چگونه جلوی سر خوردن فرش را بگیریم؟

بارها فرشی که کج‌ شده یا جمع ‌شده را صاف می‌کنی و باز هم سر می‌رسی و می‌بینی به حالت اول برگشته. روز از نو، روزی از نو… بارها سر این مسئله به بچه‌ها و دیگر افراد خانه تذکر داده‌ای و باز هم انگار نه انگار… آیا اصلا این مشکل تقصیر شخص خاصی است؟ به هر حال این موضوع دیگر کلافه‌کننده شده است و نمی‌دانی برای رفع معضل باید چه کنی.

روش‌های جلوگیری از لیز خودرن فرش

لیز خوردن فرش یکی از مشکلاتی است که خیلی از افراد خانه گاه و بیگاه با آن مواجه می‌شوند. این روزها کف اکثر خانه‌ها از سرامیک یا پارکت است و سخت‌تر از گذشته می‌شود جلوی لیز خوردن فرش را گرفت. فرش‌ها و قالیچه‌های کج شده شکل نامنظم و بی ‌تناسبی به خانه می‌دهند و به خصوص اعصاب آدم‌های منظم و خانه‌دار را خیلی به هم می‌ریزند.
اما جدای از قضیه زیبایی و نظم، این مسئله می‌تواند خطرناک هم باشد. چه بسا کودکان یا افراد سالمندی در خانه باشند که بعد از لیز خوردن دچار شکستگی یا درد شوند. بنابراین باید هر طور شده مشکل را حل کرد. در ادامه این مطلب قصد داریم راه‌های جلوگیری از سر خوردن فرش را به شما آموزش دهیم. اگر شما هم جزو کسانی هستید که از این لیز خوردن‌های گاه و بیگاه خسته شده‌اید، تا پایان این نوشته با ما همراه باشید.

استفاده از چسب ترمز فرش

یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از لیز خوردن فرش، استفاده از چسب ترمز فرش است. ترمز فرش یک شیء لاستیکی است که هیچ آسیبی به فرش و سرامیک نمی‌زند. همچنین این وسیله قابل شستشو است و می‌شود بارها از آن استفاده کرد.
کافی است چسب ترمز را به هریک از گوشه‌های فرش بچسبانید و آرام گوشه فرش را رها کنید تا به زمین بیفتد و بچسبد. چند دقیقه روی گوشه فرش بایستید که مطمئن شوید در جای درست و خوب قرار داشته باشد و در جایش بایستد. بر اثر فشار، هوای بین فرش و ترمز فرش و سرامیک خارج می‌شود.
ترمز فرش قیمت مناسبی هم دارد و همه می‌توانند به راحتی آن را تهیه کنند، بنابراین استفاده از آن مقرون به صرفه است. به خصوص برای کسانی که زیاد به فرش شویی می‌پردازند. این چسب ترمز را باید پشت فرش و در جایی که ریشه ندارد، در هر چهار طرف بچسبانید. از ترمز فرش برای فرش‌های روی پله‌ها هم می‌شود استفاده کرد.

ترمز فرش

استفاده از لایه‌های مخصوص

یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از سر خوردن فرش استفاده از لایه‌های مخصوص است. این لایه‌ها نازک هستند و از زیر فرش برآمدگی ایجاد نمی‌کنند. بنابراین لازم نیست نگران ظاهر فرش شوید. هنگام خرید دقت کنید که ابعاد لایه از فرش شما کوچکتر باشد. آسترهای اسفنجی و شبکه‌های توری PVC جزو این لایه‌ها هستند.

