آموزش ترمیم و تعمیر ریشه فرش در منزل

فرش یکی از تاثیرگذارترین بخش ها بر دکوراسیون خانه است. طبیعتا هرچه فرش رنگ و جلا و نظم و استحکام بیشتری داشته باشد، فضای کلی خانه را زیباتر و دلپذیرتر می کند. به همین دلیل است که شستشوی فرش چرک و یا رفوی فرش آسیب دیده جزو واجباتی است که باید هرچه زودتر انجام دهیم.
اگر فرش از جنس الیاف و بافت خوبی برخوردار باشد و نگهداری از آن و رسیدگی به آن صحیح باشد، بعید است که زود دچار آسیب شود. اما یکی از قسمت های فرش که بیشتر در معرض آسیب قرار دارد و ممکن است زودتر نیاز به رفو و ترمیم پیدا کند، ریشه فرش است.
بهترین راهی که می توانید برای ترمیم ریشه فرش برگزینید، اقدام از طریق یک مرکز قالیشویی است. مراکز قالیشویی علاوه بر خدمات شستشو، خدمات رفوگری و ترمیم و تعمیر را نیز انجام می دهند. شما می توانید از خدمات کادر متخصص و با تجربه این شرکت ها بهره ببرید.
اما اگر به هر دلیلی امکان استفاده از خدمات قالیشویی را نداشتید می توانید در خانه به ترمیم و رفوی ریشه های فرش بپردازید. البته برای این کار نیاز به دانستن اصولی است که قصد درایم در ادامه این نوشته به شما آموزش دهیم.

ریشه فرش چیست و چه انواعی دارد؟

خامه هایی که برای بافت فرش استفاده می شوند روی نخ هایی به نام نخ چله گره زده می شوند. بعد از پایان کار بافندگی فرش، و هنگام بریدن نخ های چله، آنها را چند سانتیمتر بالاتر از بدنه فرش برش می زنند تا استحکام و قوام فرش حفظ شود. این چند سانتیمتر نخ اضافه ای که در بالا و پایین فرش وجود دارند را ریشه فرش می گویند.
ریشه ها معمولا به رنگ سفید و کرم هستند و به همین دلیل بیشتر هم در معرض آلودگی و چرک شدن قرار دارند. ریشه با توجه به نوع فرش، جنس های مختلفی دارد. مثلا فرش های دستباف معمولا ریشه های ظریف تری دارند و ترمیم آنها نیاز به دقت و احتیاط بیشتری دارد. ریشه ها همچنین شامل طرح های مختلفی می شوند: توری، پنجره ای، حصیری، گره دار، حلقه ای…

ترمیم ریشه فرش در منزل

همانطور که گفتیم ریشه فرش به خصوص اگر ظریف باشد خیلی در معرض صدمه و آسیب قرار دارد. البته که با نگهداری و رسیدگی می شود صدمه دیدن آنها را به تاخیر انداخت اما به هر حال این ریشه ها در اثر عومل مختلفی مثل پوسیدگی و فرسایش آسیب می بینند. گاهی افراد از ریشه های آماده بازار با طرح های مختلف برای تغییر دادن ریشه فرش استفاده می کنند اما اگر مایل نیستید از این ریشه های آماده استفاده کنید می توانید با طی مراحل و روش های اصولی، خودتان به ترمیم ریشه فرش و ریشه زنی فرش در منزل بپردازید.

