نحوه انتخاب رنگ موکت برای اتاق

با توجه به رواجی که موکت به عنوان کفپوش پیدا کرده، بهتر است به تاثیر زیادی که در زیبایی و هماهنگی دکوراسیون داخلی منزل دارد بیشتر توجه شود. به طور کلی کف خانه می‌تواند به عنوان زمینه، نقش پررنگی در حال و هوای فضا داشته باشد.
یکی از مشکلاتی که اغلب افراد هنگام خرید موکت با آن مواجهند، انتخاب رنگ موکت است. در واقع انتخاب رنگ، مسئله خیلی مهمی برای خرید موکت است. رنگ موکت باید با دکوراسیون و فضای خانه هماهنگ و برای منزل مناسب باشد.
بسیار پیش آمده که رنگ موکتی را در فرش‌فروشی به شدت پسندیده‌ایم اما بعد از پهن شدن موکت در کف خانه از کرده خود پشیمان شده‌ایم. این اتفاق طبیعی است چون دیدن تکه‌ای از موکت در مغازه و تصور آن روی زمین خانه، کار سختی است و درصد خطای بالایی دارد.
اما انتخاب رنگ موکت به عوامل مختلفی بستگی دارد که شاید با دانستن و در نظر گرفتن این عوامل بتوانیم انتخاب موفق‌تری داشته باشیم. قالیشویی نوین، متخصص در شستشوی موکت و فرش، در ادامه این مطلب قصد دارد در باره این عوامل و نحوه انتخاب رنگ موکت برای اتاق بیشتر برای شما عزیزان توضیح دهد.

چگونگی انتخاب رنگ موکت برای اتاق

ابعاد اتاق را در نظر بگیرید

یکی از اولین چیزهایی که باید برای تعیین رنگ موکت در نظر بگیرید، ابعاد اتاق است. رنگ موکت تاثیر زیادی در ابعاد اتاق دارد. اگر اتاق شما کوچک است بهتر است برای آن از موکت‌های روشن و همچنین خنثی استفاده کنید. مثل رنگ‌های فیلی، کرم، صورتی روشن، خاکستری روشن، سبز روشن. این رنگ‌ها فضای اتاق شما را دلباز می‌کنند و در واقع بزرگتر از آنچه هست نشان می‌دهند.
اما اگر اتاقی که می‌خواهید موکت را در آن بیندازید زیادی بزرگ و باز است می‌توانید از رنگ‌های تیره‌تر استفاده کنید. مثل آبی تیره، زرشکی، قهوه‌ای. البته یک نکته دیگر هم برای فضاهای خیلی باز وجود دارد و آن این است که رنگ‌های گرم‌تر برای این فضاها مناسب‌ترند. چون باعث صمیمی‌تر نشان دادن فضا می‌شوند.

 

موکت را برای چه اتاقی در نظر دارید؟

علاوه بر ابعاد، شما باید توجه داشته باشید که موکت را برای کدام بخش خانه می‌خواهید. یک خانه از اتاق‌های مختلفی تشکیل شده مثل اتاق خواب، اتاق نشیمن، هال، پاسیو، اتاق پذیرایی. اگر خانه بزرگ‌تر باشد ممکن است شامل اتاق غذاخوری و اتاق مطالعه هم بشود. بسته به نوع اتاق، عواملی در انتخاب رنگ موکت مهم‌اند.

اتاق پذیرایی

رنگ موکت اتاق پذیرایی را باید بر طبق رنگ مبلمان انتخاب کنید. سعی کنید رنگ موکت و مبلمان هارمونی ایجاد کنند. معمولا برای اتاق پذیرایی از رنگ‌های خنثی مثل بژ و خاکستری و کرم استفاده می‌شود. این رنگ‌ها قابلیت این را دارند که با هر رنگ و دکوراسیونی هماهنگ شوند. از طرفی، حالت رسمی‌تر و مجلسی‌تری به اتاق پذیرایی شما می‌دهند.

