آموزش شستشوی فرش نجس شده

ادرار و مدفوع انسان و حیوانات خانگی، خون، مشروبات الکلی و … از جمله عواملی هستند که علاوه بر کثیف و آلوده کردن فرش‌ها باعث نجس شدن آن می‌شوند. نجاست نیز از جمله مواردی است که در دین اسلام به صورت ویژه به آن پرداخته شده و حتی پیامبر اکرم (ص) نیز نظافت را نشانه ایمان عنوان فرموده است. نجاسات معمولاً لکه‌های بد بو و سختی از خود به جا می‌گذارند و باعث بروز بیماری‌های مختلف می‌شوند به همین دلیل شستشوی فرش نجس به درستی اهمیت بالایی دارد. برای تمیز کردن و شستن فرش نجس نظریه‌های مختلفی از مراجع تقلید وجود دارد به همین دلیل بهترین کار این است که افراد ابتدا به مرجع تقلید خود مراجعه کنند. در ادامه مطلب به بررسی نحوه شستشوی فرش‌های نجس پرداخته خواهد شد.

احکام شستن فرش نجس

همانطور که گفته شد نجاست و پاکیزگی اهمیت بسیار زیادی در این اسلام دارد احادیث مختلفی در مورد آنها وجود دارد. به صورت کلی برای شستشوی موکت یا فرشی که توسط نجاست جرم دار کثیف نشده باشد می‌توان از آب کر استفاده کرد و به‌راحتی آنها را تطهیر نمود و برای این کار باید قسمت نجس به صورت کامل در داخل آب فرو رود و از آن خارج شود. زمانی که فرش نجس شود باید بر اساس دستورات دینی آن را شستشو داد تا مشکلی برای انجام اموری همچون نماز خواند ایجاد نشود. به صورت کلی برای شستشوی فرش نجس می‌توان از 3 نوع آب کر، قلیل و آب جاری متصل به کر استفاده کرد.

  • اولویت تطهیر فرش و قالیشویی با آب کر است. در اصل آب کر باید در مخزنی با طول و عرض ارتفاع مشخصی باشد و حدود 200 تا 300 لیتر باشد اما از آنجایی که وجود این حجم از آب در منازل مسکونی مقدور نیست بهترین کار این است که فرش به شرکت‌های قالیشویی سپرده شود تا تمامی مراحل شستشوی فرش به صورت شرعی انجام شود.
  • شستشوی فرش نجس با استفاده از آب جاری متصل به آب کر کار بسیار ساده‌ای است چرا که آب لوله کشی شهری از این دست آب‌ها است و افراد مشکلی برای آب کشی فرش نخواهند داشت اما در حقیقت شستشوی فرش به شیوه سنتی و در منزل می‌تواند چالش‌ها و مشکلات متعددی داشته باشد و بهتر است که از خدمات بهترین قالیشویی در تهران استفاده شود.
  • آب قلیل نیز آبی است که در یک ظرف خاص مانند آفتابه نگهداری می‌شود. می‌توان فرش را با استفاده از آب قلیل آبکشی کرد اما لکه‌های نجاست ممکن است روی سطح فرش باقی بماند

آموزش شستشوی فرش نجس شده

شستشوی فرش نجس شده

برای شستن فرش نجس در خانه یا قالیشویی لازم است که مراحل مختلفی انجام شده و به نکات متعددی توجه شود. به صورت کلی مراحل اصلی شستشوی فرش نجس به شرح زیر هستند:

برداشتن نجاست از روی فرش

در مرحله اول لازم است که مواد نجس از روی فرش تمیز شود. برای این کار اگر نجاست خشک شده بود می‌توان از یک دستمال یا حوله مرطوب استفاده کرد و بدون آن که اجازه داد نجاست بزرگ‌تر شده و توسعه پیدا کند آن را تمیز کرد. اگر نجاست هنوز رطوبت داشت می‌توان از یک دستمال خشک با قدرت آبگیری مناسب استفاده کرد و ابتدا رطوبت نجاست را گرفته و سپس مواد باقی مانده را از روی فرش حذف کرد. بهتر است برای شستن بهتر فرش نحوه جمع کردن موی حیوانات خانگی از روی فرش و مبل را نیز مطالعه کنید.

استفاده از شوینده مناسب

در مرحله دوم از شستشوی فرش نجس همانند پاک کردن لکه لوازم آرایش از فرش بعد از تمیز کردن مواد نجس از روی فرش باید با توجه به نوع و جنس فرش یک ماده شوینده مناسب انتخاب کرد. بهترین شوینده برای تمیز کردن نجاست از روی فرش مواد دارای آنزیم هستند چرا که می‌توانند بو و لکه را از بین ببرند. سپس باید مقداری نمک را روی محل لکه ریخت چرا که نمک دارای قابلیت ضدعفونی بوده و بوی بد را از بین می‌برد.

