تشخیص فرش اصل از تقلبی و غیر اصل

فرش‌ها از جمله مهم‌ترین و اصلی‌ترین ارکان در منازل هستند و نقش پررنگی در دکوراسیون و تزئینات داخلی خانه‌ها دارند. با توجه به کاربرد و نقش ویژه فرش‌ها امروزه انواع مختلفی از آنها در دسترس هستند که هر کدام از ویژگی‌ها و قابلیت‌های ویژه‌ای برخوردار بوده و می‌توانند در موقعیت‌های منحصربه‌فردی مورد استفاده قرار بگیرند. تنوع و تعدد بالای فرش‌ها در بازارها باعث شده است که تشخیص فرش اصل از تقلبی کار دشواری باشد و افراد عادی کمتر قادر به تشخیص آنها هستند. در ادامه مطلب به بررسی نحوه تشخیص فرش‌های اصلی از فرش‌های تقلبی پرداخته می‌شود.

تشخیص فرش اصل از تقلبی

راهکارهای تشخیص فرش اصل از تقلبی

همانطور که گفته شد به دلیل کاربردهای ویژه فرش‌ها و نقش خاص آنها در دکوراسیون و تزئینات داخلی منازل امروزه انواع مختلفی از فرش‌های دستبافت و انواع فرش ماشینی در طرح‌ها و نقش‌های مختلفی تولید می‌شوند. با توجه به آنکه صنعت فرش یکی از پرسودترین صنایع جهان به شمار می‌رود تولیدکننده‌های متعددی در این صنعت فعالیت دارند و تنوع و تعدد محصولات در بازار بسیار زیاد است به‌گونه‌ای که حتی ممکن است متخصصین نیز در تشخیص فرش‌های اصلی از محصولات تقلبی دچار چالش و مشکل شوند. از مهم‌ترین راهکارهای تشخیص فرش‌های اصل از تقلبی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

توجه به شناسنامه و برچسب فرش

می‌توان گفت اولین، مهم‌ترین و اصلی‌ترین روش برای تشخیص فرش اصل از تقلبی توجه به شناسنامه و برچسب آن است. در برچسب و شناسنامه فرش معمولاً مشخصاتی مانند تراکم طولی و عرض فرش‌ها، تعداد رنگ‌های فرش، جنس الیاف، علامت استاندارد، گارانتی فرش و … درج شده است و می‌تواند اطلاعات دقیق و کاملی به خریداران بدهد.

علامت تجاری تولید کننده

توجه به علامت تجاری تولید کننده یکی دیگر از مطمئن‌ترین روش‌ها برای تشخیص فرش اصل از غیر اصل است هر چند که معمولاً لوگوی تولید کننده بر روی شناسنامه فرش نیز درج می‌شود. تمامی شرکت‌های تولید کننده معتبر دارای لوگو و علامت تجاری انحصاری و معتبری هستند و حتماً باید این لوگو بر روی فرش درج شده باشد.

توجه به تراکم فرش

آشنایی با مفهوم شانه و تراکم فرش می‌تواند کمک بسیار زیادی به تشخیص فرش‌ها اصلی از فرش‌های تقلبی به افراد بکند. شانه یا تراکم به معنی تعداد گره‌های فرش در یک متر است و هر چه این تعداد بالاتر باشد زیبایی، جذابیت و البته قیمت فرش نیز بیشتر خواهد بود. تعداد گره و تراکم می‌تواند راهنمای خرید فرش ماشینی و دستبافت باشد چرا که امروزه فرش‌های ماشینی در تراکم‌های مختلفی از جمله فرش‌های 500 شانه، 700 شانه، 1000 شانه و 1200 شانه وجود دارند و هر کدام می‌توانند کاربردهای خاص خود را داشته باشند.

بررسی الیاف فرش

الیاف فرش‌ها نیز از جمله مهم‌ترین نکات و فاکتورهایی هستند که باید در زمان خرید فرش به آنها توجه شود. امروزه از مواد مختلفی همچون پشم، ابریشم، پلی‌استر، پلاستیک، اکریلیک، پلی پروپیلن و … در تولید انواع فرش‌های ماشینی و دستبافت استفاده می‌شود. برای آنکه افراد بتوانند فرش مورد نظر خودشان را خریداری کنند باید اطلاعات دقیق و کاملی از هر کدام از این مواد داشته باشند. بسیاری از افراد با حساسیت به فرش ماشینی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و باید حتماً اطلاعات دقیقی از این نوع فرش‌ها داشته باشند تا دچار مشکل و ضرر مالی نشوند.

