اصول ترکیب رنگ موکت با فرش را بدانید و درست انتخاب کنید

با وجود اینکه این روزها اغلب صاحب خانه ها ترجیح می دهند کف پوش خانه، مثلا پارکت یا سرامیک، نمایان باشد اما همچنان هستند افرادی که موکت را دوست دارند و ترجیح می دهند کف خانه یا بعضی از اتاق ها را با موکت پر کنند.
به خصوص برای اتاق بچه ها به دلیل راحتی بیشتر بچه ها هنگام بازی روی زمین، معمولا کف را موکت می کنند. به هر حال مهم این است که سلیقه صاحب خانه چه باشد. انواع موکت در طرح ها و رنگ ها و جنس های مختلف در بازار وجود دارند، آنقدر که دست همه برای انتخاب بسیار باز است.
اما چگونه باید موکتی انتخاب کنیم که با فرش روی خود هماهنگی داشته باشد؟ این سوالی است که خیلی ها می پرسند. در مورد انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی اصول و نکاتی وجود دارد که با رعایت آنها می توانید هارمونی زیبایی ایجاد کنید. در ادامه این نوشته قصد داریم انتخاب رنگ موکت مناسب فرش را به شما آموزش دهیم.

برای هر فرش چه رنگ موکتی انتخاب کنیم؟

همانطور که اشاره کردیم انتخاب رنگ درست می تواند هارمونی و هماهنگی زیبا و چشم نوازی در دکوراسیون داخلی خانه ایجاد کند. به خصوص رنگ کف پوش خانه چون فضای زیادی را در بر می گیرد می تواند خیلی تاثیرگذار باشد و مثل بستری برای جزئیات دیگر عمل می کند. در مواردی که خانواده کودک خردسال دارند بهتر است از رنگ های خیلی روشن استفاده نکنند که برای شستشوی موکت به طور مداوم دچار دردسر نشوند.
در این قسمت قصد داریم رنگ موکت مناسب هر فرش را به شما معرفی کرده و آن را بررسی کنیم. اگر شما هم دغدغه انتخاب رنگ موکت برای منزل خود دارید و یا صرفا به مباحث دکوراسیون داخلی علاقه مندید تا پایان این نوشته با ما باشید.

رنگ موکت برای فرش فیلی

فیلی جزو خانواده طوسی به حساب می آید. فیلی و طوسی در درجات مختلف پرنگ و کمرنگ جزو رنگ های خنثی هستند و شما می توانید هر رنگی را با آنها ست کنید.
اگر فضای خانه دلباز و نسبتا بزرگ است می توانید از رنگ هایی مثل نارنجی و آبی و قرمز استفاده کنید تا شور و حالی به فضای خانه بدهید. اما اگر فضای خانه کوچک است این رنگ ها ممکن است کمی باعث کوچک تر شدن یا شلوغی فضا شوند. بنابراین می توانید یک رنگ از خانواده طوسی انتخاب کنید که از فرش شما کمی تیره تر باشد و به این ترتیب هم فضای خانه کوچک نمی شود و هم فرش فیلی شما خوب به چشم می آید.

رنگ موکت برای فرش فیلی

رنگ موکت برای فرش کرم

رنگ کرم هم جزو رنگ های خنثی به حساب می آید و می توانید بدون دردسر آن را با رنگ های متفاوتی ست کنید. اما از طرفی هم می توانید فرش کرم را با موکتی از رنگ هم خانواده با کرم ست کنید.
مثلا برای فرش کرم روشن می توانید از موکتی به رنگ قهوه ای یا شتری استفاده کنید. و برای فرش کرم تیره دقیقا برعکس عمل کنید و موکتی به رنگ کرم روشن یا نباتی انتخاب کنید.
رنگ کرم یکی از رنگ های خیلی پرطرفدار و محبوب در دکوراسیون داخلی است. رنگی که می تواند با دکوراسیون چوبی هم هارمونی خیلی خوبی را ایجاد کند و به خانه فضایی گرم و دلپذیر بدهد. در مورد چرک شدن رنگ کرم روشن باید بیشتر مراقبت کنید و در صورت نیاز آن را برای شستشو به قالیشویی معتبری بسپارید.

