انواع فرش ماشینی

فرش‌ها همواره جایگاه ویژه‌ای در دکوراسیون و تزئینات داخلی منازل خصوصاً در میان ایرانی‌ها داشته‌اند و با گذشت زمان و پیشرفت علوم و تکنولوژی‌های مختلف امروزه می‌توان به انواع مختلفی از فرش‌های ماشینی و دستبافت دسترسی داشت. فرش‌های ماشینی امروزه به دلیل تنوع بالا، کیفیت‌های مختلف، قیمت مناسب و … به محبوبیت بالایی رسیده‌اند و در تمام دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هر کدام از انواع فرش ماشینی می‌تواند ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشته باشند و در بخش‌های مختلف ساختمان‌ها استفاده شوند. به صورت کلی آشنایی با انواع فرش‌ها می‌تواند کمک بسیار زیادی به افراد برای انتخاب و خرید آنها بکند. در ادامه مطلب به بررسی انواع فرش ماشینی بر اساس فاکتورهایی همچون دستگاه بافت، مواد اولیه، شانه، تراکم و مدل‌های مختلف پرداخته می‌شود.

آشنایی انواع فرش ماشینی

تقسیم‌بندی انواع فرش

برخلاف گذشته‌های دور که زیراندازها تنوع بالایی نداشتند امروزه می‌توان به راحتی از انواع زیراندازهای مختلف مانند فرش‌ها، گلیم، موکت، قالی، گبه و … استفاده کرد. فرش‌ها در حقیقت به دو دسته اصلی شامل فرش دستبافت و فرش ماشینی تقسیم می‌شوند و هر کدام از این فرش‌ها خود می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند. فرش‌های ماشینی به عنوان رایج‌ترین نوع فرش‌ها در بازار می‌توانند از نظر جنس، سایز، تراکم و شانه و … انواع مختلفی داشته باشند و هر کدام از آنها کاربردها، قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار باشند و لازم است که تمامی این موارد به عنوان راهنمای خرید فرش ماشینی در نظر گرفته شوند.

انواع فرش ماشینی بر اساس جنس نخ خاب

زمانی که برای تهیه فرش‌های ماشینی به فروشگاه می‌روید، متوجه می‌شوید که این فرش‌ها از جنس‌ها و الیاف بسیار متفاوت هستند. یکی از مهم‌ترین فاکتورها در انتخاب فرش‌ها جنس نخ خاب آنها است. به طور معمول نخ مورد استفاده برای تولید فرش ماشینی به طور مستقیم روی کیفیت و ظاهر این فرش‌ها تأثیر می‌گذارد. از همین رو شناخت جنس فرش اولین موضوعی است که باید در زمان خرید فرش ماشینی به آن توجه داشته باشید. از جمله رایج‌ترین نوع فرش‌ها بر اساس جنس نخ خاب می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

انواع فرش پشمی

از گذشته تا امروز، پشم متداول‌ترین جنس برای بافت فرش‌های دست‌باف بوده است. فرش‌های ماشینی پشمی ‌یکی از بادوام ترین انواع فرش ماشینی هستند که برای تولید آن‌ها از نخ‌های پشمی ‌استفاده می‌شود. به طور معمول برای تولید این فرش‌ها پشم طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از همین رو فرش‌های تهیه شده از پشم معمولاً بافت نرم و لطیفی دارند. این نوع فرش ماشینی، بهترین انتخاب برای کسانی است که درگیر حساسیت به فرش ماشینی هستند. این فرش‌ها به راحتی گرد و غبار را به خود جذب نمی‌کنند. فرش‌های پشمی به خاطر جذب گرما برای فضاهای سرامیک و سرد بسیار مناسب هستند. فرش‌های ماشینی پشمی ‌به راحتی لک نمی‌شود و در صورت کثیف شدن می‌تواند به سادگی آن را تمیز نمایید.

