نحوه درست کردن شامپو فرش خانگی

امروزه در تمامی منازل و ساختمان‌ها از فرش‌ها استفاده می‌شود و از آنجایی که همواره تحت ترافیک رفت و آمد و نشست‌وبرخاست بسیار زیادی هستند پتانسیل بالایی برای جذب آلودگی و لکه دارند. برای شستن و تمیز کردن فرش‌ها می‌توان از روش‌های سنتی و مدرن استفاده کرد. در روش سنتی افراد می‌توانند در منزل و با استفاده از مواد شوینده مختلفی اقدام به تمیز کردن فرش‌ها بکنند. درست کردن شامپو فرش خانگی می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود و از مواد مختلفی برای آن استفاده شود.

درست کردن شوینده خانگی

با توجه به آنکه شامپو فرش‌های تجاری از مواد شیمیایی و گاها سمی ساخته می‌شوند می‌توانند مشکلات و معضلاتی برای فرش و افراد به وجود بیاورند به همین دلیل می‌توان از شامپوهای خانگی برای شستن فرش‌ها استفاده کرد. در ادامه مطلب به بررسی نحوه درست کردن بهترین شامپو فرش‌های خانگی پرداخته می‌شود.

نحوه تولید شوینده خانگی فرش

همانطور که گفته شد ممکن است استفاده از استفاده از شامپو فرش تجاری به دلیل استفاده از مواد شیمیایی در آنها ممکن است به فرش‌ها، خصوصاً فرش‌های دستبافت آسیب وارد کند به همین دلیل بهتر از است که از مواد خانگی برای شستن و تمیز کردن فرش‌ها استفاده کرد. با استفاده از ترفندهای مختلفی می‌توان شوینده‌هایی برای تمیز کردن فرش‌ها استفاده کرد. از جمله بهترین روش‌ها برای درست کردن شامپو فرش خانگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

درست کردن شامپو فرش خانگی برای فرش‌های ماشینی

یکی از بهترین محلول‌ها برای شستن فرش‌ها استفاده از محلول سرکه سفید و آب است که معمولاً برای فرش‌های ماشینی بیشتر استفاده می‌شود. برای تولید این محلول می‌تواند سرکه و آب را باهم مخلوط کرده و با استفاده از آن لکه‌های موجود بر روی فرش‌ها را تمیز کرد. البته باید توجه داشت که قبل از استفاده از این محلول باید اثرات آن بر روی رنگ فرش تست شود تا هیچ‌گونه آسیبی به آن وارد نشود.

شامپو فرش برای فرش‌های روشن

درست کردن شامپو فرش خانگی برای انواع فرش‌های روشن نیز می‌تواند با استفاده از موادی همچون هیدروژن پراکسید 3 درصد، مایع ظرفشویی، آب داغ و روغن خالص انجام شود. در این روش باید 4 قاشق غذاخوری محلول هیدروژن پراکسید 3 درصد را با یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی و یک و نیم پیمانه آب داغ و در نهایت با 5 قطره روغن خالص مخلوط کرد.

  • هیدروژن پراکسید دارای خواص سفیدکنندگی بوده و قادر است لکه‌های سرسخت را از بین ببرد. البته نباید این محلول برای فرش‌های تیره استفاده شود چرا که ممکن است باعث آسیب دیدن آنها شود.

درست کردن شامپو فرش خانگی با ماشین ظرفشویی

یک شوینده دیگر که می‌توان با مواد خانگی ساخت و از آن برای لکه‌گیری فرش و شستشوی آن استفاده کرد، محلول آمونیاک، مایع ظرفشویی، الکل و روغن خالص است. در این روش می‌تواند دو قاشق غذاخوری آمونیاک را با یک قاشق چای‌خوری مایع ظرفشویی، 2 فنجان الکل و چند قطره از روغن خالص مخلوط کرد و از آن در بخارشوها استفاده کرد و با آن لکه‌های مختلف موجود بر روی فرش‌ها را تمیز کرد. می‌توان این مخلوط را به مخزن دستگاه بخارشو ریخته و با استفاده از آن فرش‌ها را به خوبی تمیز کرد. این مخلوط همچنین می‌تواند برای تمیز کردن کف خانه و حمام نیز استفاده می‌شود.

