شستشوی فرش ماشینی با وایتکس

فرش‌ها را می‌توان یکی از اصلی‌ترین ارکان دکوراسیون و تزئین داخلی منازل خصوصاً در کشور ایران دانست که می‌توانند در انواع مختلفی از جمله فرش‌های دستبافت و ماشینی وجود داشته باشند. فرش‌ها به دلیل ترافیک بالای رفت‌وآمد و نشست‌وبرخاست از پتانسیل بسیار بالایی برای جذب آلودگی‌ها و گردوغبار برخوردار هستند به همین دلیل نگهداری و محافظت از آنها اهمیت بالایی دارد. تحت هر شرایطی فرش‌ها بعد از مدتی به شستشو نیاز پیدا می‌کنند.

مواد و محلول‌های مختلفی برای شستن انواع فرش‌ها در دسترس هستند که هر کدام دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی هستند. شستشوی فرش ماشینی با وایتکس به عنوان یکی از محلول‌های شوینده قوی می‌تواند مزایا، معایب، محدودیت‌ها و چالش‌های خاص خود را داشته باشد که در ادامه به بررسی آن پرداخته خواهد شد.

شستن فرش با وایتکس

مزایای استفاده از وایتکس برای شستن فرش ماشینی

همانطور که گفته شد امروزه فرش‌ها از الیاف مصنوعی و طبیعی تولید می‌شوند. الیاف طبیعی می‌تواند منشأ گیاهی (مانند پنبه) و حیوانی (پشم و ابریشم) داشته باشد و الیاف مصنوعی نیز می‌تواند شامل نایلون، پلی‌استر، اکریلیک و … باشد. هر چند که امروزه ده‌ها ماده و محلول شوینده مختلف برای تمیز کردن و لکه بری فرش‌ها وجود دارد اما وایتکس به محبوبیت بالایی در میان افراد رسیده است هرچند که خاصیت رنگ‌بری بالای آن می‌تواند باعث آسیب رساندن به فرش‌ها خصوصاً فرش دستبافت و طبیعی شود.

به صورت کلی وایتکس می‌تواند حتی قوی‌ترین لکه‌ها که به عمق بافت و الیاف فرش نفوذ کرده‌اند را به‌خوبی تمیز کند به همین دلیل بسیاری از افراد از این ماده برای شستن فرش‌ها و تمیز کردن نقاط مختلف خانه استفاده می‌کنند. مهم‌ترین مزیت‌های شستشوی فرش ماشینی با وایتکس شامل موارد زیر می‌باشند:

  • این ماده می‌تواند برای تمیز کردن فرش‌های سفید و روشن انتخاب بسیار خوبی باشد.
  • از وایتکس می‌توان به عنوان یک ماده مکمل در کنار سایر شوینده‌ها استفاده کرد.
  • شستشوی فرش باعث می‌شود که لکه‌های عمیق و کهنه کاملاً تمیز شوند.
  • وایتکس باعث می‌شود که الیاف فرش‌ها درخشندگی و براقی زیادی داشته باشند.
  • این ماده می‌تواند در از بین بردن لکه‌های تیره و کهنه عملکرد خوبی داشته باشد.

ایرادات و معایب شستشوی فرش ماشینی با وایتکس

وایتکس در کنار تمامی مزیت‌هایی که در شستن فرش‌ها دارد می‌تواند معایب مختلفی نیز داشته باشد چرا که این ماده در حقیقت برای شستن فرش‌ها تولید نشده و تولید آن با اهداف دیگری صورت گرفته است. به صورت کلی برای استفاده از وایتکس برای شستن انواع فرش‌ها باید مهارت و دانش کافی داشت در غیر این صورت ممکن است که باعث خراب شدن فرش شود. از مهم‌ترین معایب و مشکلات استفاده از وایتکس در شستن فرش‌ها می‌توان به مواردی همچون تغییر رنگ الیاف فرش‌ها، احتمال دورنگ شدن الیاف، آسیب وارد کردن به تاروپود فرش، احتمال کاهش طول عمر فرش، افزایش سرعت روند فرسودگی و پوسیدگی فرش و … اشاره کرد.

شستن فرش ماشینی با وایتکس

مراحل شستن فرش ماشینی با وایتکس

برای شستن فرش ماشینی با وایتکس ابتدا لازم است که به ضمانت‌نامه فرش‌ها توجه شود چرا که تعدادی از تولیدکننده‌ها استفاده از برخی مواد شوینده برای تمیز کردن فرش‌ها را ممنوع کرده‌اند. شستن فرش‌ها با این روش در چند مرحله مختلف انجام می‌شود که به شرح زیر می‌باشند:

آماده‌سازی فرش

در مرحله اول لازم است که فرش ماشینی برای تمیز شدن آماده شود. برای این کار ابتدا باید هرگونه زباله را از سطح فرش برداشت و با استفاده از یک جاروبرقی کاملاً سطح فرش را جارو کشید. چنانچه مواد مختلف مانند آدامس، مواد خمیری و … به فرش چسبیده‌اند حتماً باید با استفاده از روش‌ها و ابزار مختلف برداشته شوند چرا که وایتکس قادر به حذف چنین لکه‌هایی نخواهد بود.

