نحوه تمیز کردن مبل چرم در منزل

مبل های چرم از شکیل‌ترین و زیباترین انواع مبل هستند که مراقبت از آن‌ها نیاز به دقت و توجه زیادی دارد. قبل از هر چیز باید بدانید که تمیز کردن مبل چرم بسیار راحت از مبل ها پارچه ای است و نیاز نیست برای تمیز کردن آن از شوینده های قوی و پاک کننده های خاص استفاده کنید. شما می توانید تنها با یک دستمال مرطوب هر گونه خاک و آلودگی را از روی چرم مبلتان پاک کنید. اما مبلمان چرمی تنها در نحوه تمیز کردن با مبلمان پارچه ای متفاوت نیستند. این مبل ها به روش مراقبت و نگهداری متفاوتی نسبت به سایر انواع مبل نیاز دارند که در صورت رعایت نکردن آن ها ممکن است مبل چرمی شما خیلی زود آسیب ببیند و ظاهر آن تغییر کنید. اما نحوه تمیز کردن مبل چرم چگونه است و چطور انجام می شود؟ در این مقاله از قالیشویی نوین می توانید با هر آن چیزی که لازم است در مورد تمیز کردن و شستن مبل چرم بدانید آشنا شوید.

نحوه تمیز کردن مبل چرمی

مراحل تمیز کردن مبل چرم

تمیز کردن مبل چرم بسیار راحت است. برای این کار کافی است که مراحل زیر را دنبال کنید.

روی مبل را با جارو برقی تمیز کنید

در اولین مرحله از تمیز کردن مبل چرم باید ابتدا سطح روی مبل را با جارو تمیز کنید. برای این کار بهتر است سری برس مانند جارو را به آن متصل کنید. سپس همه بخش های مبل را از قبیل قسمت پشتی و نشیمنگاه و هر بخشی که به آن دسترسی دارید جاروکشی کنید. ذرات غذا و گرد و غبار را از روی مبل تمیز کنید. این کار با به آرامی انجام دهید تا سطح چرم مبل شما آسیب نبیند و روی آن خراش برندارد. جارو کشی مبل و فرش قبل از شروع تمیزکاری امری ضروری است که کلیه ارائه دهندگان خدمات فرش و مبل نیز همواره به آن تاکید می کنند.

پاک کردن مبل چرمی

یک تمیز کننده مناسب برای پاک کردن مبل انتخاب کنید

در این مرحله از تمیز کردن مبل چرم باید با استفاده از یک تمیز کننده مبل را پاک کنید برای این کار می توانید از ترکیب برابر آب و سرکه و یا چند قطره تمیز کننده مخصوص چرم استفاده کنید. استفاده از ترکیب آب و مایع ظرفشویی نیز گزینه مناسبی برای تمیز کردن مبل چرمی محسوب می شود. قبل از استفاده از هر نوع شوینده یا تمیز کننده ابتدا آن را در بخش کوچکی از مبل امتحان کنید و زمانی که مطمئن شدید آسیبی به چرم وارد نمی کنید، آن را برای تمیز کردن سایر بخش ها مورد استفاده قرار دهید. چند مورد از محلول‌های شوینده که می‌توانید انتخاب کنید، به شرح زیر هستند:

  • ساخت آب و کف (با مایع ظرفشویی)
  • ریختن کمی تمیز کننده‌ی مخصوص چرم در آب
  • مخلوط آب و سرکه سفید (با کمی روغن زیتون)

شروع به تمیز کردن مبل کنید.

برای تمیز کردن مبل چرم باید یک دستمال نرم یا میکروفیبر تهیه کنید. سپس مقداری از محلول مورد نظر را روی آن بریزید و مبل را با آن تمیز کنید. توجه داشته باشید که پارچه شما به هیچ عنوان نباید خیس شود و تنها کمی رطوبت برای این کار کافی است. برای تمیز کردن مبل چرم بهتر است پارچه را به صورت دورانی روی مبل بکشید تا لکه های تمیز شوند. بالا و پایین کشیدن دستمال روی چرم موجب فرسوده شدن چرم می شود.

سطح مبل را خشک کنید

بعد از این که مرحله تمیز کردن مبل به اتمام رسید. حال باید یک پارچه میکروفیبر خشک بردارید و تمام سطح مبل را به کمک آن خشک کنید. توجه داشته باشید که استفاده از سشوار برای خشک کردن مبل چرم موجب آسیب به جنس آن می شود. بعد از پاک کردن مبل باید کمی صبر کنید تا مبل شما به طور کامل خشک شود.

از محافظ چرم روی مبل خود استفاده کنید

اگر مبل شما از چرم طبیعی استفاده شده است، بهتر است بعد از تمیز کردن و خشک شدن مبل حتماً از یک محافظ چرم روی آن استفاده کنید. برای این کار می توانید محافظ چرم را که معمولاً به صورت کرمی یا اسپری است تهیه کنید. مقداری از آن را روی پارچه بمالید و روی تمام سطح مبل پخش کنید. این محافظ چرم ها از ایجاد لکه و آسیب به چرم جلوگیری می کنند.