از آن جایی که این فرش‌ها استحکام و دوام بالایی دارند، بهتر است که از آن برای مکان‌های پر رفت و آمد استفاده نمایید. تنها مورد منع مصرف فرش‌های پشمی را باید در مناطق مرطوب دانست. چراکه این فرش‌ها استعداد نسبتا بالایی در جذب رطوبت و در نتیجه پوسیدگی دارند. از همین رو برای آب و هوای مرطوب و شرجی چندان مناسب نیستند. در اکثر مواقع برای تولید این فرش‌ها از نخ‌های صد در صد پشم استفاده می‌شود. اما برخی از تولید کنندگان این نخ‌ها را با ترکیب نایلون و یا پلی پروپیلن نیز مورد استفاده قرار می‌دهند.

فرش ماشینی پروپیلنی

پلی پروپلین یا همان الفین را باید از محبوب‌ترین الیاف مورد استفاده در فرش‌های ماشینی دانست.این فرش‌ها که تقریباً ۳۰ درصد بازار فرش ماشینی را به خود اختصاص داده‌اند. مقاومت بالایی در برابر رطوبت و کتک دارند از همین رو برای مکان‌های شرجی و مرطوب بسیار مناسب هستند. پلی پروپلین بسیار نرم است. امکان شستشوی فرش پروپیلنی بسیار راحت است. یعنی به سختی کثیف شده و به راحتی آلودگی‌ها از روی آن پاک می‌شوند. به همین دلیل می‌توانید از آن برای اتاق‌های پرتردد و اتاق کودک استفاده کنید.

فرش ماشینی از نوع آکریلیک

یکی از رایج ترین انواع فرش‌های موجود در بازار فرش‌های آکریلیک هستند. فرش‌هایی که معمولاً با الیاف ۱۰۰% اکریلیک تهیه نمی‌شوند و برای تولید آن‌ها از نخ‌های جنس پشم و یا هر الیاف دیگری نیز استفاده می‌شود.ظاهر این فرش‌ها بسیار نرم و محکم است. فرش‌های آکریلیک به راحتی لک‌ها را به خود جذب نمی‌کنند و مقاومت بالایی در برابر رطوبت، کپک و کمرنگ شدن دارند. مهم ترین موضوعی که لازم است در مورد این فرش‌ها بدانید این است که فرش‌های آکریلیک در برابر مواد شیمیایی قلیایی بسیار حساس هستند و برخورد چنین موادی به فرش موجب ایجاد لکه‌های قهوه‌ای رنگ روی آن خواهد شد. بنابراین بهتر است از این جنس فرش‌ها در برابر مواد شیمیایی محافظت نمایید.

انواع فرش ماشینی پلی استری

فرش‌های پلی استر همان فرش‌های براق و درخشنده‌ای هستند که احتمالاً انواع متفاوت آن را در بازار نیز به وفور دیده‌اید. شاید بتوان جذاب‌ترین این ویژگی‌ها را، رنگ‌بندی بهتر و رنگ‌های درخشان‌تر آن دانست. در واقع این جنس به تولیدکننده اجازه می‌دهد فرش‌هایی جذاب‌تر و زیباتر را تولید کند. مهم ترین ویژگی این فرش‌ها ضد لک بودن آن است. از آن جایی که الیاف پلی استر دارای سلول‌های بسته‌ای هستند و هیچ منفذی در آن‌ها وجود ندارد، لکه‌ها به راحتی نمی‌توانند به داخل فرش نفوذ کنند و از همین رو این فرش‌ها، فرش‌هایی ضد لک محسوب می‌شوند.
البته موضوع مهمی ‌که باید در مورد این نوع فرش بدانید این است که قرار گرفتن فرش پلی استر در برابر گرد و خاک می‌تواند ظاهر آن را کدر و کثیف نشان دهد. بنابراین لازم است که در برابر کثیفی از این فرش‌ها محافظت کنید.

دوام فرش‌های پلی استر معمولاً از فرش‌های نایلونی کمتر است. از همین رو بهتر است از این سبک فرش‌ها در اتاق خواب و برای مکان‌های پر تردد استفاده نشود. این فرش‌ها‌ انواع و سبک‌های مختلفی دارند و معمولاً می‌توانید با هزینه‌های مختلفی آن را تهیه نمایید.

