چگونه برای محیط کوچک فرش انتخاب کنیم؟

با رشد روزافزون جمعیت و افزایش تمایل به شهرنشینی، ساخت و ساز آپارتمان در شهرها بیشتر شده و دیگر خیلی کمتر از گذشته خانه‌های بزرگ و ویلایی می‌بینیم. از طرفی به دلیل شرایط اقتصادی بحرانی و تورمی که مدام بیشتر می‌شود، خیلی از افراد از پس خرید یا اجاره آپارتمان با متراژ بالا بر نمی‌آیند. بنابراین هر روز با تکثیر آپارتمان‌های کوچک و سیل جمعیتی که در پی تهیه مسکن کوچک هستند مواجهیم. 

یکی از دغدغه‌های افرادی که در خانه‌های کوچک سکونت می‌کنند نحوه چیدمان و دکوراسیون منزل است. فرش به عنوان یک عنصر مهم و اساسی در دکوراسیون منزل، نقش پررنگی در آراستن ظاهر خانه ایفا می‌کند. 

بنابراین یکی از فاکتورهایی که با انتخاب و کاربرد درست آن می‌توانیم خانه‌های کوچک را زیباتر و بزرگتر نشان دهیم، فرش است. قالیشویی نوین، به عنوان یک مرکز معتبر قالیشویی در تهران، در ادامه این نوشته قصد دارد نکات و اصول مهمی را برای انتخاب فرش محیط کوچک معرفی کند. اگر این مسئله دغدغه شما هم هست، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. 

ابعاد فرش برای محیط کوچک

اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که برای انتخاب ابعاد فرش باید در نظر داشته باشید این است که ابعاد فرش باید از ابعاد اتاق کوچک‌تر باشد. به این صورت که کناره‌های اتاق خالی بماند. این باعث می‌شود که فضای شما بزرگتر از آنچه هست به نظر برسد. این مورد به زیبایی بیشتر فضا هم کمک می‌کند، به خصوص اگر کف‌پوش خانه شما زیبا باشد، بیرون ماندن کناره‌ها باعث می‌شود این کفپوش نمایان شود. 

سعی کنید که پایه‌های مبلمان شما در لبه‌های فرش قرار بگیرد. فرش را درست در وسط اتاق پهن کنید. در فضاهایی با متراژ پایین بهتر است فرش حداقل بیست سانتی‌متر از دیوارها فاصله داشته باشد. در این صورت اتاق شما شلوغ و گرفته به نظر نمی‌رسد. توجه به ابعاد، یکی از اصول اولیه انتخاب فرش محیط کوچک است.

مدل فرش برای محیط کوچک

رنگ فرش مناسب فضای کوچک

تاثیر رنگ در جلوه دادن به فضا غیر قابل انکار است. مثلا برای اتاق‌های بزرگ و فضاهای باز، استفاده از فرش تیره یا دکوراسیونی به رنگ تیره می‌تواند جلوه زیبایی به محیط ببخشد. اما برای دکوراسیون اتاق‌ها و فضاهای کوچک معمولا استفاده از فرش تیره گزینه مناسبی نیست. رنگ تیره فرش باعث می‌شود اتاق شما کوچک و دلگیر به نظر برسد. سعی کنید از فرش‌هایی با رنگ روشن استفاده کنید تا فضا را دلبازتر و بزرگ‌تر نشان دهند. 

استفاده از رنگ‌های روشن و خنثی می‌توانند گزینه خوبی باشند. به خصوص رنگ کرم یا طوسی کمرنگ. اگر فرش خود را پیش از مبلمان تهیه کنید به نفع شماست، چون می‌توانید بر اساس رنگ فرش یک مبلمان با رنگ هماهنگ یا مکمل خریداری کنید. در صورتی که مبلمان را پیش از فرش خریده بودید، سعی کنید رنگ روشنی هم‌خانواده با رنگ مبلمان انتخاب کنید. 

>> نحوه انتخاب رنگ موکت برای اتاق <<

 طرح فرش مناسب محیط کوچک

اگر فضای شما کوچک است بهتر است دور فرش‌هایی با طرح‌های شلوغ و جزئیات زیاد را خط بکشید. طرح‌های شلوغ، فضا را هم شلوغ می‌کنند و کوچک نشان می‌دهند. اما استفاده از فرش‌هایی با طرح زمینه خلوت و ساده می‌تواند اتاق شما را بزرگ‌تر و دلبازتر نشان دهد. سعی کنید برای فضای کوچک از فرش‌های مدرن با طرح ساده استفاده کنید. 

