پاک کردن لکه روغن از روی فرش

پاک کردن لکه روغن از روی فرش به خصوص فرش آشپزخانه تبدیل به یک دغدغه در خانه‌های ایرانی شده است. همه ما ممکن است هنگام درست کردن غذا یا جابجایی مواد غذایی، سهل انگاری کرده و ظرفی را روی فرش برگردانیم. از آن جایی که عضو جدانشدنی غذاها، روغن بوده پس سراسر فرش مملو از لکه‌های چربی می‌شود. با این حال برای جلوگیری از هر نوع خسارت باید به سرعت دست به کار شده و فرش را بشویید. 

اگر رنگ فرش‌ها روشن باشد، این مشکل چند برابر می‌شود زیرا اگر لکه را هم پاک کنید، ممکن است اثر آن روی فرش باقی بماند. فراموش نکنید که ما در غذاهای ایرانی از ادویه و چاشنی‌های زیادی استفاده می‌کنیم. پس اگر چنین اتفاقی برای فرشتان رخ داد، حتما در سریع‌ترین زمان ممکن به سراغ شستشوی فرش بروید. 

مراحل پاک کردن لکه روغن از روی فرش 

اولین قدم این است که خونسردی خود را حفظ کرده و تک تک این مراحل را به دقت انجام دهید. سعی کنید که با یک پارچه مقداری از روغن را جذب کرده و در نهایت با یک جسم تیز مانند چاقو، اقدام به جمع آوری روغن‌های اضافی روی فرش کنید. این نکته را مدنظر قرار دهید که چربی روی فرش پخش نشود و تنها آن مقداری را که می‌توانید از روی قالی بلند کنید. 

بعد از این کار به واسطه یکی از مواد شوینده مد نظر خود، به سرعت لکه را تمیز کرده و در نهایت با آب آن را شستشو دهید تا هیچ ماده شیمیایی روی فرش باقی نماند. پراکسید هیدروژن یک ماده شونده عالی برای از بین بردن روغن و لکه‌های چربی است. در نهایت بگذارید فرش به صورت عادی خشک شود و از وسایل گرمایشی برای زودتر خشک شدن آن استفاده نکنید.

لکه روغن روی فرش

نکات مهم هنگام شستشوی لکه چربی از روی فرش 

برخی نکات وجود دارد که با رعایت آن‌ها می‌توانید شانس نجات پیدا کردن فرش خود را افزایش دهید. بهتر است که هنگام تمیز کردن لکه حتما از آب سرد استفاده کنید. در نظر داشته باشید که اگر از موادی مانند الکل و یا سرکه استفاده می‌کنید، بعد از اتمام کار آن‌ها را سریعا تمیز کنید، زیرا این مواد ممکن است خودشان به فرش صدمه وارد کنند. 

بهتر است از مواد شیمیایی پاک کننده و یا سفید کننده مانند وایتکس استفاده نکنید زیرا الیاف فرش شما را از بین می‌برد. در نهایت فرش را خشک کرده و مطمئن شوید که هیچ ماده‌ای روی آن باقی نمانده است، زیرا در غیر این صورت ممکن است که در دقایق بعد از پاکسازی، فرش به واسطه این مواد آسیب ببیند.

چه حلال ‌هایی برای پاک کردن لکه روغن از فرش مناسب است؟

برای پاک کردن لکه روغن از روی فرش باید حلال‌های مناسب را بشناسید. به این دلیل که آب به هیچ عنوان حلال مناسبی برای روغن نیست. پس این سوال مطرح می‌شود که چه حلال‌هایی را می‌توانیم در خانه پیدا کنیم که لکه روغن را پاک کند. 

اول از همه به سراغ سرکه می‌رویم. در همه خانه‌های ایرانی، سرکه پیدا می‌شود که یک حلال موثر در از بین بردن لکه‌های چربی است. با استفاده از یک پارچه نخی آغشته به سرکه می‌توانید تمام رد چربی را بگیرید، اما در نظر داشته باشید که بوی تندی دارد. برای از بین بردن بوی تند هم باید با یک اسکاچ نرم و کمی مایع شوینده روی محل بکشید. 

حلال مناسب بعدی الکل است. الکل هم در همه خانه‌ها پیدا می‌شود، به خصوص بعد از شیوع کرونا که همه ما به استفاده از آن عادت کرده‌ایم. کمی الکل را داخل یک ظرف ریخته و بعد از پاک کردن اصل لکه روغن، روی محل چربی اسپری کنید.

البته مواد ساده‌تری هم برای این کار در دسترس شما است. یکی از این مواد همان مایع ظرفشویی است. فقط باید در نظر داشته باشید که ممکن است کف زیادی تولید کند. بنابراین چند قطره مایع شوینده را با آب گرم حل کرده و با یک ابر روی محل روغن بکشید. با این کار به طور کامل می‌توانید فرش و قالی را از لکه‌های چربی پاک کنید.

پاک کردن لکه های قدیمی روغن از روی فرش 

پاک کردن لکه‌های قدیمی نسبت به لکه‌هایی که اخیرا ایجاد شده، سخت‌تر است. دلیل آن هم این بوده که مواد خوراکی به تار و پود فرش نفوذ کرده‌اند. بنابراین اصلا به این راحتی نمی‌توان لکه‌ها را پاک کرد. راهکاری که در چنین مواقعی توصیه می‌شود این است که با امتحان کردن روش‌های مختلف، شرایط را سخت‌تر نکنید. به جای آن به سراغ یک تیم متخصص بروید. 

کارشناسان الیاف و نساجی قالیشویی نوین شما را در زمینه پاک کردن لکه‌های قدیمی روغن از روی فرش راهنمایی می‌کنند. اگر از همان ابتدا برای پاکسازی به آن‌ها مراجعه کنید، نگرانی بابت از بین رفتن رنگ اصلی فرش نخواهید داشت. به همین دلیل ارزش و اعتبار فرش هم همچنان حفظ می‌شود. مسلم است که به دلیل گران قیمت بودن آیتمی مانند فرش، نمی‌توان انتظار داشت که با کوچک‌ترین آسیبی به سراغ تعویض کامل فرش بروید.

سریع‌ ترین روش پاک کردن لکه چربی از روی فرش 

سریع‌ترین روشی که می‌توانید لکه چربی را از روی فرش پاک کنید، این است که در همان لحظه اول با قاشق مواد چرب را از روی فرش برداشته و با یک اسکاچ آن را تمیز کنید. با این کار اصل لکه و مواد خوراکی را از روی فرش برمی‌دارید. 

سپس بهتر است تا در اولین فرصت با شماره قالیشویی تماس بگیرید تا برای شستشوی فرش‌ها به محل شما مراجعه کنند. مطمئنا مرکزی مانند قالیشویی نوین می‌تواند با استفاده از روش‌های جدید و تجهیزات پیشرفته شستشوی فرش‌های شما را به دقت انجام دهد. علاوه بر لکه‌بری، می‌توانید برای رفوگری و ترمیم ریشه‌ها هم به این مجموعه مراجعه کنید. 

 

0 0 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
تماس 1442