تغییر رنگ فرش در اثر نور آفتاب چه تغییری است؟ [راه های جلوگیری]

اگرچه وجود نور طبیعی در منازل اهمیت و ارزش زیادی دارد اما اگر این نور بیش از حد باشد می‌تواند خسارت‌هایی ایجاد کند که جبران آن سخت باشد. به‌صورت کلی نور خورشید می‌تواند در افزایش سلامت و بهداشت خانه و از بین بردن میکروب‌ها و آلودگی‌ها مؤثر باش اما اگر برای مدتی طولانی بر روی فرش، موکت، مبلمان و … بتابد ایجاد خسارت و آسیب خواهد کرد. فرش‌ها از جمله مهم‌ترین لوازمی هستند که می‌توانند در اثر نور خورشید دچار آسیب‌های مختلفی همچون رنگ‌پریدگی، پوسیدگی فرش و پارگی شوند به همین دلیل لازم است که از آنها در برابر نور محافظت شود. در ادامه این مطلب از قالیشویی نوین به بررسی تاثیر نور خورشید بر فرش‌ پرداخته خواهد شد.

چرا نور خورشید باعث ایجاد آسیب در فرش می‌شود؟

همان‌طور که گفته شد وجود نور خورشید می‌تواند اهمیت و ارزش بسیار زیادی برای منازل و افزایش سلامت و بهداشت آنها داشته باشد اما چنانچه بیش از حد مجاز باشد می‌تواند معضلات مختلفی ایجاد کند. در گذشته و قبل از دسترسی افراد به تکنولوژی‌های امروزه از نور خورشید برای کهنه‌نما کردن فرش‌ها استفاده می‌شد. فرش‌های وینتیج یا کهنه‌نما از دیرباز محبوبیت ویژه‌ای در میان افراد داشته است و یکی از روش‌های رایج و کاربردی برای کهنه‌نما کردن فرش‌ها استفاده از نور خورشید است. در این روش فرش را برای مدتی طولانی زیر نور مستقیم آفتاب قرار می‌دادند و در نتیجه فرش دچار رنگ‌پریدگی و حالت کهنگی می‌شد.

زمانی که هر کدام از انواع فرش‌های ماشینی، دستباف، قالیچه‌ها و … برای مدتی طولانی زیر نور مستقیم خورشید قرار بگیرند دچار آسیب‌هایی مانند رنگ‌پریدگی، پوسیدگی و پارگی می‌شوند و بسیاری از این خسارت‌ها قابل جبران نخواهند بود و در نهایت باعث افزایش هزینه‌ها می‌شوند. هرچند که رایج‌ترین تأثیر نور خورشید بر فرش‌ها تغییر رنگ آنها است اما زمانی که فرش برای مدتی طولانی زیر نور آفتاب قرار داشته باشد بافت و الیاف آن نیز دچار تغییرات شده و کیفیت آن افت خواهد کرد.

برخی اعتقاد دارند که نور خورشید اثرات منفی بیشتری بر روی فرش‌های کهنه و کارکرده دارد و نمی‌تواند آسیب‌های زیادی به فرش‌های تازه وارد کرده و باعث خراب شدن فرش شود در حالی که این نظریه کامل اشتباه بوده و نور می‌تواند حتی فرش‌های نو و تازه را تحت تأثیر قرار داده و آسیب‌های جبران‌ناپذیری به آنها وارد کند.

تاثیر نور خورشید بر فرش

جلوگیری از آسیب‌دیدگی فرش در اثر نور خورشید

عوامل رایج تغییر رنگ فرش متفاوتی وجود دارند که یکی از انها تغییر رنگ فرش بر اثر نور خورشید میباشد. همان‌طور که گفته شد نور خورشید در بلندمدت می‌تواند اثرات منفی زیادی بر روی فرش‌ها داشته باشد که مهم‌ترین آنها رنگ‌پریدگی و پوسیدگی است و این خسارت‌ها به سختی جبران می‌شوند چرا که فرش از ارکان گران‌قیمت خانگی بوده و به سادگی نمی‌توان آنها را جایگزین کرد. برای محافظت از فرش‌ها در برابر نور خورشید و کاهش آسیب‌ها، خسارت‌ها و تاثیر نور خورشید بر فرش می‌توان از روش‌ها و راهکارهای مختلفی استفاده کرد که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

