روش های پاك كردن لکه جوهر و مرکب از روی فرش و مبل در کسری از ثانیه

یکی از دغدغه‌های همیشگی بسیاری از افراد یافتن روشی برای پاک کردن جوهر از روی مبل، فرش و لباس است. قرار دادن خودکار در جیب یکی از علل همیشگی پخش شدن جوهر آن و پس دادن روی لباس است. گاهی اوقات نوجوانان تکالیف خود را روی مبل منزل انجام می‌دهند، که قطعا موجب گذاشتن ردی روی مبل می‌شود. همچنین کودکانی که روی فرش دراز کشیده و نقاشی می‎‌کشند نیز ردی از هنر خود را روی فرش بر جای می‌گذارند.

چنانچه لکه‌های جوهر بر روی فرش‌ها، مبلمان، موکت، خوشخواب و … ریخته شود مشکلاتی ایجاد می‌کند و باعث ایجاد دغدغه و چالش در افراد خواهد شد. لکه‌های ناشی از جوهر اگر کهنه و خشک شوند تمیز کردن آنها حتی از لکه‌های چربی، ادرار، خون، آبمیوه‌ها و … سخت‌تر خواهد شد به همین دلیل بهترین زمان برای پاک کردن لکه جوهر از روی فرش زمانی است که لکه هنوز تازه است. در ادامه مطلب به بررسی روش‌های تمیز کردن لکه جوهر پرداخته خواهد شد.

مهم‌ترین نکات در پاک کردن لکه جوهر

برای تمیز کردن لکه جوهر از روی فرش‌ها لازم است که حتماً به نکات و فاکتورهای مختلفی توجه شود که مهم‌ترین آنها به شرح زیر می‌باشند:

  • در مرحله اول باید سعی شود لکه خشک نشود و بلافاصله بعد از ریخته شدن جوهر تمیز شود.
  • از هر ماده و محصولی که برای تمیز کردن لکه جوهر از روی فرش و شستشوی مبل استفاده می‌شود حتماً باید تأثیر آن از قبل تست شود چرا که ممکن است این مواد به فرش، مبل و … آسیب بزنند.
  • به هیچ عنوان نباید اقدام به مالیدن لکه کرد چرا که وسیع‌تر شده و تمیز کردن آن سخت‌تر خواهد شد.
  • چنانچه افراد با روش‌های تمیز کردن لکه‌ها آشنایی ندارند نباید اقدام به تمیز کردن آن بکنند و توصیه می‌شود از خدمات شرکت‌های قالیشویی استفاده نمایند.

تمیز کردن لکه جوهر از روی فرش

روش‌های پاک کردن جوهر از روی فرش

همان‌گونه که برای پاک کردن لکه چربی از روی فرش می‌توان از مواد و روش‌های مختلفی استفاده کرد برای پاک کردن لکه خودکار از روی فرش و تمیز کردن جوهرها نیز می‌توان از روش‌های متعددی استفاده نمود. به صورت کلی لکه‌های جوهر می‌توانند به دو دسته اصلی تقسیم شوند که شامل لکه‌های تازه و لکه‌های خشک و قدیمی هستند. هر کدام از این لکه‌های شرایط خاص خود را برای تمیز کردن دارند. در حقیقت پاک کردن هر نوع لکه‌ای زمانی که تازه است بسیار راحت‌تر از زمانی است که کهنه و قدیمی شده و لکه جوهر نیز از این قاعده خارج نیست. برای تمیز کردن لکه‌های جوهر از روی فرش می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرده که مهم‌ترین آنها به شرح زیر هستند:

استفاده از ماست

در این روش می‌توان از مقداری ماست برای پاک کردن لکه جوهر از روی فرش استفاده کرد. ماست این قابلیت را دارد که لکه جوهر را به خود جذب کند و اگر این روش برای چند بار تکرار شود هیچ اثری از لکه جوهر بر روی فرش باقی نخواهد ماند. البته باید توجه داشته استفاده از ماست زمانی می‌تواند اثر و کاربرد بیشتری داشته باشد که لکه جوهر هنوز خشک نشده باشد. بعد از استفاده از ماست می‌توان با استفاده از یک دستمال تمیز و آب ولرم محل لکه را به صورت کامل تمیز کرد.

