پاک کردن لکه بستنی روی فرش

بستنی به عنوان یکی از خوشمزه‌ترین مواد خوراکی خصوصاً در فصل تابستان شناخته می‌شود و تقریباً همه افراد به خوردن آن علاقه‌مند هستند. بستنی‌ها امروزه در طعم و رنگ‌های مختلفی تولید می‌شوند و ریخته شدن آنها بر روی فرش‌ها می‌تواند چالش‌های مختلفی برای افراد ایجاد کند. پاک کردن لکه بستنی روی فرش همانند انواع لکه‌ها می‌تواند با روش‌ها و ترفندهای مختلفی انجام شود که در ادامه مطلب به بررسی دقیق‌تر آن پرداخته می‌شود.

تمیز کردن لکه بستنی از روی فرش

انتخاب روش مناسب برای تمیز کردن لکه بستنی روی فرش

امروزه فرش‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند و هرکدام از آنها قابلیت‌ها، ویژگی‌ها و مشخصات منحصربه‌فردی دارند. فرش‌های دستبافت و فرش‌های ماشینی هرکدام از الیاف و بافت‌های مختلفی تشکیل می‌شوند، بنابراین روش‌های تمیز کردن بستنی در هرکدام از آنها متفاوت خواهد بود. به صورت کلی فرش‌های ماشینی به دلیل برخورداری از الیاف‌های مصنوعی مانند پلاستیک و پلی‌استر توان تحمل تکنیک‌های تهاجمی بیشتری نسبت به فرش‌های دستبافت با الیاف طبیعی دارند. اگرچه استفاده از خدمات قالیشویی برای تمیز کردن انواع لکه‌های فرش بهترین و مطمئن‌ترین راه است اما به صورت کلی می‌توان از روش‌های زیر برای پاک کردن لکه بستنی روی فرش استفاده کرد:

استفاده از دستمال تمیز

در روش اول به محض ریخته شدن بستنی باید با استفاده از یک قاشق لکه‌های آن را جمع کرد. برای این کار می‌توان با قاشق مواد بستنی را از لبه‌های بیرونی لکه به سمت داخل تمیز کرد و اجازه نداد که لکه بیشتر توسعه پیدا کند. بعدازآنکه لکه کاملاً از بین رفت می‌توان با یک دستمال تمیز یا دستمال کاغذی اثرات باقی مانده بستنی را از روی فرش تمیز کرد. برای استفاده از دستمال حتماً باید از حرکات بالا و پایین استفاده کرد و از مالش دادن محل لکه خودداری نمود چراکه این کار باعث بزرگ‌تر شدن محل لکه خواهد شد.

استفاده از مایع ظرف‌شویی و سرکه

در این روش ابتدا باید یک یا دو قطره مایع ظرف‌شویی را در داخل یک کاسه آب گرم مخلوط کرد و سپس یک دستمال تمیز را به آن آغشته کرده و محل لکه را با آن تمیز نمود. نباید محلول را روی لکه ریخت چراکه باعث می‌شود لکه گسترده‌تر شود. بعدازآنکه محلول به کمک دستمال بر روی لکه قرار داده شد باید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به آن فرصت داد تا کاملاً لکه بستنی حل شود. سپس باید از چند دستمال کاغذی برای خشک‌کردن محل لکه استفاده کرد.

در مرحله دوم باید دو قاشق سرکه سفید را در ۵۰۰ سی‌سی آب ریخته و آن را حل کرد و همانند مرحله اول ۱۰ تا ۱۵ دقیقه این محلول را روی لکه قرار داد. سپس باید کمی آب ولرم بر روی محل لکه ریخته شود و با استفاده از یک دستمال تمیز خشک شود. در نهایت می‌توان چند دستمال کاغذی را بر روی محل لکه قرار داد تا رطوبت فرش به صورت کامل از بین برود.

استفاده از هیدروژن پراکسید

یکی دیگر از بهترین روش‌ها برای پاک کردن لکه بستنی روی فرش و همچنین پاک کردن انواع لکه از روی فرش استفاده از هیدروژن پراکسید است. این روش معمولاً زمانی استفاده می‌شود که سایر روش‌های خانگی توان تمیز کردن لکه‌ها را نداشته باشند. در این روش ابتدا لکه‌های بستنی باید کاملاً تمیز شوند و سپس مقداری از پراکسید هیدروژن بر روی محل لکه ریخته شود. سپس باید یک ساعت اجازه داد تا مواد بر روی فرش باقی بمانند. در مرحله بعد باید از یک پارچه جاذب سفید و تمیز برای جذب رطوبت استفاده کرد. بعدازآنکه لکه تمیز شد می‌توان با آب ولرم محل لکه را دوباره تمیز کرد و اجازه داد که فرش به خوبی خشک شود.

