دلایل رنگ دادن فرش ماشینی

فرش ها از جنس‌ها و مواد اولیه متفاوتی تهیه می‌شوند. این موضوع موجب می‌شود تا بسیاری از فرش ها در زمان شستشو از خود رنگ پس بدهند و گاهی اوقات حتی بعد از شستن ظاهر زیبای خود را از دست بدهند. اینکه برای تولید هر فرش از چه نوع رنگ و نخی استفاده شده است و رنگرزی آن چگونه صورت گرفته از عواملی هستند که بر روی رنگ‌دهی فرش مؤثر هستند. اما آیا تنها فرش های دستی رنگ پس می‌دهند؟ رنگ دادن فرش نشانه بی کیفیت بودن آن است؟ برای جلوگیری از تغییر رنگ فرش چه روش هایی لازم است انجام شود؟ در این مقاله از قالیشویی نوین می‌توانید با دلایل رنگ دادن فرش و هم‌چنین راهکا‌های جلوگیری از آن آشنا شوید.

علت رنگ دادن فرش

رنگ پس دادن فرش دلایل مختلفی دارد و این موضوع می‌تواند مربوط به جنس فرش یا انتخاب روش نامناسب برای شستن آن باشد. اما در بسیاری از مواقع رنگ پس دادن فرش دستباف با فرش ماشینی متفاوت است. در ادامه می‌توانید با دلایل رنگ پس دادن فرش‌های ماشینی و آشنا شوید.

رنگ پس دادن فرش دستباف

برای تهیه فرش‌های دستباف معمولاً از الیاف طبیعی مثل پشم و ابریشم استفاده می‌شود. مهم‌ترین دلیل رنگ پس دادن فرش مربوط به همین موضوع است. درواقع باید بدانید که تقریباً 80 درصد از فرش های دستباف پس از شستن رنگ پس می دهند.

بی کیفیت بودن رنگ و پشم

هر چقدر کیفیت پشم به کار رفته و رنگرزی آن پایین تر باشد، احتمالاً رنگ دهی فرش نیز بیشتر خواهد بود.

استفاده از شوینده نامناسب

فرش های دستباف به طور کلی نسبت به فرش های ماشینی حساس تر هستند. از همین رو برای شستن این فرش ها باید از شوینده های مناسب و ملایمی استفاده شود. یکی از مهم ترین دلایل رنگ پس دادن فرش های دستباف مربوط به استفاده از شوینده نامناسب و بی کیفیت است. استفاده از شوینده های قوی موجب می شود تا بافت و رنگ فرش آسیب ببیند و ظاهر فرش شما خراب شود.

استفاده از روش نامناسب برای شستن فرش

رنگ پس دادن فرش دستبافت
فرش دستباف نباید همانند فرش های ماشینی با فشار زیاد شسته شود و بعد از شستن لول شود. اگر برای شستشوی این فرش ها از روش نامناسبی استفاده شود، رنگ فرش قاطی می شود و کیفیت اولیه خود را از دست می دهد. در قالیشویی نوین به عنوان بهترین قالیشویی تهران ، این نکته به خوبی رعایت می‌شود.

فرش های ماشینی معمولاً جنس های مختلفی دارند و گاهی اوقات کیفیت پایین این فرش ها موجب رنگدهی آن می شود. از طرف دیگر باید بدانید که این فرش ها نیز همانند فرش های دستی نباید با شوینده های قوی و آب خیلی داغ شسته شوند و این دو عامل می تواند به راحتی ظاهر فرش را شما خراب کند و موجب پخش شدن رنگ فرش شود.

تست رنگ دادن فرش ماشینی

قبل از شستشو و تمیز کردن فرش دستباف یا ماشینی لازم است تا ابتدا مطمئن شوید که فرش شما رنگ پس می دهد یا خیر. برای تست رنگ دادن فرش می توانید یک پارچه نخی سفید نمناک را بردارید و آن را با کمی فشار روی کناره های فرش بکشید. در صورتی که پارچه شما رنگی شد، پس باید بدانید که فرش ما رنگ می دهد و برای شستن آن باید از خدمات فرش و قالیشویی مطمئن کمک بگیرید.