جنس نایلونی

شاید به جرات بتوان گفت که تقریباً دو سوم فرش‌های ماشینی از جنس نایلون هستند و یا در نخ مورد استفاده برای تولید آن‌ها نایلون به کار رفته است. فرش‌های نایلون در برابر گرد و خاک و کپک مقاوم هستند. یکی دیگر از ویژگی‌های فرش ماشینی نایلون این است که این فرش‌ها وزن لوازم خانه را به خوبی تحمل می‌کنند و از همین رو با قرار دادن میز و صندلی‌های سنگین روی این فرش‌ها معمولاً مشکل به وجود نخواهد آمد. فرش نایلون معمولاً دوام بسیار بالایی دارد، تنها مشکلی که احتمالاً بعد از مدتی استفاده از فرش‌های ماشینی نایلون با آن رو به رو خواهید شد، کمرنگ شدن فرش است. از طرف دیگر باید بدانید که فرش‌های نایلونی در دسته گران ترین الیاف مصنوعی قرار دارند و قیمت آن‌ها نسبت به فرش پلی استر کمی ‌بیشتر است.

بررسی انواع فرش ماشینی

انواع فرش از نظر تراکم و شانه

یکی دیگر از مهم‌ترین تقسیم‌بندی فرش‌های ماشینی تقسیم ‌بر اساس تعداد شانه و تراکم است. خوشبختانه از این نظر فرش‌های ماشینی تنوع بسیار زیادی دارند. از جمله رایج‌ترین انواع فرش ماشینی بر اساس تعداد شانه می‌توان به فرش‌های 500 شانه، 700 شانه، 1000 شانه، 1200 شانه و 1500 شانه اشاره کرد. هر کدام از این فرش‌ها می‌توانند در تراکمی‌های مختلفی نیز وجود داشته باشند. به عنوان مثال فرش‌های 700 شانه می‌توانند در تراکم‌های 2550، 2700 و 3000 وجود داشته باشند در حالی که قابلیت سفارشی‌سازی نیز دارند.

فرش ماشینی ۷۰۰ شانه

یکی از رایج ترین انواع فرش‌های ماشینی فرش‌های ۷۰۰ شانه هستند. این فرش‌ها معمولاً قیمت مناسب تری به فرش‌های 1000، ۱۲۰۰ و ۱۶۰۰ شانه دارند. به طور معمول برای تولید فرش‌های ۷۰۰ شانه از تراکم متفاوتی استفاده می‌شود.

معمولاً فرش ۷۰۰ شانه ضخامت بیشتری نسبت به سایر انواع فرش‌های ماشینی دارد و برای استفاده در مکان‌های پر رفت و آمد بسیار مناسب هستند. شما می‌توانند این فرش‌ها را به صورت ۸ رنگ، ده رنگ و یا ۱۲ رنگ خریداری کنید. یکی از راحت ترین راه‌ها برای شناخت فرش ۷۰۰ شانه این است که در هر سانتیمتر این فرش‌ها 7 گره وجود دارد.

فرش ماشینی ۱۰۰۰ شانه

فرش ماشینی ۱۰۰۰ شانه که ظاهری شبیه به فرش‌های دستبافت دارد، معمولاً با تراکم ۳۰۰۰ و ۳۶۰۰ بافته می‌شود و به دلیل شباهت این فرش به فرش‌های دستباف به آن‌ها قالی دستباف گونه نیز گفته می‌شود. طرح این فرش‌ها معمولاً ریز است و از نظر قیمت نیز از فرش‌های ۷۰۰ شانه گران تر هستند.

