مفهوم شانه و تراکم فرش ماشینی چیست؟

هنگام خرید فرش ماشینی، حتما با اصطلاح شانه و تراکم برخورد کرده‌اید. آشنایی با این مفاهیم به شما کمک می‌کند تا خرید آگاهانه‌تری داشته باشید و همچنین در صورت بروز هرگونه مشکل در جنس خود، راحت‌تر بتوانید آن را حل کنید. فرش‌های ماشینی دارای تنوع و زیبایی منحصر به فردی هستند، اما مهم است که در کنار این زیبایی به تار و پود و جنس آن‌ها هم توجه داشته باشید.برخورداری از اطلاعات مربوط به تار و پود فرش هنگام خرید این کالای بادوام موجب می‌شود که عملیات خرید با دقت و آگاهی بیشتری انجام شود. همچنین آگاهی از آن برای شستشوی فرش ماشینی و نگهداری از آن برای مدت طولانی به شما کمک بسیاری می‌کند. قالیشویی نوین شستشوی فرش‌های ماشینی را با اسـتفاده از مواد شـوینده باکیفیت و مناسب و دسـتگاه‌های شستشوی مـدرن و پیـشرفته، انجام می‌دهد. مطلب حاضر اطلاعات لازم را درباره مفهوم شانه و تراکم فرش ماشینی به شما می‌دهد.

آشنایی با شانه و تراکم در فرش ماشینی

شانه و تراکم فرش

به تعداد گره‌های عرضی فرش ماشینی در هر متر فرش، شانه می‌گویند. در مقابل به تعداد گره در قسمت طول فرش تراکم گفته می‌شود. اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که کیفیت یک فرش ماشینی به تعداد شانه و تراکم آن وابسته نیست.

در واقع کیفیت فرش بستگی به جنس نخی دارد که در بافت آن استفاده شده است. در صورتی که جنس نخ استفاده شده در فرش ماشینی مرغوب نباشد، اما شانه و تراکم فرش بالا باشد، صرفا موجب مطلوبیت کیفیت فرش نمی‌شود.

برای فهم تعداد گره رنگ فرش ماشینی لازم است تا تراکم عرضی و طولی در هر متر مربع در هم ضرب شود. عدد به دست آمده تعداد گره‌های رنگی فرش یا تعداد ریشه فرش در هر متر مربع است. به طور کلی فرش‌ها ۷۰۰، ۱۰۰۰، ۱۲۰۰ و ۱۵۰۰ شانه هستند. از بین این اعداد، فرش‌هایی با تراکم ۱۰۰۰ بیشتر مورد استقبال قرار گرفته‌اند؛ چرا که هم قیمت مناسب و هم جنس و ضخامت مورد قبولی دارند.

بیشتر بدانید: آشنایی با انواع فرش ماشینی

تفاوت‌ فرش‌های ۷۰۰، ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ شانه در چیست؟

فرش ماشینی ۷۰۰ شانه از نظر شانه دارای ۷۰۰ گره است و از نظر تراکم نیز نزدیک ۲۱۰۰ تا ۳۰۰۰ گره دارد. فرش‌های ۷۰۰ شانه ضخامت بیشتری داشته و هزینه‌شان نیز نسبت به شانه‌های بالاتر کمتر است. این فرش‌ها توسط دستگاه‌های مخصوصی ساخته می‌شوند. فرش ۱۰۰۰ شانه تراکمی حدود ۳۰۰۰ دارد و جنس نخ آن از پنبه و آکریلیک هیت می‌باشد. این فرش در دو دسته ۸ رنگ و ۱۰ رنگ تولید می‌شود.

بافت ریز فرش ۱۰۰۰ شانه موجب شباهت آن با فرش دستباف و گرانتر بودن قیمت آن شده است. یکی از محبوبترین انواع فرش، فرش ۱۲۰۰ شانه است که دارای لطافت و زیبایی بسیاری است. تراکم فرش ۱۲۰۰ شانه ۳۶۰۰ است و همین باعث شده که در بافت آن به جای الیاف ضخیم از الیاف نازک استفاده شود.

اکثر تابلوفرش‌ها نیز بخاطر این ظرافت ۱۲۰۰ شانه هستند. میتوان گفت لطافت، ارتفاع خاب، تعداد گره و قیمت عوامل اصلی تفاوت این فرش‌ها با همدیگر است.

تاثیر شانه و تراکم فرش ماشینی در قیمت آن

هرچقدر تراکم عرضی و طولی فرش بیشتر باشد، قیمت فرش بیشتر می‌شود. اما این موضوع تنها برای کارشناسان باتجربه قابل تشخیص است. مشتریان برای خرید فرش با شانه و تراکم بالا باید آن را از مراکز معتبر فروش فرش خریداری کنند. مراکزی که فرش را با ضمانت و گارانتی به خریدار ارائه می‌کنند. استفاده از راهنمایی‌های یک فرد مجرب نیز می‌تواند فرآیند خرید فرش را آسان‌تر کند.

