روش های پاک کردن لکه چسب خشک شده از روی فرش {سریع و بی دردسر}

فرش‌ها از مهم‌ترین ارکان دکوراسیون داخلی منازل خصوصاً در کشور ایران هستند و در انواع مختلفی وجود دارند. همان‌قدر که فرش‌ها می‌توانند باعث زیبایی و جذابیت دکوراسیون و تزئین فضای داخلی منازل شوند، کثیف شدن و جذب آلودگی‌های مختلف باعث می‌شود که ظاهر نامناسبی داشته و احساس ناخوشایندی به افراد منتقل کنند. یکی از مهم‌ترین لکه‌هایی که می‌تواند ظاهر و زیبایی فرش را تحت تأثیر قرار بدهد ریخته شدن چسب بر روی آنها است. پاک کردن لکه چسب از روی فرش می‌تواند حساسیت‌های خاص خود را داشته باشد چراکه چسب‌ها انواع مختلفی دارند.

چسب چوب، چسب آکواریوم، چسب دوقلو، چسب آهن، چسب قطره‌ای، چسب یک دو سه و … هر کدام می‌توانند لکه‌های مختلفی بر روی فرش ایجاد کنند و معمولاً تمیز کردن آنها کار ساده‌ای نیست و به مواد و ابزار مختلفی نیاز دارند. در ادامه مطلب به بررسی روش‌های پاک کردن لکه چسب از روی فرش پرداخته خواهد شد.

پاک کردن لکه چسب از روی فرش

انواع مختلف لکه چسب

چسب‌ها از جمله کاربردی‌ترین و پراستفاده‌ترین مواد هستند که کاربردهای مختلفی در صنایع و مشاغل متعدد دارند. هر کدام از انواع چسب‌ها می‌تواند لکه‌های مختلفی بر روی فرش‌ها ایجاد کنند به‌گونه‌ای که روش تمیز کردن آنها باهم متفاوت هستند. از جمله مهم‌ترین لکه‌هایی که در اثر ریخته شدن چسب بر روی فرش‌ها ایجاد می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ریخته شدن چسب قطره‌ای
  • لکه ناشی از چوب
  • ریخته شدن آکواریوم
  • لکه ناشی از چسب فلزات
  • ریخته شدن دوقلو
  • لکه ناشی از چسب سلولزی
  • ریخته شدن چسب نواری
  • لکه ناشی از ریخته شدن چسب یک دو سه
  • ریخته شدن چسب کفش، لاک ناخن و …

هر کدام از این چسب‌ها دارای ترکیبات مختلفی هستند. زمانی که بر روی سطح فرش‌ها ریخته می‌شوند باید از روش‌های مختلفی برای تمیز کردن آنها استفاده کرد. برای آشنایی با فرش اکریلیک و نحوه پاک کردن چسب از روی این نوع فرش می توانید به محتوای فرش اکریلیک چیست ؟ مراجعه کنید.

بهترین روش پاک کردن لکه چسب روی فرش

لکه‌هایی که در اثر ریخته شدن انواع چسب‌های گفته شده بر روی فرش‌ها ایجاد می‌شوند تفاوت‌های زیادی با لکه‌های ناشی از عواملی همچون ادرار، خون، جوهر، آب‌میوه، چربی، رنگ و … دارند به همین دلیل پاک کردن لکه چسب از روی فرش نیازمند استفاده از مواد و ابزارهای مختلفی است. برای انتخاب بهترین روش پاک کردن لکه چسب از روی فرش‌ها باید به فاکتورهای مختلفی همچون نوع فرش، نوع چسب، تازه یا کهنه بودن لکه، میزان حجم لکه و … توجه شود چراکه ممکن است نیاز باشد از خدمات شرکت‌های قالیشویی برای تمیز کردن این لکه‌ها استفاده نمود. از جمله بهترین روش‌های از بین بردن لکه‌های چسب از روی فرش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تمیز کردن لکه چسب روی فرش با اتو

از بین بردن لکه چسب با استفاده از اتو

استفاده از اتو می‌تواند یکی از بهترین روش‌ها برای تمیز کردن لکه‌های چسب باشد. در این روش لازم است که ابتدا فرد یک پارچه نخی تمیز را بر روی قسمت لکه فرش قرار بدهد و سپس اتو را با دمای متوسط بر روی آن قرار دهد. دمای اتو باعث می‌شود که لکه چسب کاملاً به پارچه نخی جذب شود. باید توجه داشت که برای این کار نباید از پارچه‌های پلاستیکی استفاده کرد چراکه ممکن است دمای اتو باعث ذوب شدن آن و توسعه بیشتر لکه‌ها شود.

پاک کردن چسب از روی فرش با استفاده از استون قوی

شاید بتوان گفت که بهترین روش از بین بردن لکه چسب روی فرش استفاده از استون است. البته باید توجه داشت که استون یک ماده شیمیایی است و ممکن است که به فرش‌ها آسیب وارد کند و حتماً قبل از استفاده باید تست شود. در این روش چند قطره استون بر روی لکه ریخته می‌شود و سپس با استفاده از یک دستمال نخی سفید تمیز و مرطوب تمیز می‌شود.

تمیز کردن لکه چسب روی فرش با یخ

استفاده از قطعات یخ نیز می‌تواند یکی از بهترین روش‌ها برای تمیز کردن لکه‌های ناشی از ریخته شدن چسب بر روی فرش‌ها باشد. در این روش یک تکه یخ را بر روی لکه چسب قرار می‌دهند و دمای پایین یخ باعث فریز شدن چسب شده و به‌راحتی کنده می‌شود. البته در این روش و زمانی که لکه‌های چسب فریز شده‌اند باید از ابزارهای مناسبی استفاده کرد که به بافت و الیاف فرش‌ها آسیبی وارد نشود. از یخ می‌تواند برای پاک کردن آدامس از روی فرش نیز استفاده می‌شود.

