پاک کردن لکه لوازم آرایش از فرش

لوازم آرایشی از جمله مواد و محصولاتی هستند که در تمامی خانه‌ها وجود دارند چرا که بانوان علاقه بسیار زیادی به استفاده از آنها دارند. ریخته شدن این مواد و ایجاد لکه‌های متعدد بر روی فرش‌ها می‌تواند چالش‌ها و مشکلات متعددی برای افراد ایجاد کند چرا که این مواد بر پایه روغن‌های مختلف تولید می‌شوند و تمیز کردن آنها می‌تواند کار سختی باشد. خوشبختانه می‌توان از روش‌ها و راهکارهای مختلفی برای تمیز کردن انواع لکه‌ها از روی فرش‌ها استفاده کرد. هرچند که بهترین روش برای پاک کردن لکه لوازم آرایش از فرش استفاده از خدمات شرکت‌های قالیشویی است اما می‌توان از روش‌های خانگی مختلفی نیز برای این کار استفاده کرد که در ادامه مطلب به بررسی آنها پرداخته خواهد شد.

تمیز کردن لوازم آرایش از روی فرش

تمیز کردن لکه‌های لوازم آرایش از روی فرش‌ها

به صورت کلی روش‌ها و راهکارهای مختلفی برای پاک کردن انواع لکه از روی فرش وجود دارند و می‌توان از ابزار و مواد شوینده مختلفی برای این هدف استفاده کرد. هر کدام از لوازم آرایشی مانند رژ لب، پنکیک، ریمل، لاک ناخن و … از مواد مختلفی تولید می‌شوند و می‌توانند لکه‌های ویژه‌ای بر روی فرش‌ها ایجاد کنند. مهم‌ترین اصل در تمیز کردن انواع لکه‌های ناشی از مواد آرایشی تمیز کردن آنها قبل از کهنه و قدیمی شدن آنها است. تمیز کردن لکه‌ها تا زمانی که تازه هستند کار ساده‌تری است و در صورتی که لکه‌ها قدیمی، خشک و کهنه شوند تمیز کردن آنها نیز چالش‌ها و مشکلات بیشتری ایجاد خواهد کرد. برای تمیز کردن لکه ناشی از هر کدام از لوازم آرایشی می‌توان روش‌های ویژه‌ای اتخاذ کرد که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

پاک کردن لکه رژ لب یا ماتیک

همانطور که گفته شد ابتدا باید مواد ریخته شده روی فرش را با استفاده از یک چاقو یا قاشق تمیز کرد و با استفاده از یک حوله تمیز رژ لب اضافی را جمع کرد و اجازه پخش دادن به آن نداد. باید توجه داشت برای پاک کردن لکه لوازم آرایش از فرش باید از حوله به صورت ضربه‌ای استفاده شود چون مالش دادن آن باعث توسعه بیشتر لکه خواهد شد. در مرحله بعد باید مقداری از حلال‌های تمیزکننده خشک‌شویی را بر روی محل لکه اسپری کرد و اجازه داد تا چند دقیقه بر روی آن باقی بماند و یا با استفاده از یک مسواک آن را تمیز کرد. سپس می‌تواند از یک پارچه یا حوله مرطوب تمیز استفاده کرد و محل لکه را به خوبی تمیز نمود و در نهایت با یک دستمال یا حوله خشک رطوبت فرش را گرفت.

در روش دوم نیز می‌توان از الکل برای تمیز کردن رژ لب استفاده کرد و با آغشته کردن یک حوله تمیز به مقداری الکل محل لکه را تمیز کرده و در نهایت با استفاده از مایع ظرف‌شویی و آب محل لکه را کاملاً تمیز نمود. در نهایت می‌توان با پارچه تمیز محل لکه را خشک کرد. گاهی لازم است برای جلوگیری از توسعه لکه از پشت فرش نیز اقدام به تمیز کردن آن نمود.

پاک کردن لکه ریمل و مژه ابرو

ریمل و مژه نیز از رایج‌ترین و پراستفاده‌ترین لوازم آرایشی هستند و امکان ریخته شدن آنها بر روی فرش زیاد است. برای تمیز کردن این لکه‌ها همانند پاک کردن لکه چسب از روی فرش باید از مواد مختلفی استفاده کرد. این لکه‌ها چرب هستند و باید از حلال‌های روغنی استفاده کرد. آنزیم‌هایی که در این حلال‌ها وجود دارند باعث می‌شوند که چسبندگی مواد ریمل و مژه از بین برود. در این روش ابتدا باید مواد را از روی فرش جمع شده و مقداری حلال را بر روی لکه ریخته شود و مدتی به آن اجازه داد تا باقی بماند.

