نگهداری از فرش سفید و روشن در منزل

فرش‌ها از پراستفاده‌ترین ارکان منازل هستند و امروزه انواع مختلفی از آنها در طرح و نقش‌های مختلفی در دسترس هستند و افراد می‌توانند بر اساس سلیقه خود، نوع دکوراسیون و تزئینات داخلی منازل خود، نورپردازی خانه و … از آنها استفاده کنند. رنگ سفید از محبوب‌ترین رنگ‌ها در میان افراد است. نگهداری از فرش سفید برخلاف سایر فرش‌های دیگر شرایط ویژه‌ای دارد و بیشتر از هر رنگ دیگری مستعد دریافت آلودگی، گردوغبار و لکه است.

مهم‌ترین نکات در استفاده و نگهداری از فرش سفید

به صورت کلی رنگ سفید نشانه صلح، امنیت و آرامش است و کمتر کسی پیدا می‌شود که به این رنگ ساده و جذاب علاقه‌ای نداشته باشد. رنگ سفید قطعاً می‌تواند جذابیت بسیار زیادی به دکوراسیون منازل و فضای داخلی خانه‌ها بدهد. استفاده از فرش‌های سفیدرنگ به همان اندازه که جذابیت دارد می‌تواند چالش و دغدغه نیز داشته باشد. نگهداری این فرش‌ها برخلاف سایر فرش‌های دیگر می‌تواند سخت‌تر باشد و از حساسیت‌های بیشتری برخوردار باشد و مهم‌ترین نکات در نگهداری از فرش سفید به شرح زیر هستند:

نگهداری از فرش روشن در منزل

  • بهتر است که در زمان‌هایی که ترافیک رفت‌وآمد و نشست‌وبرخاست بر روی فرش زیاد است حتماً از روفرشی‌ها استفاده شود.
  • حتماً فرش باید به صورت مستمر توسط جاروبرقی تمیز شود و اجازه نفوذ گردوخاک به بافت و الیاف آن را نداد.
  • توصیه می‌شود به هیچ عنوان با کفش بر روی فرش‌ها راه نروید چون به سرعت باعث کهنه شدن و کثیف شدن آن می‌شوند.
  • افرادی که حیوانات خانگی نگهداری می‌کنند باید توجه بسیار ویژه‌ای به آنها داشته باشند چرا که ممکن است لکه‌هایی بر روی فرش ایجاد کنند که تمیز کردن آنها بسیار سخت است.
  • فرش نباید در محیط مرطوب قرار بگیرد چون دچار تغییر رنگ و بوی بد می‌شود.
  • فرش را نباید به صورت طولانی مدت زیر نور مستقیم خورشید قرار داد چراکه رنگ آن عوض می‌شود.
  • در صورت ریخته شدن مواد مختلف باید بلافاصله اقدام به تمیز کردن آن نمود و اجازه خشک و کهنه شدن به آنها نداد. مقالات متعددی در مورد پاک کردن لکه شیر از روی فرش و سایر لکه‌ها وجود دارند که نحوه تمیز کردن لکه‌ها را توضیح می‌دهند و افراد می‌توانند از آنها استفاده کنند.

استفاده از مایع سفیدکننده برای فرش سفید

به صورت کلی توصیه می‌شود که برای هیچ کدام از انواع فرش‌های ماشینی و دستبافت که به صورت رنگی یا سفید هستند از مایع سفیدکننده استفاده نشود چرا که این مواد می‌توانند باعث آسیب دیدن بافت فرش‌ها شده و موجب تغییر رنگ آنها شوند. مواد سفیدکننده خصوصاً برای فرش‌های پشمی به هیچ عنوان گزینه مناسبی نیستند چرا که باعث می‌شود رنگ فرش از بین رفته و لکه‌های متعددی بر روی فرش باقی بماند. البته فرش‌های سفید و سفید چرکتاب شرایط ویژه‌تری نسبت به فرش‌های رنگی دارند و می‌توان تحت شرایط ویژه از مواد سفیدکننده برای تمیزی و براق‌تر کردن آنها استفاده کرد.

برای این کار ابتدا حتماً باید ابزارهای مناسب فراهم شده باشد و اقدامات احتیاطی لازم انجام شود و سپس از وسایلی مانند ماسک، دستکش و عینک استفاده کرد. برای استفاده از مایع سفیدکننده برای تمیز کردن فرش‌های سفید ابتدا باید آن را با آب مخلوط کرد و یک محلول مناسب تهیه کرد.

