چک لیست کارهای خانه

نظافت خانه و منزل از مهم‌ترین و ضروری‌ترین کارهایی است که هر روزه باید انجام شود چرا که زیبایی و تمیزی محیط منزل می‌تواند تأثیر زیادی در روحیه و شادابی افراد داشته باشد. نظافت منازل خصوصاً در اواخر سال و اسفندماه اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند چرا که ایرانیان بر اساس فرهنگ و رسوم قدیمی خود را برای سال جدید آماده می‌کنند. داشتن یک چک‌لیست روزانه برای نظافت و تمیزی منزل اهمیت بالایی دارد و زمانی که لیست کارهای خانه طبق برنامه و به صورت منظم انجام شود افراد می‌توانند با خیالی آسوده خود را برای عید سال نو آماده کرده و به ‌تمامی امور خود رسیدگی کنند. در ادامه مطلب به بررسی اهمیت داشتن چک‌لیست و نحوه انجام لیست کارهای خانه پرداخته خواهد شد.

لیست کارهای منزل

مراحل انجام کارهای خانه

به صورت کلی افراد برای انجام کارهای خانه نیاز دارند که از یک برنامه مشخص و معین پیروی کنند و سپس اقدام به انجام آنها نمایند. داشتن برنامه و چک‌لیست به افراد کمک می‌کند که هر کاری را در زمان مشخص انجام دهند. در حقیقت انجام امور منزل در 3 مرحله اصلی انجام می‌شود که به شرح زیر می‌باشند.

  • در مرحله اول فرد باید تمامی کارها را یادداشت کند تا هیچ‌کدام از آنها فراموش نشود و حتماً انجام گردد.
  • سپس اولویت‌ها و کارهایی که ددلاین دارند یا باید زودتر از سایر فعالیت‌ها انجام شوند فهرست می‌شوند.
  • در آخر کارهایی که باقی‌مانده و از اولویت کمتری برخوردار هستند باید انجام شوند به‌گونه‌ای که با فرارسیدن عید نوروز افراد تمام کارهای خود را انجام داده، خانه تکانی کامل شده و آمادگی کامل داشته باشند.

خواندن این مقاله به شما در تهیه چک لیست کارهای خانه کمک خواهد کرد، همچنین جدولی از این چک لیست برای سهولت خوانندگان تهیه شده است.

اقدامات پیش از رسیدگی به لیست کارهای خانه

همان‌طور که گفته شد، افراد باید قبل از انجام هر کاری یک چک‌لیست و برنامه مشخص برای انجام امور منازل داشته باشند. می‌تواند خانه را به بخش‌های مختلف تقسیم کرد و برای هر کدام از آنها یک چک‌لیست جداگانه نوشت. به‌عنوان‌مثال هر کدام از قسمت‌های پذیرایی، اتاق‌ها، آشپزخانه، پارکینگ، حیاط و …می‌توانند چک‌لیست ویژه‌ای داشته باشند. همان‌طور که گفته شد اولویت‌بندی چک‌لیست اهمیت بالایی دارد و لازم است که افراد مواد و ابزارهای تمیزکاری لازم برای هر قسمت را مهیا کنند.

در صورتی که شاغل هستید، روزهای کاری را مشخص کرده و کارهای سبک‌تر را برای بعد از ظهرها که به منزل می‌رسید بگذارید و کارهای سنگین‌تر را در آخر هفته با کمک اعضای خانه انجام دهید. برای مثال گردگیری یکی از کارهای ساده‌ای است که می‌توان با آرامش در بعد از ظهر انجام داد. یکی از نکاتی که لازم است مد نظر قرار دهید مرحله‌بندی کارهای خانه است. بهتر است اتاق به اتاق جلو بروید و با اتمام هر فاز، فاز بعدی را شروع کنید.

