آشنایی با گران ترین فرش ماشینی

فرش‌ها امروزه جایگاه ویژه‌ای در دکوراسیون و تزئین خانگی منازل دارند و در انواع مختلف فرش‌های دستبافت و ماشینی در دسترس هستند. فرش‌های ماشینی نیز می‌توانند بر اساس فاکتورها و پارامترهای مختلفی همچون نوع الیاف، طرح و نقش، تعداد شانه و تراکم، ابعاد و اندازه و … تقسیم‌بندی شوند. هر کدام از فرش‌های ماشینی می‌توانند با توجه به ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی که دارند می‌توانند قیمت متفاوتی داشته باشند. در ادامه مطلب به بررسی گران ترین فرش ماشینی و ویژگی‌های آن پرداخته خواهد شد.

گران ترین فرش ماشینی

فاکتورهای تعیین کننده قیمت فرش

هرچند که بسیاری از افراد تصور می‌کنند که فرش‌های گران‌قیمت از یک برند و شهر خاص هستند اما در حقیقت پارامترهای متعددی در تعیین قیمت فرش‌ها مؤثر هستند و نمی‌توان آن را متأثر از یک فاکتور خاص مانند برند دانست. فرش‌های ماشینی برخلاف گذشته می‌توانند در انواع طرح و نقش‌های مختلف تولید شوند. نوع الیاف به کار رفته در فرش، تعداد شانه و تراکم فرش‌ها، کیفیت دستگاه‌های بافنده فرش، سایز و ابعاد فرش‌ها، رنگ فرش و … از مهم‌ترین عواملی هستند که می‌توانند در تعیین قیمت فرش‌ها مؤثر باشند. امروزه فرش‌های ماشینی متعددی در دسترس هستند اما می‌توان گفت فرش‌های 1500 شانه از گران‌قیمت‌ترین آنها به شمار می‌روند چرا که از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردارند. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های گران‌ترین فرش ماشینی می‌تواند به موارد زیر اشاره کرد:

نوع دستگاه بافت فرش ماشینی

امروزه از دستگاه‌های مختلفی برای بافت فرش‌های ماشینی استفاده می‌شود که رایج‌ترین آنها از کشورهای آلمان و بلژیک هستند. از جمله بهترین دستگاه فرش‌بافی می‌توان به دستگاه شرکت‌های وندویل و شونهر اشاره کرد. این دستگاه‌ها فرش‌هایی با بالاترین کیفیت ممکن تولید می‌کنند. در کشور ایران نیز از به‌روزترین دستگاه‌های دنیا برای تولید انواع فرش استفاده می‌شود به همین دلیل تعدادی از فرش‌های ماشینی ایرانی همانند فرش‌های دستبافت محبوبیت و مقبولیت بسیار زیادی در میان مردم دارند. توجه به ماشین بافنده فرش ماشینی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که در راهنمای خرید فرش ماشینی باید به آن توجه داشت.

فرش‌های ماشینی 1500 شانه به دلیل آنکه توسط دستگاه‌های مدرن و به‌روز بافته می‌شوند از کیفیت بافت بسیار خوبی برخوردارند و با کمترین خطا و هدر رفت نخ تولید می‌شوند.

کیفیت مواد اولیه گران ترین فرش ماشینی

فرش‌های ماشینی 1500 شانه از ظرافت بسیار زیادی برخوردارند و طرح و نقش آنها با جزئیات کاملی قابل مشاهده می‌باشد. مواد اولیه این فرش‌ها باید از ماندگار و دوام بالایی برخوردار باشند و در عین حال بسیار نرم و لطیف باشند. می‌توان گفت امروزه اکریلیک به عنوان بهترین و مناسب‌ترین ماده اولیه ساخت فرش‌های ماشینی شناخته می‌شود که خود می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد. الیاف اکریلیک هیت ست بهترین نوع الیاف فرش ماشینی است. همچنین برای تار و پود این فرش‌ها از الیاف‌های مختلفی همچون پلی‌استر، پنبه و … استفاده می‌شود.

ویژگی های گران ترین فرش ماشینی

تعداد شانه و تراکم فرش

فرش‌های ماشینی می‌توانند در تعداد شانه‌های مختلف از 40 تا 1500 شانه تولید شوند و هر کدام از آنها ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند. فرش 1500 شانه گران‌ترین فرش ماشینی است اما تعداد تراکم آن نیز می‌تواند در کاهش و افزایش قیمت فرش مؤثر باشد. بهترین و گران‌ترین نوع فرش ماشینی دارای تراکم 4500 هستند. این فرش‌ها معادل فرش‌های دستباف بالای صد رج هستند و به همین دلیل از مرغوبیت بالایی برخوردارند.