در مرحله بعدی باید جارو کردن فرش به صورت کامل و به خوبی انجام شود و هرگونه آلودگی از روی آن حذف شود. در مرحله بعد باید محلول تهیه شده را بر روی گوشه‌ای از فرش تست کرد تا اثر آن کاملاً مشخص شود و بعد از آن نقاطی که دچار لکه و کثیفی هستند تمیز شوند. معمولاً از مایع سفیدکننده برای براق‌تر و روشن‌تر کردن رنگ فرش‌ها استفاده می‌شود. بعد از آنکه از این محلول استفاده شد حتماً باید فرش در یک محیط با هوای مناسب قرار بگیرد تا کاملاً رطوبت آن گرفته شود.

شستشوی فرش سفید

یکی از مهم‌ترین نکات در نگهداری از فرش سفید نحوه شستشوی آنها است که باید مورد توجه ویژه‌ای قرار بگیرد. برای شستن این فرش‌ها همانند سایر فرش‌های ماشینی و دستبافت می‌توان هم از روش سنتی و هم از روش‌های مدرن استفاده کرد و به با بهره‌گیری از خدمات شرکت‌های قالیشویی در تهران آنها را تمیز کرد. تمامی مراحل شستن فرش‌های سفید همانند گردوغبار گیری، شستشوی فرش با مواد شوینده مخصوص و مناسب، آبکشی صحیح فرش، آبگیری کامل فرش و در نهایت خشک کردن باید به خوبی انجام شود تا در نهایت دچار لکه و تغییر رنگ نشوند.

نگهداری از فرش سفید در منزل

روش‌های تمیز کردن لکه فرش سفید

هرچند که اعلاشویی فرش و استفاده از خدمات شرکت‌های قالیشویی بهترین گزینه برای تمیز کردن انواع فرش‌ها خصوصاً فرش‌های سفیدرنگ هستند اما روش‌های خانگی مختلفی نیز وجود دارند که افراد می‌توانند به کمک آنها لکه‌های موجود بر روی فرش‌ها را از بین ببرند. البته باید توجه داشت که بهترین راهکار برای حذف و تمیز کردن کامل لکه‌ها اقدام سریع و از بین لکه‌ها در همان لحظه است.

استفاده از سرکه سفید

معمولاً موادی همچون خون، شکلات، قهوه، چای، نوشیدنی‌ها و … بر روی فرش ریخته می‌شوند و برای از بین بردن آنها می‌توان از سرکه سفید استفاده کرد. در این روش می‌توان یک قاشق غذاخوری سرکه سفید را با یک لیوان آب مخلوط کرد و آن را داخل یک بطری اسپری ریخت. باید محلول را به محل لکه اسپری کرد و سپس با استفاده از یک دستمال تمیز و مرطوب آن را تمیز کرد. البته برای از بین بردن تعدادی از لکه‌ها باید دقت بالایی داشت چرا که ممکن است در اثر مالش دادن گسترده‌تر شوند

استفاده از محلول آمونیاک

یکی دیگر از روش‌های نگهداری از فرش سفید و نگهداری از فرش روشن در منزل و تمیز کردن آنها استفاده از محلول آمونیاک است. در این روش می‌توان با یک قاشق غذاخوری آمونیاک و یک فنجان آب یک محلول تمیزکننده مناسب تهیه کرد. سپس با اسپری کردن آن به محل لکه‌های مختلف فرش را تمیز کرد.  در نهایت آن را دستمال کشی کرد. به صورت کلی روش‌های دیگری نیز برای نگهداری از فرش سفید و تمیز کردن آن وجود دارد اما روش‌های عنوان‌شده بهترین و مؤثرترین و البته مطمئن‌ترین روش‌ها هستند. موادی همچون سرکه سفید، آمونیاک، هیدروژن پراکسید، شوینده‌های نانو و … امروزه برای شستشوی مبل، فرش‌ها، خوشخواب‌ها، موکت‌ها و … استفاده می‌شوند و کارایی بالایی نیز دارند.

نگهداری از فرش روشن

نگهداری از فرش سفید و روشن

فرش‌های روشن و سفیدرنگ امروزه محبوبیت بالایی در میان مردم دارند و می‌توانند جذابیت بالایی به دکوراسیون و تزئینات داخلی منازل ببخشند. هرچقدر که این فرش‌ها زیبا و جذاب هستند به همان اندازه نیز مستعد جذب آلودگی می‌باشند. نگهداری از فرش سفید و شستشوی آن می‌تواند چالش‌ها و دغدغه‌های خاص خود را داشته باشد. به همین دلیل افراد باید حساسیت و دقت زیادی در آن داشته باشند. موادی همچون شامپوفرش‌ها، سفیدکننده‌ها، سرکه سفید، آمونیاک و … می‌توانند برای تمیز کردن فرش‌های سفید و از بین بردن لکه‌ها مختلف استفاده شوند.

0 0 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
تماس 1442