راه حل پاک کردن لکه لبو یا چغندر از روی فرش

برای ایرانی‌ها زمستان بدون لبو و باقالی معنا ندارد. در این فصل، گاری‌های لبوفروشی در اقصی نقاط شهر دیده می‌شوند و خوردن لبو کنار گاری و در سرمای هوا لذت خاص خودش را دارد. اما علاوه بر این، خیلی از افراد به درست کردن لبو یا همان چغندر در خانه می‌پردازند.
اتفاقا این کار می‌تواند سالم‌تر و بهداشتی‌تر هم باشد. لبو یکی از پر خاصیت‌ترین مواد غذایی برای سلامتی بدن و بهبود گردش خون است. اما یکی از چیزهایی که هنگام پختن، خوردن یا گرفتن آب لبو باید به آن توجه کنیم لکه‌ها هستند. در صورت ریختن آب لبو یا افتادن خود لبو روی فرش، فوری لکه‌ای قرمز بر جای می‌ماند. لکه سمجی که پاک کردنش ساده نیست.
در این نوشته قصد داریم درباره این موضوع بیشتر صحبت کنیم و روش پاک کردن لکه لبو از روی فرش را به شما یاد دهیم. اگر شما هم از طرفداران لبو هستید و نگرانید با این لکه‌ها مواجه شوید، حتما تا پایان این نوشته از قالیشویی معتبر نوین با ما همراه باشید.

نحوه پاک کردن لکه لبو از روی فرش

یک نکته مهم که درباره پاک کردن لکه چغندراز روی فرش وجود دارد اقدام سریع است. اقدام سریع در مورد خیلی از لکه‌ها مثل زدودن لکه لبو و  پاک کردن لکه قهوه از روی فرش   از اهمیت برخوردار است. هرچه سریع‌تر برای پاک کردن لکه اقدام کنید در زدودن آن موفق‌تر خواهید بود. اما اگر لکه بماند، به خورد فرش می‌رود و پاک کردنش خیلی سخت‌تر می‌شود. بنابراین سعی کنید به محض مواجهه با این اتفاق برای پاک کردن لکه لبو اقدام کنید.
برای زدودن لکه لبو از روی فرش باید این مراحل را به دقت انجام دهید:

1.برداشتن تکه‌های لبو

سعی کنید با استفاده از یک وسیله مثل کاردک یا چنگال تکه‌های لبو را از روی فرش بردارید. خیلی آرام و با احتیاط این کار را انجام دهید تا لبو بیشتر به فرش مالیده نشود. از فشار دادن و مالیدن کاردک یا چنگال روی لبوها بپرهیزید چون باعث می‌شود آب لبو درآمده و جذب الیاف فرش شود.

2. خشک کردن لکه با دستمال‌کاغذی

بلافاصله پس از برداشتن تکه‌های لبو یک دستمال کاغذی را خیلی آرام و با احتیاط در محل لکه‌دار شده قرار دهید تا آب لبو را تا جای ممکن جذب کند. از فشار دادن دستمال یا مالیدن آن روی لکه بپرهیزید. با این کار نه تنها لکه پاک نمی‌شود بلکه بیشتر پخش می‌شود.

3. پاک کردن لکه با محلول آمونیاک

یک قاشق آمونیاک را با مقداری آب ولرم مخلوط کنید و خوب هم بزنید. از آنجایی که آمونیاک سمی است بهتر است هنگام این کار پنجره‌ها را باز کنید تا دچار مشکل تنفسی نشوید. یک پارچه تمیز خشک بردارید و به محلول آغشته کنید. دقت کنید که پارچه نباید زیاد از حد خیس باشد. کافی است فقط نم‌دار شود.
پارچه مرطوب را روی محل لکه بزنید و سعی کنید رنگ آن را بگیرید. آنقدر این کار را ادامه دهید تا رنگ لکه لبو از بین برود. پارچه را روی لکه نمالید چون باعث می‌شود لکه پخش‌تر شود. بهتر است برای پاک کردن لکه لبو از قسمت خارجی لکه به سمت داخل این کار را انجام دهید تا لکه بزرگ‌تر نشود.

رفع لکه چقندر از روی فرش

4. تمیز کردن محل با آب سرد

یک ظرف را از آب سرد پر کنید و پارچه تمیز دیگری بردارید. پارچه را مرطوب کرده و روی محل لکه بزنید تا آمونیاک را از فرش پاک کند.

5. خشک کردن محل خیس

یک حوله خشک بردارید و روی محل خیس بزنید و تا جایی که ممکن است رطوبت آن را بگیرید. بعد اجازه دهید که فرش در مجاورت هوا خشک شود و تا قبل از اینکه خشک شود رویش ننشینید یا راه نروید.

6. جاروبرقی

بعد از اینکه فرش خشک شد بهتر است آن را جاروبرقی بکشید تا الیاف فرش حالت اولیه را به خود بگیرند و در جهت درست بخوابند.

اگر لکه لبو قدیمی بود چه کنیم؟

ممکن است لکه لبو سمج‌تر از این حرف‌ها باشد و با انجام مراحل بالا کاملا پاک نشود. یا اینکه به هر دلیلی نتوانید به موقع و سریع برای پاک کردن لکه اقدام کنید و لکه در اثر ماندن سخت و عمقی شود. در این صورت می‌توانید از لکه‌بر مخصوص استفاده کنید.
طبق دستورالعملی که روی بسته‌بندی لکه‌بر نوشته آن را آماده کنید و روی محل لکه بگذارید. معمولا باید اجازه دهید این لکه‌بر حدود یک ساعتی روی لکه باقی بماند. بعد از پاک شدن لکه محل را با آب سرد تمیز کنید و بگذارید خشک شود.
در صورتی که باز هم لکه پاک نشد یا مقداری از آن باقی ماند، بهتر است برای از بین بردن آن از خدمات قالیشویی بهره بگیرید.

سخن آخر

با انجام مراحل بالا می‌توانید تا حد زیادی در پاک کردن لکه ناشی از لبو یا همان چغندر موفق باشید. اما گاهی ممکن است لکه به این راحتی‌ها پاک نشود. این موضوع به سرعت عمل شما و همچنین جنس الیاف فرش بستگی دارد.
در این صورت بهتر است شستشوی فرش را به یک قالیشویی معتبر با کادر حرفه‌ای بسپارید. مراکز قالیشویی قانونی و معتبر می‌توانند با ارائه انواع خدمات شستن فرش و شستن مبل  و غیره شما را در رفع این مشکلات کمک کنند.

5 1 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
تماس 1442