از بین بردن لکه چسب روی فرش با یخ

از بین بردن لکه چسب با استفاده از سرکه سفید

در این روش فرد باید اول با استفاده از یک چاقو لکه‌های چسب را بتراشد. سپس مقداری سرکه سفید مقطر را بر روی یک پارچه تمیز ریخته و محل لکه را با آن تمیز کند. لازم است که محل لکه حتماً مرطوب باشد و سرکه به مدت 10 تا 15 دقیقه بر روی لکه باقی بماند. همچنین محلول آب و سرکه نیز می‌تواند برای پاک کردن چسب خشک شده روی فرش استفاده شود. برای از بین بردن لکه‌های بزرگ حتماً لازم است که از سرکه مقطر یا سرکه سفید استفاده شود و قبل از استفاده آن را تست کرد.

نکات مهم پاک کردن لکه چسب از روی فرش

همانطور که گفته شد برای تمیز کردن لکه چسب روی فرش می‌توان از روش‌های متعددی استفاده کرد اما لازم است که افراد به فاکتورها و نکات مختلفی توجه داشته باشند که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

  • چنانچه افراد دانش، مهارت و تخصص کافی برای تمیز کردن لکه‌های فرش ندارند حتماً باید از خدمات شرکت‌های قالیشویی استفاده کنند.
  • نباید لکه چسب تکه تکه شود. باید در صورت امکان آن را به صورت کامل از فرش جدا کرد تا به الیاف و بافت آن آسیبی وارد نشود.
  • در صورت امکان نباید اجازه داد لکه چسب کاملاً خشک شود چون خشک و کهنه شدن لکه ممکن است باعث تغییر رنگ فرش و کدر شدن آن شود و به صورت کامل نیز از بین نرود.
  • باید از تکه تکه کردن لکه چسب خودداری کرد و در صورت امکان آن را به صورت کامل از فرش جدا کرد چراکه در این حالت آسیبی به الیاف فرش وارد نخواهد شد.
  • هر ماده و محلولی که برای از بین بردن انواع لکه روی فرش استفاده می‌شود ابتدا حتماً باید تأثیر آن بر روی الیاف فرش تست شود.

پاک کردن لکه چسب قطره‌ای و مایع از روی فرش

چسب‌های قطره‌ای و مایع نیز از جمله چسب‌هایی هستند که می‌توانند بر روی سطح فرش‌ها لکه‌های مختلفی ایجاد کنند. این چسب‌ها نیز می‌توانند توسط روش‌های عنوان شده در بخش قبلی تمیز شوند. به صورت کلی برای پاک کردن چسب قطره‌ای روی فرش بهترین کار این است که اجازه خشک و کهنه شدن به آن نداد و در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام کرد. چنانچه لکه‌های چسب خشک شده باشند می‌توان از روش‌های مختلفی همچون استفاده از اتو، استفاده از یخ، استفاده از محلول صابون و مایع ظرف‌شویی و یا استون بهره برد.

اگر لکه چسب از روی فرش پاک نشد؟

درصورتی‌که فرد تمامی روش‌های عنوان شده را برای از بین بردن چسب روی فرش امتحان کرد اما همچنان لکه از بین نرفت بهترین کار استفاده از خدمات شرکت‌های قالیشویی است. چراکه ممکن است فرش دچار آسیب شود و خسارت مالی زیادی (خصوصاً زمانی که لکه بر روی فرش‌های دستبافت ایجاد شود) ایجاد کند. شرکت‌های قالیشویی از نیروهای متخصص و مواد و ابزارهای مخصوص برخوردارند و می‌توانند به بهترین شکل ممکن اقدام به ترمیم و تعمیر فرش و همچنین تمیز کردن انواع لکه‌ها بکنند.

از بین بردن لکه چسب قدیمی

اگر لکه‌های ناشی از ریخته شدن چسب بر روی فرش خشک و قدیمی شده باشند لازم است که فرد ابتدا حتماً لکه را مرطوب کند تا حالت تازگی به خود بگیرد و نرم و منعطف شود. برای نرم شدن بهتر لکه‌ها می‌توان از دستمال آغشته به آب جوش استفاده کرد. بعد از نرم شدن لکه می‌توان با استفاده از یک چاقو به‌آرامی و با دقت زیاد اقدام به برداشتن و تراشیدن لکه کرد. بعد از تراشیدن لکه لازم است که مقداری آب گرم بر روی آن ریخت و تمیز کرد. باید توجه داشت که چاقو به بافت و الیاف فرش آسیبی وارد نکند.

جمع‌بندی نهایی

ریخته شدن انواع چسب‌ها همچون چسب قطره‌ای، چسب آکواریوم، چسب چوب و … بر روی فرش‌ها می‌توانند لکه‌هایی به وجود بیاورند که زیبایی و ظاهر فرش‌ها و همچنین دکوراسیون منازل را تحت تأثیر قرار بدهند. برای پاک کردن لکه چسب از روی فرش می‌توان از روش‌های مختلفی همچون استفاده از اتو لباس، استفاده از یخ، استفاده از استون و … استفاده کرد و اجازه نداد که لکه‌ها خشک و کهنه شوند.

3.6 5 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
تماس 1442