فرش اکریلیک چیست ؟ + روش شستشوی فرش اکریلیک

نقش فرش‌ها در دکوراسیون منازل و اهمیت و ارزش آنها باعث شده است که امروزه انواع مختلفی از فرش‌های ماشینی و دستبافت در دسترس مردم قرار داشته باشند. فرش‌های اکریلیکی نوعی از فرش‌های ماشینی هستند که در اصل پرطرفدارترین و باکیفیت‌ترین نوع فرش‌های ماشینی به شمار می‌روند. الیاف این فرش‌ها از جنس نخ اکریلیک بوده که از مواد نفتی پلیمری به نام پلی اکریلونیتریل تولید می‌شوند. فرش‌های اکریلیکی شباهت زیادی به فرش‌های پشمی دارند و به دلیل وزن کمتر و گرمای بیشتر محبوبیت بیشتری دارند. در ادامه مطلب بررسی می‌شود که فرش اکریلیک چیست و شستن آن به چه شکلی خواهد بود.

شستشوی فرش اکریلیک

فرش اکریلیک چیست ؟

برای معرفی فرش‌های اکریلیک ابتدا باید نخ اکریلیک تعریف شود چرا که ماده اصلی تولید این فرش‌ها نخ‌های اکریلیک است. در حقیقت الیاف اکریلیک نوعی الیاف مصنوعی است که از مواد نفتی تولید می‌شود. فرش‌هایی اکریلیکی یکی از انواع فرش ماشینی است که الیاف آنها از جنس نخ‌های اکریلیک است و در اصل بهترین نوع فرش‌های ماشینی هستند. نخ‌های اکریلیک به سه شیوه تولید می‌شوند که شامل موارد زیر هستند:

  • نخ‌های رنگی، رنگ‌دانه‌ای یا اکرود
  • زرد آهویی یا کتان شسته نشده
  • سفید خام و رنگ نشده که همان حالت طبیعی است

فرش‌های اکریلیکی به سبب داشتن ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فرد می‌توانند در مقابل بیدزدگی، لکه‌های روغن و مواد شیمیایی، نور مستقیم خورشید و … مقاومت بالایی داشته باشند. یکی از مهم‌ترین معایب فرش‌های اکریلیک تولید پرز است که ممکن است چالش‌ها و دغدغه‌های متعددی برای افراد ایجاد کند.

روش شستشوی فرش اکریلیک

همان‌طور که گفته شد فرش‌های اکریلیکی از بهترین و باکیفیت‌ترین فرش‌های ماشینی هستند و می‌توانند ظاهر فرش‌های پشمی را داشته باشند. این فرش‌ها نیز همانند سایر فرش‌ها ممکن است بعد از مدتی استفاده دچار آلودگی شده و نیاز به شستشو پیدا می‌کنند. برای شستن فرش‌های اکریلیکی هم می‌توان از روش‌های سنتی و هم از خدمات قالیشویی در تهران استفاده کرد. مراحل شستن فرش‌های اکریلیکی به شرح زیر می‌باشند:

شستن فرش اکریلیک

زدودن گردوغبار

اولین و مهم‌ترین مرحله در شستن انواع فرش‌ها تمیز کردن گردوغبار از سطح آن است چرا که این کار باعث می‌شود مراحل بعدی شستن فرش راحت‌تر و سریع‌تر انجام شود. برای زدودن گردوغبار از سطح فرش‌های اکریلیکی لازم است که از یک جاروبرقی با قدرت مناسب استفاده شود و دو طرف فرش را به‌خوبی جارو کشید.

خیس کردن و محلول پاشی فرش

در مرحله دوم لازم است که یک محلول شوینده مناسب برای فرش و متناسب با الیاف اکریلیک انتخاب شود. برای انتخاب مواد شوینده برای فرش لازم است که حتماً به جنس الیاف آن توجه شود زیرا بعضی از مواد شوینده می‌توانند به بافت، الیاف و رنگ فرش‌ها آسیب وارد کنند. فرش‌های اکریلیک دارای مواد شوینده مخصوصی هستند به همین دلیل توصیه می‌شود که حتماً از مواد شوینده مخصوص برای این فرش‌ها استفاده شود. بعد از آنکه محلول شوینده تهیه شد می‌توان از یک برس مناسب با پرزهای نرم استفاده کرد و سطح فرش را برس کشید. البته این کار باید از گوشه فرش شروع شود و تأثیر مواد شوینده بر فرش بررسی شود.