راه دیگر حساب کردن شانه و تراکم فرش از قسمت پشت فرش و به مساحت یک متر مربع است.

فرشی که شانه و تراکم آن بیشتر باشد، دارای ضخامت بیشتری است. این ضخامت باعث تداوم و ماندگی بیشتر فرش ماشینی می‌شود. در صورتی که به دنبال فرشی با قیمت مناسب‌تر هستید، می‌توانید فرش‌هایی با تراکم پایین‌تر مانند ۷۰۰ شانه را انتخاب کنید. فرش‌های ۱۲۰۰ شانه نیز بخاطر شباهتی که به فرش‌های دستباف دارند، لطافت و ظرافت خود نسبت به دیگر انواع فرش قیمت بالاتری دارند.

بیشتر بدانید: افزایش عمر فرش

رابطه زیبایی فرش با تراکم فرش ماشینی

هرچقدر تعداد گره‌های زده شده در طول و عرض فرش ماشینی بیشتر باشد، طبیعتا نقش فرش ظریف‌‌تر و زیبایی آن بیشتر می‌شود. در واقع اگر ظرافت طرح برایتان اولویت بیشتری دارد، فرشی را انتخاب کنید که شانه و تراکم بیشتری داشته باشد. این طبیعی است که هر چقدر تعداد گرههای رنگ فرش بیشتر باشد باید از نخ ظریف‌تری استفاده شود در نتیجه طرح نهایی فرش بسیار زیباتر دیده می‌شود. فرش‌های ۷۰۰ شانه از جمله فرش‌های زیبا با تراکم مناسب هستند.

با افزایش تراکم فرش استحکام و دوام فرش نیز افزایش می‌یابد و همچنین در برابر سایش و مشکلات دیگر ماندگاری بیشتری خواهد داشت. شانه‌های بیشتر فرش باعث می‌شوند تا طرح فرش ظرافت بیشتری نیز داشته باشد.

شانه فرش در واقع به ریزی و نقشه فرش مربوط است و هرچقدر شانه فرش بالاتر باشد، به فرش دستباف نزدیک‌تر خواهد شد. با افزایش تراکم فرش در کنار تناسب آن با شانه فرش، کیفیت کار بیشتر می‌شود. بالاترین تراکم فرش ماشینی 1500 شانه با تراکمی معادل 4500 است.

تراکم فرش ماشینی

شستشوی فرش ماشینی در قالیشویی 

با توجه به شانه و تراکم فرش مهم است که فرش ماشینی با مواد شوینده و دقت کافی شسته شود. انجام این کار به وسیله متخصصان موجب می‌شود تا مواد شوینده مناسب با جنس و تار و پود فرش استفاده شود. شستن فرش‌های ماشینی در منزل در صورتی که با مواد شوینده نامناسب انجام شود، از عمر فرش کاسته و موجب بروز آسیب در فرش می‌شود.

بیشتر بدانید: معایب قالیشویی سنتی

اگر فرش‌های ماشینی شما نیاز به شستشو دارند، نگران حفظ زیبایی و جنس آن نباشید؛ می‌توانید با خیالی آسوده از خدمات قالیشویی نوین، بهترین قالیشویی تهران استفاده کنید.

قالیشویی نوین با برخورداری از سال‌ها تجربه در زمینه شستشوی انواع فرش دستباف و ماشینی، این کار را با بهترین مواد شوینده متناسب با نوع و جنس فرش و به وسیله دستگاه‌های مجهز انجام می‌دهد. کارشناسان و متخصصان قالیشویی نوین با آشنایی دقیقی که از کلیه انواع فرش دارند، پیش از شروع عملیات شستشو، فرش را به دقت بررسی کرده و در صورت نیاز هرگونه ترمیم و رفوگری را با کسب رضایت مشتری انجام می‌دهند. برای اطلاع از نرخ قالیشویی نوین لیست قیمت قالیشویی را چک بفرمایید.

قالیشویی نوین با برخورداری از سال‌ها سابقه در زمینه شستشوی انواع فرش‌های ماشینی و دستباف، اقدام به ترمیم، رفوگری و تعمیر فرش نیز می‌نماید.

کارشناسان قالیشویی نوین در کلیه ساعات شبانه‌روز پاسخگوی مشتریان عزیز بوده و خدمات مورد نیاز آنان را در اسرع وقت برآورده ‌می‌کنند.

0 0 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
تماس 1442