پد فرش چیست؟ + مزایای استفاده از پد فرش

فرش‌ها به عنوان محبوب‌ترین زیراندازها در میان مردم شناخته می‌شوند و امروزه در انواع فرش‌های دستبافت و ماشینی وجود دارند. با توجه به آنکه در ساختمان‌سازی از انواع سرامیک‌ها، سنگ‌ها و کاشی‌های مدرن استفاده می‌شود احتمال لیز خوردن و سر خوردن فرش‌ها بسیار زیاد است. به همین دلیل لازم است که از ابزارهای مخصوصی به نام پد فرش برای جلوگیری از لیز خوردن آنها استفاده کرد. سرخوردن فرش می‌تواند خطرات بسیار زیادی خصوصاً برای سالمندان و کودکان داشته باشد و حتماً باید به آن توجه ویژه‌ای داشت. در ادامه مطلب بررسی می‌شود که پد فرش چیست و چه مزایایی دارد.

انواع پد فرش

دلیل لیز خوردن فرش

امروزه فرش‌ها از انواع الیاف‌های مختلف ساخته می‌شوند و هر کدام از این الیاف‌ها ممکن است در تماس با مصالحی همچون سنگ، سرامیک، پارکت و … لیز بخورند. هرچقدر سطح صاف‌تر باشد احتمال لیز خوردن فرش‌ها نیز بیشتر است. البته باید توجه داشت که لیز خوردن فرش می‌تواند به عوامل و فاکتورهای مختلفی همچون نحوه پهن کردن فرش، نوع نخ‌های فرش، وزن فرش، تراکم و بافت فرش‌ها و … بستگی دارد. فرش‌هایی که از وزن بالایی برخوردارند کمتر لیز می‌خورند. همچنین فرش‌هایی که تراکم بالایی دارند و نازک و ظریف هستند می‌توانند راحت‌تر لیز بخورند. فرش‌هایی که با نخ‌های آکریلیکی بافته می‌شوند می‌توانند در مقایسه با سایر فرش‌ها کمتر لیز بخورند.

پد فرش چیست ؟

همان‌طور که گفته شد عوامل مختلفی می‌توانند باعث لیز خوردن فرش‌ها و در نهایت ایجاد خسارت‌ها و آسیب‌های مختلف شوند. لیز خوردن می‌تواند یکی از دلایل خراب شدن فرش باشد به همین دلیل باید از ابزار و راهکارهای خاصی برای ممانعت از این کار استفاده کرد.

برای آنکه بتوان به صورت خلاصه تعریف کرد که پد فرش چیست می‌توان گفت در اصطلاح پدها به لایه‌ای حائل یا عایق میان دو چیز متفاوت گفته می‌شوند. معمولاً یکی از این دو چیز جسمی سخت و مقاوم و دیگری جسمی حساس و صدمه پذیر است. پد فرش در اصل روی سطح سنگ، سرامیک، پارکت و … که اجسام سخت و مقاومی هستند و زیر فرش قرار خواهد گرفت و با ایجاد اصطکاک بین فرش و سطح زمین مانع از حرکت کردن فرش خواهد شد. پدها می‌توانند از مواد مختلفی همچون فوم، پلاستیک نرم، الیاف پشمی و … تولید شوند و با توجه به جنس کف زمین انتخاب شوند. به عنوان مثال بهترین پد فرش برای ساختمان‌هایی که از سرامیک، سنگ و پارکت استفاده کرده‌اند پد لاستیکی یا فومی است.

مزایای استفاده از پد فرش چیست؟

هرچند که بسیاری از افراد برای ممانعت از حرکت فرش‌ها بر روی کف زمین از روش‌های مختلفی همچون قرار دادن پایه مبل و کمد بر روی فرش استفاده می‌کنند اما این روش‌ها می‌توانند باعث آسیب دیدن فرش شوند. استفاده از پد فرش به منظور جلوگیری و همچنین جلوگیری از کوبیدگی فرش می‌تواند مزیت‌های متعددی داشته باشد که مهم‌ترین آنها به شرح زیر می‌باشند:

ایجاد نرمی و لطافت

در هنگام استفاده از پد در قسمت‌های زیرین فرش افراد احساس خوشایندی از رفت‌وآمد بر روی آن خواهند داشت. پدها باعث نرم و لطیف‌تر شدن فرش می‌شوند.

ممانعت از سر خوردن فرش بر روی کف‌پوش سطح زمین

پد فرش از حرکت کردن و لیز خوردن فرش‌ها بر روی سطح زمین جلوگیری می‌کند و باعث می‌شوند که فرش‌ها به خوبی در جای خود تثبیت شوند. ثابت بودن فرش نیز باعث می‌شود که سایش و تاخوردگی کمتری ایجاد شود و در نهایت فرش سالم‌تر بماند.

