انتخاب بهترین رنگ فرش در دکوراسیون

فرش‌ها تقریباً در تمامی خانه‌های ایرانی وجود دارند و جز لاینفک دکوراسیون داخلی منازل هستند. در حقیقت فرش‌ها در کنار مبلمان و رنگ دیوارها ارکان اصلی تعیین دکوراسیون منازل هستند و لازم است که به تناسب بین این موارد توجه ویژه‌ای شود. فرش‌ها انواع مختلفی دارند که شامل فرش‌های دستبافت و ماشینی هستند و هر کدام از این فرش‌ها نیز می‌توانند به دسته‌های دیگری تقسیم شوند. انتخاب بهترین رنگ فرش می‌تواند نقش ویژه‌ای در زیبایی و جذابیت دکوراسیون و تزئینات داخلی داشته باشد.

انتخاب رنگ فرش

در اصل بهترین رنگ فرش رنگی است که با سایر تجهیزات منزل تناسب داشته باشد و باعث شود که افراد احساس خوبی داشته باشند. فرش‌ها در حقیقت روح خانه‌ها هستند و می‌توانند باعث افزایش زیبایی سایر ارکان منزل شوند. در ادامه مطلب به بررسی بهترین رنگ فرش و نحوه انتخاب آن پرداخته خواهد شد.

مهم‌ترین نکات در انتخاب رنگ فرش

هرچند که هیچ‌گونه قانون و قاعده‌ای برای انتخاب رنگ فرش‌ها وجود ندارد و افراد می‌توانند بر اساس سلیقه شخصی خود از هر نوع فرشی با هر رنگی استفاده کنند اما توجه به برخی المان‌ها و پارامترها می‌تواند در زیبایی و جذابیت بیشتر فرش‌ها و دکوراسیون منازل تأثیر قابل توجهی داشته باشد. به صورت کلی نمی‌توان زمانی که مبلمان و رنگ دیوارها سفید است از فرش‌های سیاه یا کاملاً سرمه‌ای استفاده کرد چرا که یک تضاد و کنتراست ناخوشایند ایجاد می‌کند. از مهم‌ترین نکات در انتخاب بهترین رنگ فرش برای منازل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

رنگ دیوارها

امروزه در ساختمان‌های مسکونی از انواع رنگ‌ها برای دیوارها استفاده می‌شود. حتی در بسیاری از ساختمان‌ها از کاغذهای دیواری، یونولیت‌های دیوارپوش و … استفاده می‌شود که هر کدام ویژگی‌ها و مشخصات منحصربه‌فردی دارند. توجه به رنگ دیوارها در تغییر رنگ فرش تأثیر بسیار زیادی دارد و باید حتماً مورد توجه قرار بگیرد.

رنگ کف ساختمان

یکی دیگر از فاکتورهایی که می‌تواند در تعیین رنگ فرش مؤثر باشد رنگ کف ساختمان (سرامیک، سنگ، پارکت و …) است. لازم است که حتماً رنگ کف ساختمان در زمان انتخاب رنگ فرش مورد توجه قرار بگیرد.

رنگ مبلمان

همانطور که گفته شد دکوراسیون منزل مجموعه‌ای از فرش‌ها، رنگ دیوارها و مبلمان است و لازم است که در انتخاب رنگ فرش به رنگ و طرح و نقشه مبلمان توجه شود. علاوه بر موارد گفته شده فاکتورهای دیگری نیز می‌توانند در انتخاب و تعیین رنگ فرش مؤثر باشند که مهم‌ترین آنها شامل محیط جغرافیایی، تعداد افراد خانواده، نوع نورپردازی ساختمان و … هستند. به عنوان مثال بهترین رنگ فرش برای پذیرایی با مساحت کم و نورپردازی زیاد رنگ‌های روشن است که باعث می‌شود فضای پذیرایی بزرگ‌تر به نظر برسد. البته باید توجه داشت که نگهداری از فرش سفید و فرش‌های روشن می‌تواند چالش‌ها و دغدغه‌های متعددی به همراه داشته باشد و در زمان انتخاب این نوع رنگ‌ها باید به این مسائل توجه شود.

