرش ناشی از رطوبت برخلاف بسیاری از آسیب‌های مختلف ممکن است قابل ترمیم نباشد و یا به‌سختی ترمیم شود.

وجود حشرات

حشرات مختلفی همچون انواع سوسک‌ها، بید و … را می‌توان یکی از دشمنان اصلی انواع فرش‌های دستبافت و ماشینی دانست و می‌توانند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به آنها وارد کنند. زمانی که حشرات مختلف بر روی بافت فرش‌ها که معمولاً از پشم، ابریشم، چرم و … هستند تخم‌گذاری می‌کنند. سپس لاروهای گرسنه از تخم خارج می‌شوند. تنها موادی که برای خوردن در دسترس دارند همین بافت فرش است. همین موجب می‌شود که این حشرات آسیب‌های زیادی به فرش‌ها وارد کنند.

خصوصاً اگر مواد شیرینی همچون شربت‌ها بر روی بافت فرش ریخته شده باشند. تعمیر فرش و قالیچه‌هایی که توسط حشرات آسیب دیده باشند اغلب توسط کارشناسان متخصص انجام می‌شود اما اگر این آسیب‌ها توسعه پیدا کند و شدت بگیرد ممکن است خسارت‌های جبران‌ناپذیری ایجاد کنند. مشاهده هرگونه حشره فعال، تکه‌های خورده شده فرش، تار، لاروهای زنده، ذرات خشک و سنگی و … می‌تواند نشانه وجود حشرات باشد که در نهایت باعث خراب شدن فرش می‌شود و لازم است که حتماً به صورت کامل بررسی و تمیز شوند تا آسیبی به فرش وارد نشود.

خراب شدن فرش توسط نور خورشید

یکی دیگر از مهم‌ترین عواملی که می‌توان آسیب‌های بسیار جدی به فرش‌ها وارد کند نور خورشید است. اگرچه وجود نور برای منازل می‌تواند اهمیت بسیار زیادی داشته باشد اما اگر فرش‌ها به مدت طولانی در معرض نور قرار بگیرند دچار تغییر رنگ می‌شوند به‌گونه‌ای که ظاهر و زیبایی فرش کاملاً تحت تأثیر قرار می‌گیرد. با نصب روکش کاهش امواج فرابنفش یا جایگزین کردن شیشه با پنل‌های مقاوم در برابر فرابنفش و یا استفاده از روفرشی و همچنین پهن کردن فرش در محیط‌هایی با نور کمتر می‌تواند در حل این مشکل مؤثر باشد.

رنگ و مواد شیمیایی

آسیب‌هایی که در اثر رنگ‌ها و مواد شیمیایی ‌بر روی فرش‌ها ایجاد می‌شوند به‌مراتب می‌توانند از آسیب‌هایی همچون بیدخوردگی فرش نیز بدتر باشد و ترمیم و برطرف کردن آنها توسط افراد عادی به هیچ عنوان ممکن نخواهد بود. مواد شیمیایی ممکن است که با رنگ و بافت فرش‌ها واکنش داده و باعث خرابی فرش شوند. همچنین شستشوی فرش‌ها با استفاده از مواد شوینده که درجه اسیدی با بازی بالایی دارند، می‌توان آسیب‌های جدی به فرش‌ها وارد کند و باعث کاهش طول عمر آنها شود به همین دلیل بهترین روش برای شستن انواع فرش‌ها استفاده از خدمات شرکت‌های قالی‌شویی است چرا که این شرکت‌ها از نیروهای متخصص و تجهیزات مدرن و مواد شوینده مناسب برای شستن هر فرش استفاده می‌کنند.

