روش شستن مبل به همراه آموزش تصویری مرحله به مرحله در منزل

از آنجا که شستشوی مبلمان یکی از ضرورت‌های اجتناب ناپذیر برای خانم‌های خانه‌دار می‌باشد؛ در این مقاله راهکارهای مفیدی را برای این منظور ارائه کردیم.

این روزها به ندرت خانه‌هایی وجود دارد که در آنها از مبلمان استفاده نشود. این کالای لوکس که اصالت فرنگی دارد؛ در ایران سالیان طولانی است که زینت بخش محفل منازل شده است. بنابراین به دلیل کاربری فراوان اعضای خانواده در طول روز، این کالا اغلب در معرض خطر آلوده شدن قرار دارد.

هر چند بسیاری از خانم‌ها توجه و دقت فراوان در تمیز نگه داشتن این وسیله دارند؛ اما در موارد متعددی مبل شویی اجتناب ناپذیر می‌شود. اگر چه ممکن است این موارد ندرتا اتفاق بیفتد و در برخی موارد مشکل با لکه بری مبلمان حل شود؛ ولی رفع لک و کثیفی از سطح مبل‌هایی که رویه پارچه‌ای دارند کار تخصصی و پیچیده‌ای است.

برخی از لکه‌ها به وسیله روش‌های ساده و ترکیبات خانگی به راحتی تمیز می‌شوند. اما گاهی دست‌کاری یک لکه به منظور تمیز شدن، سبب پخش شدن آن در سطح وسیعی از مبل می‌شود. علاوه بر این ممکن است لکه حاصل از این آلودگی‌ها ثابت شود و دیگر به راحتی با انواع روش‌ها و شویندهای خانگی پاک نشود. 

از این رو بهتر است در موارد خاص برای تمیز کردن مبل از خدمات ارائه شده توسط بهترین قالیشویی تهران و معتبر و حرفه‌ای برای شستن مبلمان در منزل استفاده شود. یکی از مخاطره برانگیزترین شرایط، تمیز کردن لکه از سطح پارچه‌های پرزدار با رنگ‌های روشن است.

برای مثال شستن مبل مخملی در خانه به شکلی که هم لکه‌ها از بین برود و هم در سطح مبل پس از خشک شدن اثرات آب خوردگی به جا نماند تقریبا غیر ممکن است. از این رو پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از آسیب به بافت پارچه و یا فوم مبل بهتر است برای شستشوی مبلمان از خدمات ارائه شده در قالیشویی‌ها بهره‌مند شوید. زیرا با توجه به تورم پیش رو و قیمت‌های بالای مبلمان در بازر، قیمت شستن مبلمان در قالی شویی بسیار مقرون به صرفه‌تر از هزینه‌های مربوط به تعمیر و نوسازی مبلمان است.  در ادامه به آموزش تصویری شستشوی مبل به صورت مرحله به مرحله پرداخته ایم.

طریقه شستن مبل در خانه

🔻 روش یک: لکه را به طور کامل جارو بکشید تا هیچگونه ذره ای از لکه روی مبل نماند 🔻

طرز شستن مبل

🔻 روش دو: ظرف صابون و آب را با ذهم مخلوط کنید تا محلول پاک کننده مبل ایجاد شود🔻

بهترین مایع برای شستن مبل

🔻 روش سه: دستمال پارچه‌ای میکروفایبر را به محلول کمی آغشته کرده و به صورت آهسته روی لکه بکشید 🔻

🔻 روش چهار: حالا دستمال تمیز را به اب اغشته کرده تا مخلوط آب و صابون را از مبل پاک کنید. 🔻

🔻 روش پنج: با یک دستمال پارچه‌ای یا حوله تمیز آن نقطه لکه را که خیس شده است را خشک کنید 🔻

طرز شستن مبل در خانه

 روش‌های شستشوی مبلمان چرم و پارچه‌ای در منزل

تمیز نگه داشتن مبلمان نه تنها باعث جذابیت بیشتر این کالا می‌شود؛ بلکه طول عمر آن را بی اندازه افزایش می‌دهد. اگرچه تمیز کردن کل ست مبلمان می‌تواند یک کار سخت و طاقت فرسا باشد؛ اما لازم نیست برای شما تبدیل به یک فرآیند دردسر ساز شود. در بیشتر موارد، غبارروبی و جاروبرقی منظم همراه با دستمال کشی، می‌تواند ظاهر مبلمان شما را خارق العاده نشان دهد. اما در زیر روش‌های تخصصی را برای شستشوی مبلمان با روکش‌های چرم و پارچه‌ای شرح خواهیم داد.

شستشوی مبلمان چرم در منزل با روش‌های خانگی

مبلمان چرم به دلیل نوع پارچه آن با منشا طبیعی، توجهات خاصی را برای شستشو و تمیزی لازم دارد. به این منظور روش‌های زیر را امتحان کنید.

