راهنمای خرید فرش آشپزخانه

هرچند که استفاده از فرش‌ها بیشتر در اتاق‌ها، پذیرایی و هال مرسوم است اما امروزه بسیاری از افراد از فرش‌ها در آشپزخانه نیز استفاده می‌کنند. فرش آشپزخانه برخلاف سایر بخش‌های منزل پتانسیل بالاتری در جذب آلودگی‌ها دارد به همین دلیل لازم است که در انتخاب و خرید آنها دقت و حساسیت بالایی به خرج داد. هرچند که در سبک دکوراسیون مدرن امروزی استفاده از فرش در آشپزخانه زیاد مرسوم نیست اما به صورت کلی فرش محبوبیت بالایی داشته و با توجه به تنوع سلیقه‌ها، بسیاری از افراد از آن استفاده می‌کنند و به جز لاینفک آشپزخانه‌ها تبدیل شده است. در ادامه مطلب به بررسی راهنمای خرید فرش آشپزخانه و نکات مهم در انتخاب آن پرداخته خواهد شد.

فرش آشپزخانه چی بخرم ؟

انواع فرش آشپزخانه

به صورت کلی استفاده از فرش در آشپزخانه می‌تواند مزایای متعددی داشته باشد و افراد می‌توانند حتی با هزینه‌های کم فضای مورد علاقه خودشان را در آشپزخانه پیاده کنند. خوشبختانه امروزه با پیشرفت علوم مختلف و تکنولوژی‌های مدرن انواع مختلفی از فرش‌ها برای بخش‌های مختلف ساختمان در دسترس هستند که افراد می‌توانند متناسب با سلیقه خود، فضای خانه، نوع دکوراسیون و … از آنها استفاده کنند. افراد بسته به انتخاب فرش آشپزخانه مدرن یا سنتی می‌توانند از فرش‌های مختلفی استفاده کنند. از جمله رایج‌ترین انواع فرش‌های آشپزخانه می‌توان موارد زیر را عنوان کرد:

  • از نظر نوع فرش می‌توان از فرش‌های دستباف یا ماشینی استفاده کرد.
  • شکل این فرش‌ها در اشکال مستطیل، مربع، دایره، بیضی و … وجود دارند
  • از نظر جنس می‌توانند در انواع مختلفی همچون فرش آکریلیک آشپزخانه، فرش پلی‌استری، فرش پشمی و … وجود داشته باشند.
  • این فرش‌ها در اندازه‌های مختلفی وجود دارند و افراد می‌توانند در انتخاب سایز فرش فراغ بال بالایی داشته باشند.
  • از نظر طرح و نقش نیز فرش‌ها می‌توانند تنوع بسیار زیادی داشته باشند. فرش‌های سه‌بعدی، فانتزی، تلفیقی و … از مهم‌ترین طرح‌های فرش‌های آشپزخانه هستند.
  • همانند انواع فرش‌های دیگر فرش‌های آشپزخانه نیز می‌توانند از نظر تعداد تراکم انواع مختلفی همچون فرش‌های 500 شانه، 700 شانه، 1000 شانه و … داشته باشند.

نکات مهم در راهنمای خرید فرش آشپزخانه

همان‌گونه که راهنمای خرید فرش دستباف می‌تواند کمک زیادی به افراد برای داشتن بهترین انتخاب و خرید بکند، برای خرید فرش آشپزخانه نیز لازم است که به فاکتورها و نکات مختلفی توجه شود. مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

رنگ فرش آشپزخانه

از آنجایی که در فضای آشپزخانه بیشتر از هر فضای دیگری رطوبت و آلودگی وجود دارد لازم است که در انتخاب رنگ فرش‌ها توجه ویژه‌ای شود چرا که احتمال ریختن انواع خوراکی‌ها بر روی فرش وجود دارد. هرچند که می‌توان رنگ فرش را با وسایل موجود در آشپزخانه ست کرد اما بهتر است که از رنگ‌هایی استفاده شود که کمتر دچار آلودگی شوند. به صورت کلی رنگ فرش باید به گونه‌ای باشد که در صورت جذب لکه بتوان به‌راحتی آن را تمیز کرد. انتخاب رنگ‌های تیره به افراد اجازه می‌دهد که راحت‌تر لکه‌های ایجاد شده را تمیز کنند در حالی که رنگ‌های روشن چالش‌های زیادی برای شستشو و تمیز کردن ایجاد خواهند کرد.

