مراحل تولید فرش ماشینی

فرش ماشینی یکی از رایج‌ترین انواع فرش‌های مورد استفاده در منازل مسکونی است که قیمت مناسب‌تری نسبت به فرش‌های دستبافت دارد و با طرح‌ها و مدل‌های متفاوتی تولید می‌شود. امروزه تنوع گسترده فرش‌های ماشینی موجب شد تا این فرش‌ها در دسته رایج‌ترین و محبوب‌ترین انواع فرش‌ها قرار بگیرند. جالب است بدانید که امروزه ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فرش ماشینی در دنیا است و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این فرش‌ها در خاورمیانه شهر کاشان است. اما آیا چیزی در مورد تولید انواع فرش‌های ماشینی می‌دانید؟ در این مقاله از وبلاگ قالیشویی نوین می‌توانید با هر آن چیزی که در مورد تولید فرش‌های ایرانی وجود دارد، آشنا شوید.

فرآیند تولید فرش ماشینی

برای تولید انواع فرش‌های ماشینی مراحل متفاوتی در کارخانه‌ها انجام می‌شود. کلیه مراحل تولید فرش ماشینی با ماشین آلات صنعتی و دستگاه‌های فرش‌بافی انجام می‌شود و در انتهای کار فرش‌ها وارد مرحله آهار زنی و شیرینگ می‌شوند و در بازار عرضه می‌گردند. تولید فرش‌های ماشینی معمولاً سه مرحله متفاوت دارد و با ورود الیاف خام در رنگ‌های متنوع به داخل دستگاه، فرآیند ریسندگی فرش‌ها توسط فرش انجام می‌شود. مرحله ریسندگی، بافندگی و مراحل تکمیل فرش از مهم‌ترین فرآیندهای تولید فرش ماشینی هستند. در ادامه می‌توانید بیشتر با مراحل تولید فرش ماشینی آشنا شوید.

نحوه ریسندگی فرش ماشینی

مرحله ریسندگی فرش

یکی از مهم‌ترین مراحل تولید فرش ماشینی مرحله ریسندگی فرش است در این مرحله باید نخ مورد استفاده برای تولید فرش مشخص شود. معمولاً نخ‌هایی که برای ریسندگی فرش مورد استفاده قرار می‌گیرند از سه بخش تشکیل شده‌اند

  • نخ‌های خاب که اکثراً از جنس اکریلیک یا پلی استر و پلی پروپیلن هستند.
  • نخ مخصوص پود که معمولاً جنس جوت تهیه می‌شود.
  • نخ تار که معمولاً جنس پنبه پلی استر است.

این موضوع که فرش از چه جنسی است به جنس نخ تار بستگی دارد. یعنی اگر جنس به کار رفته در تار فرش پلی استر باشد، آن فرش به عنوان فرش پلی استر شناخته می‌شود. موضوع دیگر که باید در مورد فرایند تولید فرش ماشینی در مرحله ریسندگی بدانید این است که مقدماتی که برای تولید فرش‌های زیبا نخ خاب اکریلیک استفاده می‌شود با مراحل تولید فرش‌هایی که در آن‌ها از نخ خاب پلی استر استفاده شده متفاوت هستند.

برای تولید فرش با نخ‌های اکریلیک از سیستم ریسندگی الیاف کوتاه استفاده می‌شود. اما نخ‌های پلی استر از طریق ذوب ریسی آماده می‌شوند. برخی از شرکت‌های تولید کننده از نخ‌های آماده برای تهیه فرش استفاده می‌کنند و برخی دیگر نیز خود مجهز به فرآیند نخ ریسی در شرکت هستند.

بافندگی فرش ماشینی

بافندگی فرش دومین مرحله از تولید فرش ماشینی می‌باشد با استفاده از تکنولوژی‌های مختلف و دستگاه‌های متفاوت انجام می‌شود. این عمل روی فرش‌های ماشینی شباهت زیادی به بافت پارچه دارد. با این تفاوت که فرایند آن با دو سیستم تاری بافت می‌شود. در واقع در این مرحله قسمت رو و زیر فرش به طور همزمان بافت می‌شود برای بافت فرش نخاع در قرقره دستگاه قرار می‌گیرند و توسط لوله نایلونی به سوزن متصل می‌شوند. سپس فرایند بافندگی به وسیله هزاران سوزنی که داخل دستگاه تعبیه شده آغاز می‌گردد. در بافت فرش‌های ماشینی در هر دقیقه چند هزار ردیف از فرش بافته می‌شود و روزانه چند صد متر مربع فرش ماشینی تولید می‌گردد.

بافندگی فرش ماشینی

مرحله آخر تکمیل فرش ماشینی

بعد از بافت انواع فرش ماشینی اگر از نخ‌های رنگی استفاده نشده باشد رنگ آمیزی یک پارچه روی فرش انجام می‌شود. سپس فرش زیر بخار آب قرار می‌گیرد تا رنگ آن ثابت شود. روش دیگر برای رنگ کردن فرش‌های سفید بعد از بافت این است که فرش صفحاتی با طرح‌ها و نقوش مختلف قرار می‌گیرد و سپس رنگ روی فرش پاشیده می‌شود. در روش بعدی نیز فرش با استفاده از غلتک‌های برجسته رنگ آمیزی می‌شود و طرح‌های مختلف روی فرش ایجاد می‌گردد. بعد از پایان فرایند رنگ آمیزی فرش توسط دستگاه لوله می‌شود داخل کوره قرار می‌گیرد در انتها پرزهای اضافه فرش حذف می‌شود.