در صورتی که فرزند خردسال یا نوجوان در خانه دارید، بهتر است اتاق او را برای مرحله آخر بگذارید، چراکه بعد از صرف زمان طولانی برای تمیز کردن، اتاق در مدت زمانی اندک دوباره به روز اول پیش از تمیزکاری برخواهد گشت. برای همین اتاق‌هایی همچون انباری، اتاق خواب خود، پذیرایی و در نهایت آشپزخانه را در اولویت آغاز کار قرار دهید که کنترل بیشتری روی آن‌ها دارید. مکان‌هایی مانند دستشویی و اتاق خواب بچه‌ها را در چک لیست کارهای خانه برای پایان کار بگذارید.

لوازم مورنیاز کارهای خانه

از جمله مهم‌ترین لوازمی که برای انجام کارهای خانه لازم هستند می‌تواند به مواردی همچون نردبان، جاروبرقی، جارو دستی، دستمال‌های نانو و معمولی، اسپری‌های مخصوص شیشه، چهارپایه، سطل، انواع تی، اسفنج، پاک‌کننده‌های مختلف، انواع مایع ظرف‌شویی و شامپو فرش‌ها و … اشاره کرد. برای تمیز کردن هر قسمت و وسیله‌ای از خانه می‌توان از ابزار و مواد مختلفی استفاده کرد.

برای درآوردن پرده یا نظافت دیوار در این روزها قطعا به نردبان نیاز خواهید داشت. جاروبرقی و تی نیز از دیگر لوازم ضروری برای انجام کارهای خانه هستند. مهم است که هر قسمت خانه با ماده شوینده مخصوص به خود شسته شود. برای مثال شیشه شوی برای شستن شیشه و محلول شستشوی گاز هم برای تمیز کردن گاز کاربرد دارند. همچنین محلول‌های مخصوصی برای شستن کف زمین در بازار موجودند. مهم است که با توجه به جنس کف خانه، محلول مناسب را انتخاب کنید.

برای مثال شستن پارکت، لمینت و سنگ با همدیگر تفاوت دارند. در این روزها شما به تعداد زیادی دستمال کهنه و پارچه تمیز نیاز خواهید داشت. لباس‎‌های کهنه در این موارد به کار شما خواهند آمد. برای شستن شیشه‌ها بهتر است از روزنامه استفاده کنید. دستمال‌های نانو نیز این مزیت را دارند که نخ و پرز از خود بجا نمی‌گذارند.

خانه تکانی آشپزخانه

مهم‌ترین مزایای داشتن چک لیست

به ذهن سپردن لیست کارهای خانه نمی‌تواند انتخاب مناسبی برای افراد باشد چرا که تعداد این کارها بسیار زیاد است و قطعاً افراد تعدادی از آنها را فراموش خواهند کرد. داشتن چک‌لیست کارهای خانه می‌تواند مزایای متعددی داشته باشد که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

  • داشتن چک‌لیست باعث نظم و ترتیب بیشتر امور افراد در منزل می‌شود.
  • چک‌لیست می‌توان زمان انجام هر کاری را برای فرد مشخص کند.
  • اولویت‌بندی انجام کارهای منزل با کمک چک‌لیست مشخص خواهد شد.
  • هیچ‌کدام از کارهای مهم و ضروری از قلم نخواهد افتاد.
  • از تلنبار شدن و انباشته شدن کارهای خانه جلوگیری می‌شود و …

لیست کارهای روزانه منزل

همان‌طور که گفته شد خانه‌ها از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شوند و هر کدام از این بخش‌ها در طول روز نیاز به توجه، نظافت و مراقبت دارند. استفاده از چک‌لیست می‌تواند کمک زیادی به افراد برای مرتب‌تر انجام دادن امور منزل به آنها بکند. از جمله مهم‌ترین چک‌لیست‌هایی که می‌توان در منزل استفاده کرد می‌توان موارد زیر را عنوان کرد:

