فرش شگی چیست؟

شاید اگر اولین بار باشد که نام شگی را می‌شنوید، این سوال در ذهن شما ایجاد شود که فرش شگی چیست و اصلا به چه نوع فرش‌هایی گفته می‌شود. باید بدانید که فرش شگی درواقع فرش‌های پرز بلندی هستند که از جنس‌های مختلفی مثل پروپلین، اکریلیک، پلی استر و پشم تولید می‌شود. پرز این فرش‌ها نسبت به فرش‌های معمولی بسیار بلندتر و ضخیم‌تر است. این فرش‌ها معمولاً در اندازه‌های مختلف 2/5 در 3/5، 22 در 3، 2/25 در 1/5، 1/5 در 1 و 80 در 50 تولید می‌شوند. فرش‌های شگی از جدیدترین انواع فرش‌ها هستند که معمولاً برای تزیین دکوراسیون مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرند و در طرح‌هایی ساده و با رنگ‌های متنوع تولید می‌شوند.این فرش‌ها از نظر تراکم، نحوه بافت و جنس با فرش‌های ماشینی و دستباف متفاوت بوده و از وزن کمتری برخوردارند. فرش‌های شگی معمولاً جنبه تزئینی و دکوری دارند و می‌توانند استفاده‌های متعددی نیز داشته باشند و در سال‌های اخیر به رقیب سرسختی برای فرش‌های کلاسیک تبدیل شده‌اند

بسیاری از افراد امروزه استفاده از فرش‌های کلاسیک را کنار گذاشته و تمایل زیادی به خرید این فرش‌های مدرن دارند. بهتر است بدانید که فرش شگی نیز مزیت‌ها و معایب مخصوص به خود را دارد که لازم است قبل از خرید از آن‌ها مطلع شوید. در این مقاله از قالیشویی نوین قصد داریم تا شما را با همه ویژگی‌های انواع فرش شگی روش نگهداری از آن آشنا کنید.

فرش شگی چیست

همه چیز درباره فرش شگی

همان‌طور که گفته شد فرش‌ها انواع مختلفی دارند و فرش شگی (shaggy ) در حقیقت به نوعی از فرش‌ها گفته می‌شود که از پرز بلند و ضخیم‌تری برخوردار است. این فرش‌ها علاوه بر تفاوت‌های ظاهری که با سایر فرش‌های ماشینی و دستبافت دارند می‌توانند از لحاظ فنی نیز متفاوت باشند. این فرش‌ها از نظر نوع بافت نیز با فرش‌های ماشینی و دستبافت متفاوت هستند و از تراکم کمتری نسبت به فرش‌های ایرانی برخوردارند و همین موضوع باعث می‌شود که وزن کمتری داشته باشند و در نهایت حتی شستن فرش شگی نیز نسبت به سایر فرش‌ها راحت‌تر است.

این فرش‌ها در حقیقت به عنوان فرش‌های فانتزی و تزئینی نیز شناخته می‌شوند و به همین دلیل از نخ‌های مختلفی همچون نخ پروپیلن، نخ اکریلیک، نخ پلی‌استر و نخ پشمی در تولید آنها استفاده می‌شود. در حقیقت نخی که برای بافت این فرش‌ها استفاده می‌شود با نام پایل شناخته می‌شود که به طور عادی ارتفاع آن 11 میلی‌متر خواهد بود اما می‌تواند تا 33 میلی‌متر نیز ارتفاع داشته باشد.

مهم‌ترین ویژگی‌های فرش شگی چیست؟

فرش‌های شگی یا پرز بلند همانند انواع فرش‌های دستبافت و فرش‌های ماشینی می‌توانند از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار باشند. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های این فرش‌ها می‌توان موارد زیر را عنوان کرد:

وزن سبک

همان‌طور که گفته شد نحوه بافت این فرش‌ها متفاوت است و از تراکم کمی برخوردارند و همین امر موجب شده است که از وزن کمی برخوردار باشند و این می‌تواند در زمان جابجایی و حمل‌ونقل چالش کمتری برای افراد ایجاد کند.