در مرحله نهایی تولید فرش ماشینی کیفیت فرش مورد بررسی قرار می‌گیرد و برآیند لبه دوزی و ریشه زنی آن نیز به طور دقیق انجام می‌شود. بعد از آماده شدن فرش آن را به صورت بسته بندی شده انبار منتقل و برای فروش به مراکز فروش انتقال می‌دهند. به عنوان راهنمای خرید فرش ماشینی باید بدانید که هر چقدر مراحل تولید فرش ماشینی با دقت و با استفاده از تجهیزات مطمئن‌تری انجام شود، کیفیت فرش ماشینی نیز بیشتر خواهد شد.

پارامترهای مؤثر بر کیفیت فرش ماشینی

در تولید فرش ماشینی عوامل متعددی دخیل هستند. از نوع نخ و تنظیمات تجهیزات به کار رفته گرفته تا مرحله لبه دوزی و ریشه زنی همگی بر کیفیت فرش ماشینی تأثیر می‌گذارند. اما معمولاً سه عامل بیشترین تأثیر را بر کیفیت فرش می‌گذارد. در ادامه می‌توانید با پارامترهای فنی مؤثر باکیفیت فرش آشنا شوید.

متناسب بودن مشخصات فیزیکی نخ خاب

یکی از مهم‌ترین پارامترهای فنی مؤثر بر کیفیت فرش ماشینی یکنواخت بودن و تناسب نخ آب مصرفی می‌باشد. در واقع زمانی که نخ خواب به کار رفته در تولید فرش ماشینی یکسان و متناسب نباشد رگه‌های تولید رشته فرش ایجاد می‌شود و می‌تواند ظاهر فرش را ناموزون و متناسب نشان دهد.

کیفیت تیغه به کار رفته در برش فرش

موضوع دیگر که می‌تواند بر کیفیت فرشاد تأثیر بگذارد و به کار رفته برای برش فرش است. زمانی که این تیغه بی‌کیفیت باشد و به موقع تعویض نشود، این موضوع می‌تواند در کیفیت فرش تأثیر بگذارد.

مرحله شیرینگ

مرحله شیرینگ فرش به معنی یکسان سازی سطح خاب فرش است که اگر به شیوه درست و با استفاده از تجهیزات مناسب انجام نشود، روی کیفیت تولید فرش ماشینی تأثیر زیادی می‌گذارد. زمانی که مرحله شیرینگ فرش به خوبی انجام شود، سطح فرش درخشش و زیبایی بیشتری خواهد داشت.

کیفیت فرش ماشینی

ویژگی‌های کارخانه تولیدی فرش ماشینی

امروزه ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فرش ماشینی در کشور است که فرش‌های ماشینی در شکل‌ها و طرح‌های متفاوتی را تولید می‌کند. کارخانه‌های تولید فرش ماشینی امروزه در شهرهای مختلف ایران دایر هستند و فرش‌هایی در اندازه‌های و انواع متفاوت تولید می‌کنند. اگر نگاهی به تاریخچه فرش ماشینی بیندازید متوجه خواهید شد که تولید فرش ماشینی در کاشان بیشتر از همه شهرهای دیگر شهرت دارد و صنعت نساجی و فرش بافی بیشتر از این شهر در کل ایران رواج پیدا کرد. اولید ماشین بافندگی کشور در شهر کاشان وارد شد و شواهد نشان می‌دهد که قدمت فرش‌های ماشینی در این شهر به بیشتر از 7000 سال می‌رسد.

در کارخانه‌های تولید فرش ماشینی با استفاده از تجهیزات مختلف فرش‌ها بافت و آماده می‌شوند. از طرف دیگر کلیه مراحل تولید فرش در این کارخانه‌ها زیر نظر کارشناسان انجام می‌شود. توجه داشته باشید برای کاهش کیفیت فرش ماشینی بعد از شستشو بهتر است از بهترین قالیشویی تهران کمک بگیرید. زیرا استفاده از مواد شوینده نامناسب یا به کار بردن روش نادرست برای شستن و تمیز کردن قالی می‌تواند روی ظاهر فرش شما تأثیر بگذارد.

جمع بندی نهایی

فرش‌های ماشینی امروزه با تنوع بی‌نظیری از طرح‌ها و رنگ‌ها تولید می‌شوند. معمولاً مراحل تولید فرش ماشینی با توجه به نوع فرش متفاوت است. از طرف دیگر هر چقدر در تولید فرش ماشینی از متریال بهتر و تجهیزات پیشرفته‌تری استفاده شود، کیفیت فرش نیز بیشتر خواهد شد. معمولاً نوع نگهداری و نحوه شستشوی فرش نیز یکی از عوامل مؤثر بر ظاهر فرش‌های ماشینی است. به طوری که هر چقدر فرش شما باکیفیت باشد اما برای پاک کردن لکه‌ها از روش نادرستی استفاده کنید، قطعاً فرش ظاهر شفاف و زیبای خود را از دست می‌دهد.

یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌تواند روی حفظ کیفیت فرش‌های ماشینی تأثیر بگذارد. قالیشویی نوین یکی از برترین شرکت‌های ارائه دهنده خدمات شستشو و تمیز کردن فرش است. این قالیشویی برای شستشوی انواع فرش از مدرن‌ترین تجهیزات و ماهرترین کارشناسان کمک می‌گیرد. از همین رو فرآیند شستشوی فرش و قالی باکیفیت بالاتری انجام می‌شود.

0 0 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
تماس 1442