چک لیست کارهای منزل، اتاق‌خواب‌ها

اتاق‌خواب‌ها از مهم‌ترین بخش‌های منازل هستند که معمولاً بیشتری از سایر قسمت‌ها شلوغ می‌شوند. برای مرتب کردن و نظافت کامل اتاق‌ها می‌توان اقدامات زیر را انجام داد:

  • هر کدام از لباس‌ها باید در جای اصلی خود قرار بگیرند و لباس‌های کثیف برای شستشو جدا گردند.
  • میزهای آرایش یا درآورها نقش بسیار پررنگی در نظم اتاق‌ها دارند و حتماً باید تمامی وسایل شخصی و آرایشی به خوبی در داخل این لوازم مرتب شوند.
  • کف اتاق همیشه باید بررسی شود و هرگونه وسیله‌ای که در کف اتاق قرار دارد در جای اصلی خود قرار داده شود. جارو زدن فرش اتاق و تمیز کردن آن می‌تواند به زیبایی بیشتر محیط اتاق کمک کند.

چک لیست سالن پذیرایی

از مهم‌ترین بخش‌های خانه‌ها می‌توان به سالن پذیرایی اشاره کرد چرا که پذیرایی و نشیمن منزل میزبان اصلی مهمان است و درصورتی‌که نظم و نظافت آن رعایت نشود می‌تواند احساس ناخوشایندی به افراد منتقل کند. اگرچه سالن پذیرایی هر خانه‌ای ممکن است بر اساس سلیقه‌های افراد چیده شده باشد و از وسایل و ابزارهای مختلف در آن استفاده شود اما به صورت کلی مهم‌ترین کارهایی که باید انجام شود به شرح زیر هستند:

  • شستشوی پرده‌ها و پنجره‌ها از مهم‌ترین کارهایی هستند که در هنگام تمیز کردن منازل باید به آنها توجه شود. امروزه پرده‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند و چنانچه افراد قادر به تمیز کردن آنها نبودند می‌توانند از خدمات قالیشویی بهره‌مند شوند. لبه‌ها و شیشه‌های پنجره‌ها نیز باید به صورت کامل و با استفاده از مواد و ابزارهای مناسب تمیز شوند.
  • گردگیری کامل وسایل موجود در سالن پذیرایی از دیگر کارهای مهم چک‌لیست سالن است که لازم است حتماً انجام شود. گردگیری با استفاده از دستمال، جاروبرقی و … انجام می‌شود.
  • نظافت راهروها و لابی‌ها از دیگر کارهایی است که باید بعد از انجام مراحل قبلی باید به آنها توجه داشت. همچنین مبلمان، موکت‌ها، فرش‌ها و … چنانچه نیاز به شستشو داشته باشند لازم است که از خدمات شرکت‌های قالیشویی استفاده شود و کاملاً تمیز شوند.

تمیز کردن خانه

چک لیست آشپزخانه و سرویس بهداشتی

هر بخش خانه نیاز به اختصاص زمان کافی دارد. آشپزخانه بخاطر وجود کابینت‌ها و ظروف زمان بیشتری را نسبت به اتاق خواب صرف خود خواهد کرد. از جمله کارهایی که باید در آشپزخانه انجام شوند به این ترتیب هستند: دستمال کشیدن، تمیز کردن قفسه‎‌ها و ظروف، دور انداختن خوراکی‌های قدیمی، تمیز کردن گاز، جارو زدن فرش و در نهایت تی کشیدن کل آشپزخانه. بهتر است حداقل یک هفته برای آشپزخانه زمان گذاشته شود. سرویس بهداشتی به علت کوچک بودن معمولا سریع‌تر تمیز می‌شود. در این محل نیز ابتدا کابینت‌ها تمیز شوند، سپس کل سرویس با آب و محلول شستشو پاکیزه شوند. در خصوص اتاق خواب‌ها نیز ابتدا باید گردگیری کل اتاق انجام شود، در صورت نیاز خشکشویی خوشخواب صورت گیرد و در نهایت تی و جارو.