ساخت شامپو فرش خانگی

اسپری شستشوی فرش

اسپری شستشوی فرش یکی دیگر از بهترین شوینده‌ها و تمیزکننده‌های فرش است که می‌تواند لکه‌های مختلف را از روی فرش‌ها تمیز کند. درست کردن شامپو فرش خانگی با استفاده از موادی همچون سرکه، آب گرم، نمک غذاخوری و روغن خالص می‌تواند انتخاب خوبی برای تمیز کردن فرش‌ها باشد. در این روش یک فنجان سرکه سفید، دو فنجان آب گرم، دو قاشق چای‌خوری نمک و 15 قطره روغن خالص باهم مخلوط می‌شود و از آن به‌عنوان یک اسپری خانگی برای تمیز کردن گردوخاک و لکه‌های فرش‌ها استفاده می‌گردد. بعد از اسپری کردن این مواد به بخش‌های مختلف فرش باید منتظر ماند تا کاملاً خشک شود و سپس با استفاده از جاروبرقی آن را تمیز کرد. این محلول همچنین می‌تواند برای تمیز کردن انواع پرده و مبل نیز استفاده شود.

محلول هیدروژن پراکسید و جوش‌شیرین

یکی دیگر از بهترین شوینده‌ها و محلول‌هایی که می‌توانند برای تمیز کردن لکه‌های موجود بر روی فرش‌ها استفاده شوند محلول هیدروژن پراکسید و جوش‌شیرین است. در این روش یک فنجان جوش‌شیرین را نصف فنجان هیدروژن پراکسید و یک قاشق چای‌خوری مایع ظرفشویی مخلوط می‌کنند و از آن برای از بین بردن لکه‌های فرش استفاده می‌شود. این محلول همچنین می‌تواند به خوبی بوی بد فرش‌ها را از بین ببرد.

درست کردن شامپو فرش خانگی مرکبات

در این روش نیز می‌توان هفت قطره شکر قهوه‌ای، یک فنجان و نیم پوست لیمو و پرتقال و یک لیتر آب را با هم مخلوط کرد و برای از بین بردن انواع لکه‌های فرش استفاده کرد. این شامپو در حقیقت یک محلول آنزیم دار است و می‌تواند نتیجه مناسبی برای تمیز کردن فرش‌ها داشته باشد. این محلول برای نتیجه‌بخش بودن به سه ماه زمان نیاز دارد و سپس باید در ظرف اسپری ریخته شود و بر روی لکه‌های فرش اسپری شود و با استفاده از دستمال تمیز و خشک کاملاً پاک شود و در نهایت با جاروبرقی فرش را کاملاً تمیز نمود.

اسپری تمیزکننده لکه و بوی حیوانات خانگی

محلول سرکه سفید، آب گرم و جوش‌شیرین نیز می‌تواند از بهترین مواد شوینده فرش‌ها باشد. در کنار تمیز کرده لکه‌ها بوی بد ناشی از ادرار حیوانات را نیز به خوبی از بین می‌برد. در این روش می‌توان 2 فنجان سرکه سفید، 2 فنجان آب گرم و 4 قاشق غذاخوری جوش‌شیرین را باهم مخلوط کرد. سپس از آن برای تمیز کردن لکه‌ها استفاده کرد. از این محلول نیز می‌توان در شستشوی فرش با بخارشو استفاده کرد. در حقیقت می‌تواند از مواد خانگی مختلفی برای تمیز کردن لکه‌ها و آلودگی‌های موجود بر روی فرش‌ها استفاده کرد. البته تعدادی از لکه‌ها وجود دارند که کهنه و قدیمی شده و به سختی تمیز خواهند شد. لازم است که حتماً از خدمات شرکت‌های قالیشویی برای تمیز کردن آنها استفاده کرد.

فرمول ساخت شامپو فرش خانگی

جمع بندی نهایی

فرش‌ها از جمله ارکان با ارزش منازل هستند. با توجه به آنکه همواره در معرض آلودگی و لکه هستند لازم است که از مواد شوینده مناسبی برای تمیز کردن آنها استفاده کرد. امروزه شامپو فرش‌های تجاری با استفاده از انواع مواد شیمیایی و سمی تولید می‌شوند و ممکن است به فرش‌ها آسیب وارد کنند. درست کردن شامپو فرش خانگی با استفاده از مواد مختلفی همچون سرکه، جوش‌شیرین، پوست مرکبات و … می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد و در کاهش هزینه‌ها و عدم آسیب رساندن به فرش‌ها مؤثر باشد. البته باید توجه داشت که بهترین روش برای شستن فرش‌های استفاده از خدمات قالیشویی‌های معتبر مانند قالیشویی تهران است. چرا که این شرکت‌ها فرش‌ها را با مناسب‌ترین شوینده‌ها و بهترین روش‌ها شستشو می‌دهند.

3 2 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
تماس 1442