استفاده از پرده‌های ضخیم

در بسیاری از منازل افراد ناچار می‌شوند که فرش‌ها را در مجاورت پنجره‌ها پهن کنند و این باعث می‌شود که فرش مدت‌زمان زیادی را در معرض نور خورشید قرار داشته باشد. برای آنکه مانع از آسیب دیدن و پوسیدگی فرش در این حالت شد می‌توان از پرده‌های ضخیم استفاده کرد. پرده‌های ضخیم می‌توانند از رسیدن نور خورشید به فرش جلوگیری کنند و در نهایت مانع از آسیب دیدن آن شوند. پرده‌های ضخیم برای زمان‌هایی که افراد تمایلی به استفاده از روفرشی نداشته باشند می‌توانند بسیار کاربردی باشند.

استفاده از روفرشی

استفاده از روفرشی یکی از بهترین روش‌ها برای محافظت از فرش‌ها در برابر نور خورشید است. روفرشی‌ها همچنین می‌توانند از فرش‌ها در برابر آلودگی‌های مختلف نیز محافظت کنند. در حقیقت روفرشی همانند یک لایه محافظ از رسیدن نور خورشید به سطح فرش جلوگیری می‌کند و مانع از آسیب دیدن آن خواهد شد. امروزه انواع روفرشی‌ها در طرح‌ها و نقش‌های مختلف تولید می‌شوند و می‌تواند متناسب با هر نوع دکوراسیونی از آنها استفاده کرد. روفرشی می‌تواند برای فرش لاکی و فرش‌های رنگی کاربرد زیادی داشته باشد و از آنها در برابر هرگونه عامل بیرونی محافظت کند

تغییر مکان فرش و جابجایی آن

یکی دیگر از راهکارهای جلوگیری از تأثیر نور خورشید بر فرش‌ که می‌تواند در کاهش میزان آسیب‌دیدگی و خسارت‌های ناشی از نور خورشید مؤثر باشد جابجا کردن مستمر فرش است. زمانی که فرش در مسیر نور خورشید یا در مجاورت پنجره پهن می‌شود می‌تواند بعد از مدتی فرش را جابجا کرد. این کار مانع از آسیب دیدن یک نقطه خاص از فرش می‌شود. همچنین در زمان‌هایی از سال که نور خورشید شدت بیشتری دارد بهتر است که فرش‌ها دورتر از پنجره‌ها پهن شوند تا در مجاورت مستقیم نور خورشید نباشند.

تأثیر نور خورشید بر فرش‌های دستباف

فرش‌های دستباف در مقایسه با فرش‌های ماشینی از حساسیت بیشتری برخوردار هستند چرا که در بافت آنها از مواد، الیاف و رنگ‌های طبیعی استفاده شده و نحوه بافت متفاوتی دارند بنابراین می‌توانند در برابر نور خورشید آسیب‌پذیری بیشتری داشتند. در حقیقت موادی همچون پشم، پنبه و ابریشم که در فرش‌های دستباف استفاده می‌شوند بعد از قرار گرفتن در زیر نور مستقیم خورشید برای مدتی دچار پوسیدگی و پارگی می‌شوند. می‌توان گفت مهم‌ترین تاثیر نور خورشید بر فرش دستباف تغییر رنگ آنها است که باعث می‌شود ظاهر فرش ناپسند شود.

رنگ‌پریدگی فرش

یکی از تاثیر نور خورشید بر فرش می تواند رنگ پریدگی فرش باشد. تغییر رنگ و رنگ‌پریدگی در فرش‌ها می‌تواند نتیجه عوامل مختلفی همچون استفاده از مواد شوینده نامناسب باشد اما تابش نور مستقیم خورشید نیز می‌تواند باعث رنگ‌پریدگی فرش‌ها شود. هر چند که وجود نور برای فرش و محیط منزل لازم است اما به هیچ عنوان نباید فرش‌های دستباف را برای مدت طولانی در معرض نور مستقیم خورشید قرار دارد و همان‌طور که گفته شد باید با استفاده از پرده، روفرشی و … از آنها محافظت کرد.

