چگونه لکه‌ های زرد فرش ماشینی و دستباف را از بین ببریم؟

زرد شدن فرش بعد از شستشو از اتفاقات ناراحت کننده و در عین حال رایج است. بسیاری از افرادی که ترجیح می‌دهند در منزل به شستشوی فرش ماشینی و دستباف خود بپردازند با این مشکل روبرو می‌شوند. از بین بردن لکه زرد روی فرش کاری بسیار سخت و در عین حال تخصصی است. عوامل زیادی باعث می‌شوند تا فرش قبل یا بعد از شستشو تغییر رنگ داده و زرد شود. در این مقاله قصد داریم ابتدا مهمترین علل ایجاد لکه‌های زرد را بررسی کرده و سپس راهکارهای مناسبی را برای تمیز کردن این لکه‌های سرسخت خدمت شما عزیزان ارائه دهیم.

مهمترین دلایل ایجاد لکه‌های زرد فرش

بدون شک همه ما دوست داریم فرش‌های خانه تمیز و درخشان باشند. اما همیشه اینطور نیست و گاهی شاهد لکه‌های زرد رنگی بر روی فرش‌های ماشینی و دستباف خود هستیم. عوامل زیادی باعث ایجاد لکه‌های زرد بر روی فرش می‌شوند. حتی در بسیاری از موارد این لکه‌ها بعد از شستشوی فرش ظاهر شده و تمام زحمات شما را از بابت شستن فرش هدر می‌دهند. اما قبل از اینکه روش‌های از بین بردن لکه زرد روی فرش دستباف و ماشینی را شرح دهیم بهتر است با علل ایجاد این لکه‌ها و تغییر رنگ فرش بیشتر آشنا شوید.

آلودگی‌های روزمره

آلودگی‌های روزمره یکی از مهمترین دلایل به وجود آمدن لکه‌های زرد روی فرش است. به مرور زمان و با تجمع یافتن ذرات مواد غذایی، زباله‌ها، گرد و غبار و… شاهد لکه‌های زرد رنگی بر روی فرش خواهید بود. این لکه‌ها به خصوص در فرش‌های دستباف با توجه به نوع الیاف و بافتی که دارند بسیار مشهودتر است.

استفاده از شوینده‌های غیر استاندارد

بهره گیری از شوینده‌های غیر استاندارد که حاوی مواد شیمیایی نامناسب هستند از دیگر علل ایجاد لکه‌های زرد بر روی فرش به شمار می‌آیند. اغلب این شوینده ها با دارا بودن مواد قلیایی بیش از حد در ترکیب با الیاف فرش موجب واکنش شیمیایی شده و در نهایت لکه‌های زرد را به وجود می‌آورند. اما سوالی که توسط بسیاری از افراد مطرح می‌شود این است که شوینده مناسب برای شستشوی فرش چیست؟ و یا برای از بین بردن لکه زرد روی فرش دستباف از چه شوینده‌ای استفاده کنیم؟

چنانچه فرش از نوع دستباف باشد برای شستشوی آن بایستی از شوینده‌ های ملایم و فاقد مواد شیمیایی استفاده شود. در غیر این صورت علاوه بر لکه‌های زرد، الیاف فرش دستباف آسیب دیده و منجر به پوسیدگی آن می‌گردد.

به طور کلی فرش‌ها با توجه به الیاف و نوع بافتشان اعم از ماشینی یا دستباف نیاز به شوینده‌های مخصوصی دارند تا ضمن تمیز شدن لکه‌ها به آنها آسیبی وارد نشود. بر همین اساس بهتر است فرش‌های ماشینی و دستباف خود را برای شستشو به قالیشویی‌ معتبر و با سابقه بسپارید تا دیگر نگرانی از این بابت نداشته باشید.

عدم آبگیری کامل فرش

عدم آبگیری کامل فرش

زرد شدن فرش به خصوص قسمت ریشه‌های آن از دیگر مشکلاتی بوده که بعد از شستشوی فرش ممکن است با آن مواجه شوید. مهم‌ترین دلیل این امر عدم آبگیری کامل فرش بعد از شستشوی آن است. فرش‌هایی که در منزل و یا توسط قالیشویی‌های غیر مجهز شسته گردند، به طور کامل آبگیری نمی‌شوند. بنابراین بعد از خشک شدن با لکه‌های زرد در قسمت انتهایی فرش مواجه خواهید شد.

اکسیداسیون و فرسودگی فرش

از بین بردن لکه زرد روی فرش زمانی که دچار فرسودگی و اکسیداسیون شود کاری بسیار سخت خواهد بود. زمانی که فرش در معرض تابش مستقیم نور خورشید و یا آلاینده‌های محیطی قرار گیرد الیاف آن به مرور تحلیل رفته و باعث ایجاد لکه زرد در فرش می‌گردد. در قالیشویی‌های مجهز و حرفه‌ای برای خشک کردن فرش از دستگاه‌های خشک کن مخصوص استفاده شده تا به بافت و الیاف فرش آسیبی وارد نشود.

سیگار و لکه‌ های نیکوتین

سیگار و لکه‌ های نیکوتین

از دیگر دلایل پدید آمدن لکه زرد بر روی فرش می‌توان به سیگار کشیدن در منزل اشاره کرد. دود ناشی از سیگار حاوی میزان بالایی نیکوتین بوده و در طول زمان باعث می‌شود تا بخش‌های مختلف فرش زرد شود. از بین بردن این لکه‌ها بسیار سخت بوده و در اغلب موارد باعث فرسایش الیاف فرش می‌گردد.