آماده‌سازی محلول وایتکس

بعد از آنکه فرش کاملاً گردگیری شد و لکه‌های چسبیده به آن تمیز شدند لازم است که فرد با داشتن دستکش و ماسک اقدام به ساختن محلول وایتکس کند. از آنجایی که وایتکس یک محلول بسیار قوی است به هیچ عنوان نباید به صورت مستقیم و خالص از آن استفاده کرد چرا که موجب آسیب رساندن به بافت فرش‌ها خواهد شد. برای ساختن محلول باید یک فنجان وایتکس را به 4 لیتر آب اضافه کرد و به‌خوبی مخلوط کرد. در نهایت باید مقداری از این محلول را داخل ظرف‌هایی که قابلیت اسپری کردن دارند ریخت.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در هنگام شستشوی فرش ماشینی با وایتکس باید به آن توجه کرد این است که نباید تحت هیچ شرایطی وایتکس را با سایر مواد شوینده شیمیایی دیگر مخلوط کرد. به‌عنوان‌مثال ترکیب وایتکس و آمونیاک باعث تولید نوعی گاز کشنده می‌شود و ممکن است آسیب‌های جبران‌ناپذیری ایجاد شود.

اسپری کردن محل موردنظر

در مرحله سوم می‌توان از محلول تهیه شده برای تمیز کردن لکه‌ها استفاده کرد. چنانچه فرش کاملاً سفید باشد می‌توان با خیال آسوده از این محلول استفاده کرد چرا که دیگر نگرانی و دغدغه‌ای در مورد تغییر رنگ فرش وجود نخواهد داشت. البته بهترین کار در روش شستن فرش با وایتکس این است که تمامی سطح فرش به صورت یکدست و یکنواخت اسپری شود تا در نهایت یکنواختی ظاهری فرش حفظ گردد چرا که وایتکس باعث روشن‌تر شدن رنگ فرش می‌شود. بعد از اسپری کردن محلول به قسمت لکه باید اجازه داد که نیم ساعت بر روی آن باقی بماند. محلول وایتکس می‌تواند ریشه فرش‌ها را به‌خوبی سفید کند و هر نوع لکه را از روی آن حذف نماید.

از بین بردن بوی وایتکس از روی فرش

بعد از آنکه محلول وایتکس به مدت نیم ساعت بر روی لکه بود آثار لکه از بین می‌رود اما بوی زننده وایتکس بر روی فرش باقی می‌ماند و ممکن است باعث آزار افراد شود. در این مرحله می‌توان فرش را به طور کامل و با آب پرفشار شستشو داد. بعد از آن با استفاده از شامپو فرش به صورت کامل فرش را شست و به‌خوبی آبکشی کرد. به صورت کلی استفاده از وایتکس برای شستن فرش‌ها خصوصاً فرش‌های دستبافت توصیه نمی‌شوند و چنان فرش دارای لکه‌هایی است که به سختی پاک می‌شوند می‌توان از خدمات شرکت‌های قالیشویی در تهران استفاده کرد. این شرکت‌ها از روش‌ها و تجهیزات مخصوص و منحصربه‌فردی برای شستن انواع فرش‌ها استفاده می‌کنند و هیچ‌گونه آسیبی به فرش وارد نخواهند کرد.

تمیز کردن فرش ماشینی با وایتکس

از بین بردن لکه وایتکس روی فرش

وایتکس می‌تواند به عنوان یکی از بهترین و مطمئن‌ترین شوینده‌ها برای لوازم مختلف خصوصاً فرش‌ها شناخته شود. البته گاهی ممکن است ریخته شدن وایتکس بر روی فرش خود ایجاد لکه‌های ناپسندی بکند. برای تمیز کردن لکه‌های وایتکس می‌توان از روش زیر استفاده کرد.

ابتدا باید دو قاشق غذاخوری سرکه سفید را با 4 فنجان آب ولرم مخلوط کنید. سپس آن را بر روی لکه وایتکس موجود بر روی فرش ریخت. بعد از 5 دقیقه و نفوذ محلول به داخل فرش باید با استفاده از یک دستمال یا اسفنج سفید محل لکه را مالید. سپس تا زمانی که لکه از بین رفت این کار را ادامه داد. این روش باید تا زمانی که لکه کاملاً تمیز شود ادامه داشته باشد. در نهایت فرش با آب سرد آبکشی شود تا بوی سرکه از بین برود. شستن فرش با مواد نانو و شامپو فرش‌های مخصوص نیز می‌تواند در تمیز کردن این لکه‌ها مؤثر باشد.

جمع‌بندی نهایی

گاهی اوقات موادی مانند جوهر، لکه چربی، خون، کثیفی، آلودگی و … لکه‌های سختی بر روی فرش‌ها ایجاد می‌کنند و باعث کدر شدن رنگ فرش‌ها می‌شوند. شستشوی فرش ماشینی با وایتکس می‌تواند به راحتی این لکه‌ها را از بین برده و باعث درخشندگی و زیباتر شدن فرش‌ها شود. وایتکس می‌تواند مزایا و معایب خاص خود را داشته باشد و از قدرت پاک‌کنندگی بی‌نظیری برخوردار است. در نهایت استفاده از آن برای شستن فرش‌ها خصوصاً فرش‌های دستبافت توصیه نمی‌شود.

0 0 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
تماس 1442