فرش لاکی رنگ در دکوراسیون منزل

فرش‌ها به عنوان یکی از محبوب‌ترین زیراندازها در سراسر جهان شناخته می‌شوند و در فرهنگ و تاریخ ایران نیز جایگاه ویژه‌ای دارند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی انواع فرش‌ها از نظر رنگ، جنس، ابعاد، بافت، طرح و نقش و … وجود دارند و افراد می‌توانند متناسب با نوع سلیقه خود، دکوراسیون منزل و … از آنها استفاده کنند. فرش لاکی رنگ از جمله فرش‌های محبوبی است که به واسطه داشتن رنگ شاد خود می‌تواند انرژی و گرمای ویژه‌ای به دکوراسیون و فضای منزل بدهد.

در حقیقت فرش‌های لاکی در دکوراسیون‌های کلاسیک، مدرن، فانتزی و … میتوانند استفاده شوند و می‌توانند به راحتی با انواع رنگ‌ها و لوازم منزل ست شوند فرش لاکی می‌تواند در انواع کم‌رنگ، پررنگ و پوست اناری وجود داشته باشد. در ادامه این مقاله از قالیشویی نوین به عنوان بهترین و معتبرترین قالیشویی تهران به بررسی کامل نقش و اهمیت فرش‌های لاکی رنگ در دکوراسیون پرداخته می‌شود.

نقش فرش لاکی در دکوراسیون

انواع فرش‌های لاکی

همان‌طور که گفته شد به واسطه پیشرفت تکنولوژی امروزه افراد می‌توانند از انواع فرش‌ها در دیزاین و تزئین منازل خود استفاده نمایند. فرش‌های لاکی نیز همانند انواع فرش‌های دیگر امروزه می‌توانند به دو شیوه دستبافت و ماشینی تولید شوند. فرش‌های دستبافت معمولاً از طرح‌های مختلفی همچون شاه‌عباسی، کلاه‌فرنگی، طرح گل، طرح بیجار و … برخوردارند در حالی که برای فرش‌های ماشینی محدودیتی برای طرح و نقش نیست و می‌توان از انواع طرح‌های مختلف استفاده کرد. از نظر رنگ نیز این فرش‌ها 3 رنگ اصلی دارند که شامل لاکی کمرنگ، لاکی پررنگ و لاکی دانه اناری هستند که می‌توانند هم به صورت دستی و هم به صورت ماشینی بافته شوند.

نقش فرش لاکی در دکوراسیون

همان‌طور که گفته شد نمی‌توان نقش فرش در دکوراسیون را نادیده گرفت چرا که فرش‌ها از مهم‌ترین ارکان و اجزای دیزاین داخلی به شمار می‌روند. از آنجایی که رنگ لاکی رنگ متضادی ندارد می‌توان از فرش لاکی رنگ در انواع دکوراسیون‌ها استفاده کرد. رنگ لاکی می‌تواند با تمامی سلیقه‌ها تناسب داشته باشند و هماهنگی بسیار بالایی با سایر رنگ‌های دیگر دارد به همین دلیل می‌تواند در انواع دکوراسیون‌های سنتی، کلاسیک، مدرن، فانتزی و … جایگاه ویژه‌ای داشته باشد. البته باید توجه داشت در نحوه ست کردن فرش با مبل و همچنین ست کردن فرش با سایر لوازم خانه لازم است که حتماً به فاکتورهای مختلفی توجه شود که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر می‌باشند:

  • برای استفاده از فرش لاکی رنگ حتماً باید به ابعاد و اندازه فرش و همچنین محیطی که فرش در آن قرار داده می‌شود توجه شود.
  • حتماً باید به نورپردازی منازل توجه شود چرا که ممکن است فرش در بزرگ‌تر یا کوچک‌تر دیده شدن فضا مؤثر باشد.
  • فرش‌های لاکی انواع مختلفی دارند و لازم است که در انتخاب رنگ آنها دقت و توجه کافی داشت تا تناسب و هماهنگی کافی با سایر لوازم داشته باشد.
  • برای آنکه رنگ فرش بیشتر به چشم بیاید بهتر است که از لوازمی رنگ‌های خنثی و کم‌رنگ استفاده شود.
  • در کنار فرش‌های لاکی بهتر است که از چند وسیله قرمز رنگ هم استفاده شوند تا هماهنگی بیشتری داشته باشد.
  • از جمله رنگ‌هایی که می‌توانند هماهنگی بی‌نظیری با رنگ لاکی فرش داشته باشند می‌توان به رنگ‌های سفید، طوسی، کرم و مشکی اشاره کرد.
  • استفاده از مبلمان مشکی یا زرشکی می‌تواند در جذابیت بیشتر فرش‌های لاکی مؤثر باشند.