نرمی و راحتی

پرز و نخ خاب فرش‌های شگی می‌توانند ا 3 برابر فرش‌های عادی باشند و این باعث می‌شود که پاخور بسیار خوبی داشته باشند و راه رفتن، نشستن و خوابیدن بر روی آن احساس فوق‌العاده‌ای به افراد بدهد. این ویژگی باعث شده است که این فرش‌ها برای اتاق کودکان انتخاب خوبی باشند

درخشندگی و براقیت

این فرش‌ها معمولاً از جنس پلی‌استر هستند و این باعث می‌شود که درخشش و براقیت بسیار خوبی داشته باشند و جلوه خاص و ویژه‌ای به دکوراسیون و فضای منازل بدهند.

عدم پرزدهی

از دیگر ویژگی‌های مهم فرش‌های شگی عدم پرزدهی آنها است چرا که این فرش‌ها از نخ‌های هیت ست بافته می‌شوند. همچنین این فرش‌ها ضد حساسیت بوده و هیچ‌گونه آلرژی برای افراد ایجاد نخواهند کرد و نیازی به ضدعفونی کردن فرش با استفاده از مواد شیمیایی نیست.

قیمت مناسب

فرش‌های شگی به دلیل تراکم و طرح‌های ساده از قیمت مناسب‌تری نسبت به فرش‌های ماشینی و دستبافت برخوردارند هر چند که از کیفیت بسیار خوبی برخوردارند.

جنس نخ فرش شگی چیست ؟

مطمئناً بدون این که جنس فرش‌ها را بدانید نمی‌توانید درک کنید که فرش شگی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. برای تولید فرش شگی از متریال‌های مختلفی استفاده می‌شود. اما نخی که برای این فرش مورد استفاده قرار می‌گیرد، به طور مستقیم روی کیفیت، ظاهر و همچنین دوام این فرش‌ها تأثیر می‌گذارد. معمولاً بیشتر فرش‌های شگی از نخ‌هایی از جنس پروپیلن، پلی استر، پشم و اکرلیک ساخته می‌شوند. معمولاً فرش‌های تولید شده از جنس پلی استر مقاومت بالاتری نسبت به سایر فرش‌ها دارند و دیرتر آسیب می‌بینند.

فرش شگی برای چه مکان‌هایی استفاده می‌شود؟

در دکوراسیون مدرن می‌توانید از فرش شگی در هر مکانی استفاده کنید. اما از آن جایی که فرش شگی خیلی زودتر از سایر فرش‌ها آلوده می‌شود، بهتر است آن‌ها را در مکان‌های کم تردد و خلوت قرار دهید. این فرش‌ها بسیار نرم و راحت هستند و از همین رو برای مکان‌هایی مثل اتاق خواب اتاق بچه کودک و همچنین اتاق نشیمن بسیار مناسب است. توجه داشته باشید که تنوع رنگی فرش‌های شگی بسیار زیاد است. از همین رو می‌توانید از این فرش‌ها با رنگ‌هایی هماهنگ با سایر لوازم دکوراسیون منزل خود استفاده کنید. بهتر است که فرش‌های شگی را در وسط اتاق و با حفظ فاصله نسبت به مبلمان و تخت خواب پهن کنید.

انواع فرش شگی

توجه داشته باشید که فرش‌های شگی برای پوشاندن تمام فضای اتاق و قرار دادن زیر مبلمان و لوازم منزل مناسب نیستند و باید در اندازه‌های کوچک‌تر در مرکز اتاق پهن شوند.شاید فکر کنید فرش‌های شگی گزینه فوق العاده ای برای اتاق کودک هستند. این فرش‌ها بسیار نرم و راحت هستند و از همین رو زمانی که کودک شما روی فرش می‌نشیند، قطعاً حس خوبی را تجربه خواهد کرد. اما از طرفی ذرات زباله و آلودگی بیشتر در این فرش‌ها جمع می‌شوند. از همین رو اگر برای اتاق کودک خود از فرش شگی استفاده می‌کنید، حتماً فرش را به طور مرتب تمیز کنید. از همین رو در صورتی که زمان کافی برای تمیز کردن فرش‌های اتاق کودک ندارید حتماً از خدمات فرش قالیشویی ها برای این کار کمک بگیرید.

