راهنمای جامع خرید فرش ماشینی(نکات کلیدی که باید بدانید)

فرش‌ها یکی از اجزای مهم در هر خانه‌ی ایرانی هستند. کمتر خانه‌ای پیدا می‌شود که بدون فرش باشد. روزه فرش‌ها از تنوع و تعدد بسیار بالایی برخوردار هستند و همین امر موجب می‌شود که انتخاب و خرید فرش برای افراد به یک چالش و دغدغه مهم تبدیل شود. یکی از انواع فرش، فرش ماشینی است که نسبت به فرش دستباف قیمت پایین‌تری دارد. این فرش، توسط برندهای مختلفی تولید می‌شود و طرح‌های مختلفی دارد.

اگر قصد خرید فرش ماشینی را داشته باشید، احتمالاً سوالات زیادی در ذهن شما ایجاد می شود. این که کدام فرش جنس بهتری دارد، تفاوت فرش ۱۵۰۰ شانه با فرش ۷۰۰ شانه چیست و یا این که دوام و مقاومت کدام یک از فرش‌های ماشینی بیشتر است. به علاوه نقش فرش در دکوراسیون داخلی هر منزل، بسیار مهمی است. اگر در زمان خرید فرش ماشینی به کیفیت آن توجه نکنید، احتمالاً خیلی زود فرسوده خواهد شد و ظاهر نامناسب پیدا خواهند کرد. ما در قالیشویی نوین سعی کرده‌ایم تا با جمع‌آوری مهم‌ترین نکات، بهترین راهنمای خرید فرش ماشینی را به شما ارائه کنیم.

فاکتورهای مهم هنگام خرید فرش ماشینی

تفاوت‌های فرش ماشینی و دستبافت

به‌صورت کلی فرش‌ها به دو دسته دستبافت و ماشینی تقسیمی می‌شوند که تفاوت‌های قابل توجهی دارند. اصلی‌ترین تفاوت آنها نحوه بافت است که فرش‌های دستبافت به وسیله نیروهای انسانی بافته می‌شوند درحالی‌که فرش ماشینی توسط دستگاه بافته می‌شود. همچنین زمان بافت این فرش‌ها تفاوت قابل توجهی دارد و فرش‌های دستبافت زمان زیادی نیاز دارند تا کامل شوند. تفاوت دیگر این فرش‌ها در نوع الیاف به کار رفته در آنها است که در فرش‌های ماشینی از الیاف مصنوعی مختلفی همچون پلی‌پروپیلن، پلی‌استر، آکریلیک، پلی‌استر، الیاف مصنوعی و … استفاده می‌شود.

همچنین از نظر قیمت نیز فرش‌های دستبافت چندین برابر گران‌قیمت‌تر هستند. استفاده از راهنمای خرید فرش دستباف نیز می‌تواند اهمیت بسیار زیادی در خرید این نوع فرش‌ها داشته باشد. چراکه فرش‌های دستبافت نیز دارای انواع مختلفی بوده و ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی دارند.

آشنایی با انواع فرش ماشینی

راهنمای خرید فرش ماشینی

توجه به انواع فرش ماشینی می‌تواند به‌عنوان یک راهنمای مطمئن خرید قلمداد شود چراکه امروزه انواع مختلفی از فرش‌ها در دسترس افراد هستند که هر کدام دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی هستند و می‌توانند برای فضاهای مختلفی مناسب باشند. فرش‌های ماشینی را می‌توان بر اساس جنس الیاف تشکیل دهنده و شانه یا تراکم عرضی تقسیم‌بندی کرد که مهم‌ترین آنها به شرح زیر هستند:

فرش ماشینی اکریلیک 

یکی از پر فروش ترین انواع فرش ماشینی از الیاف ای شبیه به پشم ساخته می شود و بافت نرم و لطیف دارد. این فرش‌ها معمولاً بسیار بادوام هستند و از همین رو بسیاری از افراد در زمان خرید فرش ماشینی به سراغ فرش‌های اکریلیک می روند. به طور معمول فرش‌های اکریلیک قیمت بالاتری نسبت به سایر انواع فرش‌های ماشینی دارند.

