20% تخفیف ویژه 1403

روش های تمیز کردن لکه ی خون روی فرش دستباف {خشک شده و تازه}

لازم نیست حتما یک صحنه از فیلم‌های جنایی هالیوود را به ذهن بیاورید تا تصویری از لکه خون روی فرش برای شما تجسم پیدا کند. اتفاقات بسیار ساده‌تری هم وجود دارند که ممکن است به آلوده شدن فرش منزل شما با خون منجر شوند. یک بریدگی ساده با چاقو یا خونی که از بینی افراد جاری می‌شود می‌توانند دلایل روزمره آلوده شدن فرش شما با خون باشند.

در این مقاله، قصد داریم راهکارهایی برای پاک کردن لکه خون روی فرش به شما ارائه دهیم که در صورت مواجه شدن با این مشکل، بتوانید از آنها استفاده کنید. مطالعه این مقاله به شما کمک می‌کند از یک لکه قرمز رنگ زشت روی فرش‌های تمیز منزلتان دوری کنید و در اسرع وقت، آن را بزدایید. پس اگر شما هم به دنبال داشتن فرش‌هایی همواره تمیز و عاری از لکه‌های خون هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

روش های پاک کردن لکه خون از فرش

فرش‌های منزل شما ممکن است با لکه‌های گوناگونی آلوده شوند که هر یک از این لکه‌‌ها، روش شستشوی متفاوتی دارند. به عنوان مثال، پاک کردن رنگ از روی فرش با نحوه پاک کردن لکه سس روی فرش دارای تفاوت است. این تفاوت به علت ذرات آلوده‌کننده متفاوت در ساختار هر آلودگی به وجود می‌آید. مثلا لکه یک نوع سس ممکن است با پروتئین‌های ماده سازنده سس به وجود بیاید در حالی که لکه رنگ را رنگدانه‌ های درشت به وجود می‌آورند.

روش های پاک کردن لکه خون از فرش

برای پاک کردن لکه خون روی فرش نیز راهکارهای متفاوتی وجود دارد. مبنای اثرگذاری همه این راهکارها، این است که ذرات آلودگی را در یک مایع حل کنید تا با پاک کردن آن مایع، اثر لکه از بین برود. برای لکه خون، مواد متفاوتی می‌توانند این ذرات آلودگی را در خود حل کنند که در ادامه، روش‌های استفاده هر یک از این مواد را بررسی خواهیم نمود.

  • آب سرد و نمک : ساده‌ ترین و در عین حال یکی از کارآمدترین راهکارهای پاک کردن لکه خون روی فرش، استفاده از محلول آب سرد و نمک است. برای استفاده از این ترکیب، ابتدا مقادیر خون اضافه روی فرش را تا حد امکان از روی فرش بردارید. سپس مقداری نمک را در آب حل کنید و محلول حاصل را به وسیله آب‌ پاش روی محل لکه اسپری کنید یا به صورت ساده‌تر، روی فرش بریزید. پس از آن، سعی کنید به وسیله یک حوله تمیز یا یک اسفنج مرطوب، لکه را از بین ببرید. اگر لکه به طور کامل از بین نرفت، همین فرآیند را تکرار کنید. آنقدر محلول آب و نمک را روی فرش بریزید و پاک کنید تا لکه خون کاملا پاک شود و فرش به روز اولش برگردد.
  • هیدروژن پراکسید : اگر محلول آب سرد و نمک به کارتان نیامد یا لکه از نظرتان پیشرفته‌تر از آن بود که بخواهد با آب و نمک از بین برود، می‌توانید از هیدروژن پراکسید استفاده کنید. این ترکیب، یک ماده پاک‌کننده بسیار قوی است که می‌تواند هر لکه‌ای را پاک کند اما یک مشکل هم دارد.

