چگونه لکه‌ بر مبل خانگی بسازیم؟

مبلمان یکی از اصلی‌ترین بخش‌های دکوراسیون منزل است. مبلمان در واقع به خانه جلوه و نمای خاص می‌بخشد و فضا را شیک و راحت نشان می‌دهد. امروزه انواع و اقسام مبل و راحتی را در منزل‌ها می‌بینیم. از مبل چوبی و پارچه‌ای گرفته تا مبل چرمی، در رنگ‌ها و طراحی‌های مختلف. 

اما کارکرد این وسیله تنها به زیبایی محدود نمی‌شود. مبلمان وسیله‌ای به شدت کاربردی است. زمانی که در خانه هستیم تقریبا بیشتر وقت خود را روی مبلمان می‌گذرانیم. روی مبلمان استراحت می‌کنیم، کتاب می‌خوانیم، تلویزیون می‌بینیم…

به همین دلیل این وسیله عموما در معرض آلودگی قرار دارد و ممکن است خیلی زود چرک و لکه‌دار شود و جلوه تمیز و شیک اولیه خود را از دست بدهد. به خصوص در مورد خانواده‌هایی که بچه خردسال دارند این اتفاق اجتناب‌ناپذیر است. در ادامه این نوشته قصد داریم شما را با روش پاک کردن مبلمان و ساختن لکه‌ بر مبل آشنا کنیم. 

نکاتی که پیش از پاک کردن لکه باید رعایت شود

همانطور که برای مبل شویی باید به عوامل و نکات اصولی توجه کرد، نحوه پاک کردن لکه روی مبل هم به عوامل مختلفی بستگی دارد. عواملی از قبیل «جنس مبل» و «نوع لکه». بنابراین لازم است که پیش از هر اقدامی جنس رویه مبل خود را در نظر بگیرید. شیوه بافت و تراکم الیاف پارچه‌های رومبلی متفاوت هستند و به دسته‌های گوناگونی تقسیم می‌شوند، مثل پارچه کتان، پارچه میکروفایبر، پارچه مخمل، پارچه جیر و پارچه طرح چرم. 

هرکدام از این پارچه‌ها مقاومت و انعطاف‌پذیری متفاوتی دارند و بر همین اساس، پاک کردن لکه از روی آنها می‌تواند سخت‌تر یا آسان‌تر باشد. مثلا تمیز کردن لکه از روی پارچه‌های مخمل و میکروفایبر و چرم، آسان‌تر از پارچه‌های کتان و جیر است. 

نکته دوم این است که قبل از پرداختن به لکه، بهتر است مبلمان را تمیز کنید. اول تمام وسایل جانبی و اضافه مثل روکش‌ها و کوسن‌ها را از روی مبل‌ها بردارید. با جاروبرقی همه قسمت‌های مبل را جارو بکشید و تمیز کنید. در صورت وجود گرد و غبار زیاد روی مبل، حتما با دستمال نخی تمیز و خشک آن را گردگیری کنید.

و اما نوع لکه، همانطور که اشاره کردیم عامل مهمی است که در پاک کردن لکه و ساختن لکه‌ بر مبل نقش پررنگی دارد. ممکن است ترجیح دهید از خدمات یک قالیشویی ارزان برای رفع مشکل بهره بگیرید اما بسیاری از اوقات هم ممکن است فرد به دلایل مختلف تصمیم بگیرد خودش دست‌به‌کار شود. در ادامه شما را با نحوه پاک کردن انواع لکه از روی مبل و استفاده از لکه‌بر مناسب برای هرکدام آشنا می‌کنیم. 

پاک کردن لکه مبل با جوش شیرین

فارغ از اینکه لکه ایجادشده چه نوعی باشد، جوش شیرین یک پاک‌کننده قوی است که برای پاک کردن انواع لکه از روی انواع رومبلی‌ها کاربرد دارد. می‌شود این ماده را به صورت تک و یا در ترکیب با مواد دیگر استفاده کرد. 

مثلا می‌توانید مقداری از آن را روی لکه مبل بریزید و با فرچه یا مسواک به آرامی تمیز کنید. راه دیگر این است که جوش شیرین را با مقداری سرکه سفید یا مقداری الکل سفید ترکیب کرده و این ترکیب را برای مدت طولانی‌تری روی محل لکه قرار دهید یا محلول را روی لکه اسپری کنید. بعد با پارچه خشکی آن را تمیز کرده و مبل را جاروبرقی بکشید. 