انواع فرش شگی

همان‌طور که گفته شد فرش‌های شگی می‌توانند از نظر نوع نخ انواع مختلفی داشته باشند. همچنین این فرش‌ها می‌توانند از نظر شکل به انواع مختلفی همچون فرش‌های بیضی‌شکل، فرش‌های دایره‌ای شکل، فرش‌های مربعی و مستطیلی و … تقسیم شوند. به صورت کلی می‌توان گفت این فرش‌ها به انواع زیر تقسیم می‌شوند:

  • فرش‌های شگی تک‌رنگ که در تولید آنها فقط از یک رنگ خاص استفاده می‌شود و هیچ‌گونه طرح و نقشی روی آن وجود نخواهد داشت.
  • فرش‌های شگی ساده که می‌توانند در دکوراسیون‌های مینیمال و فانتزی جایگاه ویژه‌ای داشته باشند چراکه از طرح‌های خلوت و ساده‌ای برخوردارند.
  • فرش‌های شگی سه‌بعدی که با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته تولید می‌شوند و بخش‌هایی از آنها برجسته می‌باشند و از زیبایی قابل توجهی برخوردارند.

مهم‌ترین ایرادات فرش شگی چیست ؟

فرش‌های پرزبلند همانند انواع فرش‌های دیگر در کنار تمامی مزیت‌هایی که دارند می‌توانند معایب و ایراداتی نیز داشته باشند که مهم‌ترین آنها به شرح زیر خواهند بود:

  • این فرش‌ها به دلیل ارتفاع بالای نخ خاب زود کثیف می‌شوند و آلودگی‌های مختلف به داخل پرزهای بلند آن نفوذ می‌کنند.
  • برخلاف فرش‌های ماشینی و دستباف، این فرش‌ها در ابعاد و اندازه‌های کوچک تولید می‌شوند.
  • این فرش‌ها از طول عمر کمتری نسبت به فرش‌های دیگر برخوردارند.
  • شستشوی این فرش‌ها به سبب ارتفاع زیاد نخ خاب آنها سخت است و بهتر است که توسط شرکت‌های قالیشویی شسته شوند.
  • برای تهیه فرش‌های بزرگ‌تر از 6 متر باید از شرکت‌های تولیدکننده سفارش داد چرا که در بازار موجود نیست.

روش تمیز کردن فرش شگی

حال که متوجه شدید فرش شگی چیست باید با روش تمیز کردن و شست و شوی این فرش نیز تا حدودی آشنا شوید. از آن جای که فرش شگی پرزهای بلندی دارد، تمیز کردن آن نسبت به فرش‌های معمولی کمی سخت‌تر است. در واقع یکی از معایب فرش شگی این است که خاک و ذرات زباله زیر پرزهای فرش پنهان می‌شوند و در بسیاری از مواقع با جاروکشی معمولی قابل تمیز کردن نیستند.

برای تمیز کردن و شستن فرش شگی باید از جارو برقی با قدرت مکش زیاد استفاده کنید. در واقع قبل از هر کاری ابتدا فرش را جارو می‌زنید. سپس برای از بین بردن لکه‌ها و آلودگی‌های روی فرش می‌توانید از شامپو فرش و یک اسفنج نرم استفاده کنید. برای این که فرش بعد از تمیز شدن به خوبی خشک شود، می‌توانید یک پنکه روشن کنید و در مقابل فرش قرار دهید. یکی دیگر از روش‌های مؤثر برای تمیز کردن فرش شگی استفاده از بخار شوی است.

مزایای فرش شگی چیست

توجه داشته باشید که قبل از استفاده از بخار شوی نیز حتماً از قبل فرش را جارو کشی کنید و بعد فرآیند تمیزکاری را آغاز نمایید. اگر هیچ تجربه‌ای برای تمیز کردن فرش‌های شگی ندارید، بهترین روش برای تمیز کردن آنها استفاده از خدمات فرش شرکت‌های قالیشویی است. در قالیشویی ها با استفاده از تجهیزات مدرن، مواد شوینده مخصوص و همچنین کمک گرفتن از افراد متخصص راحت‌تر این نوع فرش‌ها تمیز می‌شوند.

