تمیز کردن مبل پارچه ای با بهترین روش های شستشوی و پاک کردن مبل در خانه

مبلمان همواره در معرض انواع آلودگی ها قرار دارند و باید زود به زود تمیز شوند. بسیاری از افراد خانه وقت زیادی را روی مبلمان میگذرانند. سطوح مبل ها معمولا آغشته به مواد خوراکی و آشغال های ریز و درشت و پرز و دیگر آلودگی ها می شود. بنابراین نیاز به شستشوی مبلمان چیزی است که سالی دو یا چند بار حس می شود.
اما از طرفی شستشوی مداوم مبلمان با آب می تواند به الیاف آن آسیب بزند، به خصوص اگر مبل پارچه ای باشد. همچنین ممکن است به دلایل مختلف، امکان سپردن کار شستشو و لکه گیری به مراکز خدمات قالیشویی را نداشته باشید.
اما برای پاک کردن مبل پارچه ای کثیف چه راهکاری وجود دارد؟ می شود بدون استفاده از آب مبلمان چرک را دوباره تمیز و درخشان کرد؟ در این نوشته سعی کرده ایم به این سوال شما پاسخ دهیم و راه های شستشوی مبل پارچه ای بدون آب را بررسی کنیم.

 اولین قدم در شستشوی مبلمان پارچه‌ای

بررسی برچسب مبلمان

🔻 مرحله یک: پیش از اقدام به هر کاری لازم است که برچسب مبلمان خود را بررسی کنید. خواندن اطلاعات روی این برچسب به شما کمک می کند که بفهمید از چه روش هایی می توانید برای شستن مبل استفاده کنید و چه چیزهایی را نباید به کار بگیرید. معمولا روی لیبل های مبلمان علامات و حروفی نوشته شده اند که معانی مختص خود را دارند. در این قسمت سعی می کنیم به تشریح این حروف بپردازیم.🔻

روش شستن مبل

🔻 روش دو:  این حرف اختصاری به معنی آب و در واقع مخفف کلمه Water است. معنی آن این است که شما می توانید از آب یا بخار آب برای نظافت مبلمان استفاده کنید..🔻

طرز شستن مبل

🔻روش سه: برای شستن مبل ها با علامت S  همانطور که تصویر مشاهده میکنیم،  این حرف نشان می دهد که برای تمیز کردن مبلمان باید از شوینده های غیر آبی و روش های خشک استفاده کنید.🔻

بهترین مایع برای شستن مبل

🔻روش چهار: این علامت  X یعنی پارچه مبل شما قابل شستشو نیست و بهتر است فقط با جاروبرقی تمیز شود.🔻

شستشوی مبلمان

یادتان باشد که بعد از بررسی برچسب مبلمان بلافاصله سراغ شستشو نروید! پیش از شستشوی مبل پارچه ای باید حتما تمامی سطوح مبل را با جاروبرقی تمیز کنید. تمامی ذرات ریز و درشت، باقیمانده های غذا و پرز و مو و غیره را از سطح مبل جمع کنید. در غیر این صورت شستشوی مبل باعث می شود این آلودگی ها بیشتر پخش شده و ظاهر مبل شما را کثیف تر از آنچه بود کنند.

برچسب شستشوی مبل پارچه‌ای

⭕️ توجه: چنانچه در شستشوی مبل با روش‌هایی که در ادامه ذکر شده است،موفق نبودید و لکه ها و آلودگی ها سمج تر از آنچه فکر می کردید بودند، کاری نکنید که به مبل شما آسیب بزند. مبل های پارچه ای می توانند خیلی زود خراب شوند و زیبایی الیاف و ظاهر خود را از دست بدهند. برای جلوگیری از به وجودآمدن مشکل غیر قابل حل، بهتر است حتما با مراکز قالیشویی معتبر تماس بگیرید تا به شما مشاوره دهند. این مراکز با بهره گیری از نیروهای متخصص و با تجربه و همچنین تجهیزات و مواد شوینده مخصوص و درجه یک می توانند تمیزی و زیبایی را به مبلمان پارچه ای شما باز گردانند.⭕️

👈چگونگی شستن کوسن مبل در خانه👉

بهترین روش شستشوی مبل پارچه ای

در این قسمت سعی می کنیم روش های مختلفی را که برای شستشوی مبل پارچه ای بدون آب وجود دارند معرفی و بررسی کنیم. بدیهی است که با به کار گیری این روش ها شما از آسیب و صدمه به پارچه مبل خود جلوگیری می کنید.