سایر محصولات و پاک کننده‌ های خانگی

همه ما در طی روز ممکن است با محصولات خانگی مختلفی از جمله حشره کش‌ها، پولیش مبلمان، سفید کننده‌ها و… سر و کار داشته باشیم. بسیاری از این محصولات دارای موادی مانند بنزوئیل پراکسید بوده که در صورت تماس با فرش‌های دستباف و ماشینی منجر به ایجاد لکه‌های زرد بر روی آنها می‌گردند.

راهکارهای موثر برای از بین بردن لکه زرد روی فرش

همانطور که برای تمیز کردن لکه‌های مختلف بر روی فرش نیاز به راهکار های متفاوتی است، برای از بین بردن لکه‌های زرد نیز با توجه به نوع آن بایستی از روش‌های مناسب و موثری استفاده کرد. گاهی اوقات این لکه‌ها به راحتی تمیز می‌شوند و گاهی نیز از بین بردن لکه زرد روی فرش بسیار سخت خواهد بود. در ادامه چند راهکار موثر که با انجام آنها می‌توانید از شر لکه‌های زرد بر روی فرش تان راحت شوید را معرفی می کنیم.

استفاده از بخارشوی

استفاده از بخارشوی یکی از راه‌های موثری است که می‌توانید لکه‌های زرد فرش را از بین برده و آن را تمیز کنید. بخارشوی فرش به صورت عمقی آلودگی‌های فرش را نابود کرده و مواد شیمیایی به جا مانده در آن را حل می‌کند. اما در نظر داشته باشید که بخارشو میکروارگانیسم‌ها و باکتری‌ها را نیز به طور کامل از بین می‌برد.

بهره‌گیری از شوینده‌ های اسیدی

همانطور که اشاره شد بسیاری از شوینده‌ها دارای ترکیبات قلیایی هستند که منجر به ایجاد لکه زرد بر روی فرش می‌گردند. بنابراین پیشنهاد می‌شود از شوینده‌های اسیدی برای شستشوی لکه های زرد فرش استفاده شود. اگر فرش شما دستباف است ممکن این راه حل چندان مناسب نباشد. برای از بین بردن لکه زرد روی فرش دستباف بهتر است آن را به قالیشویی‌ با سابقه سپرده و از متخصصان این امر کمک بگیرید.

رساندن هوای کافی به فرش

چنانچه تغییر رنگ فرش به دلیل لکه‌های روزمره ایجاد شده باشد، با رساندن هوای کافی می‌توان لکه‌های زرد را برطرف کرد. اغلب قسمت‌های فرش که در زیر پایه‌ های مبلمان قرار می‌گیرند به مرور دچار زردی خواهند شد. با جابجا کردن فرش می‌توان به از بین بردن این لکه‌ها و کمرنگ شدن آنها کمک کرد.

جوش شیرین

جوش شیرین

جوش شیرین از جمله پاک کننده‌های طبیعی و مناسبی است که با استفاده از آن می‌توانید برخی از لکه‌های زرد فرش را تمیز کنید.‌ برای از بین بردن لکه زرد روی فرش با استفاده از جوش شیرین، ابتدا یک فنجان از این ماده را با نصف فنجان آب ترکیب کرده و سپس بر روی لکه‌های فرش قرار دهید. سپس با استفاده از یک برس نرم محلول را به خوبی مالش دهید تا در عمق الیاف فرش نفوذ کرده و لکه‌ها تمیز شوند.

استفاده از الکل

برای تمیز کردن لکه‌های زرد ناشی از ادرار حیوانات اهلی می‌توانید از الکل استفاده کنید. برای این امر ابتدا رطوبت لکه را با استفاده از پارچه سفید جذب کرده و سپس با پارچه دیگری که آغشته به ایزپروپیل الکل است، فرش را تمیز کنید.

محلول نمک و آب لیمو

در بسیاری از موارد نیز جهت از بین بردن لکه زرد روی فرش می‌توانید از محلول نمک و آبلیمو استفاده کنید. این امر خصوصا برای فرش‌هایی که دارای الیاف پشمی و یا مصنوعی بوده، بسیار مناسب است.

البته محلول‌های خانگی دیگری نیز از جمله سرکه و آب وجود دارند که با به کارگیری آنها می‌توانید لکه‌های فرش را تمیز کنید.

سخن پایانی

فرش‌های ماشینی و دستباف به مرور زمان کثیف شده و حتی ممکن است بخش های از آنها دچار لکه‌های زرد شوند. روش شستشوی فرش و از بین بردن لکه‌ها چنانچه به صورت صحیح و اصولی انجام نشود ممکن است ضمن آسیب به الیاف فرش، تاثیری در تمیز شدن آنها نیز نداشته باشد. در این مقاله برخی از روش‌های موثر جهت از بین بردن لکه زرد روی فرش را معرفی کرده و مورد بررسی قرار دادیم. اما بهترین راهکار و و کسب نتیجه مطلوب برای داشتن فرش‌ های تمیز و عاری از هرگونه لکه بهره‌گیری از خدمات قالیشویی‌ مجهز و حرفه‌ای است. همچنین شما برای مبل شویی و موکت شویی با قالیشویی نوین تماس بگیرید.

3.8 19 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
تماس 1442