روش پاک کردن لکه زرد چوبه و ادویه از فرش

زرد چوبه و دیگر ادویه‌ها نقش مهمی در آشپزی ایرانی دارند، به همین دلیل همیشه در خانه پیدا می‌شوند. همین مساله ممکن است خطراتی را هم به دنبال داشته باشد. اگر در حین آشپزی مقداری ادویه روی فرش بریزید، باید به سرعت آن را پاک کنید تا هیچ لکه‌ای باقی نماند. روش‌هایی که در ادامه گفته می‌شود برای پاک کردن لکه زرد چوبه و ادویه از فرش مفید هستند.

بهترین مواد برای پاک کردن لکه زرد چوبه و ادویه از روی فرش

پاک کردن لکه زرچوبه و ادویه از روی فرش به راحتی پاک کردن دیگر مواد نیست. در اغلب موارد افراد با یک دستمال مرطوب روی لکه تازه کشیده و به سرعت لکه محو می‌شود. این در حالی است که اگر این کار را با موادی مانند زردچوبه انجام دهید، نتیجه فاجعه بار خواهد بود. به همین دلیل باید روش صحیح آن را در کنار استفاده از مواد درست بدانید.

📌 بیشتر بخوانید: نحوه پاک کردن لکه زردچوبه و ادویه از روی فرش

سرکه سفید

سرکه سفید

نصف فنجان سرکه را با یک فنجان آب و 2 قاشق مایع ظرف شویی ترکیب و آن ها را مخلوط کنید.سپس محلی از لباس که لکه زردچوبه دارد، برای ۱۵ تا ۲۰دقیقه داخل این محلول قرار دهید و بعد آن را آب بکشید. لباس را چند ساعت درمقابل نور خورشید قرار دهید تا خشک شود. این ترکیب برای فرش نیز جواب می دهد و محلول تهیه شده را روی قسمت مورد نظر اسپری کرده و با اسکاج به طور دورانی بشویید.

جوش شیرین 

استفاده از جوش شیرین یکی از موادی بوده که پاک کردن لکه زردچوبه را تسریع می‌بخشد. برای این کار باید جوش شیرین را با مایع ظرفشویی مخلوط کنید. برای این کار نسبت 1 به 3 را رعایت کنید. ترکیب به دست آمده را با کمی آب ولرم مخلوط کنید و با یک اسکاچ نرم روی سطح فرش بکشید. بلافاصله بعد از پاک شدن لکه با یک دستمال نرم خشک روی مواد کشیده تا شوینده هم از روی سطح فرش پاک شود.

استفاده از سفید کننده

برای استفاده از مواد سفید کننده باید جنس لباس خود را در نظر بگیرید اما در مورد فرش اصلا از سفید کننده های استفاده نکنید مگر اینکه آن قسمت از فرش کاملا سفید باشد این روش یکی از آسان ترین راه های پاک کردن لکه زرد چوبه می باشد که به آن می پردازیم.

نصف فنجان سفیدکننده را با نصف فنجان آب مخلوط نمایید. قسمتی از لباس را که لک زردچوبه روی آن قرار دارد، داخل این محلول قرار دهید؛ تا لکه زردچوبه پاک شود. بعد از 15 الی 20 دقیقه لباس خود را با آب سرد آبکشی کنید و بعد لباس را برای چند ساعت در مقابل نور خورشید قرار دهید تا کاملا خشک شود.

مایع ظرفشویی

مایع ظرفشویی به دلیل فرمولاسیون قدرتمندی که داشته یک پاک کننده قوی محسوب می‌شود. برای پاک کردن لکه ادویه و زردچوبه ابتدا چند قطره مایع ظرفشویی را روی لکه ریخته و اجازه دهید یک دقیقه‌ای باقی بماند. حال به کمک یک اسکاچ، روی لکه بکشید تا پاک شود. اگر لکه جدید باشد، احتمالا با یک بار برطرف می‌شود، در غیر این صورت باید چندین بار این کار را تکرار کنید.

خمیردندان

خمیردندان

خمیردندان نیز یکی از بهترین مواد شوینده برای پاک کردن لکه زردچوبه می باشد و برای استفاده از آن باید مراحل زیر را مو به انجام دهید:

  • مقداری خمیر دندان را بر روی لکه زردچوبه بمالید و بعد با یک فرچه و یا مسواک تمیز روی لکه بکشید.
  • در گام بعد آن را با آب سرد و صابون لکه را بشویید و لباس را در برابر نور خورشید قرار دهید تا کاملا خشک شود.

