شستشوی فرش با بخارشو در منزل

شستن و تمیز کردن فرش‌ها همواره دغدغه و چالش اصلی افراد خصوصاً خانم‌ها بوده است. چرا که معمولاً حمل‌ونقل و جابجایی آنها کار دشواری است. فرش‌ها در حقیقت از مهم‌ترین ارکان دکوراسیون منازل به شمار می‌روند. از آنجایی که همیشه تحت ترافیک بالای رفت‌وآمد و نشست‌وبرخاست هستند پتانسیل بالایی برای جذب آلودگی و لکه دارند. شستشوی فرش با بخارشو یکی از روش‌های عالی برای تمیز کردن آلودگی‌ها و انواع لکه‌ها شناخته می‌شود که می‌تواند در منزل نیز انجام شود. در ادامه مطلب به بررسی نحوه شستن فرش با بخارشو، مزایا و معایب آن پرداخته خواهد شد.

شستن فرش با بخارشو در منزل

نحوه شستشوی فرش با بخارشو

به صورت کلی شستن فرش با بخارشو می‌تواند مراحل مختلفی داشته باشد و لازم است که حتماً به تمامی مراحل آن توجه شود تا بهترین نتیجه به دست بیاید و در نهایت باعث افزایش طول عمر فرش و زیبایی و جذابیت آن شود. مهم‌ترین مراحل شستشوی فرش با بخارشوی به شرح زیر هستند:

نظافت اتاق یا پذیرایی

در مرحله اول و قبل از هر کاری لازم است که محیط کاملاً نظافت شود و هرگونه وسیله اضافی که بر روی فرش‌ها قرار دارند جمع‌آوری شوند. وجود وسایل مختلف بر روی فرش باعث می‌شود که بخارشوی به راحتی حرکت نکند و لکه‌ها و آلودگی‌ها را از بین نبرد. چنانچه پایه تعدادی از وسایل سنگین بر روی فرش قرار دارند و امکان جابجایی آنها وجود ندارد بهتر است که پایه‌ها با نوارهای ضد آب عایق‌بندی شوند تا در برابر بخار آب داغ دستگاه بخار شو محافظت شوند.

جارو کشیدن فرش

مرحله دوم که اهمیت بسیار زیادی دارد گردوغبار گیری از روی فرش است. در این مرحله لازم است که به کمک یک جاروبرقی تمامی ذرات موجود بر روی فرش و گردوغبار موجود بر سطح آن تمیز شود. بخارشوها می‌توانند انواع لکه‌ها را تمیز کنند اما نمی‌توانند ذراتی که وارد الیاف فرش شده‌اند را از بین ببرند به همین دلیل جارو کردن فرش اهمیت بالایی دارد. این مراحل در شرکت‌های قالیشویی در تهران نیز به صورت قدم‌به‌قدم انجام می‌شوند تا فرش‌ها به بهترین شکل ممکن تمیز شوند.

پاک کردن لکه‌ها

در مرحله سوم که اهمیت بالایی نیز دارد لازم است قبل از شستشوی فرش با بخارشو لکه‌ها تمیز شوند. لکه‌هایی که ناشی از ریخته شدن نوشیدنی‌ها، غذا، رنگ‌ها و … هستند می‌توانند ظاهر فرش را خراب کرده و باعث زشت شدن آن شوند. لکه‌ها معمولاً با جاروبرقی از بین نمی‌روند و بهتر است که قبل از استفاده از بخار شو با روش‌های مختلف تمیز شوند.

شستن فرش با بخارشوی

در مرحله پایانی و بعد از انجام تمامی مراحل گفته شده لازم است که دستگاه بخار شود آماده شود. شستشوی فرش با بخارشو به این صورت است که دستگاه آب داغ را همراه با ماده تمیزکننده بر روی سطح فرش یا مبلمان می‌پاشد و سپس با مکش دوباره آلودگی‌ها، آب و مواد شوینده دوباره به داخل دستگاه برمی‌گردند و در این فرآیند آلودگی‌های سطح فرش از بین می‌روند. استفاده از شامپو فرش در دستگاه بخارشو باعث می‌شود که سطح فرش به خوبی تمیز شود هرچند که معمولاً استفاده از این روش در منزل توصیه نمی‌شود چرا که ممکن است تمامی آلودگی‌ها و لکه‌ها به خوبی از بین نروند به همین دلیل بهتر است که از خدمات شرکت‌های قالیشویی استفاده شود.

