شستشوی فرش لاکی

فرش‌ها از مهم‌ترین ارکان منازل هستند که می‌توانند نقشی مهم و تعیین‌کننده در دکوراسیون و تزئین داخلی خانه‌ها داشته باشند. معمولاً فرش‌هایی که دارای رنگ قرمز هستند با نام فرش‌های لاکی شناخته می‌شوند. نگهداری، محافظت و شستشوی فرش لاکی با توجه به رنگ آن اهمیت بالایی دارد. چرا که ممکن است در اثر شستشو رنگ‌های فرش با هم تداخل پیدا کرده و باعث آسیب و خسارت آنها شوند. فرش‌های لاکی معمولاً از نوع فرش‌های دستبافت هستند و ارزش و قیمت بالایی دارند.

به همین دلیل روش شستشو، مواد شوینده به کار رفته در شستن آنها و … اهمیت بالایی دارد. بهتر است که از روش‌های سنتی برای شستن این نوع فرش‌ها استفاده نشود. در ادامه مطلب به بررسی اهمیت شستشوی فرش‌های لاکی نحوه این شستشو در منزل و قالیشویی پرداخته خواهد شد.

شستشوی فرش لاکی

چرا روش شستن فرش‌های لاکی اهمیت دارد؟

همان طور که پیش تر به آن اشاره کردیم فرش لاکی یک نوع فرش است که رنگ آن قرمز است و علت نام گذاری آن به خاطر رنگ قرمز آن است. با توجه به همین رنگ تند، نگه داری و شستن آن نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. فرش لاکی از گذشته مورد پسند و علاقه افراد بوده است و به عنوان یک طرح و سبک کلاسیک به کار می رفته است. در گذشته بیشتر فرش های لاکی دستبافت بودند، در حالی که امروزه مدل های ماشینی آن نیز یافت می شود.

شستن فرش لاکی با در نظر گرفتن دستبافت بودن و رنگ آن از اهمیت خاصی برخوردار است. مواد شوینده مورد استفاده برای شستشوی فرش لاکی، باید به گونه ای باشد که سبب مخلوط شدن رنگ آن نشود و به تار و پود و بافت فرش آسیب نرساند. به دلیل پر رنگ بودن و قرمز بودن این فرش احتمال پخش شدن رنگ وجود دارد. مواد شوینده مورد استفاده برای شستن فرش لاکی از اهمیت بسیاری برخوردار است. چرا که مخلوط شدن رنگ‌ها می‌تواند باعث آسیب دیدن تاروپود فرش شده و خسارت‌های جبران‌ناپذیری خصوصاً در فرش‌های دستبافت به بار بیاورد.

تمیز کردن فرش لاکی

از کجا باید فهمید فرش لاکی رنگ پس می‌دهد؟

برای تشخیص میزان رنگ پس دادن فرش می‌توان از یک دستمال سفید و تمیز خیس استفاده کرد. در این روش باید دستمال خیس را بر روی پرزهای فرش کشید و چنانچه دستمال رنگی شد می‌توان متوجه شد که فرش لاکی دچار تغییر و اختلاط رنگ می‌شود و امکان دارد در صورت شستشو و استفاده از مواد شوینده مختلف دچار آسیب شود. بنابراین باید در زمان شستشو به این نکته توجه داشت و مواد شوینده و روش شستشوی مناسبی انتخاب و اخذ شود.

روش‌های شستشوی فرش لاکی رنگ

برای شستن فرش لاکی رنگ همانند سایر فرش‌ها می‌توان از دو روش سنتی و مدرن استفاده کرد. در روش سنتی افراد می‌توانند فرش خود را در منزل و در روش مدرن با بهره‌گیری از خدمات شرکت‌های قالیشویی اقدام به شستن این فرش‌ها می کنند.

مراحل شستشوی فرش لاکی در منزل

برای شستن فرش لاکی در منزل باید به یک سری نکات توجه داشته باشید تا بتوانید به بهترین نحو آن را انجام داده و از فرش لاکی خود به خوبی مراقبت کنید. البته یکی از مزایای شستن فرش لاکی در قالیشویی، حضور کارشناسانی است که قبل از هرچیز بافت فرش را بررسی می‌کنند. در ادامه به بررسی این نکات و چگونگی شستن فرش لاکی در منزل می پردازیم.

  • ابتدا و قبل از انجام هر کاری باید گرد و غبار و خاک موجود بر روی فرش را از بین برد. این عمل غبارگیری معمولاً از طریق تکاندن فرش و همچنین جاروکشی صورت می گیرد.
  • در مرحله بعد جهت شستن فرش لاکی آن را روی زمین سخت و سیمانی قرار دهید و آب ولرم و حرارت کم را به صورت دوشی بر روی فرش بریزید. توجه داشته باشید که استفاده از آب گرم در شست و شوی فرش لاکی سبب آسیب رسیدن به بافت آن می شود به همین دلیل سعی کنید از آب گرم برای شستن فرش لاکی استفاده نکنید. به این نکته نیز دقت کنید که فرش های ماشینی به دلیل نوع الیاف به کار رفته در بافتشان و پلاستیکی بودنشان ممکن است پس از شست و شو نرمی و لطافت خود را از دست دهند.
  • بعد از خیس کردن فرش لازم است که از مواد شوینده مناسب برای تمیز کردن آن استفاده کرد. استفاده از شامپو فرش قلیایی یا اسیدی می‌تواند آسیب‌های جدی به فرش وارد کند به همین دلیل شوینده‌های خنثی، مایع ظرف‌شویی، صابون و … می‌توانند گزینه‌های مناسبی باشند.

