چگونه کوسن مبل را مانند حرفه‌ای‌ها در منزل تمیزکنیم؟

کوسن های مبلمان تاثیر زیادی در زیبایی و جلوه آنها دارند. این کوسن ها در طرح ها و رنگ ها و جنس های مختلفی وجود دارند و ظاهر کلی مبلمان را متنوع تر و جذاب تر می کنند.
اما کوسن ها نیز مانند خود مبل ها همواره در معرض آلودگی و چرک شدن قرار دارند. از کوسن به عنوان پشتی و بالش هم استفاده می کنیم و دائما با آنها در تماس و ارتباطیم. طبیعی است که این اشیای زیبا زود به زود کثیف شوند. برای شستشوی کوسن ها می توانید از خدمات مبل شویی بهره بگیرید اما گاهی به هر دلیلی ممکن است امکان استفاده از خدمات مراکز مبل شویی را نداشته باشیم.
در این موارد بهتر است خودمان دست به کار شده و در خانه به شستشو و تمیزکاری کوسن مبل بپردازیم. در ادامه این نوشته قصد داریم راه های تمیز کردن کوسن مبل را به شما آموزش دهیم.

شستن کوسن مبل در خانه

همانطور که گفتیم شما می توانید با روش هایی به تمیزکاری کوسن ها بپردازید. از بهره گیری از خدمات بهترین قالیشویی و مبل شویی گرفته تا شستشوی دستی در منزل. برای شستشو در منزل، در مواردی که کوسن مبل ها دارای روکش جدا می باشند این کار بسیار ساده و بی دردسر است. شما می توانید روکش را جدا کنید و در ماشین لباسشویی بشویید. اما در مواردی روکش اضافه وجود ندارد. در این صورت بهتر است از مراحلی که به شما معرفی می‌کنیم اقدام کنید.

 

شستن کوسن مبل

مراحل شستشوی کوسن مبل

سطح کوسن ها را با جاروبرقی تمیز کنید

معمولا جاروبرقی یک سَری مخصوص تمیز کردن مبلمان دارد. با استفاده از این سَری تمامی سطح کوسن ها را جاروبرقی بکشید و از کثیفی ها، پرزها و موها و دیگر اضافات پاک کنید. این کار باعث می شود که مراحل بعدی تمیز کردن کوسن مبل با سهولت و پاکی بیشتری انجام شود.

جنس پارچه کوسن را در نظر بگیرید

دومین قدم برای شستشو این است که ببینید پارچه کوسن مبل شما از چه جنسی است. همانطور که برای شستن مبل باید جنس آن را در نظر بگیرید، برای شستن کوسن ها نیز باید با در نظر گرفتن جنس پارچه برای انتخاب مواد شوینده اقدام کنید. چرا که برخی از پارچه ها حساس هستند و ممکن است استفاده از ماده شوینده نامناسب به آنها آسیب بزند. پارچه کوسن مبل معمولا از جنس نخی، پنبه، چرمی یا متان می باشد.

برچسب روی کوسن را مطالعه کنید

گاهی ممکن است کوسن ها دارای تگ یا لیبل باشند. بهتر است حتما این لیبل را مطالعه کنید و از اطلاعات شستشوی کوسن مطمئن شوید. مثلا علامت W به این معنی است که کوسن می تواند با مواد شوینده بر پایه آب تمیز شود. علامت S به این معنی است که کوسن باید بدون آب و با مواد شوینده خشک تمیز شود و علامت WS نشاندهنده این است که استفاده از هر دو روش برای تمیز کردن کوسن مبل امکان پذیر است.

 

⭕️ آیا میدانید که میتوانید لکه‌های مبل‌های پارچه‌ای خود را نیز در منزل تمیز کنید؟! بله برخی از لکه‌ها هستند که به راحتی در منزل و فقط با رعایت برخی نکات آنها را از بین برد انگار که از اول وجود نداشته‌اند. اما برای پاک کردن آنها نکاتی وجود دارد که باعث جلوگیری از آسیب زدن به پارچه مبل میشود، که قبل از انجام هرگونه عملیات پاکسازی بر روی مبل‌ها باید آنها را بدانید. ما در مقاله
روش‌های تمیزکردن مبل پارچه‌ای نکاتی برای تمیز کردن مبل  بدون آبدر این باره مطرح کرده‌ایم ⭕️

برچسب شستشوی کوسن

لکه زدایی از کوسن

اگر روی سطح کوسن لکه چربی یا خودکار یا انواع دیگر لکه وجود دارد لازم است که پیش از شستن کوسن، این لکه را پاک کنید. لکه ها بر حسب نوع خود حلال های مختلفی دارند. حلال مناسب لکه را بر اساس نوع لکه و نوع پارچه کوسن پیدا کنید و به پاک کردن آن بپردازید. در غیر این صورت این لکه ها حین تمیز کردن کوسن مبل پخش شده و سطح آن را کثیف تر می کنند.

