آموزش پاک کردن لکه قهوه، چای و نسکافه از روی فرش 100% تضمینی در منزل

قهوه به عنوان یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در سراسر جهان شناخته می‌شود. نوشیدن آن می‌تواند به افراد آرامش ویژه‌ای تزریق کند اما ریخته شدن آن بر روی فرش‌ها می‌تواند چالش‌های مختلفی به وجود بیاورد. پاک کردن لکه قهوه از روی فرش شاید کار ساده‌ای به نظر برسد اما به توجه و دقت بالایی نیاز دارد و ممکن است باعث آسیب دیدن فرش‌ها خصوصاً فرش‌های دستبافت شود. هر چند که لکه‌های ناشی از قهوه بسیار قوی هستند و می‌توانند به‌راحتی باعث تغییر رنگ فرش‌ها شوند اما راهکارها و روش‌های مختلفی برای از بین بردن آن‌ها وجود دارند. اگر افراد قادر به انجام درست این کار نباشند بهتر است که حتماً از خدمات قالیشویی استفاده کنند. در ادامه مطلب به بررسی نحوه پاك كردن قهوه از روي فرش می‌شود.

تمیز کردن لکه قهوه روی فرش

از بین بردن لکه تازه قهوه از روی فرش

بهترین زمان برای پاك كردن لكه قهوه از روي فرش زمانی است که هنوز خشک نشده باشند. به‌صورت کلی هر نوع لکه‌ای مانند چربی، رنگ، خون، ادرار، جوهر، آبمیوه و … که بر روی فرش‌ها ریخته می‌شوند بهتر است که به‌سرعت و قبل از خشک شدن تمیز شوند در غیر این صورت خشک و کهنه شدن لکه کار را برای تمیز کردن بسیار مشکل می‌کند. تمیز کردن لکه تازه قهوه از روی فرش‌ها کار ساده‌ای است و برای این کار فقط لازم است که فرد مقداری آب‌لیمو یا سرکه را بر روی محل لکه اسپری کرده.

سپس با استفاده از یک دستمال نخی تمیز و مرطوب آن را تمیز کند. چنانچه لکه قهوه بر روی فرش خشک و کهنه شود باعث تغییر رنگ آن می‌شود و در نتیجه ممکن است فرش نیاز به شستشو با استفاده از مواد شوینده قوی داشته باشد.

پاک کردن لکه خشک‌شده قهوه از روی فرش

در بسیاری از اوقات افراد متوجه ریخته شدن قهوه بر روی فرش نشده و لکه کاملاً خشک و کهنه می‌شود که در نهایت باعث تغییر رنگ فرش‌ها و زشت شدن ظاهر آنها می‌گردد. پاك كردن لكه قدیمی قهوه از روي فرش در زمانی که خشک و کهنه شده و افراد اقدام به خانه تکانی می‌کنند چالش‌های متعددی ایجاد می‌کند. بهترین روش برای تمیز کردن این نوع لکه‌ها این است که محلول نمک یا جوش‌شیرین با مقداری سرکه ساخته شود و سپس محل لکه را با استفاده از آب گرم مرطوب کرده و سپس محلول سرکه و جوش‌شیرین را برای مدت چند دقیقه بر روی محل لکه ریخت.

بعد از چند دقیقه می‌توان با استفاده از یک دستمال نخی تمیز اقدام به تمیز کردن محل لکه نمود. بعد از آنکه محلول از سطح فرش تمیز شد می‌توان از یک دستمال نخی تمیز دیگر که مرطوب شده است برای دستمال کشی محل لکه استفاده کرد و در نهایت اجازه داد که فرش کاملاً خشک شود.

از بین بردن قهوه روی فرش با آب و مواد شوینده

یکی از بهترین و ساده‌ترین روش‌ها برای پاک کردن لکه قهوه از روی فرش استفاده از آب و مواد شوینده است. البته این کار بهتر است در زمان تازه بودن لکه انجام شود. در این روش ابتدا با استفاده از یک دستمال ابتدا باید محل لکه را فشار داده تا تمام رطوبت آن جذب شود. باید از مالش دادن محل لکه خودداری کرد. چند بار باید از یک حوله خیس تمیز برای جذب مواد لکه استفاده کرد و بعد از کمرنگ شدن آن باید مقداری مایع ظرف‌شویی را در آب ولرم حل کرد و سپس دستمال را به آن آغشته کرد و تا زمان تمیز شدن کامل لکه روی آن کشید.

می‌توان از مایع دست‌شویی، شامپوفرش و پودر لباسشویی نیز برای این کار استفاده کرد. بعد از تمیز کردن محل لکه باید یک بار دیگر با یک دستمال نخی تمیز محل لکه را پاک کرد و اجازه داد تا کاملاً خشک شود.