فرش‌های پلی استر

یکی دیگر از رایج ترین انواع فرش‌های ماشینی که معمولاً قیمت پایین تر از فرش‌های اکریلیک دارند این فرش‌ها معمولاً پرز کمتری از خود پس می‌دهند. اما عمر این فرش‌ها معمولاً کوتاه است و خیلی زود آسیب می بینند.

فرش پلی پرولین

یکی دیگر از فرش‌های ماشینی که قیمت بسیار مناسبی دارد، فرش‌های پلی پرولین هستند. این فرش‌ها معمولاً خیلی زود آسیب می بینند و در صورت لکه شدن به راحتی تمیز نخواهند شد. البته شما می‌توانید با مراجعه به بعضی از قالیشویی‌ها، از خدمات قالیشویی آن‌ها برای تمیز کردن لکه روی فرش پلی پرولین استفاده کنید.

نکات مهم در راهنمای خرید فرش ماشینی

همان‌طور که گفته شد امروزه تنوع و تعدد فرش‌های ماشینی در بازار بسیار زیاد است و برندها و شرکت‌های مختلف داخلی و خارجی انواع فرش‌ها در ابعاد و اندازه‌های مختلف و با الیاف‌های مختلف و با تراکم گوناگون تولید و عرضه می‌کنند و همین امر موجب می‌شود که انتخاب و خرید برای افراد چالش‌برانگیز باشد. ازجمله مهم‌ترین نکاتی که در هنگام خرید فرش‌های ماشینی باید به آنها توجه شود می‌توان موارد زیر را عنوان کرد:

به شانه فرش یا همان شانه عرضی توجه کنید

اصطلاح شانه در فرش ماشینی به میزان تراکم فرش گفته می شود. تعداد گره‌های رنگ بافته شده در هر فرش به صورت عرضی و طولی شانه آن فرش خطاب می شود. برای این که شانه فرش را ببینید، باید تعداد گره‌های پشت فرش را بشمارید. مثلاً اگر فرش ۱۲۰۰ شانه باشد در ۱۰ سانتیمتر از فرش ۱۲۰ گره وجود دارد. هر چقدر شانه فرش بالاتر باشد و تراکم بیشتری داشته باشد، قیمت آن فرش نیز بالاتر خواهد بود.

اما لازم است بدانید که هر چقدر شانه فرش بالاتر باشد نشان دهنده بهتر بودن آن فرش نیست. توجه داشته باشید که فرش‌هایی که شانه یا تراکم بیشتری دارند، بسیار ظریف تر هستند و ضخامت کمتری دارند. از همین رو اگر مدت زیادی از شبانه روز را روی فرش پیاده روی می‌کنید و یا رفت و آمدتان روی فرش زیاد است، بهتر است از فرش‌های 700 یا 1000 شانه استفاده کنید.

یکی دیگر از مهم ترین نکاتی که لازم است در مورد تراکم فرش‌های ماشینی بدانید این است که هر چقدر تراکم فرش بیشتر باشد استحکام فرش بیشتر خواهد شد و از طرف دیگر گرد و خاک و آلودگی کمتری نیز در آن جمع می‌شود. این موضوع به طور مستقیم می‌تواند روی حساسیت و آلرژی افراد تأثیر بگذارد. به طوری که فرش های متراکم معمولاً کمتر موجب ایجاد آلرژی می شوند.

انتخاب بهترین فرش ماشینی

فرش خود را متناسب با فضا انتخاب کنید.

یکی دیگر از مهم‌ترین فاکتورها و پارامترهایی که در انتخاب و خرید فرش‌های ماشینی باید به آن توجه داشت فضایی است که قرار است از فرش استفاده شود. قبل از خرید فرش لازم است که حتماً مشخص شود که قرار است از فرش در چه بخشی از منزل استفاده شود چراکه تعدادی از فرش‌ها به‌راحتی آلودگی و گردوغبار جذب می‌کنند و بعضی از آنها در برابر گردوغبار مقاومت بالایی دارند. افرادی که دارای کودک خردسال و حیوانات خانگی هستند و فضای خانه کوچکی دارند باید به سراغ فرش‌هایی بروند که پرز کمتری دارند و از طرح شلوغ‌تری برخوردارند. این کار موجب می شود تا تماس فرش با پوست کودک و یا حیوان خانگی حساسیت ایجاد نشود و در صورت ایجاد لکه نیز ظاهر فرش شما کمتر تحت تأثیر قرار بگیرد. 