مشکل هیدروژن پراکسید این است که بیش از حد قوی عمل می‌کند! قدرت پاک‌کنندگی این ترکیب به اندازه‌ای است که احتمال دارد علاوه بر لکه خون روی فرش، رنگ‌های فرش را نیز کمرنگ کند یا از بین ببرد. البته شاید هم چنین اتفاقی نیفتد اما بهتر است شما ریسکش را به جان نخرید. اگر می‌خواهید مطمئن شوید، هیدروژن پراکسید را روی یک گوشه از فرش که زیاد دید ندارد بریزید و بررسی کنید آیا رنگ‌های فرش از بین می‌روند یا خیر. در صورتی که اتفاقی برای فرش نیفتاد، می‌توانید با خیال راحت برای لکه‌زدایی از این ترکیب استفاده کنید.

  • پودر بچه : استفاده از پودر بچه نیز برای پاک کردن لکه خون روی فرش استفاده می‌شود. کافیست مقداری پودر بچه را با آب مخلوط کنید تا حالت خمیری به خود بگیرد. سپس مقداری از این خمیر را روی محل لکه قرار دهید و صبر کنید تا به مرور زمان خشک شود. پس از آنکه آب موجود در خمیر به صورت کامل تبخیر شد، نوبت آن است که آن را به کمک کاردک یا قاشق از روی فرش بردارید و سطح زیر آن که همان محل لکه می‌باشد را با یک حوله یا دستمال مرطوب تمیز کنید.
  • استفاده از خدمات قالیشویی : اگر همه راهکارهای بالا را آزمایش کردید و هیچ کدام موثر واقع نشد، باید فرش را به یک قالیشویی بسپرید تا لکه را به وسیله پاک‌کننده‌های مخصوص لکه از بین ببرند. قالیشویی‌ ها از شوینده‌ های فرش ماشینی خاصی استفاده می‌کنند که می‌توانند هر نوع لکه‌ای نظیر لکه رنگ، لکه سس و لکه خون را به صورت کامل از بین ببرند. می‌توانید به دنبال نزدیک‌ترین قالیشویی‌ها در محل زندگی خود باشید تا اگر مشکلی پیش آمد، بتوانید سریعا از خدمات قالیشویی استفاده کنید.

پاک کردن لکه خون تازه از روی فرش

پاک کردن لکه خون تازه از روی فرش

روش‌ هایی که در قسمت قبلی گفته شد، مربوط به لکه‌هایی هستند که هنوز خشک نشده‌اند اما تازه هم نیستند. به عنوان مثال حدود 10 دقیقه بعد از ریختن خون روی فرش، لکه خون هنوز نرمی خود را دارد اما از تازگی نیز فاصله گرفته است. در چنین حالتی، روش‌های استفاده از آب و نمک، هیدروژن پراکسید یا پودر بچه می‌توانند کارآمد باشند.

اما اگر با یک لکه خون تازه روبه‌رو هستید، شانس آورده‌اید! پاک کردن لکه خون تازه بسیار آسان‌تر از لکه خشک است. برای پاک کردن لکه خون تازه می‌توانید از یک دستمال مرطوب، حوله خیس یا اسفنج خیس به همراه مقدار کمی مواد شوینده مثل مایع ظرفشویی یا پاک‌کننده‌های طبیعی مانند سرکه سفید استفاده نمایید. بهتر است در اسرع وقت برای پاک کرده لکه خون روی فرش اقدام کنید زیرا هر چقدر زمان بگذرد، پاک کردن لکه از روی فرش سخت‌تر می‌شود.

پاک کردن لکه خون خشک شده از روی فرش

پاک کردن لکه خون خشک شده از روی فرش

همانطور که گفتیم، لکه خون روی فرش با گذشت زمان و خشک شدن، ماندگارتر می‌شود و دیگر به آسانی نمی‌توان آن را از روی فرش پاک کرد. به همین دلیل توصیه می‌شود لکه‌ها را هنوز که تازه هستند از بین ببرید اما اگر نتوانستید این کار را انجام دهید و لکه خشک شد، باز هم یک روش برای از بین بردن آن وجود دارد. این روش احتمالا آخرین راه شماست و اگر نتوانست لکه را از بین ببرد، دیگر وقت آن رسیده که فرش را به قالیشویی ببرید.

