نحوه شستشوی موکت در منزل

استفاده از موکت این روزها رواج بیشتری پیدا کرده است. تنوع طرح و رنگ موکت‌ها و قیمت کمتر آنها نسبت به فرش، خیلی از افراد را ترغیب به استفاده از موکت کرده. موکت نه تنها در پوشاندن کف خانه، بلکه در ادارات، مساجد، ساختمان‌ها و دیگر مکان‌های عمومی هم کاربرد دارد. 

موکت‌ها معمولا بیشتر از قالی و قالیچه مستعد جذب آلودگی هستند. میزان جذب آلودگی بسته به رنگ و طرح موکت، از ساده و کبریتی گرفته تا نقش‌دار و پرزبلند، متفاوت است. موکتی که روز اول درخشندگی و نویی و زیبایی‌اش چشممان را گرفت خیلی زود می‌تواند چرک و لکه‌دار شود. 

بنابراین خیلی از خانه‌داران یا افرادی که در مکان خود از موکت استفاده می‌کنند، سالی یک یا چند بار نیاز به شستشو و تمیز کردن موکت خانگی یا موکت اداری خود دارند. به دلیل زندگی پرمشغله ممکن است امکان استفاده از خدمات مراکز قالیشویی و موکت‌شویی، حتی یک قالیشویی آنلاین، همیشه برای شما مقدور نباشد. در این نوشته قصد داریم شما را با چند تا از مفیدترین راه‌هایی که می‌توانید با به‌کارگیری آنها به شستشوی موکت در منزل بپردازید آشنا کنیم.

نکاتی که قبل از شستشوی موکت باید رعایت شود

قبل از شروع به شستشو، تمام سطح موکت را خوب با جاروبرقی جارو بکشید و تمیز کنید. گرد و غبار موکت را بگیرید و سعی کنید سطح موکت تمیز و یکدست شود. پرزها، آشغال‌های ریز و درشت و همه اضافات را تا می‌توانید جمع کنید. یک روش جمع کردن مو از فرش و موکت این است که فرچه کمی مرطوب را به آرامی روی سطح موکت بکشید. همچنین برای جمع کردن پرزها می‌توانید از جاروی پرزگیر استفاده کنید. 

اگر آدامس یا ماده چسبنده دیگری به سطح موکت چسبیده، ابتدا با یخ آن را سرد و فریز کنید و بعد با یک کاردک از سطح موکت جدا کنید. سعی کنید موکت را در جهت خواب الیاف آن جارو بکشید و پاک کنید. بعد از اینکه کار تمیز کردن سطحی موکت تمام شد می‌توانید عملیات شستن موکت را آغاز کنید. در ادامه چند روش کاربردی و مفید برای شستشوی موکت در منزل را با هم مرور می‌کنیم. از این روش ها برای شستشوی فرش در منزل نیز میتوانید استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: قیمت شستن فرش 12 متری

شستشوی موکت

سرکه سفید، طبیعی و در دسترس

اگر هیچ مواد شوینده‌ای در منزل نداشتید باز هم راهی برای تمیز کردن موکت هست. مقداری سرکه سفید، یک سطل آب و یک فرچه آماده کنید. مقدار کمی از سرکه را با آب ولرم در سطل مخلوط کنید و هم بزنید. 

بعد با استفاده از فرچه، محلولی که ساخته‌اید را روی سطح موکت و به‌خصوص قسمت‌های کثیف‌تر و لکه‌دارتر بکشید. حواستان باشد که سطح موکت را زیاد از حد خیس نکنید. وقتی کار تمیز کردن تمام شد نوبت به آب‌کشی می‌رسد. 

یک دستمال پارچه‌ای یا حوله را لوله کنید و روی قسمت‌های مرطوب موکت بکشید تا خیسی را به خود جذب کند. بعد از آنکه خوب سطح موکت را آبکشی کردید و رطوبت را تا جایی که می‌توانستید گرفتید، وقت خشک کردن است. برای تسریع روند خشک شدن موکت می‌توانید از سشوار استفاده کنید. 