پاک کردن قهوه از روی فرش

استفاده از ماءالشعیر برای پاک کردن لکه قهوه

یک روش دیگر برای لکه گیری فرش و از بین بردن اثرات قهوه استفاده از ماءالشعیر است. این ماده می‌تواند یک پاک‌کننده بی‌نظیر برای لکه‌های چای و قهوه از روی فرش، مبلمان و موکت‌ها باشد. در این روش باید مقداری ماءالشعیر را روی فرش ریخته و یا یک دستمال را به آن آغشته کرده و روی لکه کشید و این کار را تا زمان تمیزی کامل لکه ادامه داد. بعد از تمیز شدن کامل لکه باید با یک دستمال تمیز محل لکه را دستمال کشی کرد و اجازه داد که کاملاً خشک شود.

استفاده از پودر ذرت برای لکه قهوه

استفاده از پودر ذرت نیز می‌تواند یک روش مناسب برای پاک کردن لکه قهوه از روی فرش باشد خصوصاً لکه‌های خشک و قدیمی باشد. در این روش ابتدا باید کمی آب روی لکه اسپری کرد و با یک دستمال آن را تا خیس شدن کامل لکه ادامه داد. بعد از خیس شدن کامل لکه می‌توان مقداری پودر ذرت را با کمی سرکه مخلوط کرد. سپس مقداری از محلول به‌دست آمده را روی محل لکه ریخت تا لکه قهوه را به خود جذب کند. در پایان می‌تواند با استفاده از یک دستمال تمیز محل لکه را پاک کرده و اجازه داد تا کاملاً خشک شود.

استفاده از خمیردندان برای تمیز کردن لکه

اگرچه استفاده از خمیردندان به عنوان یک ماده تمیزکننده لکه زیاد مرسوم نیست اما می‌تواند به عنوان یک روش عالی خانگی برای تمیز کردن لکه قهوه و لکه چای روی فرش باشد. خمیردندان‌های سفیدکننده به‌خوبی می‌توانند لکه‌ها را تمیز کنند. در این روش ابتدا مقداری از خمیر را بر روی یک مسواک غیرقابل استفاده و قدیمی ریخته. با استفاده از آن به‌آرامی اقدام به پاک کردن لکه می‌شود. سپس باید اجازه داد که خمیر به مدت 10 دقیقه بر روی لکه باقی بماند و سپس با استفاده از یک دستمال مرطوب آن را تمیز کرد. خمیردندان می‌تواند برای تمیز کردن لکه قهوه روی فرش، موکت، مبلمان و … کارایی مناسبی داشته باشد.

پاک کردن لکه قهوه از فرش با ماست

ماست یکی دیگر از موادی است که می‌تواند در از بین بردن لکه قهوه از روی فرش مؤثر باشد. در این روش می‌توان مقداری ماست را بر روی لکه قهوه ریخت و 10 دقیقه به آن فرصت داد تا کاملاً مواد را به خود جذب کند. بعد از آنکه قهوه به‌خوبی به ماست جذب شد می‌توان به کمک یک قاشق ماست را جمع کرده و سپس با استفاده از یک دستمال مرطوب یا دستمال آغشته به آب‌لیمو یا سرکه محل لکه را تمیز کرد. ماست می‌تواند یک پاک‌کننده قوی باشد و لکه‌های خشک را نیز به‌خوبی تمیز کند.

از بین بردن لکه قهوه از روی فرش

سایر مواد برای از بین بردن لکه قهوه

علاوه بر روش‌ها و مواد عنوان شده برای پاک کردن قهوه از روی فرش می‌توان از مواد دیگری نیز استفاده کرد. مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • اسپری‌های آماده مخصوص تمیز کردن انواع لکه فرش
  • محلول آمونیاک
  • محلول مایع ظرف‌شویی و سرکه سفید
  • ترکیب شامپو فرش و آب
  • محلول آب‌اکسیژنه
  • ترکیب پراکسید هیدروژن و آمونیاک
  • محلول جوش‌شیرین و سرکه یا آب
  • محلول آب، وایتکس و سرکه سفید

البته برای استفاده از هر کدام از این مواد باید دقت و توجه زیادی داشت چرا که ممکن است تعدادی از این مواد باعث تغییر رنگ فرش‌ها شوند پس لازم است قبل از استفاده از این مواد تست رنگ فرش انجام شود و یا از خدمات بهترین قالیشویی استفاده شود.

چند نکته احتیاطی برای پاک کردن لکه قهوه از روی موکت

نکته اول: لکه قهوه هر چقدر بیشتر روی موکت بماند بیشتر جذب و ماندگار می‌شود. پاک کردن لکه‌های قدیمی زحمت و دردسر بیشتری برای شما ایجاد می‌کند. پس سعی کنید بعد از ایجاد این لکه، هرچه زودتر برای پاک کردن آن اقدام کنید. سرعت عمل شما در پاک شدن لکه نقش مهمی دارد. 