برای از بین بردن لکه خون خشک شده از روی فرش، باید از ماده‌ای به نام ترد کننده گوشت استفاده کنید. ترد کننده گوشت با اثر گذاشتن روی پروتئین‌های تشکیل‌دهنده خون که عامل ماندگاری لکه آن روی فرش هستند، آنها را تا حدی از فرش جدا می‌کند تا به این روش، به شما کمک کند لکه را از روی فرش بزدایید. روش کار به این صورت است که مقداری ترد کننده گوشت را با آب مخلوط کنید و ترکیب حاصل را روی محل لکه بریزید.

سپس به آن فرصت بدهید تا آرام آرام، لکه را تضعیف کند. این فرآِیند تا 30 دقیقه هم ممکن است طول بکشد. پس از گذشت 20 الی 30 دقیقه، محل لکه را به خوبی تمیز کنید. می‌توانید از یک اسفنج خیس یا دستمال مرطوب کمک بگیرید یا برای تاثیرگذاری بیشتر، کمی نمک هم روی محل لکه بپاشید. اگر همه مراحل را درست انجام داده باشید، احتمالا مشکل برطرف شده و لکه از روی فرش پاک شود.

پاک کردن لکه خون از فرش دستباف

روش‌هایی که برای پاک کردن لکه خون روی فرش دستباف به کار می‌رود، تفاوت خاصی با روش‌های معمول برای فرش ماشینی ندارند. تنها نکته‌ای که در مورد فرش‌هاس دستباف باید رعایت کنید، عدم اعمال فشار یا استفاده از شوینده‌های قوی است. فرش‌های دستباف به دلیل ظرافت و حساسیت خود، نمی‌توانند در برابر فشار بالایی که به فرش وارد شود یا محلول‌ های پاک‌ کننده قوی مقاومت بالایی داشته باشند.

ارزش بالای این نوع فرش نیز باعث می‌شود ریسک کردن روی آن کمی غیرمنطقی باشد. بنابراین، برای پاک کردن لکه خون از فرش دستباف تنها از پاک‌ کننده‌ هایی نظیر جوش شیرین، نمک و آب استفاده کنید. پروسه پاک کردن را بدون اعمال فشار زیاد و ساباندن فرش انجام دهید و مطمئن شوید کارهایتان به الیاف فرش آسیب نمی‌زنند. اگر بخواهید محکم‌ کاری بیشتری هم انجام دهید، بهتر است فرش را به یک قالیشویی معتبر بسپارید تا خیالتان از آن راحت باشد. خدمات قالیشویی نوین در تهران می‌توانند این کار را به بهترین شکل برای شما انجام دهند.

جمع‌ بندی

لکه‌های خون، یکی از انواع لکه‌هایی هستند که به دلایل مختلف ممکن است روی فرش شما بنشینند و عامل از رنگ و رو افتادن فرش باشند. پاک کردن این نوع لکه هم همواره چالش‌برانگیز بوده و انتخاب پاک‌کننده مناسب، یک سوال بزرگ در ذهن افراد مختلف بوده است.

در این مقاله، در مورد روش‌هایی برای پاک کردن لکه خون روی فرش صحبت کردیم و 4 روش برای زدودن خون از روی فرش معرفی نمودیم. هر یک از این روش‌ها ممکن است برای شما کارایی داشته باشند و مشکلاتشان را حل کنند اما اگر هیچ یک به پاک شدن لکه منجر نشدند، باید فرش را به قالیشویی بسپرید تا آن را مثل روز اول به شما تحویل دهند. خدمات قالیشویی نوین در تهران می‌توانند این کار را برای شما با نهایت دقت و حوصله انجام بدهند تا مطمئن باشید فرش را به تمیزی یک فرش نو تحویل خواهید گرفت.

0 0 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمیترین
جدیدترین رای بیشتر
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
تماس 1442