پوسیدگی فرش

دیگر تأثیر نور خورشید بر فرش‌ پوسیدگی آن است. در حقیقت تابش آفتاب علاوه بر تغییر رنگ در فرش می‌تواند در درازمدت باعث پوسیدگی الیاف فرش شود. موادی همچون پنبه، ابریشم و نخ در مقایسه با مواد مصنوعی و پلیمری همچون آکریلیک مقاومت کمتری در برابر نور خورشید دارند و می‌توانند بعد از مدتی دچار آسیب‌دیدگی شوند.

تأثیر نور خورشید بر انواع فرش‌ها

تأثیر نور خورشید بر فرش دستباف یا فرش‌های ماشینی می‌تواند به عوامل و فاکتورهای مختلفی بستگی داشته باشد. امروزه هر کدام از انواع فرش‌های ماشینی و دستباف از مواد و الیاف متفاوتی تولید می‌شوند و هر کدام از این مواد می‌توانند واکنش‌های متفاوتی در برابر نور خورشید داشته باشد. به‌صورت کلی فرش‌های ماشینی حساسیت کمتری در برابر نور خورشید دارند چرا که در تولید آنها از مواد مصنوعی استفاده می‌شوند اما این فرش‌ها نیز نیازمند محافظت و نگهداری هستند. نور خورشید می‌تواند باعث سست شدن و شل شدگی بافت فرش‌ها شود و رنگ آنها را تغییر بدهد. امروزه فرش‌ها از مواد بسیار مقاومی همچون پلی‌استرها، پلی‌پروپیلن، آکریلیک و … تولید می‌شوند و می‌توانند در برابر عواملی همچون نور خورشید مقاومت مناسبی داشته باشند هرچند که این مواد نیز می‌توانند در اثر نور مستقیم خورشید آسیب ببینند. تأثیر نور خورشید بر فرش دستباف در مقایسه با فرش‌های ماشینی می‌تواند کمتر باشد اما تحت شرایطی که به‌خوبی از آنها نگهداری شود.

ترمیم فرش آسیب دیده

فرش‌های ماشینی و دستباف و همچنین قالیچه و … می‌توانند در اثر شدت نور خورشید دچار رنگ‌پریدگی و پوسیدگی شوند و از آنجایی که جایگزین کردن این لوازم می‌تواند هزینه‌بردار باشد می‌توان از خدمات فرش شرکت‌های قالیشویی و ترمیم آنها استفاده کرد. خوشبختانه خدمات قالیشویی مختلفی همچون رفوگری، چله‌کشی، تعمیر، ترمیم، ریشه بافی، شیرازه دوزی توسط بهترین قالیشویی معتبر تهران انجام میشود و هرگونه آسیب و خسارت وارده شده به فرش‌ها را برطرف کنند. تعمیر و ترمیم فرش یک کار کاملاً تخصصی و حرفه‌ای است و نیاز به ابزار و مواد خاص و همچنین تجربه بالایی دارد و افراد عادی قادر نخواهند بود این کار را انجام بدهند.

جمع‌بندی نهایی

نور خورشید اگرچه می‌تواند فواید زیادی برای منازل و لوازم داشته باشد اما زمانی که بیشتر از حد مجاز به لوازمی همچون فرش، موکت، مبلمان و … بتابد می‌توان ایجاد خسارت و آسیب‌دیدگی کند. تاثیر نور خورشید بر فرش‌ می‌تواند شامل مواردی همچون تغییر رنگ، پوسیدگی، پارگی، سست و شل شدن بافت فرش و … باشد. از جمله روش‌هایی که می‌توان از آسیب‌دیدگی فرش‌ها در اثر نور خورشید جلوگیری کرد می‌توان به استفاده از روفرشی‌ها، استفاده از پرده ضخیم، جابجایی فرش و … اشاره کرد.

 

 

4 1 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
تماس 1442