تشخیص فرش اصل

تشخیص دستگاه فرش اصل از تقلبی

یکی دیگر از مهم‌ترین روش‌ها برای تشخیص فرش اصل از غیر اصل توجه به دستگاه بافنده است. زمانی که تعداد شانه‌ها و تراکم فرش‌ها با هم همخوانی نداشته باشند به احتمال بسیار زیاد فرش تقلبی خواهد بود بنابراین لازم است که در زمان خرید فرش حتماً به پشت آن توجه شود البته تشخیص دستگاه فرش می‌تواند کار تخصصی و حرفه‌ای باشد اما افراد عادی نیز می‌توانند با داشتن دقت و تمرکز این کار را انجام داده و در نهایت فرش اصل را خریداری کنند.

راهنمای خرید فرش دستباف

به صورت کلی در زمان خرید انواع فرش‌های دستبافت و ماشینی لازم است که به موارد و نکات مختلفی توجه شود. از آنجایی که فرش‌های دستبافت قیمت‌های بسیار بالایی در مقایسه با فرش ماشینی دارند لازم است که حتماً نکات و فاکتورهای مختلفی در زمان خرید آنها رعایت شود. از جمله مهم‌ترین نکات در راهنمای خرید فرش دستبافت می‌تواند به موارد زیر اشاره کرد:

  • حتماً باید به اندازه و ابعاد فرش توجه شود.
  • جنس و بافت فرش باید مورد بررسی و توجه قرار بگیرد.
  • به سلامت فرش توجه زیادی شود.
  • کیفیت بافت فرش باید بررسی شود.
  • طرح و نقش فرش باید متناسب با فضای خانه انتخاب شود.
  • به نوع و تعداد گره‌های فرش توجه شود.
  • جنس الیاف فرش حتماً باید بررسی شود چرا که معمولاً از ابریشم و پشم و یا آمیزه‌ای از هر دوی آنها تولید می‌شوند.
  • به رنگ الیاف فرش باید توجه شود.
  • فرش باید از فروشنده‌های معتبر و شناخته شده خریداری شود.

مراقبت از فرش‌های اصلی

فرش‌های اصلی قیمت بالاتری نسبت به فرش‌های فرعی دارند. به همین دلیل چنانچه دچار آسیب و خسارت شوند جایگزین کردن و تعمیر و ترمیم آنها نیاز به صرف هزینه‌های زیادی خواهد داشت. به همین دلیل لازم است که حتماً در استفاده از آنها به نکات مختلفی توجه شود. جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید، جلوگیری از مرطوب شدن فرش، جلوگیری از لکه‌دار شدن فرش با مواد مختلف مانند چسب قطره‌ای، قرار ندادن اجسام سنگین بر روی فرش، جارو کردن و تمیز کردن مداوم فرش و … از مهم‌ترین نکاتی هستند که باید در زمان استفاده از فرش‌ها رعایت کرد. همچنین برای شستشوی فرش‌ها باید از خدمات بهترین قالیشویی استفاده کرد. چرا که نحوه شستشو و مواد شوینده تأثیر زیادی در سلامت و زیبایی فرش خواهند داشت.

ویژگی های فرش تقلبی

جمع‌بندی نهایی

امروزه انواع مختلفی از فرش‌های ماشینی و دستبافت در طرح‌ها و نقش‌های متعددی در دسترس افراد هستند که خرید را برای آنها سخت کرده است. تشخیص فرش اصل از تقلبی می‌تواند کار چالش‌برانگیز و سختی باشد چرا که برای این کار لازم است که فرد یک آشنایی نسبی با شانه و تراکم فرش، الیاف فرش و … داشته باشد. بهترین روش برای تشخیص اصل و تقلبی بودن فرش‌ها توجه به برچسب و شناسنامه فرش و برند تجاری تولید کننده است که اطلاعات کاملی از فرش در اختیار افراد قرار می‌دهند.

0 0 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
تماس 1442