تمیز کردن فرش با بخارشو

امروزه شرکت‌های قالیشویی از دستگاه‌های بخارشوی صنعتی استفاده می‌کنند که قدرت بالاتری داشته و می‌توانند فرش‌ها را به بهترین شکل ممکن تمیز کنند. برای تمیز کردن تعدادی از لکه‌ها و آلودگی‌های مختلف که سخت و قدیمی هستند می‌تواند چند مرتبه از دستگاه بخارشو استفاده کرد تا کاملاً تمیز شوند.

مزایای شستن فرش با دستگاه بخارشوی

هرچند که معمولاً از دستگاه بخارشوی برای شستن پرده، مبلمان و… استفاده می‌شود اما می‌توان برای تمیز کردن لکه‌ها و آلودگی‌های موجود بر روی فرش‌ها نیز استفاده شوند. از مهم‌ترین مزایای شستشوی فرش با بخارشو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بخارشو می‌تواند بسیاری از لکه‌ها و آلودگی‌های روی سطوح فرش که با روش‌های خانگی تمیز نمی‌شوند را به راحتی از بین ببرد. چرا که از مواد شوینده و بخار آب برای این کار استفاده می‌کند.
  • بخارشوی ها می‌توانند علاوه بر فرش‌ها سایر وسایل خانگی مانند خوشخواب‌ها، پرده‌ها، مبلمان و … را تمیز کنند.
  • بخارشو آسیب و خسارتی به فرش‌ها وارد نمی‌کند و اجازه تغییر رنگ را به آن نمی‌دهد.
  • در صورت استفاده از بخارشوی نیازی به حمل‌ونقل و جابجایی فرش‌ها نیست و می‌توان فرش را در محل خود تمیز کرد.
  • استفاده از بخارشو هزینه‌های زیادی نخواهد داشت و در مصرف آب و شوینده‌ها صرفه‌جویی می‌کند.
  • می‌توان در کنار مواد شوینده مخصوص فرش‌ها از مواد خانگی مختلفی همچون سرکه سفید برای تمیز کردن لکه‌های مختلف از روی سطح فرش در دستگاه بخارشوی استفاده کرد.
  • حمل‌ونقل و استفاده از دستگاه بخارشو کار راحتی است و همه افراد می‌توانند به راحتی از آن برای تمیز کردن فرش‌ها و سایر وسایل استفاده کنند.

معایب شستن فرش با بخارشو

استفاده از بخارشوی همان اندازه که می‌تواند مزایای متعددی داشته باشد از معایب و ایراداتی نیز برخوردار است که مهم‌ترین آنها به شرح زیر هستند:

  • بخار شو قادر نیست که فرش را به صورت کامل شستشو دهد و ممکن است اثرات آلودگی و لکه همچنان بر روی فرش باقی بماند.
  • دستگاه‌های بخارشوی خانگی معمولاً قدرت پایینی دارند و ممکن است آب و آلودگی‌ها به صورت کامل از بافت فرش خارج نشود و در نهایت باعث ایجاد بوی بد در فرش و یا تغییر رنگ آن شود.
  • استفاده از دستگاه بخارشو نیاز به مهارت ویژه‌ای دارد و تعدادی از آنها با شوینده‌های مخصوصی کار می‌کنند که باید مورد توجه قرار بگیرند.
  • استفاده از بخارشوی برای تمیز کردن فرش‌های دستبافت ممکن است باعث ایجاد تداخل رنگ شود.
  • با توجه به آنکه در این روش فرش آبکشی نمی‌شود اگر مواد شوینده در بافت فرش باقی بمانند ممکن است باعث پوسیدگی آن شوند.

استفاده-از-بخارشو-برای-شستن-فرش

جمع بندی نهایی

به صورت کلی فرش‌ها پتانسیل بالایی برای جذب آلودگی‌های مختلف دارند و لازم است که بعد از مدتی حتماً شسته شوند البته انتخاب بهترین رنگ فرش می‌تواند در دیر کثیف شدن فرش مؤثر باشد. روش سنتی، استفاده از خدمات شرکت‌های قالیشویی و استفاده از بخارشوی روش‌هایی هستند که می‌توان فرش‌ها را شستشو داد. استفاده از بخارشو در مقایسه با روش‌های دیگر بسیار ساده‌تر بوده و مزایای متعددی دارد هرچند که ممکن است تمامی آلودگی‌ها و لکه‌ها به خوبی از بین نروند.

0 0 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
Call Now Buttonتماس 1442