نکات مهمی که در تمیز کردن خانه باید مد نظر قرار دهید.

به صورت کلی برای نظافت و تمیز کردن بهتر خانه‌ها لازم است که افراد به نکات مختلفی توجه شود که مهم‌ترین آنها به شرح زیر هستند:

  • برای اینکه جلوی بوی بد سینک ظرفشویی گرفته شود هر روز صبح باقی مانده آب جوش کتری را در سینک خالی کنید.
  • بوی بد چاه فاضلاب هم با سرکه، جوش شیرین و نمک گرفته می‎‌شود. با ریختن نصف لیوان نمک یا یک بسته جوش شیرین و سپس 2 لیوان سرکه از بوی بد آن راحت خواهید شد. ب
  • رای نابودی مگس‌های ریز توالت نیز می‌توانید از همین راه حل استفاده کنید. بهتر است سطح زباله زود به زود تخلیه شود، در صورتی که بو گرفت آن را با سرکه بشویید.
  • برای تی کشیدن سرامیک منزل می‌توانید از آب جوش استفاده کنید. سرکه هم برای شیرآلات حمام و برق انداختن آن‌ها مفید است. برای اینکه حین انجام کار خسته نشوید می‌توانید داستان صوتی گوش دهید.
  • زباله‌های موجود در آشپزخانه، سرویس بهداشت و اتاق‌ها باید همواره به بیرون منتقل شوند.
  • کف‌های سرامیکی بخش‌های مختلف خانه مانند آشپزخانه و … باید به صورت مرتب تی کشیده شود.
  • برای جلوگیری از ورود حشرات به بخش‌های مختلف خانه می‌توان از مواد ضدعفونی‌کننده مختلفی استفاده کرد.
  • برای گردگیری و دستمال کشی لوازم حساس مانند تلویزیون حتماً باید از دستمال‌ها و ابزارهای مخصوص استفاده شود تا آسیبی به آنها وارد نشود.
  • برای تمیز کردن هر وسیله‌ای در خانه باید از مواد شوینده و تمیزکننده مناسب با آن استفاده کرد به‌نحوی‌که به آن آسیب وارد نکند.
  • برای جلوگیری از بو گرفتن سینک ظرف‌شویی بهتر است که همواره با آب جوش تمیز شود.
  • برای حذف بوی بد چاه فاضلاب نیز می‌توان از سرکه، جوش‌شیرین و نمک استفاده کرد.
  • در زمان تمیز کردن وسایل برقی، گازی، نفتی و… باید حتماً به موارد ایمنی توجه ویژه‌ای شود.

برون سپاری لوازم خانگی برای نظافت

خانه‌ها و منازل بزرگ که خانواده‌های پرجمعیت در آنها زندگی می‌کنند معمولاً لیست بلند بالایی از کارها دارند که باید در زمان خانه تکانی انجام دهند. انجام تمامی کارهای قیدشده در لیست کارهای نظافت منزل می‌تواند زمان و انرژی بسیار زیادی از افراد بگیرد و گاهی نیز هزینه‌های بالایی در پی داشته باشد. یکی از بهترین راهکارها برای مدیریت نظافت منازل و انجام تمامی کارها در زمان مقرر برون‌سپاری لوازم مختلف منزل است. امروزه شرکت‌های متعددی قالیشویی و نظافتی در سراسر کشور فعالیت دارند و خدمات متعددی به مشتریان خود ارائه می‌کنند.

افراد می‌توانند در زمان خانه تکانی و نظافت منازل خود لوازمی همچون انواع فرش‌ها، موکت‌ها، مبلمان، خوشخواب، قالیچه، تابلوفرش و … را به این شرکت‌ها بسپارند. قالیشویی‌ها از نیروهای متخصص و تجهیزات مدرن و به‌روز برخوردار هستند و می‌توانند به بهترین شکل ممکن فرش‌ها، موکت‌ها و … را شستشو دهند و در سریع‌ترین زمان به مشتریان تحویل دهند. این شرکت‌ها همچنین خدمات دیگری همچون تعمیر و ترمیم فرش، لکه‌گیری، رنگ‌برداری و … انجام می‌دهند و می‌توانند در کاهش هزینه‌های افراد، انرژی و زمان آنها مؤثر باشند.

