نکات شستن فرش در شب عید

یکی از مهم‌ترین خاطراتی که همه ما از کودکی به همراه داریم، جنب و جوش‌های خانه در روزهای منتهی شده به عید نوروز است. از آنجا که تک تک گوشه و کنارهای خانه باید تمیز شود و چینش جدیدی برای وسایل انتخاب شود، وضعیت خانه دست کمی از یک میدان نبرد نخواهد داشت. در این بین شستن فرش‌ها هم یک وظیفه مهم و سخت بوده و همیشه قوی‌ترین افراد برای آن آستین‌های خود را بالا می‌زدند. 

در سال‌های اخیر با گسترش صنعت قالیشویی، این زحمت از روی دوش خانواده‌ها برداشته شده و می‌توان به سادگی تا قبل از رسیدن به سال تحویل، فرش‌های تمیز خود را پهن کنید. در ادامه در خصوص نکات مربوط به شستن فرش در خانه صحبت شده و می‌توانید بین این دو روش یکی را انتخاب کنید.

اقدامات لازم برای شروع خانه تکانی 

یکی از سنت‌های قدیمی ایرانیان این است که تا قبل از شروع سال جدید، باید خانه تکانی کرده و تمامی منزل را تمیز کنند. این عملیات دارای قسمت‌ها مختلفی است و شامل تمامی قسمت‌های خانه، از لوازم و وسایل تا دیوار‌ها و سقف و…، می‌شود. هر عضو خانواده مسئولیتی را بر عهده گرفته و همگی سعی می‌کنند تا هرچه زودتر محل زندگی خود را تمیز کنند. 

یکی از مهم‌ترین قسمت های خانه که همیشه نیاز به تمیز شدن دارد، فرش‌ها و قالیچه‌های پهن شده روی زمین هستند. به این علت که در تمام طول سال روی فرش‌ها تردد کرده و گرد و خاک زیادی روی آن می‌نشیند و لکه‌های متعددی روی آن نقش می‌بندد، شستشوی آن ضروری خواهد بود. 

به دلیل شلوغی‌های نزدیک عید و همینطور دل مشغولی‌هایی که افراد در خصوص نظم خانه دارند، ممکن است کار شستشوی فرش‌ها کمی ترسناک به نظر برسد و با زندگی آپارتمان نشینی، نتوان به راحتی اینکار را انجام داد. راه‌های متفاوتی برای تمیز کردن فرش‌ها وجود دارد.

 

دو مسیر مجزا برای شستشوی فرش‌ها در زمان عید 

هرکس که بخواهد در روزهای منتهی شده به عید اقدام به خانه تکانی کند، قطعا با مشکل شستشوی فرش‌ها روبرو خواهد شد. شما دو راهکار پیش روی خود خواهید داشت. در وهله اول می‌توانید به سادگی به یک مرکز قالیشویی معتبر، مانند قالیشویی نوین، مراجعه کرده و با اعلام مشخصات فرش‌ها و تعداد آن، یک زمانی را برای تحویل دادن قالیچه‌ها اعلام کنید. در این حالت بدون آن‌که زحمتی برای شما ایجاد شود، فرش‌های شما مانند روز اول تمیز شده و می‌توانید در این مدت به دیگر کارهای خانه خود برسید.

 در حالت دوم شما فرصت کافی برای وقت گرفتن از قالیشویی را نداشته و مجبور می‌شوید که خودتان در خانه اقدام به شستشوی فرش‌ها کنید. اینکار نیز مزایا و معایب خاص خود را دارد و به احتمال زیاد وقت زیادی را از شما خواهد گرفت و زحمت زیادتری هم خواهد داشت. در ادامه این مقاله با روش‌های مختلف شستشوی فرش در خانه آشنا خواهید شد.

 

مزایا و معایب شستشوی فرش در خانه

شستشوی فرش در شب عید در خانه مزایا و معایب مختلفی دارد که قبل از تصمیم نهایی باید با آن‌ها آشنا باشید. از مهم‌ترین مزایای آن این است که مطمئن هستید که به الیاف فرش آسیبی نزده و قرار است خودتان یا افرادی که اعتماد دارید، فرش‌ها را بشویند. علاوه بر این صرفه جویی زیادی در هزینه‌ها می‌شود. این مساله به خصوص برای نزدیک عید که هزینه‌ها افزایش پیدا می‌کند،‌ اهمیت زیادی دارد. 

همچنین در زمان تحویل فرش مشکلی نخواهید داشت زیرا قالی‌ها در دسترس خودتان هستند. این در حالی است که شستشوی فرش در خانه معایبی هم دارد اول از همه اینکه اگر هوا ابری و سرد باشد، فرش‌ها در زمان معین خشک نخواهند شد. به علاوه چون دستگاه‌های شستشو ندارید باید این کار را دستی انجام دهید. 

شستن دستی فرش‌ها به الیاف آن آسیب وارد می‌کند. همچنین شوینده مناسب برای شستشو را در دسترس ندارید. فراموش نکنید که شستشوی فرش‌ها در خانه مصرف آب زیادی را هم به همراه خواهد داشت.  