نوع فرش

همان‌طور که گفته شد فرش‌ها انواع مختلفی همچون فرش‌های دستبافت و ماشینی دارند اما معمولاً از فرش‌های ماشینی برای آشپزخانه استفاده می‌شود. البته امروزه علاوه بر فرش‌های دستبافت و ماشینی از زیراندازهای دیگری همچون انواع موکت‌ها، گلیم، قالیچه، گبه و … نیز استفاده می‌شود که هرکدام از کاربرها، قابلیت‌ها و ویژگی‌های مختلفی برخوردارند و می‌توانند از مواد مختلفی تولید شوند.

جنس فرش آشپزخانه

جنس فرش نیز از جمله مهم‌ترین فاکتورهایی است که حتماً باید در انتخاب فرش‌های آشپزخانه مد نظر داشت. هر چقدر فرشی که برای آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرد، بافت متراکم تری داشته باشد، لکه‌ها دیرتر به داخل بافت آن نفوذ می کنند و تمیز کردن فرش نیز راحت تر خواهد بود. مهم ترین موضوعی که باید درباره فرش آشپزخانه به آن دقت کنید قابل شستشو بودن جنس فرش است. در واقع شما باید برای آشپزخانه را انتخاب کنید که چرکتاب نباشد و به راحتی بتوانید آن را تمیز کنید.

امروزه فرش‌ها از انواع مواد مختلف تولید می‌شوند که رایج‌ترین آنها آکریلیک، پلی‌استر، نخ پشمی، نخ ابریشمی، نخ پلی‌پروپیلن، نخ پلی آمید یا نایلون و … هستند. هر کدام از این مواد ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی داشته و می‌توانند در برابر آلودگی‌ها و مواد شوینده واکنش‌های متفاوتی داشته باشند. توجه به راهنمای خرید فرش ماشینی می‌تواند در انتخاب فرش آشپزخانه نیز تأثیر و اهمیت زیادی داشته باشد. می‌توان گفت فرش‌های آکریلیکی به علت مقاومت عالی در برابر لکه، شستشوی راحت، تنوع طرح و نقش و … بهترین فرش‌ها برای آشپزخانه به شمار می‌روند.

انتخاب بهترین فرش آشپزخونه

قیمت فرش آشپزخانه

از دیگر فاکتورهایی که می‌تواند به عنوان راهنمای خرید فرش آشپزخانه در نظر گرفت قیمت آن است. همان‌طور که گفته شد فرش‌های آشپزخانه بیشتر از هر محیط دیگری در معرض آلودگی و آسیب قرار دارند به همین دلیل لزومی ندارد که ارزش و قیمت بالایی داشته باشند و توصیه می‌شود که همواره از فرش‌هایی با قیمت‌های کمتر استفاده کرد.

مدل فرش آشپزخانه

امروز فرش‌های آشپزخانه در مدل‌ها و شکل‌های مختلفی تولید می شوند. برخی از فرش‌ها طرح‌های فانتزی و رنگ‌های حیرت انگیزی دارند و برخی دیگر نیز با طرح‌های سه بعدی و در ابعاد کوچک تر طراحی می شوند. برای آشپزخانه شما می توانید از فرش‌های مستطیل، مربع، گرد، بیضی و یا اشکال مختلف دیگر استفاده کنید.