  • در ابتدا مبل را به خوبی جاروبرقی بکشید. سعی کنید هنگام جاروبرقی کشیدن از برس نرمی ‌استفاده کنید تا خطر آسیب دیدن رویه مبل را به حداقل برسانید. جاروبرقی کشیدن به صورت مرتب مبلمان شما را تمیز نگه می‌دارد. در حین جاروکشیدن بالش‌ها را بردارید تا اطمینان حاصل کنید که به تمام زوایا و چین‌های مبل اشراف دارید.
  • برای تمیز کردن آلودگی‌ها و لکه‌های جزئی از مایع آب و صابون ملایم استفاده کنید. حدود 1 تا 2 قاشق غذاخوری پودر صابون را در یک سطل کوچک آب گرم مخلوط کنید. سپس، یک پارچه تمیز را به آب صابون آغشته کرده و بیرون بیاورید تا پارچه فقط مرطوب شود. بعد قسمت‌های کثیف مبلمان خود را به وسیله آن پاک کنید. در آخر، رویه مبل را با پارچه تمیز خشک کنید.
  • برای شستشوی مبلمان چرم همیشه با ملایم‌ترین محلول تمیزکننده شروع کنید؛ سپس در صورت باقی ماندن لکه‌ها می‌توانید از سرکه استفاده کنید. به این منظور مقدار مساوی سرکه و آب را با یکدیگر مخلوط کرده و با پارچه‌ای تمیز روی لکه‌ها بمالید و سپس سطح مبل را پاک کنید. 
  • روش دیگر پیشنهادی ما برای شستشوی مبلمان چرم استفاده از خامه و آب لیمو است. مخلوط فوق را به لکه مالیده و بگذارید تا 10 دقیقه باقی بماند. سپس آن را با یک دستمال تمیز پاک کنید.

اما در اخر باز هم پیشنهاد می‌کنیم به دلیل خاص بودن پارچه این مبل و ارزنده بودن آن نسبت به سایر پارچه‌های موجود در بازار، بهتر است برای شستشوی مبلمان از خدمات قالیشویی کمک بگیرید.

 شستشوی مبلمان چوب و پارچه

شستن مبلمانبه عنوان یک قانون کلی برای تمیز کردن مبلمان چوبی هرگز فراموش نکنید که از آب زیاد استفاده نشود و اگر به اشتباه این کار را انجام دادید؛ سریعا آن را خشک کنید. زیرا آب می‌تواند باعث تاب خوردگی و ترک خوردن چوب شود.

  • گرد و غبار سطح چوب را پاک کنید. با استفاده از یک پارچه تمیز سطح مبلمان را تمیزکرده و گرد و خاک آن را پاک کنید. 
  • با استفاده از مخلوط آب و صابون، آلودگی‌ها و لکه‌ها را پاک کنید. 1 تا 2 قاشق غذاخوری پودرصابون را در یک سطل کوچک آب گرم مخلوط کنید. پارچه تمیزکننده خود را به آب صابون آغشته کنید. سپس آن را بیرون آورده و محکم فشار دهید تا فقط مرطوب باشد. سپس سطح مبلمان را تمیز کرده و بعد آنجا را با یک پارچه تمیز خشک کنید.
  • قبل از استفاده از سایر محصولات تمیزکننده، بهتر است ابتدا محلول صابون و آب را امتحان کنید؛ زیرا احتمال آسیب زدن به پارچه و چوب در این شوینده کمتر است. 
  • در صورت باقی ماندن آلودگی یا لکه‌ها بعد از شستشو با مایع صابون، بد نیست از چند قطره وایتکس استفاده کنید. وایتکس یا همان کلر در از بین بردن جرم‌های جمع شده در طولانی مدت عالی هستند. چند قطره از آن را به مخلوط آب گرم اضافه کنید و با استفاده از یک دستمال که فقط به این ماده آغشته شده سطوح را دستمال کنید. بعد از آن حتما مبلمان را به وسیله یک پارچه مرطوب مجددا تمیز کنید و سپس سطح آن را خشک کنید. توجه نمایید هنگام استفاده از مواد شوینده به منظور شستشوی مبلمان از تهویه مناسب هوا غافل نشوید. اگرچه ممکن است این محلول ضعیف برای اکثر پارچه‌ها بی ضرر باشد؛ اما باید مطمئن شوید که پارچه مبلمان شما نسبت به این تمیزکننده واکنش بدی نشان نمی‌دهد. این مورد را برای قسمت‌های چوبی نیز تست کنید. به این منظور یک قسمت از چوب مبلمان که زیاد در ظاهر مشخص نیست مانند قسمت زیرین پایه صندلی را آزمایش کنید.

در نهایت باز هم توصیه می‌کنیم به دلیل نا‌آشنا بودن به جنس پارچه مبل و اثر مواد شوینده بر آن، حتما قبل از شتشوی مبلمان به صورت کامل، روی قسمت کوچکی از مبل آن را تست کنید.

اما در نهایت باز هم پیشنهاد می‌کنیم شستشوی مبلمان را به صورت تخصصی به بهترین قالیشویی ها در تهران بسپارید و از نتایج مطلوب آن لذت ببرید. 

4.5 2 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمیترین
جدیدترین رای بیشتر
نظرات
مشاهده همه نظرات
niaz hm

میشه از این روش ها برای پاک کردن مبل نجس هم استفاده کرد؟

2
0
نظرتو به ما بگوx
تماس 1442