فرش ۱۲۰۰ شانه

همان طور که تا اینجای مقاله متوجه شدید هر چقدر شانه و تراکم بیشتر باشد، قیمت فرش نیز بالاتر خواهد بود. از طرفی ظرافت و نقوش ریزتری در آن دیده می‌شود. فرش‌های ۱۲۰۰ شانه معمولاً بافت و طراحی ظریف تری دارند، بسیار توپر و فشرده هستند از همین رو در برابر فرش‌های 1000 شانه و 600 شانه بسیار مقاوم تر هستند. این فرش‌ها قطر نازک تری نسبت به فرش‌های 600 و 1000 شانه دارند و وزن آن‌ها نیز سبک‌ تر است. به این فرش‌ها نیز فرش‌های دستبافت گونه گفته می‌شود و به دلیل نقوش ریز شباهت زیادی به فرش‌های دستبافت دارند. به این موضوع نیز تجوه کنید که قیمت قالیشویی با تعداد تراکم و شانه هر فرش ارتباط مستقیم دارد

اگر بعد از خرید انواع فرش ماشینی نیاز به خدمات شستشوی حرفه ای و مطمئن فرش را دارید، می توانید از خدمات قالیشویی نوین کمک بگیرید. کارشناسان ما با داشتن بالاترین تجربه و تجهیزات مدرن، مشکل فرش شما را شناسایی کرده و در کوتاه ترین زمان ممکن اقدام به شستشو و ترمیم آن می‌کنند.

دسته بندی فرش بر اساس دستگاه بافنده

امروزه از انواع دستگاه‌های صنعتی و پیشرفته برای بافتن و تولید انواع فرش‌های ماشینی استفاده می‌شود و هر کدام از آنها می‌توانند فرش‌هایی با کیفیت‌ها، شانه و تراکم مختلفی تولید کنند. هر چند که دستگاه‌های بافنده متعددی در صنعت فرش‌بافی استفاده می‌شود اما می‌توان گفت بهترین و باکیفیت‌ترین دستگاه‌ها، دستگاه‌های بافت فرش وندویل و شونهر هستند که فرش‌هایی با بالاترین کیفیت ممکن تولید می‌کنند. یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مشکلاتی که مصرف‌کنندگان همواره درگیر آن هستند پرز دادن فرش ماشینی است و این می‌تواند ناشی از کیفیت الیاف به کار رفته در فرش و نوع دستگاه بافنده آن باشد.

مقایسه انواع فرش های ماشینی

نکات شستشوی انواع فرش‌های ماشینی

فرش‌ها از پراستفاده‌ترین ارکان منازل به شمار می‌روند و همواره تحت ترافیک بالایی هستند و پتانسیل بالایی در جذب آلودگی و کثیفی دارند به همین دلیل شستشوی آنها اهمیت بالای دارد. برای شستن فرش‌های ماشینی لازم است که به نکات و فاکتورهای مختلفی توجه شود که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر است:

  • ممکن است فرش‌ها در اثر مواد شوینده و شیمیایی دچار تغییر رنگ شوند و حتماً قبل از شستشو باید تست رنگ دهی روی آنها انجام شود.
  • شستن این فرش‌ها باید حتی‌الامکان در سطح شیبدار شسته شوند.
  • از آب داغ برای شستن آنها استفاده نشود.
  • عملیات آبگیری و خشک کردن آنها به صورت کامل انجام شود.
  • قبل از شستشوی حتماً باید گردگیری فرش به صورت کامل انجام شود.

به صورت کلی هر کدام از فرش‌های ماشینی می‌توانند شرایط ویژه‌ای در زمان شستشو داشته باشند و توصیه می‌شود که حتماً برای شستن این فرش‌ها از خدمات شرکت‌های قالیشویی معتبر مانند قالیشویی تهران استفاده شود.

جمع‌بندی نهایی

امروزه فرش‌های ماشینی در انواع مختلفی از نظر جنس نخ خاب، تعداد شانه و تراکم، نوع دستگاه بافنده و … در دسترس هستند و هر کدام از آنها می‌توانند کاربردها، مزایا و معایب خاص خود را داشته باشند. فرش‌های پشمی، اکریلیکی، پلی‌پروپیلن و پلی‌استر از رایج‌ترین فرشها از نظر جنس نخ خاب و فرش‌های 500، 700، 100، 1200 و 1500 شانه رایج‌ترین فرش‌ها از نظر تعداد شانه هستند. برای شستشوی هر کدام از انواع فرش ماشینی لازم است که به نکات و فاکتورهای مختلفی توجه شود که مهم‌ترین آنها تست رنگ دهی می‌باشد.

0 0 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
Call Now Buttonتماس 1442