مزایای استفاده از پد فرش

عایق صدا و رطوبت

امروزه اکثر مردم در ساختمان‌های آپارتمانی زندگی می‌کنند و مشکلاتی همچون سروصدا را تجربه کرده‌اند. استفاده از پد فرش می‌تواند به عنوان یک عایق صدا عمل کند و برای اتاق‌های خواب در ساختمان‌های آپارتمانی بسیار توصیه می‌شود چرا که به تأمین آرامش و آسایش کمک می‌کند.

همان‌طور که گفته شد پد فرش از مواد مختلفی تولید می‌شوند که مهم‌ترین آنها پلاستیک و فوم هستند. این مواد می‌توانند مقاومت بسیار خوبی در برابر رطوبت داشته باشند و به عنوان یک عایق رطوبتی عمل نمایند.

عایق گرما و سرما

پد فرش در کنار جلوگیری از حرکت فرش‌ها و همچنین ممانعت از ورود و خروج صدا می‌توان به عنوان یک عایق مناسب حرارتی نیز عمل کند. این پدها از هدر رفتن انرژی گرمایی جلوگیری کرده و در فصول سرد سال نیز باعث گرم‌تر شدن کف ساختمان خواهد شد.

محافظت از فرش در برابر گردوغبار

یکی از دیگر از مهم‌ترین کاربردهای و مزیت‌های استفاده از پد زیر فرشی جلوگیری از نفوذ گردوغبار به داخل بافت و الیاف فرش‌ها است. پد بین سطح زمین و فرش قرار می‌گیرد. در این حالت به عنوان یک لایه محافظتی عمل می‌کند. پد باعث می‌شود که فرش از سطح زمین فاصله داشته و به صورت مستقیم با سنگ و سرامیک و … ارتباطی نداشته باشد و در نهایت گردوغبار کمتری به آن وارد خواهد شد. افرادی که از حساسیت‌ها و آلرژی‌های مختلف رنج می‌برند می‌توانند با استفاده از این پدها میزان حساسیت‌های خودشان را کم کنند.

افزایش طول عمر فرش

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مزیت‌های استفاده از پدهای فرش افزایش طول عمر فرش‌ها می‌باشد. همان‌طور که گفته شد این پدها در برابر رطوبت، گردوغبار و … مقاومت بالایی دارند و به حفظ الیاف فرش‌ها کمک ویژه‌ای بکنند. همچنین پد از لیز خوردن و تا شدن فرش جلوگیری می‌کند. این کار باعث می‌شود که فرش کمتر دچار آسیب شود و در نهایت عمر بیشتری داشته باشد. همچنین تعدادی از فرش‌ها خصوصاً فرش‌های دستبافت رنگ پس می‌دهند و زمین زیر خودشان را رنگی می‌کنند و استفاده از انواع پد فرش می‌تواند از این مشکل جلوگیری نماید.

انواع پد فرش

به دلیل کاربردها و مزیت‌های منحصر پد فرش، امروزه انواع مختلفی از آنها تولید می‌شوند. این پدها می‌توانند انواع مختلفی همچون پدهای متری، پدهای دندانه‌ای و پدهای تکه‌ای داشته باشند. از نظر مواد سازنده نیز پدها می‌توانند انواع مختلفی داشته و هر کدام از آنها از کاربردهای مختلفی برخوردار باشند. در حقیقت پد فرش باعث می‌شود که فرش‌ها کمتر دچار آسیب و آلودگی شوند و کمتر به رنگرزی فرش، تعمیر و ترمیم نیاز پیدا خواهند کرد.

کاربرد پد فرش

جمع‌بندی نهایی

تعدادی از فرش‌ها وجود دارند که به دلیل نوع بافت، وزن، میزان تراکم و … بر روی سطوحی مختلفی همچون سنگ، سرامیک، پارکت و … لیز می‌خورند که ممکن است خطراتی برای افراد کهنسال و کودکان داشته باشد. استفاده از پد فرش می‌تواند از لیز خوردن فرش‌ها جلوگیری کند. هچنین مزایای دیگری همچون افزایش طول عمر فرش، عایق صوت و رطوبت و حرارت و… را دارد. اگرچه استفاده از خدمات قالیشویی تهران و شرکت‌های دیگر برای شستشو، تعمیر و ترمیم فرش‌ها می‌تواند به افزایش عمر فرش کمک کند اما بهتر است که قبل از نیاز پیدا کردن به خدمات قالیشویی‎ها با استفاده کردن از پد فرش و … از آسیب دیدن فرش‌ها جلوگیری کرد.

3 1 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
تماس 1442