  • استفاده از خدمات شرکت‌های قالیشویی برای تمیز کردن انواع فرش‌ها می‌تواند مزایای متعددی داشته باشد. چرا که این شرکت‌ها از دستگاه‌ها و تجهیزات مدرن و نیروهای متخصص استفاده می‌کنند و اقدام به شستشوی فرش با مواد نانو می‌کنند.

آبکشی فرش

بعد از انجام مراحل گردگیری و شستن فرش لازم است که حتماً آبکشی فرش با بالاترین دقت ممکن انجام شود و باید تمام آب و آلودگی‌های موجود در بافت فرش تمیز شده و در داخل بافت آن باقی نماند. بعد از شستن فرش بهتر است که با آب سرد کاملاً آبکشی شود و هیچ کف و آلودگی اضافی در الیاف فرش باقی نماند.

خشک کردن فرش

مرحله آخر شستشوی فرش اکریلیک خشک‌کردن اصولی آن است و لازم است که در روش سنتی و روش مدرن به آن توجه زیادی شود. فرش‌های اکریلیکی با توجه به داشتن الیاف پلیمری و نفتی در برابر نور مستقیم خورشید می‌توانند دچار آسیب شوند و بهتر است که در شرایط مناسب و با نور کافی خشک شوند. همچنین لازم است که از لول کردن این فرش‌ها خودداری شود چون امکان دارد دچار آسیب و خسارت شوند.

مهم‌ترین نکات در شستن فرش اکریلیک چیست ؟

در زمان شستن فرش‌های اکریلیکی لازم است که به نکات و فاکتورهای مختلفی توجه شود که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

  • در شستن این فرش‌ها به هیچ عنوان نباید از مواد سفیدکننده در محلول‌های شوینده استفاده کرد.
  • استفاده از موادی همچون پودر رخت‌شویی می‌تواند به کم‌رنگ شدن بافت و الیاف فرش ختم شود.
  • در زمان برس کشیدن فرش باید به خواب فرش توجه شود و برس باید در طرف خواب فرش باشد تا بهتر تمیز شود.
  • به هیچ عنوان نباید فرش مرطوب و خشک نشده را پهن کرده و استفاده کرد چون امکان دارد دچار قارچ و کپک شود.
  • برای داشتن بوی خوب می‌توان از عصاره گیاهانی همچون اسطوخودوس در زمان شستن فرش‌ها استفاده کرد.

شستشوی فرش اکریلیک با بخارشو

شستشوی فرش اکریلیک با استفاده از بخارشو

گاهی اوقات فقط قسمت‌های مختلفی از فرش‌های اکریلیک نیاز به تمیز کردن پیدا می‌کنند و نیازی نیست که تمام فرش به صورت کامل شسته شود و به همین دلیل می‌توان از بخارشو استفاده کرد. برای تمیز کردن فرش اکریلیک با استفاده از بخارشو باید بر اساس مراحل زیر عمل کرد:

  1. ابتدا باید فرش را به‌خوبی جارو کشید و هرگونه گردوغباری که بر روی سطح فرش و داخل الیاف آن وجود دارد تمیز شود.
  2. در مرحله دوم لازم است که فرورفتگی‌ها و کوبیدگی‌های بخش‌های مختلف فرش صاف شود و با استفاده از برس مو یا شانه مخصوص این مشکلات را برطرف کنند.
  3. برای برطرف کردن فرورفتگی‌های ناشی از قرار دادن مبلمان بر روی فرش می‌توان از سشوار استفاده کرد. ابتدا باید نقاط آسیب دیده را با استفاده از مسواک مرتب کرده و سپس با سشوار فرش را به حالت اول برگرداند.
  4. در مرحله بعدی با استفاده از دستگاه بخارشو می‌توان اقدام به پاک کردن لکه قهوه از روی فرش و سایر لکه‌ها کرد و سپس اجازه داد که فرش کاملاً خشک شود

جمع‌بندی نهایی

در پاسخ به این سؤال که فرش اکریلیک چیست باید گفت این فرش‌ها در اصل بهترین نوع فرش‌های ماشینی هستند که با استفاده از نخ‌های اکریلیکی بافته شده و شباهت بالایی به فرش‌های پشمی دارند. برای شستن این نوع فرش‌ها لازم است که تمامی مراحل از جارو کشیدن، استفاده از مواد شوینده، آبکشی مناسب و خشک‌کردن نهایی به صورت منظم و کاملاً اصولی انجام شود. شما می‌توانید برای شستشوی فرش اکریلیک خود از خدمات قالیشویی نوین بهره ببرید.

0 0 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
تماس 1442