 

اتاق خواب

اتاق خواب جایی است که آرامش در آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بنابراین نه تنها رنگ موکت که رنگ دیگر بخش‌های دکوراسیون این اتاق هم باید رنگ‌هایی آرامش‌بخش و دلپذیر باشند. وجود یک دکوراسیون و فضای آرامش‌بخش در اتاق خواب، کیفیت استراحت و خواب و تمدد اعصاب ما را بالا می‌برد.
بعلاوه اینکه خوب است رنگ موکت اتاق خواب را با رنگ پرده و روتختی هماهنگ انتخاب کنید و جلوه زیبایی به اتاق خود ببخشید. رنگ‌هایی مثل صورتی ملایم، سبز ملایم و آبی ملایم برای اتاق خواب خیلی مناسب‌اند. همچنین می‌توانید از رنگ‌های کرم و بژ هم استفاده کنید.

رنگ مناسب موکت اتاق خواب

پاسیو

اگر می‌خواهید برای پاسیو موکت استفاده کنید بهتر است از رنگی خنثی بهره ببرید. همچنین رنگ‌های روشن برای این فضا مناسب‌ترند. مثل بژ، فیلی، کرم و قهوه‌ای روشن.

اتاق نشیمن

نشیمن فضایی است برای در کنار هم بودن و گذران وقت بعد از مشغله روزانه. برای فضای نشیمن بهتر است از رنگ‌های گرم‌تر بهره ببرید. رنگ‌های گرم می‌توانند احساس صمیمیت و راحتی این فضا را بیشتر کنند. رنگ‌های مثل نارنجی روشن، کرم، خردلی، شکلاتی، نسکافه‌ای برای این فضا مناسب‌اند.

رنگ مناسب موکت پذیرایی

سبک زندگی

علاوه بر موارد بالا، لایف استایل هم می‌تواند امر تاثیرگذاری در انتخاب رنگ موکت باشد. تعداد افراد خانواده، سلیقه افراد، تعداد بچه‌ها، میزان رفت‌وآمد در بخش‌های مختلف خانه، جنسیت افراد و فرهنگ خانواده همگی می‌توانند به عنوان عواملی در نحوه انتخاب رنگ موکت در نظر گرفته شوند.
مثلا برای خانواده‌های پرجمعیت و همچنین برای بخش‌هایی از خانه که بچه‌ها بیشتر در آن حضور دارند، بهتر است از رنگ‌هایی که میزان جذب آلودگی آنها بالا نباشد استفاده کرد. رنگ‌های خیلی روشن برای این موارد مناسب نیستند چون به سرعت کثیف و لکه‌دار می‌شوند و مجبور می‌شوید دائما به مراکز شستشوی فرش و موکت مراجعه کنید. بهترین انتخاب می‌تواند رنگ‌هایی مثل شکلاتی و بژ باشد.
سلیقه افراد نیز عامل موثری در انتخاب است. این سلیقه باید هماهنگ با انتخاب دکوراسیون اعمال شود. بهتر است رنگ موکت هارمونی و هماهنگی با دکوراسیون منزل ایجاد کند. پس در نظر بگیرید برای مبلمان، تخت و دیگر اجزای منزل از چه طرح و رنگی استفاده کرده‌اید.
رنگ‌های خنثی معمولا می‌توانند انتخابی مناسب برای هماهنگی با سایر اعضا باشند. به خصوص اگر دلتان نمی‌خواهد زود به زود مجبور به تعویض موکت شوید.

پایان‌بندی

این عوامل و جزئیات می‌توانند در نحوه انتخاب رنگ موکت تعیین‌کننده باشند. با در نظر گرفتن این عوامل، ریسک کمتر و انتخابی موفق‌تر در رنگ موکت داشته باشید. موکت‌ها کف‌پوش‌هایی شیک و راحت برای منازل هستند و با انتخاب آگاهانه و نگهداری صحیح می‌شود مدتی طولانی از آنها بهره برد.
اما ممکن است به هر دلیلی این کف‌پوش‌ها دچار آلودگی و لکه شوند که در این صورت بهتر است از خدمات یک قالیشویی آنلاین معتبر بهره بگیرید.

 

0 0 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
Call Now Buttonتماس 1442