جلوگیری از رنگ پس دادن فرش

رنگ پس دادن فرش ماشینی

قبل هر چیزی باید بدانید که اگر فرش شما رنگ پس می دهد، شستن آن در خانه کمی مشکل خواهد بود. از همین رو اگر تجربه ای در این کار ندارید بهتر است برای جلوگیری از رنگ پس دادن فرش از قالیشویی کمک بگیرید. اما به طور کلی چطور می توان از رنگ دهی فرش جلوگیری نمود؟

تست رنگ فرش را فراموش نکنید

چه فرش شما دستباف باشد و چه ماشینی باید قبل از اینکه شستشوی فرش را آغاز کنید، ابتدا تست رنگ دهی را انجام دهید. شستن فرش هایی که رنگ می دهند، با فرش های دیگر متفاوت است از همین رو باید قبل از شستشو رنگ فرش را تست کنید.

از آب ولرم برای شستن فرش استفاده کنید

جلوگیری از رنگ دادن فرش

اولین نکته ای که لازم است برای جلوگیری از رنگ پس دادن فرش رعایت کنید، استفاده از آب ولرم یا خنک برای شستشوی فرش دستباف و یا ماشینی است. شستن فرش هایی که رنگ می دهند با آب داغ می تواند موجب پخش شدن رنگ فرش و آسیب جدی به آن شود.

از خدمات قالیشویی کمک بگیرید.

بهتر است قبول کنید که شستن فرش هایی که رنگ می دهند، نیاز به دقت و مهارت بیشتری دارد. در بسیاری از مواقع شستن این فرش ها در خانه موجب آسیب های جبران ناپذیری به فرش ها می شود. از همین رو اگر اطلاعات و مهارت کافی در این زمینه ندارید، بهتر است قبل از اینکه ظاهر فرش شما خراب شود، آن را به یک قالیشویی مطمئن بسپارید.

از بین بردن رنگ دادن فرش ماشینی

هر چند که رنگ دادن فرش و پخش شدن رنگ آن می تواند تا حدود زیادی به ظاهر فرش شما آسیب وارد کند، اما به هر حال رفع این مشکل نیز امکان پذیر است.

استفاده از ترکیب آب، نمک و سرکه

برای رفع زردی یا پخش شدن رنگ فرش می توانید از ترکیب آب، نمک و سرکه استفاده کنید. برای اثر بخشی بیشتر نیز می توانید به جای نمک از جوش شیرین استفاده کنید. در این ترکیب باید نسبت سرکه و نمک یا جوش شیرین با هم برابر باشند. سپس با استفاده از یک فرچه یا مسواک کوچک محلی را که رنگ آن پخش شده را تمیز نمایید. دقت داشته باشید که این محلول بیشتر برای تمیز کردن بخش های سفید یا روشنی که به بخش های رنگی ترکیب شده اند کاربرد دارد. چنانچه رنگ دهی فرش شما زیاد است و با این راهکارها درست نمی شود، بهتر است از خدمات لکه گیری فرش قالیشویی کمک بگیرید.

استفاده از ماست ترش

یکی دیگر از روش های مؤثر برای از بین بردن رنگ دادگی فرش استفاده از ماست ترش درست در ناحیه ای که رنگ فرش پخش شده است، می باشد. برای این کار باید مقداری هیدروسولفیت را با ماست و کمی آب ترکیب کنید. سپس اجازه دهید این ترکیب برای چند دقیقه باقی بماند. حال می توانید با استفاده از یک قلم موی نازک بخش های رنگی را تمیز کنید. توجه داشته باشید که محلول نباید با بخش های دیگر فرش و بخش های تیره تماس پیدا کند. این روش تنها برای از بین بردن رنگ های تیره روی رنگ های روشن کاربرد دارد. در نهایت برای خشک کردن فرش از سشوار استفاده کنید.

حرف اخر

قالیشویی نوین یکی از شناخته شده ترین قالیشویی های تهران است که با کمک گرفتن از مدرن ترین تجهیزات و همچنین افرادی متخصص خدماتی مطمئن و باکیفیت به مشتریان ارائه می دهد. شما می توانید با ثبت سفارش خود به صورت آنلاین از 20 درصد تخفیف خدمات ما بهره مند شوید.

0 0 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
تماس 1442