مواد شوینده را در گوشه ای از کوسن امتحان کنید

بهتر است قبل از استفاده از مواد شوینده برای شستشوی کوسن، مقداری از آن را در گوشه ای از پارچه که توی دید نیست امتحان کنید. در صورتی که پارچه کوسن دچار تغییر رنگ یا تغییر شکل نشد و آسیبی به آن نرسید می توانید با خیال راحت به شستشوی آن بپردازید.

 

چه موادی برای شستن کوسن مبل مناسب هستند؟

حال که مراحل شستشوی کوسن را برای شما توضیح دادیم قصد داریم به معرفی موادی بپردازیم که می توانید برای این منظور از آنها استفاده کنید.

  1. شامپو فرش، آسان و کاربردی
    شامپو فرش یکی از دم دست ترین و راحت ترین روش ها برای تمیز کردن کوسن مبل است. مقداری از آن را با آب مخلوط کنید و با استفاده از یک اسفنج تمیز روی سطح کوسن ها بکشید. بعد از اینکه کاملا آنها را پاک کردید اجازه دهید مدتی دور از دسترس بمانند تا خشک شوند.
  2. بخارشوی، روشی حرفه ای برای شستن کوسن
    بخارشوی قابلیت هایی دارد که می تواند آلودگی های کوسن را جذب و آن را به خوبی تمیز کند. اما بهتر است طرز استفاده از بخارشوی برای مبل را بدانید. اول باید نازل بخارشوی را با سَری اسپری، روی کوسن ها بچسبانید تا جرم و آلودگی ها را پاک کند. این روش برای شستن کوسن هایی که پارچه ضخیم دارند مناسب است. اما برای شستشوی کوسن مبل با پارچه ظریف و حساس بهتر است از روش های دیگری استفاده کنید. بخار ممکن است به پارچه های ظریف آسیب بزند.
  3. مواد شوینده خشک برای موارد خاص
    پارچه برخی از کوسن ها را نمی شود با آب یا موادی بر پایه آب شست. در این صورت می توانید از مواد شوینده خشک استفاده کنید. بهتر است هنگام شستشو درها و پنجره ها را باز کنید تا بوی قوی این مواد سیستم تنفسی شما را اذیت نکند.
  4. واکس مبل برای پارچه چرم
    جنس روکش برخی از کوسن ها هماهنگ با جنس مبلمانی که روی آن قرار گرفته اند، از چرم است. طبیعتا برای شستن و تمیز کردن کوسن مبل از جنس چرم همانند شستن مبل چرم احتیاج به ماده شوینده یا پاک کننده مخصوص دارید. در این موارد، واکس مبل چرم مصنوعی می تواند به شما کمک کند. طرز استفاده از واکس را روی بسته بندی آن بخوانید و به آسانی کوسن های خود را تمیز کنید.

سخن آخر
در این نوشته سعی کردیم مراحل و روش ها و مواد مناسب برای تمیز کردن کوسن مبل را به شما معرفی کنیم. با در نظر گرفتن جوانب مختلفی که گفتیم و استفاده از مواد و روش های مناسب می توانید هر چند وقت یک بار کوسن های مبلمان را تمیز کنید و درخشش و پاکی دوباره ای به آنها ببخشید.
در صورتی که موفق به پاک کردن درست و کامل کوسن مبل نشدید بهتر است از خدمات مراکزی که این کار را با تخصص انجام می دهند، مثل مراکز قالیشویی و مبل شویی بهره بگیرید.

 

4 2 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمیترین
جدیدترین رای بیشتر
نظرات
مشاهده همه نظرات
سعید زنگنه

ممنون
واقعا کاربردی بود.
شستشوی کوسن های مبل چرمی یکم سخت تر از کوسن های پارچه ای هست

2
0
نظرتو به ما بگوx
تماس 1442