همچنین اندازه و ابعاد فرش اهمیت بسیار زیادی دارد. فرش‌ها در اندازه‌های 6 متری، 9 متری، 12 متری و … وجود دارند و هر کدام از آنها می‌توانند برای فضاهای مختلفی مناسب باشند. انتخاب سایز فرش، یکی از فاکتورهای بسیار مهم به شمار می‌رود.

قبل از انتخاب فرش ماشینی به متراژ خانه توجه کنید

متراژ خانه می‌تواند خود به‌عنوان یک راهنمای خرید فرش ماشینی عمل کند چراکه می‌تواند در تعیین نقش و طرح فرش مؤثر باشد. افرادی که دارای خانه‌های کوچک هستند می‌توانند از فرش‌های خلوت و با رنگ روشن استفاده کنند که به بزرگ‌تر نشان دادن فضا کمک زیادی می‌کند. همچنین فرش‌هایی با طرح‌های شلوغ و رنگ‌های تیره می‌تواند در کوچک‌تر نشان دادن فضا مؤثر باشد.

رنگ فرش متناسب با دکوراسیون روزی انتخاب کنید.

موضوع دیگری که باید در راهنمای خرید فرش ماشینی به آن توجه داشته باشید که رنگ فرش است. هماهنگ بودن رنگ فرش با سایر لوازم دکوراسیون موجب ایجاد ‌هارمونی و هماهنگی بیشتر می‌شود و ظاهر زیباتری به فضای شما می بخشد. در صورتی که مبلمان و پرده شما طرح‌های شلوغ و پر رنگی دارند، بهتر است برای فرش از مدل‌های ساده تر استفاده کنید. این کار از کوچک تر به نظر رسیدن فضا و همچنین تاریک تر شدن خانه جلوگیری می کند.

هرچند که دکوراسیون داخلی منازل امری نسبی و سلیقه‌ای است اما می‌توان با رعایت نکات و فاکتورهای ساده و مختلف به زیباتر شدن فضای خانه کمک کرد. علاوه بر رنگ، ابعاد فرش نیز بر زیبایی دکوراسیون موثر است.

جنس الیاف در راهنمای خرید فرش ماشینی

یکی دیگر از مهم‌ترین پارامترها در انتخاب فرش‌ها نوع و جنس الیاف آن است. همان‌طور که گفته شد فرش‌های ماشینی امروزه از انواع الیاف‌های مختلف مانند پلی آکریلیک، پلی‌استرها، پلی‌پروپیلن و … تولید می‌شوند که هر کدام دارای ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی منحصربه‌فردی هستند و می‌توانند طول عمر متفاوت داشته باشند. نوع الیاف می‌تواند در نحوه شستشوی فرش ماشینی و تمیز کردن آن تأثیر زیادی داشته باشد چراکه تمیز کردن و شستن تعدادی از این فرش‌ها می‌تواند کار سختی باشد و از عهده افراد عادی برنیاید. از آنجایی که فرش‌ها همیشه استفاده می‌شوند و در معرض انواع آلودگی و گردوغبار هستند باید به سختی یا راحتی تمیز شوندگی آنها توجه ویژه‌ای بشود.

انتخاب فرش ماشینی مناسب

فرشی را انتخاب کنید که به راحتی تمیز می شود

بعضی از انواع فرش ماشینی بعد از کثیف شدن دیگر به راحتی قابل تمیز کردن نیستند. در این فرش‌ها لکه و آلودگی به بافت فرش نفوذ می کند و از همین رو به راحتی نمی‌توان آن را تمیز نمود اما در مقابل برخی دیگر است فرش‌های ماشینی به راحتی تمیز می شوند. در صورتی که گرد و خاک و آلودگی روی آن‌ها بنشیند به سادگی می توانید با کمک گرفتن از خدمات فرش یک قالیشویی معتبر فرش را همانند روز اول تمیز کنید. توجه کردن به این نکته نیز می‌ تواند موضوع مهمی در زمان خرید فرش ماشینی محسوب شود. فرش های ماشینی انواع مختلفی دارند و توجه به نوع بافت، گره، شانه و جنس الیاف به کار رفته در فرش در زمان خرید آن اهمیت زیادی دارد.