استفاده و نگهداری از فرش لاکی

فرش‌های لاکی رنگ به دلیل رنگ خاصی که دارند می‌توانند چالش‌های مختلفی برای افراد داشته باشند و نگهداری و مراقبت از آنها شرایط خاص خود را دارد. از جمله مهم‌ترین نکات در شستن فرش لاکی و نگهداری آن می‌توان به موارد زیر اشاره داشت.

  • فرش‌های لاکی خصوصاً فرش‌های دستبافت احتمال رنگدهی بالایی در زمان شستشو دارند. قبل از آنکه اقدام به شستشوی این فرش‌ها شود حتماً باید از میزان رنگ دهی آن اطمینان حاصل کرد و اثرات مواد شوینده مختلف را بر روی آنها تست کرد. برای این کار می‌توان از یک پارچه سفید مرطوب استفاده کرد و چنانچه فرش دچار تغییر رنگ و رنگدهی شد بهتر است از خدمات قالیشویی استفاده شود.
  • قبل از شستشوی فرش لاکی حتماً باید به خوبی غبارگیری شود و شستشوی آن راحت‌تر انجام گردد
  • برای شستشوی فرش‌های لاکی نباید هیچ‌وقت آنها را آویزان کرد چرا که این کار موجب رنگی شدن ریشه‌های فرش می‌شود و در نهایت ظاهر ناپسندی پیدا می‌کند.
  • حتماً از آب سرد برای خیس کردن فرش لاکی استفاده شود تا بافت فرش و رنگ آن دچار آسیب و خسارت نشود.
  • برای خیساندن فرش لاکی حتماً از آب سرد با دمای محیط استفاده کنید. استفاده از آب گرم موجب پخش شدن رنگ فرش و آسیب به بافت فرش لاکی می‌شود.
  • برای شستن فرش لاکی هیچ‌گاه از شوینده‌های قوی استفاده نکنید. معمولاً استفاده از شامپو فرش یا پودر دستی بهترین گزینه برای شستن فرش لاکی در خانه محسوب می‌شود.
  • بعد از شستن فرش لاکی هیچ‌گاه آن را لوله نکنید. این کار موجب پخش شدن رنگ فرش می‌شود. برای خشک کردن این فرش‌ها باید ابتدا آب را از روی فرش پارو کنید و سپس فرش را به حالت پهن شده قرار دهید تا خشک شود.

قدمت فرش لاکی رنگ

چرا باید فرش لاکی را به شرکت‌های قالیشویی سپرد ؟

فرش‌های لاکی همانند انواع فرش‌های دیگر می‌توانند انواع مختلفی از نظر نوع و جنس، طرح و رنگ، ابعاد و اندازه داشته باشند به همین دلیل ممکن است افراد عادی مهارت و تخصصی در شستشوی آنها نداشته باشند و باعث تغییر رنگ، رنگدهی، تداخل رنگ و حتی آسیب‌دیدگی فرش شوند. سپردن این فرش‌ها به شرکت‌های قالیشویی می‌تواند مزیت‌های متعددی داشته باشد که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

  • این شرکت‌ها از نیروهای متخصص با مهارت و تجربه بالا برخوردارند.
  • تمامی مراحل شستشوی این فرش‌ها با استفاده از دستگاه‌های اتوماتیک و پیشرفته انجام خواهد شد.
  • از مواد شوینده مخصوص برای شستن فرش‌ها استفاده می‌شود.
  • قیمت قالیشویی بر اساس نرخ مصوب اتحادیه قالیشویان محاسبه می‌شود.

جمع‌بندی نهایی

فرش لاکی رنگ از جمله فرش‌های محبوب و پراستفاده‌ای است که می‌تواند در انواع دکوراسیون‌های سنتی، کلاسیک، مدرن، فانتزی و … استفاده شود و زیبایی و جذابیت قابل توجهی به فضای منزل بدهد. این فرش‌ها می‌توانند همانند سایر فرش‌ها از نظر نوع بافت، جنس و الیاف، طرح و نقش و حتی رنگ انواع مختلفی داشته باشند و هرکدام از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردارند و می‌توانند هماهنگی بالایی با رنگ‌های مختلف خصوصاً رنگ‌های خنثی و لوازم مختلف خانگی داشته باشند.

0 0 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
تماس 1442