تمیز کردن مبل چرم سفید

برای از بین بردن لکه‌های تیره که روی مبلمان چرمی سفید ایجاد می‌شوند، کافیست مقداری آب لیمو و عصاره تارتار را با هم مخلوط کنید. سپس با استفاده از یک پارچه نمدار، روی لکه‌ها بکشید. در نهایت آن را خشک کنید.

پاک کردن مبل چرمی

برای تمیز کردن هر نوع لکه از روی مبل چرمی باید از روش مخصوص استفاده کنید. توجه داشته باشید که اگر هیچ تجربه ای در زمینه تمیز کردن مبل چرم ندارید و یا لکه های زیادی روی مبل شما ایجاد شده بهتر است از یک خشکشویی مبل و قالی برای مبل شویی و قالی خود کمک بگیرید. در ادامه به رایج ترین روش های از بین بردن لکه از روی مبل چرمی اشاره شده است.

از بین بردن لکه جوهر از روی مبل چرم

برای اینکه لکه جوهر را از روی مبل چرمی پاک کنید می توانید از ایزوپریپیل الکل استفاده کنید. برای این کار باید پنبه را به این ماده آغشته کنید و آن را به آرامی روی لکه قرار دهید. سپس محل لکه را با دستمال تمیز کنید. استفاده از روغن اکالیپتوس نیز روش مؤثری برای تمیز کردن لکه از مبل چرمی است. در یک مقاله دیگر از قالیشویی نوین به نحوه پاک کردن لکه جوهر از روی فرش پرداختیم.

تمیز کردن لکه چربی از مبل چرمی

از بین بردن لکه از روی مبل چرمی

برای زدودن لکه چربی از روی مبل چرمی می توانید مقداری جوش شیرین روی محل لکه بریزید و بعد از چند ساعت آن را با استفاده از یک پارچه نمناک تمیز کنید.

تمیز کردن کپک روی مبل چرمی

برای از بین بردن لک کپک از روی مبل چرمی می توانید از ترکیب برابر آب و ایزوپریپیل الکل استفاده کنید.

نکاتی برای پیشگیری از کثیف شدن مبل چرمی

  • بعد از کثیف شدن مبل چرمی بلافاصله آن را تمیز کنید.
  • برنامه مشخصی برای جاروکشی و تمیز کردن مبل ها داشته باشید. زیرا گرد و غبار و لکه‌ها با مرور زمان روی هم جمع می‌شوند. این موضوع کار شستشوی مبل چرم را سخت می‌کند.
  • آب عنصر اصلی پاک کننده های مبلمان است. این عنصر موجب از بین رفتن بافت‌های طبیعی چرم می‌شود. این اتفاق باعث کدر شدن سطح چرم می‌شود. پس از لکه گیری مبلمان چرم، حتما از اسپری و کرم های محافظ چرم استفاده کنید.
  • از خیس شدن مبل چرمی جلوگیری کنید.
  • مبل چرم را دور از نور مستقیم خورشید و گرمای شوفاژ قرار دهید. اگر مبل چرم در معرض آفتاب باشد، آسیب می‌بیند. همچنین مبلمان چرمی حداقل باید 60 سانت از منبع گرما فاصله داشته باشند.
  • از مواد شیمیایی برای شستشوی مبل چرم استفاده نکنید.

راهکار از بین بردن آثار خش افتادگی روی مبل چرم چیست؟

ممکن است به دلایل مختلف روی مبل چرمی شما خط و خش بیافتد. چندین راه برای برطرف کردن این خط و خش وجود دارد.

  • محل خش افتادگی را با محلول خوب پاک کنید.
  • محل خط و خش را با روغن چرب کنید.
  • بعد از خشک شدن روغن، با یک دستمال کامل خشک، آن را از روی مبل چرمی خود پاک کنید.

حرف آخر

مبل های چرم جلوه و زیبایی فوق العاده ای به فضا می دهند اما این مبل ها برای این که ظاهر زیبای خود را حفظ کنند، نیاز به مراقبت صحیح دارند. قالیشویی نوین به عنوان بهترین قالیشویی در سطح تهران برای شستشوی فرش و مبلمان شما از به روز ترین تجهیزات و متخصص ترین افراد استفاده می کند و از همین رو خدماتی با کیفیت به مشتریان ارائه می دهد. شما می توانید سفارش خود را به صورت آنلاین نیز در وب سایت قالیشویی نوین ثبت کنید و از تخفیفات ویژه ای که برای مشتریان آنلاین در نظر گرفته شده است استفاده کنید.

0 0 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
تماس 1442