آماده‌سازی تجهیزات برای آبکشی فرش

برای شستشوی نجاست از روی فرش‌ها، موکت‌ها و … می‌توان فقط محل کثیف شده را طبق قوانین اسلامی آبکشی کرد و برای این کار می‌توان از یک تشت بزرگ، یک پارچ یا آفتابه آب سرد (آب قلیل یا آب کر) و یک حوله استفاده کرد. بعد از آماده شدن تجهیزات می‌توان تشت را زیر قسمت آلوده فرش قرار داد و محل نجاست را دو بار آبکشی کرد. چنانچه نجاست به خوبی تمیز نشده باشد می‌توان آبکشی را برای مرتبه سوم نیز انجام داد. بعد از هر مرتبه که آب قلیل روی فرش ریخته می‌شود باید محل لکه را به خوبی فشار داد تا نجاست آن کاملاً خارج شود و داخل تشت بریزد و این کار تا زمان تمیز شدن کامل فرش ادامه داشته باشد.

شستشوی فرش نجس در قالیشویی

 مهم‌ترین نکات در آبکشی فرش نجس

برای شستشوی فرش نجس با هر کدام از روش‌های گفته شده لازم است که حتماً به نکات مختلفی توجه شود تا هیچ‌گونه شبهه‌ای در طهارت فرش ایجاد نشود. برای شستشوی تشک خوشخواب نجس نیز می‌توان همانند فرش‌های نجس اقدام کرد. از جمله نکات مهمی که در شستشوی فرش‌های نجس باید به آنها دقت داشت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

چنانچه از آب کر یا آب لوله کشی به صورت مستقیم برای آبکشی فرش نجس استفاده می‌شود کافی است در زمان ریختن آب روی فرش بر روی محل لکه دست کشید و نیازی به فشردن فرش نخواهد بود. در حقیقت آب غساله به‌راحتی از فرش خارج می‌شود و فرش کاملاً تطهیر می‌شود.

  • چنانچه در زمان شستشوی فرش آب به قسمت‌های دیگر فرش نفوذ کند مشکلی نخواهد داشت و دیگر نجس نخواهد بود بنابراین نیازی به آبکشی سایر نقاط فرش نخواهد بود.
  • آب غساله در شستشو با آب قلیل همچنان نجس خواهد بود در حالی که آب غساله با آب کر نجس نخواهد بود.
  • پاک‌کننده‌های آنزیم دار را باید به مدت چند ساعت روی لکه قرار داد تا به خوبی نجاست تمیز شود.
  • چنانچه فرش توسط لکه خون کثیف و نجس شده باشد حتماً باید قبل از خشک شدن لکه اقدام به تمیز کردن و شستشوی آن کرد چرا که خشک شدن لکه خون باعث می‌شود که به سختی تمیز شود و احتمال باقی ماند اثرات خون بر روی فرش خواهد بود.

مزایای شستن فرش نجس در قالیشویی

با توجه به آنکه امروزه محدودیت‌های متعددی از نظر فضا، منابع آبی و … وجود دارد شستشوی فرش‌ها به شیوه سنتی در منازل کاملاً منسوخ شده و همه افراد تمایل دارند که از خدمات شرکت‌های مختلفی قالیشویی استفاده کنند. شستن فرش‌ها در قالیشویی‌ها می‌تواند مزیت‌های متعددی داشته باشد که مهم‌ترین آنها به شرح زیر هستند:

  • این شرکت‌ها امکان شستشوی فرش نجس با انواع آب‌های کر، قلیل و آب متصل به آب کر را دارند.
  • شستشوی فرش می‌تواند کاملاً مکانیزه و توسط تجهیزات مدرن انجام شود.
  • از مواد شوینده معتبر و مناسب برای هر کدام از انواع فرش‌های دستباف و ماشینی استفاده می‌شود.
  • شرکت‌های قالیشویی می‌توانند خدماتی متنوعی همچون رفوگری، ترمیم و تعمیر، خشک‌شویی در محل و … را ارائه کنند.
  • استفاده از خدمات این شرکت‌ها باعث صرفه‌جویی در زمان، آب، انرژی و هزینه‌های افراد می‌شود.

جمع‌بندی نهایی

شستشوی فرش نجس در مقایسه با سایر آلودگی‌ها می‌تواند شرایط خاصی داشته باشد چرا که نجاست می‌تواند در انجام فرایض دینی مشکلات و محدودیت‌های مختلفی ایجاد کند به همین دلیل نحوه شستن فرش ماشینی یا دستباف نجس متفاوت خواهد بود و حتماً باید مراحل و نکات مختلفی رعایت شود. به صورت کلی برای شستشوی فرش‌های نجس می‌توان از 3 نوع آب کر، قلیل و آب متصل به آب کر استفاده کرد.

3.2 6 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
تماس 1442