اگر جزو کسانی هستید که به فرش‌های کلاسیک علاقه‌مندید سعی کنید فرشی با طرح ساده‌تر و خلوت‌تر برگزینید. استفاده از طرح‌های گلیمی و گبه‌ای هم می‌تواند گزینه خوبی باشد. اما یک راه دیگر استفاده از فرش مدما است. فرش‌های مدما با ترکیب عناصر کلاسیک و مدرن، طرح‌های جالب و شیکی به وجود آورده‌اند و از طرفی برای محیط کوچک هم مناسب هستند. 

 

انتخاب فرش برای اتاق پذیرایی کوچک

طبق مواردی که در بالا برای انتخاب فرش محیط کوچک به آنها اشاره کردیم، برای اتاق پذیرایی هم طرح و رنگ و ابعاد فرش باید ویژگی‌های متناسب با فضای کوچک را داشته باشند. اما یک گزینه دیگر برای اتاق پذیرایی کوچک، استفاده از فرش‌های دایره یا بیضی است. این فرش‌ها می‌توانند در خلوت و دلباز نشان دادن فضای اتاق موثر باشند و از طرفی طرح دایره‌ای آنها برای جایی مثل اتاق پذیرایی شیک و لوکس است. 

سعی کنید پایه مبلمان روی لبه فرش یا درست مماس با آن قرار بگیرند. به نحوی که هنگام نشستن روی مبل، پاهای ما روی فرش قرار بگیرد. فرش‌های گرد یا بیضی‌شکل گزینه‌های جالب و خوبی برای استفاده در اتاق پذیرایی هستند. 

انتخاب فرش برای اتاق خواب کوچک

معمولا در اتاق خواب چیزی که بیشتر از همه فضا را اشغال می‌کند تخت خواب است. توصیه ما این است که اگر اتاق خواب شما کف‌پوش مناسبی از قبیل سرامیک یا پارکت دارد در آن اصلا از فرش استفاده نکنید. یا اگر اصرار به این کار دارید، انداختن یک قالیچه کوچک در فضای خالی کنار تخت کفایت می‌کند. 

پوشاندن بیخ تا بیخ زمین اتاق با فرش، اتاق خواب شما را دلگیر و کوچک و خفه نشان می‌دهد. و این اصلا برای فضایی که هدف از بودن در آن احساس آرامش و رفع خستگی است، مناسب نیست. در صورتی که اتاق شما کف‌پوش مناسبی ندارد و مجبور به استفاده از فرش هستید، سعی کنید از موکت‌هایی با رنگ خنثی و روشن و طرح کاملا ساده استفاده کنید. به این طریق می‌توانید فضایی دلباز و نورگیر و همچنین خیلی صمیمی و راحت ایجاد کنید. 

>> انتخاب فرش مناسب برای اتاق‌ها <<

فرش برای اتاق کوچک

انتخاب فرش برای آشپزخانه کوچک

انتخاب فرش برای آشپزخانه امر مهمی است. شلوغ و دلگیر بودن آشپزخانه خوشایند هیچ خانم یا آقای خانه‌داری نیست. آشپزخانه جایی است که صاحب‌خانه باید در آن احساس راحتی کند و فضای باز داشته باشد. 

استفاده از فرش با طرح شلوغ و رنگ تیره می‌تواند محیط آشپزخانه را غیر قابل تحمل کند. همچنین از پوشاندن کامل کف آشپزخانه با فرش بپرهیزید. فرش آشپزخانه باید از کناره‌ها و وسایلی که در آشپزخانه چیده‌اید فاصله داشته باشد. این مورد اساسی برای انتخاب فرش محیط کوچک مهم است. همچنین برای اینکه فضای آشپزخانه بزرگ‌تر و دلباز تر به نظر برسد بهتر است از فرش یا قالیچه‌ای به رنگ روشن استفاده کنید. 

 

جمع‌بندی

با رعایت نکات و اصول خاص، دیگر چیدمان دکوراسیون خانه‌های کوچک یک معضل حل‌ناشدنی نیست. با در نظر گرفتن نکته‌های اساسی می‌شود فضای کوچک این خانه‌ها را دلباز و صمیمی و راحت جلوه داد. 

نکاتی که در بالا برای انتخاب فرش محیط کوچک ارائه دادیم می‌توانند تا حد زیادی شما را در این مورد راهنمایی و کمک کنند. کافی است کمی هوشیار باشید و ویژگی‌های خانه را در نظر بگیرید و با درایت و تدبیر برای خانه‌تان فرش انتخاب کنید. 

0 0 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
تماس 1442