استفاده از اسپری مو

شاید برای بسیاری از افراد عجیب باشد که اسپری مو چگونه می‌تواند لکه جوهر را تمیز کند. این اسپری‌ها با توجه به داشتن ترکیبات مختلف می‌توانند به خوبی لکه‌های جوهر حتی لکه‌های قدیمی را در خود حل کنند و آنها را از بین ببرند. در این روش ابتدا باید اسپری را به خوبی تکان داده و مقداری از آن را بر روی محل لکه ریخته و سپس با استفاده از یک دستمال تمیز آن را پاک کرد. باید توجه داشت که نباید محل لکه را مالش داد چرا که باعث گستردگی بیشتر لکه خواهد شد. استفاده از اسپری مو می‌تواند برای از بین بردن لکه‌های جوهر روی لباس و مبلمان نیز مناسب باشد.

استفاده از شوینده‌های ملایم

دیگر روش پاك كردن جوهر از روي فرش استفاده از شوینده‌ها است. شوینده‌های ملایمی همچون شامپو بچه، شامپو فرش و حتی شوینده‌های خانگی مانند آب‌لیمو می‌توانند در تمیز کردن لکه‌های جوهر مفید و مؤثر باشند. این روش می‌تواند برای لکه‌های تازه کارایی بیشتری داشته باشد و ابتدا باید با استفاده از یک دستمال و با ضربه زدن لکه‌های جوهر را تمیز کرد سپس از محلول شوینده‌ها استفاده کرد تا به خوبی لکه‌ها از بین بروند. در صورتی که لکه‌های قدیمی به خوبی تمیز نشوند می‌توان از طریق سفارش آنلاین قالیشویی از خدمات این شرکت‌ها استفاده نمود.

استفاده از محلول سرکه و مایع ظرف‌شویی

یکی دیگر از روش‌های پاک کردن لکه جوهر از روی فرش استفاده از محلول سرکه و مایع ظرف‌شویی است که معمولاً برای از بین بردن تمامی لکه‌های فرش‌ها استفاده می‌شوند. بعد از آنکه لکه جوهر به خوبی توسط دستمال تمیز شد می‌توان از این محلول استفاده کرد و با آغشته کردن دستمال به آن اقدام به تمیز کردن آن نمود. در حقیقت می‌توان گفته سرکه توسط پیشرفته‌ترین و بهترین قالیشویی ها نیز استفاده می‌شود و می‌تواند یک پاک‌کننده بی‌نظیر انواع لکه باشد.

استفاده از محلول خمیردندان و آب‌لیمو

یکی دیگر از روش‌های خانگی و مفید برای تمیز کردن لکه جوهر و بسیاری از لکه‌های دیگر استفاده از خمیردندان است. خمیردندان به واسطه ترکیباتی که دارد از خاصیت پاک‌کنندگی بالایی برخوردار است و می‌تواند به خوبی جوهر را حل کرده و تمیز نماید. در این روش ابتدا باید با یک دستمال لکه جوهر را تمیز کرد و سپس مقداری خمیردندان و آب‌لیمو را باهم ترکیب کرد و روی لکه قرار داد. بعد از چند دقیقه می‌توان با یک دستمال محل لکه را تمیز کرد. این کار را می‌توان تا تمیز شدن کامل لکه ادامه داد و در نهایت با استفاده از یک دستمال تمیز و آب ولرم محل لکه را به خوبی پاک و خشک کرد.
در کنار تمامی مواد و روش‌های گفته شده برای پاک کردن لکه جوهر از روی فرش می‌توان از روش‌های دیگری نیز استفاده کرد که مهم‌ترین آنها به شرح زیر می‌باشند:

  • استفاده از الکل
  • محلول سرکه، جوش‌شیرین و آب‌لیمو
  • استفاده از محلول مایع ظرف‌شویی و سرکه سفید
  • محلول جوش‌شیرین و سرکه سفید