جوش شیرین ماده بسیار موثری است که می‌تواند به تنهایی و در ترکیب با مواد دیگر تاثیری فوق‌العاده در لکه‌بری مبلمان داشته باشد. از این ماده مفید برای انواع کارهای مربوط به نظافت و تمیزکاری استفاده می‌شود. 

پاک کردن لکه مبل در منزل

>>نحوه پاک کردن مبل چرم در منزل<<

پاک کردن لکه خودکار از روی مبل

یکی از رایج‌ترین لکه‌هایی که روی مبل ایجاد می‌شود لکه خودکار و جوهر است. برای پاک کردن این لکه‌ها با استفاده از لکه بر مبل باید ابتدا محل لکه را کمی مرطوب کنید و بعد روی آن نمک بریزید و سپس با پنبه تمیز کنید. همچنین برای پاک کردن این لکه می‌توانید ار ترکیب آمونیاک یا مایع ظرفشویی و گلیسیرین و یا الکل سفید استفاده کنید. 

پاک کردن لکه رنگ از روی مبل

هرچه سریع‌تر برای پاک کردن لکه رنگ اقدام کنید در زدودن آن موفق‌تر خواهید بود. چون لکه رنگ در صورت ماندن جذب و خشک می‌شود. برای پاک کردن این لکه می‌توانید از محلول آب با مایع ظرفشویی یا شامپو فرش استفاده کنید. گاهی استون یا الکل هم می‌توانند یک لکه‌ بر مبل مناسب برای زدودن این لکه‌ها باشند.

از بین بردن لکه سوختگی از روی مبل

برای پاک کردن لکه ناشی از سوختگی مثل زردی و سیاهی جای سیگار و غیره، راه‌های مختلفی وجود دارد. یکی از آنها استفاده از محلول آب اکسیژنه است. در صورتی که به این ماده دسترسی نداشتید می‌توانید حبه قند را روی لکه بمالید یا از محلول آب و گلیسیرین، یا آب و جوش شیرین استفاده کنید. 

پاک کردن لکه خون از روی مبل

برای تمیز کردن لکه خون می‌توانید از ترکیب جوش شیرین و سرکه استفاده کنید. پراکسید هیدروژن هم در این کار موثر است. یک راه دیگر برای پاک کردن این لکه استفاده از نشاسته است. نشاسته را به صورت غلیظ با آب ترکیب کنید و بعد این خمیر را روی محل لکه قرار دهید تا وقتی که خشک شود. سپس آن را بردارید و محل را با پارچه یا برس نرمی تمیز کنید. 

پاک کردن لکه میوه از روی مبل

یکی دیگر از لکه‌هایی که ایجاد شدن آنها روی مبل بسیار شایع است، لکه میوه است. با استفاده از محلول آب و صابون یا مایع ظرفشویی می‌توانید این لکه را پاک کنید. برای مبل‌های رنگی استفاده از محلول آب و الکل توصیه می‌شود. 

از بین بردن لکه چربی از روی مبل

از موادی که می‌توانند شما را برای زدودن لکه‌های چرب و روغنی از روی مبل کمک کنند، می‌شود به محلول آب با مایع ظرفشویی، پودر ذرت، پودر بچه و الکل سفید اشاره کرد. یک راه دیگر این است که کاغذ خشک‌کن را روی لکه گذاشته و با اتوی داغ کمی روی آن فشار دهید. البته این کار فقط برای مبل‌های پارچه‌ای پیشنهاد می‌شود. دقت کنید که اتو را مستقیما روی مبل نگذارید. 

پاک کردن لکه آب از روی مبل

گاهی آب به دلیل املاحی که در آن وجود دارد لکه‌ای روی مبل ایجاد می‌کند. برای از بین بردن این لکه می‌توانید از محلول نمک و الکل، محلول آب و صابون، یا محلول آب و سرکه به عنوان لکه‌ بر مبل استفاده کنید. نکته قابل توجه این است که برای پاک کردن باید از آبی استفاده کنید که املاح کمتری داشته باشد. بعد از پاک کردن لکه محل را با سشوار خشک کنید. 

جمع‌بندی

با به کار گیری این روش‌ها می‌توانید تا حد زیادی در زدودن لکه‌ها موفق شوید. اما اگر ساختن لکه‌بر مبل خانگی نتوانست مشکل شما را حل کند حتما از طریق سفارش آنلاین قالیشویی اقدام کنید و کار شستشوی فرش و لکه‌بری را به متخصصان بسپارید. 

5 1 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
تماس 1442