قبل از شستشوی فرش‌ در خانه چه باید کرد؟

یک سری اقدامات بوده که باید قبل از شستشوی فرش‌ها انجام دهید، فرقی هم ندارد که قرار است با آب و شوینده بشویید یا با شامپو فرش. با انجام این اقدامات می‌توانید مطمئن باشید که بهترین نتیجه را از خواهید گرفت. 

اول از همه باید گرد و غبار روی فرش‌ها را جارو کنید. در قدیم به جای جارو کشیدن فرش، آن‌ها را از لبه ایوان آویزان کرده و با ضربه زدن به آن، گرد و خاک را خالی می‌کردند. با این حال این کار برای فرش‌های ماشینی امروزی اصلا مناسب نیست و باعث آسیب به الیاف و گره‌ها می‌شود. بهتر است همان جارو کشیدن را انجام دهید. 

نکته مهم بعدی این است که تست کنید که آیا فرش‌ها رنگ می‌دهند یا خیر. در صورتی که فرش رنگ بدهند، دیگر نمی‌توانید کاری انجام دهید. پس با استفاده از یک دستمال مرطوب و آب بخش‌های مختلف فرش را از نظر رنگ دهی آزمایش کنید. اگر فرش رنگ نداد می‌توانید آن را شستشو دهید. 

شستن فرش مانند قالیشویی

بهترین روش های شستشوی فرش در خانه 

اگر قصد دارید فرش‌های خانه خود را بشویید، دو روش پیش روی شما قرار دارد:

  • شستشو با شوینده و آب
  • شستشو با شامپو فرش

 

شستشو با شوینده و آب 

روش سنتی شستشوی فرش در خانه، استفاده از شوینده و آب است. در این روش هم اول باید فرش‌ها را جارو کنید. سپس آن‌ها را در حیاط یا پارکینگ پهن کرده و با آب، الیاف فرش را خیس کنید. این کار باعث می‌شود تا مواد شوینده راحت‌تر روی فرش کف کنند. حالا با یک فرچه یا ابر سطح فرش را کاملا بشویید.

احتمالا در ابتدای کار کف خارج شده از فرش کثیف و دودی باشد اما رفته رفته تمیز می‌شود. در صورتی که فرش مورد نظرتان خیلی کثیف شده، راه حل پیشنهادی ما این است که یک بار فرش را با شوینده شسته و آبکشی کنید. مجدد دوباره شوینده را روی فرش ریخته و همین عملیات را یک الی دو بار دیگر تکرار کنید. 

در آخر هم فرش را کاملا پارو کشیده تا آب اضافی آن خارج شود. سپس روی لبه دیوار آویزان کنید یا فرش را لوله کرده و به یک دیوار تکیه دهید. در این حالت باید چند روزی فرش و قالی شما در معرض هوا بماند تا کامل خشک شود. 

 

شستشو با شامپو فرش

استفاده از شامپو فرش برای شستشو، روش ساده‌تری است. در این حالت نیازی به آبکشی فرش ندارید. باید یک شامپو فرش مناسب خریداری کرده و تمیزکاری را شروع کنید. در این روش هم ابتدا فرش‌ها را کامل جارو کنید تا تمام گرد و خاک آن تمیز شود. 

سپس مقداری شامپو فرش را داخل یک لگن بریزید. کمی آب با آن قاطی کرده و خوب مخلوط کنید. حال یک اسفنج تمیز برداشته و آن را داخل ظرف کنید تا کامل خیس شود. به آرامی روی سطح فرش بکشید. این کار را باید در تمام جهت‌ها انجام دهید تا فرش به خوبی تمیز شود. 

حال اجازه دهید این مواد به مدت نیم ساعت روی فرش مانده و اصلا روی آن قدم نزنید. بعد از گذشت یک ساعت، یک بار دیگر کل فرش را جارو کنید. این روش بسیار ساده بوده اما یک مشکل اساسی دارد و آن هم این است که نمی‌توانید همیشه از آن استفاده کنید. فرش‌ها هر چند سال یک بار باید به طور کامل آبکشی شوند تا آلودگی‌ها از عمق الیاف‌ها خارج شوند.

شستشوی فرش دستباف هنگام خانه تکانی عید 

شستشوی فرش دستباف و ماشینی هنگام خانه تکانی عید یکی از ضروریات فرهنگ ما ایرانیان است. از طرفی به دلیل متغیر بودن آب و هوای اسفند و مصرف بالای آب، بهتر است این کار را در خانه انجام ندهیم. 

راهکار مناسبی که وجود دارد این است که یک قالیشویی معتبر پیدا کنید و وقت شستشو گرفته و فرش‌ها را تحویل دهید. در این صورت وقت آزاد دارید تا به دیگر بخش‌های خانه رسیدگی کنید. در نهایت هم فرش‌ها را در زمان معین تحویل بگیرید. برای درخواست مشاوره رایگان با قالیشویی نوین می‌توانید با شماره قالیشویی با تلفن 1442 تماس گرفته و از تخفیف 40 درصد عیدانه برای شستشو بهره‌مند شوید.

0 0 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
Call Now Buttonتماس 1442