مزایای فرش شگی چیست؟

فرش‌هاش شگی مزیت‌های زیادی نسبت به فرش‌های کلاسیک دارند. از همین رو امروزه به یکی از محبوب ترین انواع فرش‌های ماشینی تبدیل شده‌اند. این فرش‌ها بسیار لطیف و نرم هستند و دلیل این موضوع استفاده از الیاف نرم نسبتاً بلند برای تولید این فرش‌ها می باشد. برای ساخت فرش شگی از نخ‌های پلی استر و پلی پروپیلن استفاده می‌شود؛ از همین رو این فرش‌ها ظاهری براق و درخشان دارند.

امروزه فرش‌های شکی با استفاده از نسخه‌های مختلف و ضخامت‌های متفاوت تولید می شوند. امکان طراحی فرش شگی به شکل‌ها و طرح‌های مختلف هندسی وجود دارد. از همین رو بر خلاف فرش‌های کلاسیک که فقط به صورت مستطیل و دایره تولید می شوند، در هر شکلی عرضه می شوند.

 استفاده از الیاف پلی استر و پلی پروپیلن موجب شده است تا این فرش‌ها بدون پرز و ضد حساسیت باشند و از نظر سلامت نیز فرش مناسبی محسوب شوند. یکی دیگر از مزیت‌های فرش شگی قیمت پایین و مقرون به صرفه آن است. این فرش‌ها به دلیل تراکم پایینی که دارند نسبت به فرش‌های ماشینی و سنتی ارزان قیمت تر هستند.

معایب فرش شگی

مهم‌ترین نکات در خرید فرش شگی

فرش شگی و پرز بلند امروزه محبوبیت و جایگاه ویژه‌ای در میان مردم پیدا کرده‌اند و به عنوان فرش‌های مدرن و پیشرفته نقش پررنگی در دکوراسیون و تزئینات داخلی منازل دارند. برای خرید این فرش‌ها نیز همانند انواع فرش‌های دیگر باید به نکات و فاکتورهای مختلفی توجه داشت که مهم‌ترین آنها به شرح زیر هستند:

  • در خرید فرش باید به ارتفاع پرز و نخ خاب توجه داشت و متناسب با نوع نیاز انتخاب شود.
  • در زمان خرید باید به جنس فرش توجه شود چرا که این فرش‌ها می‌توانند از مواد مختلفی (اکریلیک، پلی‌استر، پشم) تولید شوند.
  • این فرش‌ها در ابعاد و اندازه‌های کوچکی تولید می‌شوند و باید در زمان خرید به اندازه آنها توجه شود.
  • توجه به برند و شرکت سازنده فرش نیز اهمیت بالایی دارد چرا که ممکن است فرش‌های تقلبی و بی‌کیفیت به عنوان فرش اصلی فروخته شود.
  • قیمت فرش پرز بلند نیز فاکتور بسیار مهمی است که باید به آن توجه کرد هرچند که قیمت می‌تواند تحت تأثیر عواملی همچون برند، جنس، نرخ ارز، نحوه بافت و … باشد.

جمع‌بندی نهایی

در پاسخ به این سؤال که فرش شگی چیست باید گفت فرش شگی یا فرش‌های پرز بلند نوعی از فرش‌های پیشرفته هستند که ارتفاع نخ خاب آنها می‌تواند تا 4 سانتی‌متر باشد و با وجود تراکم کم از نرمی و لطافت بالایی برخوردار بوده و وزن کمی دارند. این فرش‌ها قیمت مناسبی دارند و انواع مختلفی همچون فرش تک‌رنگ، فرش سه‌بعدی و فرش ساده از این نوع فذش موجود می باشد. بهترین روش برای شستشوی این نوع فرش‌ها استفاده از خدمات شرکت‌های قالیشویی است و قیمت قالیشویی نیز می‌تواند به عوامل مختلفی همچون ابعاد و اندازه فرش، مواد شوینده و … بستگی داشته باشد.

0 0 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
تماس 1442