پاک کردن لکه جوهر از روی لباس

پاک کردن لکه جوهر از لباس

  • برای پاک کردن جوهر مشکی از روی لباس برخی پیشنهاد می‌کنند تا لباس به مدت نیم ساعت با شیر ترشیده یا جوشیده و سپس آب و صابون نگه داشته شود.
  • گاهی نیز می‌توان لباس را یک ساعت در محلول نمک سدیم و آب لیمو قرار داد و سپس با آب شست. برای شستن پارچه سفید محلول اسید گزالیک و آبکشی با محلول بوراکس پیشنهاد می‌شود.
  • در صورتی که لباس شما با لکه قرمز کثیف شده است، از آب و صابون و همچنین محلول بوراکس استفاده کنید.
  • یکی از شیوه‌های پیشنهادی برای پاک کردن جوهر از لباس استفاده از ژل ضدعفونی کننده و همچنین تافت مو است. پس از ریختن هر کدام از این مواد روی لباس، آن را آرام بسابید و سپس لباس را آبکشی کنید.
  • از دیگر شیوه‌های بردن لکه استفاده از نمک است. در این صورت باید به محض اینکه لکه روی لباس ریخت و قبل از خشک شدن با نمک آن را پاک کنید. از دیگر روش‌های تمیز کردن خانگی لکه، الکل است. قسمت کثیف را چند دقیقه در الکل گذاشته و سپس با آب بشویید.

پاک کردن لکه جوهر از مبل

  1. برای پاک کردن جوهر از مبل اول باید با کمک پارچه یا ابر، صابون مایع را که با آب سرد ترکیب کرده‌اید، روی جوهر بمالید.
  2. سپس می‌توانید با یک پنبه آغشته به استون یا الکل به آرامی روی مبل بمالید،
  3. این کار را ابتدا در نقطه‌ای کوچک و پنهان از مبل امتحان کنید تا مطمئن شوید، الکل موجب آسیب رساندن به پارچه مبل نمی‌شود. در صورتی که مشکلی نبود می‌توان این کار را کرد و سپس با آب شستشو داد.

برای اطلاع بیشتر از روش های دیگر پاک کردن لکه جوهر از مبل کلیک کنید.

لکه جوهر از مبل

پاک کردن جوهر از مبل با چرم سفید

یکی از دغدغه‌های همیشگی بسیاری از افراد پاک کردن جوهر از روی مبل با چرم سفید است. مهم است که در صورت بروز لکه روی چرم سفید، سریع اقدام کنید، در غیر این صورت جوهر به بافت داخلی مبل نفوذ کرده و امکان بردن لکه را دشوارتر می‌کند. از دیگر نکات مهمی که باید در پاک کردن جوهر در این شرایط مد نظر قرار دهید این است که روی مبل را مالش ندهید، چراکه لکه پخش شده و کار شما دشوارتر می‌شود.

بهتر است بر روی دستمالی سفید اسپری مو یا تافت زنید و روی لکه ضربه بزنید تا جوهر محو شود. در مرحله بعد با دستمال سفید دیگری که با کمی الکل سفید آغشته شده است، روی مبل ضربه بزنید تا جوهر اضافی جذب شود. دقت کنید که الکلی که استفاده می‌کنید، حتما الکل سفید باشد تا مبل زرد نشود. در انتها با کمک نرم کننده چرم از خشک شدن مبل بخاطر استفاده از الکل جلوگیری کنید.

پاک کردن لکه جوهر از روی موکت

برای پاک کردن جوهر از روی موکت لازم است تا دستمال نخی به الکل آغشته شود و سپس با لکه روی موکت ضربه بزنید تا پخش نشود. در مرحله بعد می‌توانید با استفاده از اسپری مو که فاقد روغن باشد، روی لکه بزنید. در نهایت با مسواک به صورت دورانی روی لکه را بسابید تا پاک شود.

جمع‌بندی نهایی

چنانچه لوازم تحریری همچون خودکار، ماژیک و … در دسترس کودکان باشند و یا تحت شرایط ویژه‌ای دچار آسیب شده باشند می‌توانند باعث ایجاد لکه بر روی ارکان مختلف منزل خصوصاً فرش‌ها شده و در نهایت ظاهر زشتی ایجاد کنند. برای پاک کردن لکه جوهر از روی فرش می‌توان از روش‌ها و راهکارهای مختلفی استفاده کرد که رایج‌ترین آنها استفاده از ماست، شوینده‌ها، اسپری مو، خمیردندان و … هستند اما در کل بهتر است که برای این کار از خدمات شرکت‌های قالیشویی استفاده کرد چرا که این شرکت‌ها دانش، تخصص و مواد لازم برای تمیز کردن بهتر لکه‌ها را دارند بنابراین با داشتن شماره قالیشویی می‌توان به‌راحتی از خدمات آنها یا مشاوره‌های رایگان استفاده نمود.

0 0 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
تماس 1442