  1. استفاده از شوینده خشک
    شوینده های خشک برای همین منظور تولید و عرضه شده اند. شما باید ابتدا دستورالعمل روی جعبه شوینده را بخوانید و بر اساس آن اقدام به استفاده کنید. سعی کنید حتما قبل از ریختن شوینده روی مبل آن را جای دیگری امتحان کنید که مطمئن شوید به رنگ و بافت پارچه آسیبی نمی زند. می توانید دستمالی را به مقداری از شوینده آغشته کنید و در قسمتی از مبل که توی دید نیست امتحان کنید. اگر باعث تغییر رنگ پارچه نشد، با خیال آسوده به تمیز کردن مبل با شوینده بپردازید.
  2. استفاده از جوش شیرین
    جوش شیرین همواره برای تمیز کردن انواع سطوح مورد استفاده بوده و توصیه شده است. به خصوص اگر مبل شما خیلی کثیف نباشد و صرفا گرد و خاک گرفته باشد استفاده از جوش شیرین می تواند برای رفع این مشکل کارآمد باشد.
    کافی است مقداری از جوش شیرین را روی مبل بریزید و بگذارید یک ساعت بماند تا آلودگی ها را به خود جذب کند. بعد از گذشت یک ساعت می توانید با جارو برقی جوش شیرین را از روی مبل جمع کنید. جوش شیرین همچنین می تواند بوی نامطبوع مبلمان را نیز به خود جذب کند. اگر اجازه دهید جوش شیرین برای یک شب روی مبل بماند و روز بعد جارو برقی بکشید، می توانید نتیجه مطلوب تری بگیرید.
  3. استفاده از شامپو فرش
    استفاده از شامپو فرش تقریبا راحت ترین راه برای شستشوی مبل پارچه ای و دیگر سطوح پارچه ای است. برای این کار نیازی به آب ندارید. کافی است شامپو فرش را در ظرفی بریزید و با استفاده از پارچه تمیزی به سطح مبلمان بکشید. شامپو فرش تمامی ذرات آلودگی و چرک و کثیفی را به خود جذب می کند. همانطور که گفتیم شما در این روش قرار نیست مبل را آبکشی کنید. پس بعد از این کار با استفاده از یک بخارشوی یا جاروبرقی سطح مبل را کاملا تمیز کنید.
  4. استفاده از اسفنج و شوینده مبل
    یکی دیگر از راه های ساده و بدون آب شستشوی مبل پارچه ای این است که از یک اسفنج معمولی و شوینده مبل استفاده کنید. اسفنج را به شوینده مبل آغشته کنید و وقتی که خوب کف کرد آن را روی سطح مبل بکشید. بعد از اینکه آلودگی ها را پاک کردید می توانید با یک پارچه تمیز و کمی مرطوب تمام سطح مبل را از کف پاک کنید. بهتر است چندین بار این کار را تکرار کنید تا سطح مبل کاملا پاک و درخشان شود و اثری از مواد شوینده در آن باقی نماند.
  5. استفاده از سرکه و آب اکسیژنه

    اغلب ما در منزل سرکه داریم اما در اختیار داشتن آب اکسیژنه اتفاق معمولی نیست. برای همین اگر هر دو این ترکیب‌ها را در منزل دارید می‌توانید از این روش استفاده کنید. استفاده از این روش تنها زمانی توصیه می‌شود که پارچه مبل شما روشن باشد زیرا آب اکسیژنه در برخورد با پارچه رنگ آن را روشن‌تر می‌کند. بنابراین گزینه مناسبی برای پارچه‌های تیره نخواهد بود. 

    برای تمیز کردن مبل با این دو ترکیب باید چهار قاشق غذاخوری آب اکسیژنه را با نصف لیوان سرکه رقیق شده در آب اضافه کنید. حال این ترکیب را داخل اسپری ریخته و آن را تکان دهید. این محلول را روی محل لکه اسپری کرده و چند دقیقه منتظر بمانید. سپس با یک دستمال حوله‌ای می‌توانید این محلول را از روی مبل تمیز کنید. این کار را برای تمام لکه‌ها تکرار کنید. 

استفاده از سرکه و آب اکسیژنه

نظافت مبل پارچه ای قبل از شستشوی آن 

احتمالا شنیده‌اید که قبل از شستشوی هرکجا، باید مطمئن شد که گرد و غبار و خاکی روی سطح وجود ندارد. دلیل اصلی این موضوع این است که در صورت تمیز نکردن سطح از غبار، این خاک با آب مخلوط شده و رد زشتی از خود باقی می‌گذارد. بعد این اتفاق مبل پارچه ای شما کثیف‌تر شده و لکه‌های زیادی روی پارچه نقش می‌بندد که زحمت شما را دوچندان خواهد کرد. از این رو بهتر است با استفاده از روش‌های زیر کار خود را به صورت هوشمندانه‌تری آغاز کنید.