رنگ فرش مناسب پذیرایی

بهترین رنگ فرش برای پذیرایی

همانطور که گفته شد فاکتور اصلی و مهم‌تر در تعیین رنگ فرش‌ها سلیقه افراد و فاکتورهایی همچون رنگ دیوارها، رنگ کفپوش‌ها و مبلمان است هر چند که فاکتورهای دیگری نیز می‌توانند تأثیر داشته باشند. امروزه رنگ‌های بسیاری زیادی در فرش‌ها استفاده می‌شوند که هر کدام زیبایی و جذابیت‌های خاص خود را دارند و می‌توانند برای دکوارسیون‌های مختلفی مناسب باشند. از رایج‌ترین رنگ‌های فرش که می‌توان برای پذیرایی استفاده کرد می‌توان به رنگ‌های لاکی، گردویی، آبی، سورمه‌ای، کرمی و سفید اشاره کرد. هر کدام از این رنگ‌ها می‌توانند علاوه بر استفاده به عنوان رنگ اصلی به عنوان رنگ مکمل نیز در فرش‌ها استفاده شوند چرا که گردش رنگ در دکوراسیون منازل می‌تواند جذابیت‌های بسیار زیادی داشته باشد.

بهترین رنگ فرش برای اتاق خواب

انتخاب رنگ فرش برای اتاق‌ها نیز می‌تواند کاملاً تحت تأثیر عوامل و فاکتورهای مختلفی همچون ابعاد و اندازه اتاق، میزان نورپردازی، سلیقه شخصی افراد، رنگ کمدها و رنگ دیوار، افراد استفاده‌کننده از اتاق و … باشد. به عنوان مثال بهتر است که اتاق کودکان خردسال از رنگ‌های تیره استفاده شود چرا که امکان جذب آلودگی و لکه در آنها بیشتر است. همچنین در محیط‌هایی که امکان وجود رطوبت وجود دارد لازم است که حتماً از فرش‌هایی با تعداد رنگ‌های کمتر و رنگ‌های تیره استفاده شود چرا که امکان رنگ دادن فرش دستباف و سایر فرش‌ها در مجاورت رطوبت وجود دارد و در نهایت باعث ایجاد ظاهری ناپسند می‌شود.

تأثیر انواع رنگ بندی فرش‌ها

شناخت اثرات انواع رنگ‌ها می‌تواند در انتخاب بهترین رنگ فرش برای پذیرایی و اتاق‌ها نقش ویژه‌ای داشته باشد. هر کدام از رنگ‌ها می‌توانند نشان دهنده خصوصیات و تأثیرات ویژه‌ای باشند که مهم‌ترین آنها به شرح زیر هستند:

  • آبی رنگ معنویت و عرفان است و باعث آرامش پیدا کردن روح و روان و اعصاب افراد می‌شود.
  • سبز همانند آبی آرامش بخش است و حتی تأثیر پزشکی در کاهش فشار خون دارد.
  • سورمه‌ای دارای انرژی بسیار خوبی است و می‌تواند شور و هیجان بالایی به افراد منتقل کند
  • کرمی و روشن از رنگ‌هایی هستند که می‌توانند نشان دهنده تمیزی و لطافت باشند و آرامش بالایی به افراد منتقل کنند.

بهترین رنگ فرش مناسب اتاق خواب

مراقبت از فرش و رنگ آن

در حقیقت هیچ تفاوتی نمی‌کند که افراد بر اساس سلیقه خود، نوع دکوراسیون، رنگ دیوارها، نورپردازی و … چه رنگی برای فرش‌های خود انتخاب می‌کنند و نکته اصلی مراقبت و نگهداری از فرش‌ها است که به زیبایی و جذابیت آنها کمک می‌کند. استفاده از خدمات بهترین قالیشویی و شستشوی اصولی و حرفه‌ای فرش‌ها، جارو کشیدن مستمر، محافظت در برابر لکه‌ها و … کمک می‌کند که فرش‌ها در دکوراسیون منازل پررنگ‌تر به نظر برسند.

جمع‌بندی نهایی

فرش‌ها به عنوان یکی از اصلی‌ترین ارکان دکوراسیون و تزئینات داخلی منازل شناخته می‌شوند و انتخاب رنگ مناسب آنها می‌تواند به زیبایی و جذابیت دکوراسیون اضافه کند. هر کدام از رنگ‌ها می‌توانند ویژگی‌ها و مشخصات منحصربه‌فردی داشته باشند. انتخاب بهترین رنگ فرش می‌تواند بر اساس فاکتورهایی همچون رنگ دیوارها، طرح و شکل مبلمان، رنگ کفپوش ها، سلیقه افراد، تعداد افراد خانواده و سن و سال آنها، نورپردازی خانه و … انتخاب شود اما به صورت کلی قانون و قاعده ویژه‌ای برای انتخاب رنگ فرش وجود ندارد و می‌تواند یک امر کاملاً سلیقه‌ای باشد.

0 0 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
تماس 1442