از طرف دیگر برخی از انواع فرش به راحتی تمیز می شوند و برخی دیگر لکه و آلودگی را در خود نگه می دارند. برای خرید فرش ماشینی بهتر است به سراغ فرش‌هایی بروید که به سادگی تمیز می شوند. شما می‌توانید انواع فرش های ماشینی و دستی خودتان را با خیال راحت به قالیشویی نوین، به عنوان بهترین قالیشویی تهران بسپارید. کارشناسان ما با بررسی جنس و بافت فرش بهترین روش را برای شستشوی فرش انتخاب می کنند و فرش های شما را در کوتاه ترین زمان و بالاترین کیفیت تمیز می کنند.

جایگاه قیمت در راهنمای خرید فرش ماشینی

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین فاکتورها در خرید فرش‌ها توجه به قیمت آنها است. قیمت فرش‌های ماشینی می‌تواند تحت تأثیر فاکتورهای مختلفی همچون سال تولید، برند تولید کننده، ابعاد و اندازه، تعداد تراکم عرض و شانه، جنس الیاف‌های به کار رفته در آن، طرح و نقشه فرش و … قرار بگیرد.

توجه به برند تولید کننده فرش

امروزه در سراسر دنیا برندها و شرکت‌های متعددی وجود دارند که در صنعت فرش فعالیت داشته و انواع فرش‌های ماشینی مختلف را تولید و عرضه می‌کنند. توجه به برند تولید کننده فرش اهمیت بسیار زیادی دارد. میزان رضایت مشتریان مصرف‌کننده‌ها می‌تواند در انتخاب برند تولید کننده فرش بسیار مؤثر باشد.

 

راهنمای خرید فرش ماشینی خوب

نگهداری از فرش ماشینی بعد از خرید

رطوبت، یکی از عوامل زود خراب شدن فرش ماشینی به شمار می‌رود. چون در تاروپود هر فرش، کمی پنبه وجود دارد و به راحتی مرطوب می‌شود. معمولا فرش‌های ماشینی بر روی سرامیک حرکت می‌کنند. بهتر است به جای قرار دادن مبل بر روی فرش ماشینی برای جلوگیری از حرکت آن، از ترمز فرش استفاده کنید. هم‌چنین هنگام جابجایی فرش، آن را لوله کنید و تا جای امکان تا نزنید. هر شش ماه یک بار هم به هدف جلوگیری از فرسایش، فرش ماشینی خود را سر و ته کنید. پیشنهاد ما به شما تمیز کردن فرش ماشینی هر چند ماه یک بار در قالیشویی‌های معتبر است. چون شستشوی فرش ماشینی یک سری اصول دارد که اگر به درستی انجام نشود، از عمر فرش کم می‌شود.

جمع‌بندی نهایی

اگرچه فرش‌های دستبافت می‌توانند جذابیت، راحتی و زیبایی فوق‌العاده‌ای داشته باشند اما این فرش‌ها قیمت‌های بسیار زیادی دارند و معمولاً بسیاری از مردم توان خرید آنها را ندارند. فرش‌های ماشینی امروزه در انواع مختلفی وجود دارند که از کیفیت بالایی نیز برخوردار هستند و هر فرد می‌تواند متناسب با سلیقه خود، دکوراسیون منزل، متراژ منزل، میزان بودجه و … اقدام به خرید آنها نماید. استفاده از راهنمای خرید فرش ماشینی می‌تواند کمک زیادی به افراد در انتخاب و خرید فرش نماید و به آنها کمک کند که فرشی با بهترین رنگ، کیفیت، اندازه و طول عمر را خریداری کنند.

0 0 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
Call Now Buttonتماس 1442