خانه تکانی اتاق خواب

بهترین روش برنامه ریزی کارهای خانه

می‌توان گفت تمیز کردن یک کار تخصص و زمان‌بر است و نیاز است که افراد صبر، دقت، انرژی و تحمل بالایی داشته باشند. بهترین کار برای شروع تمیز کردن منازل آن است که بر اساس اولویت‌بندی‌های چک‌لیست کار انجام شود. همان‌طور که گفته شد برون‌سپاری تعدادی از کارها می‌تواند کمک زیادی به ‌سرعت بخشیدن به خانه تکانی بکند. همچنین افراد می‌توانند کارهای سبک را در طول هفته و کارهای سنگین را در اواخر هفته انجام دهند چرا که در روزهای تعطیل تمامی افراد خانواده می‌توانند به انجام امور کمک کنند.

افرادی که دارای فرزندان خردسال و نوجوان هستند بهتر است که نظافت اتاق فرزندان خود را به مرحله آخر موکول کنند چرا که اتاق کودکان پتانسیل بسیار بالایی برای کثیف و شلوغ شدن دارد. می‌توان بخش‌های مختلف خانه را بر اساس انباری، اتاق‌خواب، پذیرایی، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام و … اولویت‌بندی کرد. به صورت کلی می‌توان به سه روش اقدام به تمیز کردن خانه کرد:

برنامه‌ریزی روزانه کارهای خانه

در برنامه‌ریزی روزانه لازم است که کارهایی انجام شود که ضرورت بالایی دارند از جمله مهم‌ترین کارهای روزانه در یک‌خانه می‌توان به مواردی همچون جارو کردن آشپزخانه و راهرو، دستمال کشیدن آشپزخانه و راهرو، تمیز کردن گاز و … اشاره کرد.

برنامه‌ریزی هفتگی کارهای خانه

در برنامه‌ریزی هفتگی به انجام برنامه‌هایی پرداخته می‌شوند که اهمیت کمتری از کارهای روزانه دارند. از این موارد می‌توان به شستن سرویس بهداشتی، گردگیری خانه، جارو کردن حال و پذیرایی و دستمال کشی آن، شستن سطل آشغال و… اشاره کرد.

کارهای خانه

برنامه‌ریزی ماهانه کارهای خانه

درنهایت می‌توان کارهایی که نیاز است به صورت ماهانه انجام شود را انجام داد که مهم‌ترین آنها شامل شستن حمام و رختکن، جاروبرقی اتاق‌ها، تمیز کردن بالکن، تمیز کردن هود، دستمال کشیدن کابینت، تمیز کردن یخچال، شستن و اتو کشیدن لباس و … اشاره کرد. البته باید توجه داشت که تمامی این امور می‌توانند سلیقه‌ای باشند و هر فرد بنا به سلیقه خود چک‌لیست یا برنامه داشته باشد.

جمع‌بندی نهایی

نظافت منزل همواره دارای اهمیت بالایی است و لازم است که افراد همیشه از چک‌لیست‌های مختلفی برای تمیز کردن بخش‌های مختلف خانه استفاده کنند. داشتن چک‌لیست به افراد اجازه می‌دهد که تمامی کارها را درزمان مقرر انجام دهند، هیچ کاری را از قلم نیندازند، در هزینه‌ها و انرژی خود صرفه‌جویی کنند و کارهای مهم را اولویت‌بندی کنند. هر خانه با توجه به تعداد اتاق‌ها، تنوع محیط‌ها، تنوع وسایل، تعداد افراد و … می‌تواند چک‌لیست‌های مختلفی داشته باشد.

2 2 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
Call Now Buttonتماس 1442