جارو کشیدن سطوح پارچه‌ای

ساده‌ترین کار این است که از یک جاروی برقی معمولی استفاده کنید و سطوح قابل دسترس را نظافت کنید. مبل پارچه ای معمولا با این کار به خوبی تمیز شده و بخش عمده گردوغبار آن پاک خواهد شد.

غبار روبی پارچه‌های مبل

اگر مبل شما دارای اجزای جداشونده‌ای است، بهتر است آن‌ها را درآورده و با وارد کردن ضربات ممتد گرد و خاکی که در بافت آن قرار دارد را خارج کنید. این مرحله بسیار مهم بوده و باید حتما انجام شود.

استفاده از رول پرزگیر

استفاده از رول پرزگیر

اگر ریزش موی افراد خانه زیاد بوده و یا صاحب یک حیوان خانگی هستید، هیچ چیز مثل رول‌های پرزگیر برای کار شما مناسب نخواهد بود. هرچقدر هم که از جاروبرقی استفاده کرده باشید، بسیاری از این موها و پرزها در بافت مبل باقی خواهند بود.

نکات مهم هنگام تمیز کردن مبل پارچه ای 

هنگام تمیز کردن مبل‌های پارچه‌ای نکاتی بوده که باید حتما آن‌ها را رعایت کنید. این نکات قبل و بعد از شستشو باید رعایت شوند تا کمترین آسیب به مبلمان شما وارد شود.

  • مبلمان‌های پارچه‌ای با رنگ روشن را در معرض نور خورشید قرار ندهید. نور مستقیم خورشید باعث تغییر رنگ پارچه می‌شود؛ پس بهتر است حتما از پرده استفاده کنید. 
  • همچنین اگر مبل شما به هر دلیلی کثیف شد، هرچه سریع‌تر نسبت به تمیز کردن آن اقدام کنید. لکه‌هایی که مدتی روی پارچه می‌مانند، بیشتر احتمال دارد تا هرگز پاک نشوند. 
  • علاوه بر این بعد از شستشو لازم است تا مبلمان را در معرض هوای آزاد قرار دهید تا تمام رطوبت آن خشک شود. وجود رطوبت در داخل الیاف مبل باعث می‌شود تا در مدت زمان کوتاهی کپک بزند. 
  • برای شستشوی مبلمان خود از مواد شوینده قوی استفاده نکنید. این کار باعث آسیب به الیاف و تغییر رنگ پارچه می‌شود. 
  • برای خشک کردن رطوبت ناشی از آب علاوه بر در معرض هوای آزاد بودن، استفاده از سشوار هم توصیه می‌شود.

موثرترین روش تمیز کردن مبل پارچه ای 

یکی از موثرترین و بهترین روش‌های تمیز کردن مبل پارچه ای مراجعه به یک قالیشویی معتبر است. دلیل هم این بوده که شما ممکن است با استفاده نادرست از مواد شوینده یا طولانی بودن مدت زمان شستشو، به الیاف مبل آسیب برسانید. در این صورت دیگر به راحتی قابل جبران نیست و مجبور هستید پارچه را به طور کامل عوض کنید. 

قالیشویی نوین با استفاده از روش‌های نوین بدون هیچ آسیب دیدگی، فرش شما را ترمیم می‌کند. همچنین سفارشات به موقع و سریع به دست شما می‌رسد. قبل از انجام شستشو هم کارشناس کنترل کیفی فرش و مبل شما را به طور کامل بررسی می‌کند. برای ارتباط با کارشناسان تیم قالیشویی نوین می‌توانید با شماره تلفن 1442 تماس بگیرید.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم شما را با روش های شستشوی مبل پارچه ای بدون آب آشنا کنیم. به خاطر داشته باشید که قبل از اقدام به شستشو، حتما سطح مبل را با جاروبرقی تمیز کنید و همچنین اطلاعات روی برچسب مبلمان را بخوانید.

4.5 2 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمیترین
جدیدترین رای بیشتر
نظرات
مشاهده همه نظرات
مهرو

چقدر جالب بود
نمیدونستم برچسب مبل اطلاعات مورد نیاز شستن مبل رو میده

1
0
نظرتو به ما بگوx
Call Now Buttonتماس 1442