پاک کردن بستنی روی فرش

استفاده از آب گازدار پاک کردن لکه بستنی روی فرش

یکی دیگر از روش‌های کاربردی برای تمیز کردن لکه‌های ناشی از بستنی استفاده از آب گازدار است. در این روش ابتدا لکه‌های بستنی با استفاده از قاشق جمع شده و سپس یک دستمال تمیز به آب گازدار آغشته می‌شود و محل لکه با آن تمیز می‌شود. بعد از تمیز کردن لکه با آب گازدار می‌توان برای نتیجه بهتر و دقیق‌تر از مایع ظرف‌شویی نیز استفاده کرده و در نهایت محل لکه آبکشی و خشک شود. همچنین ترفندهای شستن ریشه فرش در خانه در انواع محتلفی وجود دارد که میتوانید بلاگ مرتبط را مطالعه فرمایید.

استفاده از آمونیاک

یکی دیگر از بهترین مواد برای پاک کردن بستنی از روی فرش آمونیاک است. این ماده می‌تواند برای لکه‌های بستنی قدیمی و خشک شده بسیار کاربردی باشد. البته باید توجه داشت افرادی که درگیری مشکلات تنفسی هستند نباید از این ماده استفاده کنند و می‌توانند این کار را به بهترین قالیشویی بسپارند. همچنین قبل از استفاده از آمونیاک بر روی فرش‌ها خصوصاً فرش‌های گران‌قیمت حتماً باید اثرات آن بر روی گوشه‌ای از فرش امتحان شود. برای پاک کردن لکه بستنی روی فرش به کمک آمونیاک باید بر اساس مراحل زیر عمل کرد.

  • ابتدا باید یک‌دوم قاشق غذاخوری آمونیاک را در داخل یک فنجان آب مخلوط کرد و کاملاً میکس کرد.
  • سپس باید مقداری از محلول ایجاد شده را به کمک یک اسفنج یا دستمال تمیز بر روی لکه قرار داد.
  • باید مدت زمان کوتاهی به محلول اجازه داد بر روی لکه باقی بماند.
  • با استفاده از یک دستمال یا حوله تمیز باید محل لکه را تمیز کرد و در نهایت آن را خشک نمود.

استفاده از خمیرریش

از دیگر موادی که می‌توان به کمک آن لکه‌های ناشی از ریخته شدن بستنی بر روی فرش را تمیز کرد خمیرریش است. در این روش و بعد از جمع‌کردن مواد بستنی از روی فرش باید مقداری خمیرریش را بر روی محل لکه قرار داد و سپس با کمک یک مسواک کهنه محل لکه را به خوبی تمیز نمود. بعدازآنکه تمامی قسمت‌های لکه تمیز شد می‌توان با استفاده از یک دستمال مرطوب محل لکه را تمیز و آبکشی کرد و در نهایت آن را خشک نمود.

استفاده از لکه برهای آماده

امروزه خوشبختانه مواد و محلول‌های آماده‌ای در دسترس افراد هستند که می‌توانند به کمک آنها انواع لکه‌های مختلف را از روی فرش‌ها تمیز کنند. این مواد و محلول‌ها می‌توانند در پاک کردن شیر از روی فرش و سایر لکه‌ها نقش ویژه‌ای داشته باشند. هرکدام از لکه برهای آماده می‌توانند دستورالعمل خاصی داشته باشند و افراد می‌توانند بر اساس دستورالعمل‌ها از آنها استفاده کرده و لکه‌های بستنی و … را از روی فرش تمیز کنند.

از بین بردن بستنی از روی فرش

استفاده از قالیشویی برای پاک کردن لکه بستنی روی فرش>پاک کردن لکه بستنی روی فرش

اگرچه تمامی روش‌ها و راهکارهای گفته شده می‌توانند مزایای خاص خود را داشته باشند اما در صورتی که افراد به مواد گفته شده دسترسی نداشته باشند و یا از دانش و مهارت کافی برخوردار نباشند به هیچ عنوان نباید اقدامی برای تمیز کردن لکه‌ها انجام بدهند چرا که ممکن است باعث آسیب دیدن بیشتر فرش شوند. بهترین و مطمئن‌ترین روش برای تمیز کردن انواع لکه‌ها استفاده از خدمات شرکت‌های قالیشویی است. این شرکت ها از نیروهای ماهر و باسابقه، دستگاه‌ها و تجهیزات مدرن و مواد شوینده مخصوص برخوردارند و می‌توانند به‌راحتی و با بالاترین کیفیت ممکن لکه‌ها را تمیز کنند. همچنین این شرکت ها می‌توانند اطلاعات متعددی در مورد نحوه مراقبت از فرش‌ها، تشخیص فرش اصل از تقلبی، نحوه شستشوی فرش و … به مشتریان خود ارائه می‌کنند.

جمع‌بندی نهایی

پاک کردن لکه بستنی روی فرش مانند تمامی لکه‌های دیگر می‌تواند چالش‌ها و حساسیت‌های خاص خود را داشته باشد. خصوصاً زمانی که بستنی رنگی بوده و بر روی فرش‌های دستبافت و گران‌قیمت ریخته باشد. برای این کار می‌توان از مواد و روش‌های مختلفی همچون استفاده از خمیرریش، استفاده از سرکه، استفاده از آب گازدار، استفاده از هیدروژن پراکسید و … استفاده کرد. و در صورتی که از این راهکار ها نتیجه حاصل نشد بهترین روش استفاده از خدمات قالیشویی است

4 1 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
Call Now Buttonتماس 1442