مراحل ترمیم ریشه فرش

ابزار لازم برای ترمیم ریشه های فرش

در این قسمت ابتدا مهم ترین ابزاری را که برای این کار نیاز دارید به شما معرفی می کنیم:

  • نخ چله
    نخی که برای تعمیر ریشه تهیه می کنید باید از لحاظ نوع و جنس و رنگ با نخ چله فرش شما مطابقت داشته باشد تا بعد از ترمیم، قابل مشاهده و تشخیص نباشد.
  • نخ بطلمه
    نخ بطلمه، نخ چله را به فرش متصل می کند. این نخ باید از کیفیت و استحکام خوبی برخودار باشد.
  • قیچی
    طبیعتا برای کار احتیاج به قیچی هم دارید. برای جدا کردن نخ های صدمه دیده و افزودن نخ های چله. از یک قیچی تیز و با کیفیت استفاده کنید.
  • دفتین
    ریشه ها باید کاملا جذب فرش شوند. برای این کار باید با استفاده از وسیله ای به نام دفتین به آنها ضربه زده شود.
  • سوزن
    برای متصل کردن ریشه ها به فرش باید از سوزن مخصوص بافت فرش استفاده کنید. این سوزن قادر است با سهولت از فرش عبور کند و همچنین به بافت فرش آسیب نمی زند.

اگر شما وقت کافی ندارید تا تمامی این مراحل را انجام دهید و تصمیم دارید که مراکز معتبر قالیشویی اینکار را برای شما انجام دهند تا از نتیجه کار مطمئن باشید. برای اطلاع از قیمت ترمیم ریشه فرش بهتر است از نرخ قالیشویی مد نظر خود مطلع شوید.

راهنمای ترمیم ریشه فرش

در این قسمت رایج ترین روش های ترمیم ریشه را به شما آموزش می دهیم.

ترمیم ریشه به روش مغزی

برای این کار تخته ای لازم است که روی آن میخ هایی با فواصل منظم کوبیده شده اند. بخش زیادی از طول میخ ها از تخته بیرون است. تخته را جلوی قسمت آسیب دیده فرش قرار داده و نخ ترمیم را از ابتدای تخته به میخ گره می زنیم. به هر میخ تقریبا چهار پنج نخ گره می زنیم و تا جایی که فرش صدمه دیده است این کار را ادامه می دهیم. در پایان کار، این نخ ها را به وسیله قیچی از میخ ها برش می زنیم. سعی کنید نخ ظریف تری را برای ترمیم انتخاب کنید تا بعد از پایان کار قابل تشخیص نباشند.
هزینه ترمیم ریشه فرش دستباف به نسبت خرید مجدد فرش خیلی ارزان تر و مقرون به صرفه تر درمی آید، اما با توجه به اینکه ریشه این فرش ها حساس تر و ظریف تر هستند، بهتر است برای ترمیم آنها از طریق فردی متخصص اقدام کنید. مراکز قالیشویی معتبر بهترین انتخاب هستند.

ترمیم ریشه به روش بطلمه

در این شیوه باید نخ هایی به اندازه نخ های ریشه فرش تهیه کرده و آنها را با سوزن به فرش متصل کنید. نخ بطلمه را به صورت یک لایه از سوزن عبور داده و از ردیف های انتهایی فرش عبور می دهیم. این کار را تا جایی که آسیب دیدگی ادامه داشت انجام می دهیم و سپس به همین طریق از انتها به ابتدا برمی گردیم. در نهایت نخ ها را قیچی کرده و مثل ریشه های فرش گره می زنیم.

هزینه ترمیم ریشه های فرش

عواملی مثل نوع و شیوه ترمیم و همچنین میزان و شدت آسیبی که فرش دیده بر قیمت ترمیم ریشه فرش تاثیرگذار هستند. هزینه ترمیم فرش دستباف همانطور که اشاره کردیم به دلیل حساسیت و ظرافت بیشتری که دارد، بالاتر از فرش های معمولی است.
اگر آسیبی که به فرش وارد شده جزئی باشد، خیلی راحت تر و سریع تر و همچنین با هزینه کمتری ترمیم و رفو می شود. بنابراین بهتر است تا وقتی که صدمه وارد شده به فرش شما بیشتر و گسترده تر نشده، برای ترمیم آن اقدام کنید. اگر خودتان تسلط و مهارت کافی برای این کار را ندارید بهتر است از طریق شرکت های قالیشویی قانونی و معتبر اقدام کنید.

5 1 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
Call Now Buttonتماس 1442