نکته دوم: قهوه به خاطر خاصیتی که دارد خیلی زود پخش می‌شود و محدوده بیشتری را رنگی می‌کند. بنابراین موقع پاک کردن یکدفعه دستمال را روی آن نکشید چون بیشتر پخش می‌شود. دستمال را از قسمت خارجی لکه به سمت داخل بکشید و سعی کنید لکه را به سمت داخل پاک کنید. 

نکته سوم: هرچه الیاف موکت شما بلندتر و پرزدارتر باشد کار سخت‌تر است. یکی از سوالات تکراری این است که بهترین لکه‌بر موکت چیست؟ اما این موضوع به عواملی مثل نوع موکت یا قدمت لکه بستگی دارد. به علاوه اینکه باید مطمئن شوید شوینده‌ای که قصد دارید برای شستشوی موکت  از آن استفاده کنید به موکت آسیب نمی‌زند. سعی کنید قبل از استفاده، اول آن را روی قسمتی از موکت که توی چشم نیست امتحان کنید. 

در ادامه با چند روش کاربردی و مفید برای پاک کردن لکه قهوه از روی موکت آشنا می‌شویم.

 

استفاده از حوله و آب سرد

اگر بلافاصله اقدام به پاک کردن لکه کنید ممکن است بدون استفاده از ماده شوینده خاص قادر به پاک کردن آن شوید. حوله تمیزی را را آرام روی لکه فشار دهید تا رطوبت را به خود جذب کند. یادتان باشد به هیچ عنوان حوله را روی لکه نمالید چون به قسمت‌های بیشتری پخش می‌شود. فقط روی آن ضربه بزنید و تا حد ممکن رطوبت را بگیرید. 

بعد کمی آب سرد روی لکه بریزید و با دستمال از قسمت‌های خارجی لکه به سمت داخل بکشید و تمیز کنید. لازم نیست موکت را خیلی زیاد خیس کنید. فقط قرار است به کمک آب لکه را کمی رقیق کنید تا با دستمال جذب شود. دو یا سه بار این کار را انجام دهید و بعد صبر کنید تا موکت خشک شود. حالا می‌توانید روی سطح موکت را جاروبرقی بکشید تا جهت خواب پرزها درست شود.

استفاده از محلول سرکه سفید و آب

سرکه سفید یکی از مواد طبیعی است که برای پاک کردن انواع لکه‌ها به کار می‌رود. این ماده می‌تواند در پاک کردن لکه قهوه هم کارآمد باشد. مقدار کمی از سرکه سفید را با آب ولرم ترکیب کنید و با دستمال آغشته به این محلول، شروع به پاک کردن لکه کنید در اینجا سرکه مانند حلال قهوه عمل میکند. همینطور ادامه دهید تا لکه از بین برود. 

بعد از اینکه لکه از بین رفت با یک دستمال خیس سطح موکت را تمیز کنید و اجازه دهید خشک شود. بعد می‌توانید موکت را جاروبرقی بکشید. 

 

پاک کردن قهوه مخلوط با خامه

بعضی از قهوه‌ها خامه هم دارند. لکه این نوع قهوه با روش متفاوت‌تری پاک می‌شود. برای این لکه باید از مواد شوینده آنزیم‌دار استفاده کنید چون آنزیم قادر است پروتئین موجود در لکه را حل کند و از بین ببرد. همچنین برای از بین بردن لکه حاوی خامه‌ شوینده مخصوص وجود دارد. این بهترین راه برای پاک کردن این لکه و از بین بردن بوی ناخوشایند آن است. یادتان باشد پس از انجام کار حتما موکت را آبکشی و خشک کنید. 

جمع‌بندی نهایی

اگرچه قهوه محبوبیت بسیار زیادی در میان مردم دارد اما ریخته شدن آن بر روی فرش‌ها می‌تواند چالش‌های مختلفی به همراه داشته باشد. بهترین روش برای پاک کردن لکه قهوه از روی فرش این است که قبل از خشک و کهنه شدن آن اقدام شود. در غیر این صورت ممکن است نیاز باشد از مواد شیمیایی مختلف یا خدمات قالیشویی‌های برای تمیز کردن آن استفاده کرد بهتر است قبل از انجام اقدامات از انواع نرخ قالیشویی برای شستشو شوی فرش یا موکت مطلع شوید.

5 1 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمیترین
جدیدترین رای بیشتر
نظرات
مشاهده همه نظرات
مهتا

مقاله خوبی بود. چون زیاد قهوه میخورم خوب بود بدونم لکه قهوه روی فرش با چی پاک میشه. اما یه سوال دیگه پاك كردن لكه نسكافه از روي فرش هم مثل همین پاك كردن لكه قهوه از روي فرش ؟

2
0
نظرتو به ما بگوx
تماس 1442