دلایل خراب شدن فرش

ریخته شدن مواد مختلف و ایجاد لکه

ازآنجایی‌که فرش‌ها در تمامی ساعات شبانه‌روز استفاده می‌شود و ترافیک رفت و آمد و نشست و برخاست بر روی آنها بسیار زیاد است پتانسیل بسیار بالایی برای کثیف شدن و جذب آلودگی نیز دارند. ریخته شدن موادی همچون انواع نوشیدنی‌ها، ادرار کودکان، جوهر، خون، روغن و چربی‌ها، رنگ، چسب‌های مایع، خوراکی‌ها و … می‌توانند لکه‌های مختلفی بر روی سطح فرش‌ها ایجاد کنند و اگر سریعاً تمیز نشده و خشک شوند در نهایت باعث خراب شدن فرش می‌شوند.

هرچند که پاک کردن انواع لکه‌ها می‌تواند راهکارهای خانگی مختلفی داشته باشند اما تعدادی از لکه‌ها بعد از خشک شدن به‌راحتی تمیز نمی‌شوند و ممکن است به بافت و رنگ فرش آسیب وارد کنند. مقاله‌های متعددی در مورد پاک کردن لکه چسب از روی فرش و سایر لکه‌ها در سایت تخصصی قالی‌شویی نوین منتشر شده است که می‌تواند اطلاعات مفیدی به افراد بدهد و به آنها در پاک کردن فرش‌ها کمک کند.

وارد شدن فشار

وارد شدن فشار به فرش‌ها نیز از جمله عواملی هستند که می‌توانند آسیبی‌های جدی و گاها جبران‌ناپذیری به آنها وارد کنند. قرار دادن اجسام تیز و برنده بر روی فرش، قرار دادن اجسام سنگین برای مدت طولانی، ضربه زدن به فرش‌ها به منظور تکاندن و … تا کردن فرش‌ها به مدت طولانی و تحت فشار، حمل‌ونقل غیراصولی و نامناسب، پهن کردن فرش‌ها در سطوح ناهموار و … از جمله مواردی هستند که باعث وارد شدن فشار و خراب شدن فرش می‌شوند. بنابراین تمامی این موارد در زمان استفاده از فرش‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد. چرا که بسیاری از آسیب‌ها قابلیت رفع کردن نخواهد داشت و می‌تواند هزینه‌های زیادی به بار بیاورد.

حرارت سیستم‌های گرمایشی

در بسیاری از منازل از بخاری‌های گازی استفاده می‌شود. ازآنجایی‌که این سیستم‌ها می‌توانند گرمای بالایی تولید کنند چنانچه بر روی فرش‌ها و یا در نزدیکی آنها قرار داده شوند ممکن است باعث خراب شدن فرش شوند. در استفاده از بخاری‌ها لازم است که حتماً فاصله مناسب با فرش‌ها رعایت شود چرا که در آسیبی‌های ناشی از حرارت معمولاً ترمیم نمی‌شوند. همچنین قرار دادن اجسام داغ مانند قابلمه، کتری، اتو لباس و … می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری در فرش‌ها ایجاد کنند و بهتر است که در هنگام استفاده از این لوازم دقت و توجه زیادی داشت.

به صورت کلی برطرف کردن بسیاری از آسیب‌ها در فرش‌ها نیازمند داشتن تخصص و مهارت است و افراد عادی به‌راحتی قادر به انجام آن نخواهند بود. استفاده از خدمات بهترین قالیشویی به دلیل داشتن نیروها متخصص و تجهیزات مدرن می‌تواند در برطرف کردن انواع آسیب‌ها مؤثر باشد.

جمع‌بندی نهایی

فرش‌ها از جمله مهم‌ترین و ضروری‌ترین ارکان دکوراسیون منازل هستند نگهداری از آنها اهمیت بسیار زیادی دارد. عواملی مختلفی می‌توانند در خراب شدن فرش و کاهش طول عمر آنها مؤثر باشند که مهم‌ترین آنها شامل رطوبت، نور خورشید، حشرات، فشار و ضربه، عدم شستشوی مناسب و … هستند. به صورت کلی برای برطرف کردن هر کدام از انواع آسیب‌ها در فرش‌ها بهتر است از که از خدمات شرکت‌های قالی‌شویی و نیروهای متخصص آنها استفاده کرد تا آسیب‌ها توسعه پیدا نکنند.

0 0 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
تماس 1442