سایز و اندازه

فرش‌های ماشینی امروزه می‌توانند در انواع ابعاد و اندازه‌های مختلفی تولید شوند و هر کدام از آنها را می‌توان در بخش‌های مختلفی از ساختمان استفاده کرد. سایز و اندازه فرش می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در قیمت آن داشته باشد و قطعاً قیمت شستن فرش 12 متری در مقایسه با فرش‌های 6 متری بسیار بیشتر است. در حقیقت هر چه اندازه و ابعاد فرش بزرگ‌تر باشد می‌تواند قیمت بالاتری داشته باشد و فرش‌های 1500 شانه 12 متری از گران‌ترین فرش‌های موجود در بازار به شمار می‌روند.

طرح و نقش فرش

یکی دیگر از فاکتورهایی که می‌توانند در افزایش یا کاهش قیمت فرش‌ها مؤثر باشند طرح و نقش آنها است هر چند که در تأثیر کم‌تری در مقایسه با کیفیت بافت، نوع الیاف، دستگاه بافنده و ابعاد فرش دارد. طرح و نقش‌های متعددی در صنعت فرش استفاده می‌شود که هر کدام می‌توانند جذابیت ویژه‌ای برای افراد داشته باشند. امروزه از طرح‌های نقش برجسته در بسیاری از فرش‌های 1200 و 1500 شانه استفاده می‌شود که می‌تواند در قیمت آنها نیز مؤثر باشند. در مقاله دیگری تحت عنوان فرش طرح خشتی چیست به بررسی فرش‌های طرح خشتی و ویژگی‌های آن پرداخته شده که می‌تواند اطلاعات مفیدی به افراد بدهد.

جنس نخ گران ترین فرش‌های ماشینی

گران‌ترین فرش ماشینی می‌تواند در مقایسه با سایر فرش‌ها نیز نخ متفاوت داشته باشد. امروزه از انواع نخ‌های مختلف برای تولید فرش‌های ماشینی استفاده می‌شود که رایج‌ترین آنها نخ‌های اکریلیک، پلی‌استر، پلی‌پروپیلن و یا مخلوط این موارد هستند. در بازار فرش، بهترین فرش ماشینی فرشی است که با نخ صد در صد اکریلیک هیت ست و پنبه هستند. هر کدام از این نخ‌ها قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند و می‌توانند مقاومت متفاوتی در برابر نور خورشید، رطوبت، فشار و … داشته باشند. به صورت کلی فرش‌های بافته شده با نخ اکریلیک هیت ست شده، پرزدهی بسیار کمی داشته و ضد آلرژی و حساسیت هستند به همین دلیل قیمت بالاتری دارند. برای تشخیص نخ فرش می‌توان از کارشناسان قالیشویی تهران و افراد متخصص کمک گرفت چرا که افراد عادی به سختی قادر به تشخیص انواع نخ و الیاف فرش و حتی تعداد شانه و تراکم آنها هستند.

گران ترین فرش ماشینی

با توجه به تمامی فاکتورها و ویژگی‌هایی که برای فرش‌های ماشینی گران‌قیمت بیان شد می‌توان گفت در حال حاضر گران ترین فرش ماشینی فرش‌های 1500 شانه با تعداد تراکم 4500 هستند که جنس نخ آنها 100 درصد از اکریلیک هیت ست است و توسط دستگاه‌های فرش‌بافی بلژیکی شرکت واندویل (دستگاه HCI X2) بافته شده است. در حقیقت قیمت بالای این محصولات می‌تواند حتی در تعیین قیمت قالیشویی نیز مؤثر باشد و معمولاً شستن این فرش‌ها هزینه‌های بیشتری برای افراد خواهد داشت چرا که از روش‌ها و مواد مختلفی برای شستن آن استفاده می‌شود.

آشنایی با گران ترین فرش ماشینی

جمع‌بندی نهایی

تنوع و تعدد فرش‌های ماشینی در بازار باعث شده است که افراد با هر سلیقه‌ای و برای هر تزئین و دیزاینی دست و بال بازی برای انتخاب داشته باشند. فرش‌های 1500 شانه که از تراکم بسیار زیادی برخوردارند به عنوان گران ترین فرش ماشینی شناخته می‌شوند. چرا که این فرش‌ها از ویژگی‌ها و مشخصات منحصربه‌فردی همچون کیفیت بالای بافت، تعداد شانه و تراکم بالا، ظرافت طرح و نقش و … برخوردارند.

2.5 4 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
تماس 1442