سپس توسط یک حوله یا دستمال تمیز می‌شود. باید توجه داشت که نباید از حوله به صورت مالشی استفاده کرد و باید با ضربات آرام اقدام به تمیز کردن لکه کرد. در صورتی که لکه به خوبی تمیز نشده باشد می‌توان مراحل گفته شده را تکرار کرد و در نهایت با یک حوله مرطوب محل لکه را کاملاً پاک کرد و اقدام به خشک‌کردن آن نمود.

پاک کردن لوازم آرایشی از روی فرش

پاک کردن لکه کرم پودر

کرم پودر نیز از جمله مواد آرایشی محبوب است و می‌تواند لکه‌های سختی بر روی فرش ایجاد کند. برای تمیز کردن این لکه نیز ابتدا باید مواد اضافی را جمع کرد و سپس از محلول‌های پاک کنند مانند مایع ظرف‌شویی استفاده کرد. می‌توان مایع ظرف‌شویی را در جهت الیاف فرش اسپری کرد و سپس با استفاده از یک حوله مرطوب اقدام به تمیز کردن کامل آن کرد. بعد از انجام مراحل گفته شد می‌توان از محلول سرکه سفید استفاده کرد و آن را روی محل لکه اسپری کرد. چند دقیقه صبر کرد و سپس اقدام به پاک کردن آن نمود. باید توجه داشت که به تمام نکات توجه شود تا از پخش شدن لکه جلوگیری شود. در مقاله‌ای تحت عنوان قیمت شستن فرش 9 متری می‌توان اطلاعات دقیق و کاملی در مورد هزینه‌های قالیشویی به دست آورد.

پاک کردن لکه لاک ناخن

همانطور که گفته شد برای پاک کردن لکه لوازم آرایش از فرش می‌توان از مواد مختلفی استفاده کرد و برای پاک کردن لاک ناخن می‌توان مواد مختلفی را به کار برد. چرا که لاک‌های ناخن در مقایسه با سایر مواد آرایشی از ترکیبات متفاوتی برخوردار است و باید برای تمیز کردن آن نیز از مواد متفاوتی استفاده کرد. از جمله بهترین مواد برای تمیز کردن لکه لاک ناخن می‌توان به استون، اسپری شیشه‌شوی، اسپری مو و … اشاره کرد. برای استفاده از این مواد نیز ابتدا باید مواد اضافی لکه برداشته شود.

سپس مقداری از مواد شوینده را بر روی محل لکه اسپری کرد و بعد از مدتی با استفاده از حوله مرطوب آن را تمیز نمود. این عمل را می‌توان تا زمان تمیز شدن کامل لکه‌ها ادامه داد. استفاده از خدمات قالیشویی تهران می‌تواند بهترین روش برای تمیز کردن چنین لکه‌هایی باشد چرا که شرکت‌های قالیشویی از مواد مخصوص برخوردارند و می‌توانند به خوبی لکه‌ها را بدون آسیب زدن به فرش تمیز کنند.

مهم‌ترین نکات در پاک کردن لکه لوازم آرایش از فرش

همانطور که گفته شد مواد آرایشی می‌توانند از مواد و ترکیبات مختلفی تولید شوند و در صورت بی‌احتیاطی ممکن است باعث آسیب دیدن فرش‌ها شوند. در زمان پاک کردن لکه لوازم آرایش از فرش لازم است که به نکات و فاکتورهای مختلفی توجه داشت. مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

  • حتماً قبل از اقدام به تمیز کردن لکه باید مواد اضافی آن از روی فرش جمع شود.
  • قبل از استفاده از هر ماده شوینده‌ای باید آن را بر روی قسمتی از فرش تست کرد.
  • نباید پاک‌کننده‌های لوازم آرایشی را به صورت مستقیم روی فرش ریخت. چرا که ممکن است باعث آسیب دیدن فرش از پشت شود و باعث شود نیاز به رفوی فرش پیدا کرد.
  • به هیچ عنوان نباید لکه‌های ناشی از مواد آرایشی را روی فرش مالش داد.

از بین بردن لکه لوازم آرایش از روی فرش

جمع‌بندی نهایی

ریخته شدن مواد آرایشی بر روی فرش‌ها می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های بسیار سختی شود که تمیز کردن آنها می‌تواند چالش‌های متعددی به همراه داشته باشد. برای پاک کردن لکه لوازم آرایش از فرش می‌توان از مواد مختلفی همچون مایع ظرف‌شویی، استون، اسپری شیشه‌شوی، شامپوفرش‌ها، سرکه سفید و … استفاده کرد. برای تمیز کردن این لکه‌ها حتماً باید دقت بالایی داشت و چنانچه فردی مهارت کافی نداشته باشد بهترین گزینه استفاده از خدمات شرکت‌های قالیشویی است.

5 2 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
تماس 1442