موکت فرش کرم

رنگ موکت برای فرش سفید

فرش سفید باعث می شود فضا خیلی باز و روشن به نظر برسد. بهتر است که برای موکت رنگ تیره تری انتخاب کنید تا تعادل ایجاد شود. انتخاب رنگ موکت سفید یا خیلی روشن باعث می شود که تمام خانه سفید شود و این برای چشم خسته کننده و یکنواخت است و از طرفی حس سردی به فضا می دهد. انتخاب رنگ های تیره اما می تواند به شما کمک کند که ضمن ایجاد تعادل، هارمونی خوبی نیز ایجاد کنید و فضا را دلپذیرتر نمایید.

رنگ موکت فرش سفید

رنگ موکت برای فرش لاکی و زرشکی

فرش زرشکی جزو رنگ های خیلی پرطرفدار و محبوب است، به خصوص که رنگ غالب اکثر قالی های ایرانی را نیز زرشکی یا لاکی تشکیل می دهد. خیلی از خانواده های ایرانی دست کم یک قالی ایرانی را در منزل خود دارند.
رنگ زرشکی و لاکی معمولا فضا را کمی شلوغ و خیلی پر انرژی نشان می دهند. بنابراین شما باید سعی کنید به طریقی این انرژی زیاد یا شلوغی را مهار کنید و تعادل را برقرار کنید. بنابراین موکت به رنگ های خنثی مثل کرم، فیلی و طوسی می توانند گزینه های خیلی مناسبی برای شما باشند. به خصوص اگر منزل شما کوچک است سعی کنید رنگ خنثی روشن تری برای موکت انتخاب کنید تا فضا دلبازتر به نظر برسد. اگر در منزل فرش لاکی رنگ دارید بهتر است چگونگی استفاده فرش لاکی در دکوراسیون منزل را بدانید تا بتوانید خانه ای بهتر و شیک تر داشته باشید.

موکت فرش لاکی

رنگ موکت برای فرش سرمه ای

رنگ سرمه ای به خودی خود رنگ تیره ای است که اگر نتوانید تعادل را در آن ایجاد کنید می تواند باعث دلگیر شدن و کوچک شدن فضا بشود. البته در خانه های بزرگ این قضیه به ندرت اتفاق می افتد. اما اگر خانه شما کوچک است بهتر است برای استفاده از این رنگ برنامه اصولی داشته باشید.
اما در کل فرش سرمه ای می تواند با موکت آبی روشن، فیلی و طوسی روشن هماهنگی خوبی ایجاد کند. این رنگ ها می توانند تیرگی رنگ سرمه ای را خنثی کرده و شما را به تعادل مورد نظر برسانند. در این صورت کف خانه شما ظاهر بسیار شیکی پیدا خواهد کرد.

سخن آخر

در این نوشته سعی کردیم درباره انتخاب رنگ موکت برای فرش صحبت کنیم. سعی کردیم فرش هایی به رنگ های رایج و پرطرفدار را معیار قرار دهیم و انتخاب رنگ موکت برای آنها را بررسی کنیم.
خوشبختانه در همه فرش فروشی ها و موکت فروشی ها کالیته رنگ موجود است و شما با گزینه های زیادی برای انتخاب روبرو هستید. اگر همچنان برای انتخاب رنگ موکت مطمئن نبودید می توانید از یک طراح دکوراسیون مشورت بگیرید. اما آشنایی نسبی با ترکیب رنگ ها می تواند کمک زیادی به شما کند. امیدواریم که این نوشته برای شما آموزنده بوده باشد.

0 0 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
تماس 1442