بهترین روش شستشوی فرش لاکی

  • نکته مهم دیگری که باید هنگام شستن فرش لاکی به آن توجه کنید این مورد است که فرش لاکی دستبافت را از قبل خیس نکنید، زیرا این کار باعث مخلوط شدن رنگ های آن می شود.
  • مورد بعدی این که پس از شستن فرش لاکی آن را به طور کامل آب گیری کنید و به وسیله دستمال یا حوله ای نرم و نخی رطوبت و آب  آن را بگیرید و روی زمین پهن کنید تا در معرض نور خورشید قرار گیرد و به طور کامل خشک شود. اما باید توجه داشته باشید که در معرض نور مستقیم قرار نگیرد. زیرا موجب رنگ پریدگی فرش لاکی می شود.
  • در صورت استفاده از شامپو فرش، اول فرش را به طور کامل جاروکشی کنید و سپس یک لیتر آب و دو فنجان شامپو فرش را با یکدیگر مخلوط کنید تا جایی که به خوبی کف کند و آن را بر روی فرش لاکی خود بکشید تا تمام سطح آن را بگیرد. سپس با دستمالی نرم و سفید مواد اضافه باقی مانده بر روی رش را پاک کنید و نهایتاً بعد از گذشت چند ساعت مجدداً روی فرش را جاروکشی کنید و در معرض نور خورشید قرار دهید تا به خوبی خشک شود.

شستن فرش لاکی در قالیشویی

فرش لاکی به رنگ قرمز است و امکان مخلوط شدن و قاطی شدن آن با رنگ های دیگر به کار رفته در فرش وجود دارد. همچنین به دلیل جنس و نوع الیاف و بافت ظریف اکثر این فرش ها که دستبافت هستند، در صورت شست و شوی اشتباه و به کار بردن مواد شوینده نامعتبر و عدم آگاهی درست افراد جهت شستن فرش لاکی دچار آسیب می شود. شرکت‌های قالیشویی امروزه از تجهیزات مدرن و نیروهای متخصصی برخوردار هستند. به‌گونه‌ای که برای شستن هر نوع فرش، موکت، مبلمان، پرده و … از روش‌ها، تجهیزات، مواد شوینده و نیروهای متخصصی استفاده می‌کنند و احتمال آسیب دیدن فرش‌ها در این شرکت‌ها بسیار کم است.  شستن فرش لاکی رنگ در قالیشویی ها می‌تواند مزیت‌های متعددی داشته باشد که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

  • در این روش از دستگاه‌های پیشرفته اتوماتیک و نیمه اتوماتیک برای شستشوی فرش لاکی استفاده می‌شود.
  • تمامی عملیات شستشوی مانند گردگیری، خیساندن، شستن، آبکشی و خشک کردن به صورت اصولی و مدرن انجام می‌شود.
  • انتخاب مواد شوینده با توجه به نوع رنگ فرش، الیاف، بافت و نوع فرش انتخاب می‌شود.
  • عملیات شستشو توسط نیروهای متخصص، باسابقه و ماهر انجام می‌شود.
  • در صورت نیاز افراد متخصص قادر هستند عملیات ترمیم و تعمیر فرش‌های آسیب دیده را انجام دهند.
  • در نهایت این روش باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها، زمان و انرژی افراد می‌شود.

شستن فرش لاکی

نکات مهم در تمیز کردن فرش لاکی

همان‌طور که گفته شد فرش‌های لاکی از حساسیت‌های خاصی برخوردار هستند. لازم است که در شستن آنها به نکات و فاکتورهای مختلفی توجه شود. تفاوتی ندارد که فرش به روش سنتی یا مدرن شسته می‌شود و باید به این نکات توجه شود.

  • در شستشوی فرش لاکی نباید اجازه داد که فرش زمان زیادی خیس بماند و لازم است که حتماً بلافاصله بعد از خیس شدن شستن آن شروع شود.
  • اگر از شامپو فرش برای تمیز کردن آنها استفاده می‌شود حتماً باید سطح فرش به‌خوبی جاروکشی شود و یک مخلوط با کف مناسب ساخته شده و با استفاده از دستمال فرش را تمیز کرد و در نهایت بعد از خشک شدن فرش دوباره آن را جارو کرد.
  • حتماً قبل از اقدام به شستشو فرش باید تست رنگدهی برای آن انجام شود.

جمع‌بندی نهایی

فرش‌های لاکی از جمله فرش‌هایی هستند که دارای رنگ قرمزی زیادی در بافت خود هستند. شستشوی فرش لاکی با توجه به وجود رنگ قرمز می‌تواند چالش‌ها و دغدغه‌های ویژه‌ای داشته باشد. به همین دلیل بهترین روش برای شستن آن استفاده از خدمات شرکت‌های قالیشویی است. چرا که این شرکت‌ها از تجهیزات مدرن، مواد شوینده مناسب و نیروهای حرفه‌ای برخوردار هستند و آسیبی به فرش وارد نمی‌کنند.

قالیشویی نوین جزء معتبرترین و شناخته شده ترین قالیشویی تهران به شمار می آید. این قالیشویی با به کارگیری افراد ماهر و متخصص و مجرب و به کارگیری دستگاه های پیشرفته اقدام به ارائه خدمات شست و شوی فرش لاکی نموده است. شما عزیزان می توانید به منظور کسب اطلاعات بیشتر و استعلام از قیمت ها با همکاران ما در قالیشویی نوین تماس حاصل فرمایید. همچنین از خدمات ارائه شده برای مشتریان استفاده نموده و فرش لاکی خود را با اطمینان خاطر به آنان بسپارید.

4 1 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
تماس 1442