استفاده از فرش‌های گرد در آشپزخانه موجب می شود تا فضای شما متفاوت تر و جذاب تر به نظر برسد. این فرش‌ها معمولاً برای دکوراسیون مدرن مناسب تر هستند. موضوعی که باید در مورد مدل فرش آشپزخانه مد نظر قرار دهید، سبک بودن و پرز کوتاه بودن فرش است. در واقع فرش آشپزخانه نیاز به تمیز کردن زیادی دارد، از همین رو در زمان خرید فرش آشپزخانه باید به سراغ فرش‌هایی بروید که هم جابجا کردن آن‌ها راحت است و هم پرز کوتاهی دارند و با جارو کشیدن ذرات غذا و آلودگی از روی آن جمع می شود.

ابعاد و اندازه فرش آشپزخانه

از دیگر فاکتورهای مهمی که می‌تواند به عنوان راهنمای خرید فرش آشپزخانه از آن یاد کرد ابعاد و اندازه فرش است. انتخاب اندازه فرش باید بر اساس میزان مساحت آشپزخانه انجام شود به نحوی که در معرض آلودگی نباشد. فرش‌های بزرگ هم از نظر حمل‌ونقل و جابجایی و هم از نظر شستشو می‌توانند چالش‌های مختلفی برای افراد ایجاد کنند.

  • بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که فرش‌ها به صورت کامل فضای آشپزخانه را پوشش داده و زیر سینک و گاز و … قرار بگیرد اما تعدادی نیز تمایل دارند که فرش فقط بخشی از فضای آشپزخانه را اشغال کند که تمیز کردن آشپزخانه کار راحت‌تری باشد.

شستن فرش آشپزخانه

برای شستشوی فرش آشپزخانه همانند انواع فرش‌های ماشینی و دستبافت می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. این فرش‌ها را می‌توان به صورت سنتی شست اما با توجه به آنکه آلودگی‌های فرش آشپزخانه با سایر بخش های منزل متفاوت هستند بهترین و مطمئن‌ترین روش استفاده از خدمات شرکت‌های قالیشویی است چرا که این شرکت‌ها از تجهیزات مدرن، مواد شوینده مطمئن و نیروهای متخصص استفاده می‌کنند و در صورت وجود آسیب در فرش‌ها به‌راحتی آن را تعمیر و ترمیم می‌کنند.

دکوراسیون فرش آشپزخانه

در زمان خرید فرش آشپزخانه دکوراسیون فضای آشپزخانه خود نیز توجه داشته باشید اگر در آشپزخانه شما از رنگ خاصی استفاده شده است، بهتر است رنگ فرش را نیز به گونه ای انتخاب کنید که با رنگ سایر بخش‌ها هماهنگ باشد. برای دکوراسیون مدرن می توانید از فرش آشپزخانه با طرح مدرن استفاده کنید. اگر سبک آشپزخانه شما کلاسیک است بهتر است به سراغ طرح‌های گلیمی و اسلیمی بروید.

انتخاب فرش آشپزخانه

فرش آشپزخانه باید به طور مرتب شست و شو شود و آلودگی‌های سطح فرش تمیز شود. این کار هم موجب می شود ظاهر فرش شما تمیزتر به نظر برسد و هم این که از تجمع آلودگی در فضای آشپزخانه جلوگیری می کند. برای شستن فرش سعی کنید از خدمات قالیشویی کمک بگیرید.

جمع‌بندی نهایی

هرچند که استفاده از فرش در آشپزخانه در دکوراسیون‌های مدرن امروزی زیاد رایج نیست اما در حقیقت فرش‌ها از محبوبیت بالایی در میان ایرانیان برخوردارند و امروزه انواع مختلفی از فرش‌ها مختص آشپزخانه‌ها تولید می‌شوند. توجه به فاکتورهایی همچون نوع فرش، جنس فرش، ابعاد و اندازه، رنگ فرش، قیمت فرش، طرح و نقش و … می‌توانند به عنوان راهنمای خرید فرش آشپزخانه مورد توجه قرار بگیرند. همچنین افراد می‌توانند از مشاوره‌های قالیشویی تهران برای انتخاب فرش‌ها استفاده کنند و بهترین و مناسب‌ترین فرش ممکن را برای آشپزخانه خود انتخاب کنند.

0 0 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
تماس 1442