سودا یا آب گازدار

آب‌های گازدار، سرشار از دی اکسید کربن می باشد به همین دلایل گزینه مناسبی برای پاک کردن لکه ی زردچوبه از روی لباس و فرش می باشد برای این کار ناحیه ی مورد نظرتان را به آب گازدار آغشته کنید و 5 دقیق به آن زمان دهید سپس لباس یا فرش را با آب سرد بشویید.

گلیسیرین 

یک روش شیمیایی دیگر برای پاک کردن لکه زرد چوبه این است که به مقدار برابر گلیسیرین و آب را هم مخلوط کنید و روی لکه بکشید. اجازه دهید نیم ساعت بماند سپس با آب و یک پارچه نرم روی آن بکشید. اگر هم بخارشوی داشته باشید، انجام این کار ساده‌تر خواهد شد. البته برای اطمینان از پاک شدن لکه میتوان از خدمات قالیشویی استفاده کرد.

📌 بیشتر بخوانید: نحوه پاک کردن لکه قهوه از روی فرش

پاک کردن لکه زردچوبه و ادویه از فرش 

کف خانه‌های ایرانی اکثرا پوشیده از فرش و موکت است و این موضوع شامل آشپزخانه نیز می‌شود. از این رو یکی از اتفاقات رایج که در این قسمت رخ می‌دهد، ریختن ادویه یا زردچوبه روی فرش است. پاک کردن اثر این مواد اهمیت زیادی دارد زیرا اگر به سرعت عمل نکنید و یا اینکه روش درستی را برای اینکار در پیش نگیرید، ممکن است که این لکه دیگر هیچوقت پاک نشود و هربار که به آن نگاه می‌کنید، این خاطره تلخ یاداوری خواهد شد.

با استفاده از موادی که بالاتر توضیح دادیم، می‌توانید زردچوبه را به سرعت از روی فرش و قالی پاک کنید. در زیر یک سری دستور العمل آورده‌ایم تا سریع‌تر بتوانید اینکار را انجام دهید.

  • احتمالا بخشی از زردچوبه به صورت خشک روی فرش ریخته شده است. تنها راه این است که اول با جارو برقی این قسمت از مواد خشک را از روی فرش پاک کنید.
  • فراموش نکنید که هیچوقت با یک دستمال خیس نباید روی زردچوبه بکشید، زیرا رنگ آن در سراسر فرش پخش خواهد شد.
  • یک دستمال نم دار کوچک برداشته و به صورت ضربه‌ای و به شکلی که روی فرش پخش نشود، روی زردچوبه بزنید تا بخشی از رنگ روی فرش برداشته شود.
  • حال زمان آن رسیده است که از یکی از مواد پاک کننده بالا استفاده کرده و یا اینکه از سرکه و مایع ظرفشویی استفاده کنید و با کمک یک مسواک، خیلی آرام روی لکه فرش بکشید تا پاک شود.
  • در نهایت باید آن قسمت از فرش را با آب ولرم بشویید.
  • بهتر است از وسایل گرمایشی، مانند سشوار، برای خشک کردن آن استفاده نشود. اگر امکانش را دارید، بهتر است آن قسمت را در معرض تابش نور خورشید قرار دهید.

لکه ادویه روی فرش

اصولی ترین روش برای پاک کردن لکه زردچوبه و ادویه از فرش 

تمامی روش‌هایی که در بالا گفته شد، برای پاک کردن لکه زردچوبه و ادویه از فرش موثر است، اما با این حال در بسیاری از شرایط این لکه به خوبی پاک نمی‌شود و ممکن است برای همیشه ماندگار گردد. در همچین حالتی، بهترین کار این است که به یک مرکز قالیشویی معتبر مراجعه کنید و فرش و قالی خود را به آن‌ها بسپارید تا با روش‌های تخصصی و در کمترین زمان، فرش شما را تمیز کنند.

قالیشویی نوین در تمامی نقاط تهران شعبه داشته و آماده است در شرایط بحرانی، مانند ریختن زردچوبه و ادویه روی فرش، به کمک شما بشتابد. کافی است با شماره تلفن 1442 تماس گرفته و از کارشناسان ما مشاوره رایگان دریافت کنید.

 

2.3 4 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمیترین
جدیدترین رای بیشتر
نظرات
مشاهده همه نظرات
Azam

پودر صابون فیروز وآب سرد واسکاج البته اول با جارو برقی اگر خشک هست محکم بکشید تا پودر برداشته شود

2
0
نظرتو به ما بگوx
تماس 1442