 

استفاده از پد لغزش فرش

یک راه دیگر برای جلوگیری از لغزش فرش، استفاده از پد لغزشی است. این پد زیر فرش قرار می‌گیرد و کاملا به اندازه فرش است. پدهای لغزش از جنس‌های گوناگونی ساخته می‌شوند و باید بر اساس جنس کف خانه، پد مناسب را انتخاب کرد. مثلا برای کف‌های سنگی و سرامیکی از پد جنس فوم یا لاستیک استفاده می‌شود که به زمین بچسبند و مانع از لیز خوردن فرش شوند.
برای چسباندن پد لغزش به فرش باید از چسب‌های دوطرفه استفاده کنید. چسب را با فاصله از لبه فرش، دور تا دور به پشت فرش بچسبانید. می‌توانید برای محکم‌کاری بیشتر تکه‌ای چسب به وسط فرش هم بچسبانید. بعد پد را روی این چسب قرار داده و به فرش وصل کنید.
یک خاصیت خوب دیگر پد لغزش این است که از کشیدگی تار و پود فرش بر اثر راه رفتن و ساییدگی جلوگیری می‌کند، مانع پارگی و پوسیدگی فرش شده و باعث طول عمر و حفظ کیفیت فرش می‌شود.
برای خرید پد لغزش، حتی‌المقدور پد از جنس وینیل خریداری کنید و قبل از خرید به دقت ابعاد فرش را اندازه‌گیری کنید.

>> مزایای استفاده از پد فرش<<

استفاده از چسب حرارتی

چسب‌های حرارتی هم می‌توانند مانع سر خوردن فرش شوند. شما باید دور تا دور به پشت فرش چسب بزنید و بگذارید خشک شود. معمولا این چسب‌ها خیلی سریع خشک می‌شوند. دقت کنید که این چسب را برای برخی از فرش‌ها نباید استفاده کنید چون می‌تواند به بافت آنها آسیب بزند. مثلا فرش‌هایی که از جنس پلی‌استر یا ابریشم مصنوعی هستند در این دسته جای می‌گیرند.

گذاشتن وسایل سنگین روی فرش

یک راه ساده دیگر برای رفع مشکل این است که وسایل سنگین را روی فرش قرار دهید. وسایلی مثل مبلمان، میز، کمد، میزهای کوچک پذیرایی و… البته این مسئله بستگی به دکوراسیون شما دارد. برای فرش‌های کوچک طبیعتا نمی‌شود از این روش استفاده کرد، مثلا کسانی که کفپوش زیبایی در خانه دارند و فرش کوچکی را در وسط پهن کرده‌اند نمی‌توانند وسایل چندانی روی آن بگذارند. اما اگر فرش شما ابعاد بزرگی دارد و بخش عمده سطح زمین را می‌پوشاند، این راه یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از سر خوردن فرش است.

چرا فرش روی موکت جمع می‌شود؟

گاهی اوقات جمع شدن فرش نه تنها روی سطوح سرامیکی و پارکتی، بلکه برای زمینی که با موکت پوشانده شده هم اتفاق می‌افتد. در این مورد، جمع شدن فرش به جنس فرش و همچینن جنس موکت شما بستگی دارد. فرش‌هایی که پشت لغزنده‌تری دارند بیشتر امکان سر خوردن دارند. مثلا فرش‌های پلی‌استر نسبت به فرش‌های اکرلیک بیشتر سر می‌خورند. همچنین جنس موکت هم می‌تواند تاثیرگذار باشد. بهترین کار این است که برای خرید، جنس موکت یا فرش خود را در نظر بگیرد و حتما با فروشنده یا فردی که تخصص دارد مشورت کنید.

سخن آخر

روش‌ها و ترفندهایی که در این نوشته به آنها اشاره کردیم، می‌توانند در جلوگیری از سر خوردن فرش برای شما موثر و کارآمد باشند. قبل از به کار گیری هر ترفندی، ابتدا ابعاد فرش، جنس فرش، ابعاد اتاق و شکل چیدمان دکوراسیون خود را در نظر بگیرید و بر اساس آنها بهترین روش را انتخاب کرده و به کار بگیرید.
با استفاده از یک تکنیک ساده می‌توانید برای همیشه فرش را در جای خودش فیکس کرده و خطر لیز خوردن را از سر خود و دیگر اعضای خانواده کم کنید. اگر برای استفاده از روشی اطلاعات کافی نداشتید حتما پیش از اقدام مطالعه کنید و یا از خدمات قالیشویی معتبر استفاده کنید تا یک وقت باعث صدمه زدن به فرش نشوید. امیدواریم این مطلب به شما در حل این مشکل کمک کافی کرده باشد.

4.1 26 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
تماس 1442