 

جوش شیرین، حلال هر مشکل

یکی از مواد طبیعی معجزه‌گر، جوش شیرین است. استفاده از این ماده در کارهای خانگی خیلی رایج است. جوش شیرین خیلی جاها در تمیزکاری و رفع لکه‌ها کاربرد دارد. از تمیز کردن ظروف و لیوان‌ها گرفته تا تمیز کردن مبل و انواع موکت.
مقدار زیادی از جوش شیرین را روی لکه‌ها و کثیفی‌ها و سیاهی‌های موکت بپاشید. این ماده بدون آنکه به الیاف موکت آسیبی بزند، لکه‌ها را رفع می‌کند و همچنین بوی ناخوشایند را از بین می‌برد. بعد سطح موکت را با آب ولرم به‌آرامی بشویید و اجازه دهید خشک شود. بعد از اینکه موکت کاملا خشک شد می‌توانید ذرات جوش شیرین را با جاروبرقی از روی موکت جمع کنید. جوش شیرین گاهی می‌تواند در ترکیب با مواد دیگر مثل سرکه یا آبلیمو هم برای لکه بری موکت در منزل به کار رود.

پاک کردن لکه‌ها

علاوه بر گرد و غبار و سیاهی کلی، یکی از مواردی که سطح موکت را زشت و کثیف نشان می‌دهد لکه‌ها هستند. لکه‌ها ممکن است از هر چیزی به وجود آمده باشند. از چای و قهوه و سیگار و میوه گرفته تا شمع و غذا. بعضی از این لکه‌ها آسان‌تر زدوده می‌شوند و بعضی دشوارتر. به علاوه اینکه برای پاک کردن لکه‌ها باید حلال مناسب لکه را پیدا کنیم. 

مثلا برای پاک کردن لکه ناشی از چای و قهوه می‌توانید مقداری ماست را روی محل لکه بگذارید و چند دقیقه بعد برداشته و با دستمال پاک کنید. یا برای لکه ناشی از ادویه‌ها می‌توانی از آبلیمو استفاده کنید. اما پاک کردن لکه‌های چرب‌تر کمی سخت‌تر است و نیاز دارد که اطلاعات و نکات درست کار را بدانید و از حلال مناسب بهره بگیرید.

روش شستن موکت در خانه

شامپو فرش، حاضر و آماده!

یکی از مواد خیلی مفید و کاربردی برای لکه بری موکت در منزل شامپوفرش است. قبل از استفاده از شامپو فرش دقت کنید که موکت شما از چه جنس الیافی است تا شامپوفرش مناسب را تهیه کنید و آسیبی به موکت نزنید. معمولا شامپوفرش‌هایی که مواد شیمیایی کمتری در آنها به کار رفته و خاصیت اسیدی پایینی دارند، مناسب‌ترند. 

مقداری از شامپو فرش را در ظرفی با آب ولرم ترکیب کنید. بعد با استفاده از یک فرچه نرم که به الیاف آسیب نزند، این محلول را روی محل لکه‌ها و کثیفی‌ها بکشید. وقتی لکه‌ها پاک شد با یک دستمال خشک و تمیز رطوبت موکت را بگیرید و اجازه دهید خشک شود. بهتر است تا وقتی موکت کاملا خشک نشده روی آن راه نروید. 

بیشتر بخوانید: روش جمع کردن مو از فرش و موکت

تمام این راه‌ها و تکنیک‌ها می‌تواند به شما کمک کند که تا حد زیادی ظاهر موکت خود را بهبود ببخشید. یادتان باشد اگر لکه خاص و سمجی روی موکت داشتید که شیوه پاک کردنش را نمی‌دانستید بهتر است این کار را به یک قالیشویی معتبر بسپارید. پرداخت قیمت شستن موکت قطعا می‌ارزد به اینکه بر اثر کم‌اطلاعی از نحوه کار صدمه‌ای جبران‌ناپذیر به دارایی خود بزنید. اما در صورت مواجهه با آلودگی‌های معمولی می‌توانید با به‌کارگیری این روش‌ها به تمیزکاری موکت در منزل بپردازید. اگر تمام این روش ها را امتحان کردید و به نتیجه دلخواد در تمیزی موکت نرسیدید به شما پیشنهاد میشود از خدمات قالیشویی استفاده کنید.

4 1 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
Call Now Buttonتماس 1442